Toon posts:

Eerste auto kopen: een aantal vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 998 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Op dit moment ben ik (24 jaar) opzoek naar mijn allereerste auto om te kopen met een budget van ongeveer 7.000 euro. Hierbij heb ik een aantal vragen:
  1. Hoe belangrijk is het bouwjaar?
  2. Hoe belangrijk is de kilometerstand?
  3. Aanvulling op de bovenstaande vragen: hoe betrouwbaar is het om een merk als BMW, Mercedes of Audi te kopen terwijl die uit bouwjaar 2003-2006 komt met kilometerstand boven de 150k.
  4. Is er veel verschil tussen bijvoorbeeld 95pk en 125pk?
  5. Wanneer kan ik beter benzine kiezen en wanneer kan ik beter diesel kiezen?
Hoop dat het zo duidelijk genoeg is, alvast bedankt!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-01 15:52
https://www.mijnautocoach...ometerstand-bouwjaar-auto

Wat heb je zelf al opgezocht? De meeste van je vragen (eigenlijk allemaal) zijn eenvoudig op Google te vinden.

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:38

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Mijn tip, neem een goedkopere auto met gebruikssporten, aangezien ik aanneem dat je een beginnende bestuurder bent. Je zult toch ooit iets raken, of iets zal jou raken. Later als je ervaring hebt opgedaan gewoon duurdere auto kopen.

Je vragen zijn bijna allemaal afhankelijk van de vorige eigenaar van de auto, hoe beter onderhouden en goed ingereden hoe minder belangrijk deze zaken. Verschil in PK zal niet merkbaar zijn, is natuurlijk ook afhankelijk van gewicht van de wagen.

-= Very annoying forum person =-

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:39

Detmer

Professioneel prutser

Verwijderd schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 15:12:
Hallo,

Op dit moment ben ik (24 jaar) opzoek naar mijn allereerste auto om te kopen met een budget van ongeveer 7.000 euro. Hierbij heb ik een aantal vragen:
  1. Hoe belangrijk is het bouwjaar?
  2. Hoe belangrijk is de kilometerstand?
  3. Aanvulling op de bovenstaande vragen: hoe betrouwbaar is het om een merk als BMW, Mercedes of Audi te kopen terwijl die uit bouwjaar 2003-2006 komt met kilometerstand boven de 150k.
  4. Is er veel verschil tussen bijvoorbeeld 95pk en 125pk?
  5. Wanneer kan ik beter benzine kiezen en wanneer kan ik beter diesel kiezen?
Hoop dat het zo duidelijk genoeg is, alvast bedankt!
1. Elke auto van elk merk van elk bouwjaar kent veelvoorkomende problemen. Handig om hier op te letten bij aanschaf, kan potentieel veel geld kosten. Het aantal eigenaren is wel handig om te weten. Een auto van 10 jaar met 10 eigenaren vertrouw ik persoonlijk minder dan een auto van 10 jaar en 2 eigenaren

2. Persoonlijk vind ik het minder belangrijk dan goed onderhoud. Liever een auto met 150k met NAP en volledig aantoonbaar goed onderhouden dan eentje met 100k waar nooit onderhoud aan is gepleegd en de NAP negatief is (teller mogelijk teruggedraaid ). Wel belangrijk is hoe er mee gereden is (alhoewel je dat niet altijd te weten krijgt). Alleen kleine afstanden en flink doortrekken op koude motor is voor mij een reden om minimaal twijfels te krijgen. Iets met BMW 3 serie en Volkswagen golf die het goed doen bij jonge personen met petjes

3. Zeker weten dat je dat wilt en niet een modernere (kleinere?) auto? Over het algemeen duurder in wegenbelasting, verbruik en onderhoud. Qua betrouwbaarheid zou je moeten kijken naar een specifiek type met hun bekende kwalen en de onderhoud van de auto.

