Lokaal in gebruik nemen van een TLD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Core2016
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-11-2021
Beste Tweakers,

Nieuw hier, als ik iets verkeerd aanpak wijs me erop, dan kan ik dit verbeteren.

Ik had ooit een lokaal netwerk en kon door middel VPN daar naar toe. Toen kwam ik er achter dat ik over VPN geen verbinding kan maken met http://domain-name.dev. Ik zag in de logs het IP 127.0.53.53 en dat komt neer op een name collision. Google heeft namelijk dit gTLD gekocht. Dat had ik toen opgelost door het om zetten naar de .test TLD.

Nu de vraag. Ik wil lokaal het .home TLD in gebruik gaan nemen en dan in de toekomst niet het zelfde meemaken als ik met domain-name.dev heb meegemaakt. De een zegt dat domain-name.home niet in gebruik genomen gaat worden omdat dan het halve internet op zijn gat gaat, de ander zegt dat ze nog in overleg zijn en nog een ander verkoopt al reserveringen.

Op dit schema is te zien dat er veel foute hits zijn op het .home TLD. waardoor ik denk dat Icann er vanaf blijft maar ik heb er vaker naast gezeten.
Afbeeldingslocatie: http://domainincite.com/images/mostqueriednewgtlds.png

Ik wil graag .home gebruiken maar later niet tegen een name collision error aanlopen. Later zou ik eventueel domain-name.home kunnen kopen maar om eerlijk te zijn. Ik denk niet dat ik dat wil. Zou ik dit gewoon gaan doen of het helemaal anders aanpakken?

[ Voor 7% gewijzigd door Core2016 op 21-10-2017 19:27 ]

Beste antwoord (via Core2016 op 23-10-2017 17:07)

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Core2016 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 15:28:
Beste Tweakers,

Nieuw hier, als ik iets verkeerd aanpak wijs me erop, dan kan ik dit verbeteren.

Ik had ooit een lokaal netwerk en kon door middel VPN daar naar toe. Toen kwam ik er achter dat ik over VPN geen verbinding kan maken met http://domain-name.dev. Ik zag in de logs het IP 127.0.53.53 en dat komt neer op een name collision. Google heeft namelijk dit gTLD gekocht. Dat had ik toen opgelost door het om zetten naar de .test TLD.

Nu de vraag. Ik wil lokaal het .home TLD in gebruik gaan nemen en dan in de toekomst niet het zelfde meemaken als ik met .dev heb meegemaakt. De een zegt dat .home niet in gebruik genomen gaat worden omdat dan het halve internet op zijn gat gaat, de ander zegt dat ze nog in overleg zijn en nog een ander verkoopt al reserveringen.
Op dit schema is te zien dat er veel foute hits zijn op het .home TLD. waardoor ik denk dat Icann er vanaf blijft maar ik heb er vaker naast gezeten.
[afbeelding]

Ik wil graag .home gebruiken maar later niet tegen een name collision error aanlopen. Zou ik dit gewoon gaan doen of uitwijken naar .thuis als de daar dan wel van af blijven in de toekomst? Ik loop niet snel vast maar hier kom ik gewoon niet uit.
Koop gewoon een eigen domein, dan weet je zeker dat je nooit collisions krijgt, want daar zijn ze voor bedoeld. Voor minder dan een tientje per jaar heb je al een eigen domein.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Core2016 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 15:28:
Beste Tweakers,

Nu de vraag. Ik wil lokaal het .home TLD in gebruik gaan nemen en dan in de toekomst niet het zelfde meemaken als ik met .dev heb meegemaakt. De een zegt dat .home niet in gebruik genomen gaat worden omdat dan het halve internet op zijn gat gaat, de ander zegt dat ze nog in overleg zijn en nog een ander verkoopt al reserveringen.
[afbeelding]

Ik wil graag .home gebruiken maar later niet tegen een name collision error aanlopen. Zou ik dit gewoon gaan doen of uitwijken naar .thuis als de daar dan wel van af blijven in de toekomst? Ik loop niet snel vast maar hier kom ik gewoon niet uit.
Koop gewoon een eigen domein, dan weet je zeker dat je nooit collisions krijgt, want daar zijn ze voor bedoeld. Voor minder dan een tientje per jaar heb je al een eigen domein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soczol
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-10 18:26

soczol

Doet iets met energie

Je kunt altijd '.local' gebruiken. Deze TLD is gereserveerd en zal nooit geregistreerd worden als een externe TLD.

Zoals hieronder aangegeven is deze TLD dan wel niet in gebruik op internet, maar wordt het wel gebruikt voor mDNS en daarom geen bruikbaar alternatief :X

De RFC 2606 standaard reserveert wel een aantal TLD's voor o.a. documentatie en tests maar niets voor dagelijks gebruik:
To safely satisfy these needs, four domain names are reserved as
listed and described below.

.test
.example
.invalid
.localhost

".test" is recommended for use in testing of current or new DNS
related code.

".example" is recommended for use in documentation or as examples.

".invalid" is intended for use in online construction of domain
names that are sure to be invalid and which it is obvious at a
glance are invalid.

The ".localhost" TLD has traditionally been statically defined in
host DNS implementations as having an A record pointing to the
loop back IP address and is reserved for such use. Any other use
would conflict with widely deployed code which assumes this use.
Ik zou dan ook gewoon voor een eigen domein gaan, eventueel in combinatie met een goed DNS search domain.

[ Voor 139% gewijzigd door soczol op 22-10-2017 00:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:37

TommieW

Numa numa.

soczol schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 19:04:
Je kunt altijd '.local' gebruiken. Deze TLD is gereserveerd en zal nooit geregistreerd worden als een externe TLD.
Persoonlijk raad ik dit af omdat het botst met Avahi. Heb hiermee in een recent verleden problemen mee gehad.

Ik zal aanraden om een eigen domeinnaam te kopen (kost een paar euro per jaar). Vervolgens kan je voor intern gebruik een subdomein pakken. Dus met de domeinnaam voornaam-achternaam.nl kan je "intern" het domein int.voornaam-achternaam.nl gebruiken.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

soczol schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 19:04:
Jammer genoeg kun je alsnog conflicten krijgen. Die TLD is met een reden gereserveerd. Apple gebruikt deze TLD bijvoorbeeld voor hun spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Core2016
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-11-2021
Ik ga domain-name.nl gebruiken. Tegen die tijd dat .home er is kan ik het als nog kopen. Hoop ik. Google heeft dat .dev volledig voor intern gebruik. Hopen maar dat dat niet met .home gaat gebeuren. Ik dank jullie zeer voor de informatie.
Pagina: 1