4. Kan ik geen uitspraak over doen

5. Berekenen a.d.h.v. de kilometers die je rijdt :+ . Diesel kost meer wegenbelasting (en onderhoud heb ik wel eens gelezen, maar dat weet ik niet zeker), maar de brandstof is iets goedkoper. LPG zou eventueel ook nog kunnen.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Verwijderd

Topicstarter
Jochemd13 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 15:22:
https://www.mijnautocoach...ometerstand-bouwjaar-auto

Wat heb je zelf al opgezocht? De meeste van je vragen (eigenlijk allemaal) zijn eenvoudig op Google te vinden.
Aai, die had ik zelf ook kunnen vinden. Bedankt voor het linken!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:29

mrc4nl

Procrastinatie expert

hoe betrouwbaar is het om een merk als BMW, Mercedes of Audi te kopen terwijl die uit bouwjaar 2003-2006 komt met kilometerstand boven de 150k.
Kilometerstand maakt niet zo uit, als er petjes in hebben gereden zou ik om die reden de auto al niet kopen.
gedocumenteerde onderhoudshistorie is veel meer waard.

[ Voor 9% gewijzigd door mrc4nl op 21-10-2017 15:32 ]

ora et labora

Verwijderd

Topicstarter
master_viper schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 15:27:
Mijn tip, neem een goedkopere auto met gebruikssporten, aangezien ik aanneem dat je een beginnende bestuurder bent. Je zult toch ooit iets raken, of iets zal jou raken. Later als je ervaring hebt opgedaan gewoon duurdere auto kopen.

Je vragen zijn bijna allemaal afhankelijk van de vorige eigenaar van de auto, hoe beter onderhouden en goed ingereden hoe minder belangrijk deze zaken. Verschil in PK zal niet merkbaar zijn, is natuurlijk ook afhankelijk van gewicht van de wagen.
Precies, wil nu ook echt niet meer dan 7.000 euro uitgeven hoor. Woon nog thuis dus het is prima te doen met kosten neem ik aan. Ik ben vooral geïnteresseerd in deze auto :
http://www.autotrader.nl/auto/suzuki-swift/2009/s-hertogenbosch/8ay9y/suzuki-swift-16-sport-airco-navigatie/
Jouw mening hierover? :)

Verwijderd

Topicstarter
Detmer schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 15:31:
[...]

1. Elke auto van elk merk van elk bouwjaar kent veelvoorkomende problemen. Handig om hier op te letten bij aanschaf, kan potentieel veel geld kosten. Het aantal eigenaren is wel handig om te weten. Een auto van 10 jaar met 10 eigenaren vertrouw ik persoonlijk minder dan een auto van 10 jaar en 2 eigenaren

2. Persoonlijk vind ik het minder belangrijk dan goed onderhoud. Liever een auto met 150k met NAP en volledig aantoonbaar goed onderhouden dan eentje met 100k waar nooit onderhoud aan is gepleegd en de NAP negatief is (teller mogelijk teruggedraaid ). Wel belangrijk is hoe er mee gereden is (alhoewel je dat niet altijd te weten krijgt). Alleen kleine afstanden en flink doortrekken op koude motor is voor mij een reden om minimaal twijfels te krijgen. Iets met BMW 3 serie en Volkswagen golf die het goed doen bij jonge personen met petjes

3. Zeker weten dat je dat wilt en niet een modernere (kleinere?) auto? Over het algemeen duurder in wegenbelasting, verbruik en onderhoud. Qua betrouwbaarheid zou je moeten kijken naar een specifiek type met hun bekende kwalen en de onderhoud van de auto.

4. Kan ik geen uitspraak over doen

5. Berekenen a.d.h.v. de kilometers die je rijdt :+ . Diesel kost meer wegenbelasting (en onderhoud heb ik wel eens gelezen, maar dat weet ik niet zeker), maar de brandstof is iets goedkoper. LPG zou eventueel ook nog kunnen.
Thanks voor de info! Ben het vooral met je eens over je antwoord op punt 3. Ging net nog is even goed kijken en zie echt dat de kosten zoveel hoger zijn dan bijvoorbeeld deze auto:
http://www.autotrader.nl/auto/suzuki-swift/2009/s-hertogenbosch/8ay9y/suzuki-swift-16-sport-airco-navigatie/
Vandaar ook mijn vraag van punt 4. Deze heeft 125PK maar een iets goedkopere (1.000 euro ofzo) heeft 93PK. Zal dit waarschijnlijk alleen merken met inhalen of even gassen ergens?

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:39

Detmer

Professioneel prutser

Verwijderd schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 15:35:
[...]

Precies, wil nu ook echt niet meer dan 7.000 euro uitgeven hoor. Woon nog thuis dus het is prima te doen met kosten neem ik aan. Ik ben vooral geïnteresseerd in deze auto :
Jouw mening hierover? :)
Auto lijkt geïmporteerd te zijn? Eerste toelating is 29-04-2019, maar nog geen datum eerste afgifte in NL en geen eerdere eigenaren. Kun je checken op ovi.rdw.nl mocht je dat niet weten :) .

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:20

Croga

The Unreasonable Man

Het enige voordeel wat die auto heeft is weinig kilometers. Persoonlijk zou ik eerder kijken naar een iets grotere auto met minder jaren en meer kilometers.

Het is natuurlijk heel sterk afhankelijk van hoeveel kilometers je gaat rijden maar kijk, bijvoorbeeld, eens hier naar:
http://www.autotrader.nl/...op-prijsvolgorde-en-prijs

Grotere auto, jongere leeftijd, gaat nog makkelijk 300'000 kilometer mee. Verbruikt minder dan een grasmaaier. En zijn jonge leeftijd, gecombineerd met een grotere klasse auto, zorgt er voor dat ie veel moderner uitgerust is (ingebouwde Tomtom, MP3 ondersteuning, geen CDs meer)

[ Voor 10% gewijzigd door Croga op 21-10-2017 15:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Detmer schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 15:37:
[...]

Auto lijkt geïmporteerd te zijn? Eerste toelating is 29-04-2019, maar nog geen datum eerste afgifte in NL en geen eerdere eigenaren. Kun je checken op ovi.rdw.nl mocht je dat niet weten :) .
Dus dit betekent dat er geen informatie te vinden is over hoeveel eigenaren enzo? Neem aan dat dit iets negatiefs is, maar ik zal dat bedrijf is vragen over deze kwestie.

Verwijderd

Topicstarter
Croga schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 15:38:
[...]

Het enige voordeel wat die auto heeft is weinig kilometers. Persoonlijk zou ik eerder kijken naar een iets grotere auto met minder jaren en meer kilometers.

Het is natuurlijk heel sterk afhankelijk van hoeveel kilometers je gaat rijden maar kijk, bijvoorbeeld, eens hier naar:
http://www.autotrader.nl/...op-prijsvolgorde-en-prijs

Grotere auto, jongere leeftijd, gaat nog makkelijk 300'000 kilometer mee. Verbruikt minder dan een grasmaaier. En zijn jonge leeftijd, gecombineerd met een grotere klasse auto, zorgt er voor dat ie veel moderner uitgerust is (ingebouwde Tomtom, MP3 ondersteuning, geen CDs meer)
Ik had gelezen dat de Suzuki Swift een erg betrouwbare auto is, daarnaast vind ik het ook een van de leukste auto's onder de kleintjes. Maar ik zal is kijken naar een grotere auto :)

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 15:44:
Ik had gelezen dat de Suzuki Swift een erg betrouwbare auto is, daarnaast vind ik het ook een van de leukste auto's onder de kleintjes. Maar ik zal is kijken naar een grotere auto :)
Tsja.... Betrouwbaarheid is een relatieve term.... Ik ken nog maar heel weinig moderne, niet betrouwbare, autos. En daarmee dus één heel belangrijk punt: In de loop van de jaren zijn autos betrouwbaarder geworden; hoe jonger de auto hoe betrouwbaarder (voor de meeste merken; de grote Duitse merken als bijzondere uitzondering daar op sinds ze in Amerikaanse handen zijn)

De 3 jaar die, bijvoorbeeld, die Megane jonger is zal meer impact hebben dan enig verschil in het originele bouwjaar.

Verwijderd

Topicstarter
Croga schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 15:46:
[...]

Tsja.... Betrouwbaarheid is een relatieve term.... Ik ken nog maar heel weinig moderne, niet betrouwbare, autos. En daarmee dus één heel belangrijk punt: In de loop van de jaren zijn autos betrouwbaarder geworden; hoe jonger de auto hoe betrouwbaarder (voor de meeste merken; de grote Duitse merken als bijzondere uitzondering daar op sinds ze in Amerikaanse handen zijn)

De 3 jaar die, bijvoorbeeld, die Megane jonger is zal meer impact hebben dan enig verschil in het originele bouwjaar.
Dat is zeker waar, lees het ook hierin terug: https://www.mijnautocoach.nl/blog/belang-kilometerstand-bouwjaar-auto.
Ken je toevallig wat sportievere wagens? Die redelijk nieuw zijn en niet te prijzig.

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-12-2025
Croga schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 15:46:
[...]

Welke duitse merken zijn in Amerikaanse handen dan?

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 15:50:
Dat is zeker waar, lees het ook hierin terug: https://www.mijnautocoach.nl/blog/belang-kilometerstand-bouwjaar-auto.
Ken je toevallig wat sportievere wagens? Die redelijk nieuw zijn en niet te prijzig.
Als je die Mitsubishi onder "sportief" laat vallen dan heb je met de Megane 1.5DCI van 110PK een goede. Meer trekkracht dan die Mitsubishi in ieder geval.

Seriously; vergeleken met een 125PK benzine motor is er maar weinig voor €7000 wat niet onder sportief valt.

Verwijderd

Topicstarter
Croga schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 16:09:
[...]

Als je die Mitsubishi onder "sportief" laat vallen dan heb je met de Megane 1.5DCI van 110PK een goede. Meer trekkracht dan die Mitsubishi in ieder geval.

Seriously; vergeleken met een 125PK benzine motor is er maar weinig voor €7000 wat niet onder sportief valt.
Thanks voor de tip, zal zelf deze ook voorbij komen:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/hyundai/i30/37414460

Lijkt me ook een prima auto. Jij enig kennis/ervaring met hyundai?

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 16:12:
Thanks voor de tip, zal zelf deze ook voorbij komen:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/hyundai/i30/37414460
1.4 liter benzine motor. Zeker niet sportief.
Daarnaast 1000 euro boven je budget.

Ik zie deze op geen enkele manier beter zijn dan eerder bekeken autos.

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:29

mrc4nl

Procrastinatie expert

Verwijderd schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 16:12:
[...]
Ik rij een getz, onbekende auto/niet populair, dus goedkoper, maar niet slechter. hyundai maakt zeer betrouwbare auto's.vaak ook door gebruik van simpele technieken.
De golf van mn ouders had allerij elektrishe problemen met de verwarming. mij getz heeft gewoon een paar mechanische schuifjes om te temperatuur te regelen, kan weinig aan kapot gaan. heeft ook een ongeblazen motor bijvoorbeeld.

nadeel van een ongeblazen motor is dat hij niet veel koppel (onderin) heeft t ding van mij komt bij 2000 toeren amper meer op gang. dan moet je wel terugschakelen. Die van mij (1.3) heeft moeite om 135km/u te halen. Niet geschikt voor de sportieve rijder dus.

[ Voor 25% gewijzigd door mrc4nl op 21-10-2017 16:23 ]

ora et labora

Verwijderd

Topicstarter
Croga schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 16:14:
[...]

1.4 liter benzine motor. Zeker niet sportief.
Daarnaast 1000 euro boven je budget.

Ik zie deze op geen enkele manier beter zijn dan eerder bekeken autos.
Hmm okay, fair enough.

Verwijderd

Topicstarter
mrc4nl schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 16:18:
[...]

Ik rij een getz, onbekende auto/niet populair, dus goedkoper, maar niet slechter. hyundai maakt zeer betrouwbare auto's.vaak ook door gebruik van simpele technieken.
De golf van mn ouders had allerij elektrishe problemen met de verwarming. mij getz heeft gewoon een paar mechanische schuifjes om te temperatuur te regelen, kan weinig aan kapot gaan. heeft ook een ongeblazen motor bijvoorbeeld.

nadeel van een ongeblazen motor is dat hij niet veel koppel (onderin) heeft t ding van mij komt bij 2000 toeren amper meer op gang. dan moet je wel terugschakelen. Die van mij (1.3) heeft moeite om 135km/u te halen. Niet geschikt voor de sportieve rijder dus.
Een Getz, echt nog nooit van gehoord haha. Ben inderdaad wel meer opzoek naar een auto die iets sportiever is. Hoeft ook niet overdreven sportief, gewoon wat meer PK en liter motor dan normaal.

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Ik moet dan meteen denken aan een Ford Fiesta van na 2009 met een 1.6 benzine motor. geen snelheidsmonster, maar echt veruit, en dan bedoel ik veruit, de sportiefst rijdende auto in zn klasse. Heeft misschien niet het vermogen om de dikke lease BMWs bij te houden, maar je kunt wel altijd met lekker veel gas rijden en elke rotonde plezier zonder gelijk je rijbewijs kwijt te zijn

Bovendien zijn het vrij probleemloze auto's die hun waarde goed behouden en Ford is qua onderhoud ook prima te doen.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Eerste auto en sportief, nooit de meest lekkere combinatie.

Overigens is sportief vooral relatief, ik rij wel eens in een 205 met een 1.4'tje in het vooronder, op een bochtig landweggetje is dat al lekker sportief :P

PK's zijn leuk om snel rechtuit te gaan, maar om nou te zeggen dat 180kmh heel veel sportiever rijdt dan 80? Nah, op sommige wegen is 80 rijden spannender dan met 180 over de 'bahn blazen. En in Nederland is het toch 130 max.

Ik zou dus een auto pakken die gewoon lekker stuurt, natuurlijk wel met een beetje pit, maar je hoeft echt geen 150pk+ te hebben om lol te hebben op bochtige weggetjes, zie de MX-5, al is die wel erg onpraktisch.

Al bestaat een combinatie ook wel, aardig wat pit en leuk in bochtjes, dan kom je op dingen als een Impreza uit, voor 7000, of minder, kun je vast wel eentje vinden die niet volledig gemold is, maar verzekeren wordt een dure hobby, en hoewel Soebies redelijk bulletproof zijn, is het een dure grap als er wel eens iets sneuvelt :/ En met 200pk+ is de kans natuurlijk ook wat groter dat jij sneuvelt, want ze willen heel graag heel hard.

[ Voor 5% gewijzigd door RobinHood op 21-10-2017 21:25 ]

People as things, that’s where it starts.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:15
Zou eerst even je autoklasse bedenken. Een i30 1.4 is nogal een zaaddodende auto vergeleken met een kleine hatch met 125+ pk. Ik zou zoeken naar een ''hot hatch'' met minimaal 120pk, liefst nog iets meer maar niet teveel (verzekering), Ford Fiesta 1.6 is een goede keus. Suzuki Swift S en Peugeot/Renault hebben ook wel leuke modellen staan. Misschien wat proefritten maken bij dealers (al dan niet met de nieuwste Fiesta) om een indruk te krijgen? Let wel goed op je opties: bijv de Fiesta Titanium komt vaak met voorruitverwarming/climate/cruise/knieairbag dus redelijk volgepakt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:De antwoorden op dit soort vragen kan je met een beetje googlen en op sites als Autoweek.nl prima vinden. Op tweakers verwachten dat je ook voor vragen over je eerste auto je eerst zelf wat onderzoek doet, in plaats van de meest basale vragen hier neer te gooien.

Dit topic gaat daarom dicht.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.