Haperingen in audiostream tijdens afspelen op computer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnKr
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-01-2018
Al geruime tijd stoor ik mij aan kleine haperingen bij het afspelen van audiostreams op mijn computer. Dat was al zo op mijn voormalige Windows PC maar ik constateer het ook op mijn nieuwe iMac.
Eerst had ik het vermoeden dat het te maken had met netwerkverkeer en dan met name het draadloze, maar een recente proef toont aan dat dit zeer waarschijnlijk niet de boosdoener is. Een concreet voorbeeld van een situatie: ik speel off-line muziektracks af met Spotify die ik eerst vooraf heb gedownload om beïnvloeding vanuit het netwerk uit te schakelen.
De af te spelen tracks neem ik op met Audacity, dat Soundflower 2ch gebruikt als invoer en een Focusrite Scarlett 2i2 USB soundkaart als outputmedium. Ik speel ook wel met behulp van Audiograbber geripte MP3's af met iTunes, en dezelfde opname settings. Op onregelmatige tijdstippen doorgaans na 1 a anderhalve minuut, soms sneller en soms pas na een paar minuten, zie ik in de opname korte onderbrekingen, meestal niet langer dan 0,1 of 0,2 seconde. Het is niet zo, dat de opname weer verdergaat waar hij was gebleven, maar er is altijd een stukje weg. Speel je de opname af, dan is het vaak amper hoorbaar, dus waar praten we over, maar ik vind dat dit niet kan.
Heeft iemand dit probleem ook wel eens ondervonden, en zo ja, wat is er aan te doen?
Bij voorbaat dank voor de reacties.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hamvraag: heb je het ook met simpele MP3's die je ergens download? Als in: wat als jij NIET zelf de bron van de opname bent geweest?

Neem aan dat je alles met itunes afspeelt? Wat als je die Focusrite er tusenuit haalt en de ingebouwde geluidskaart gebruikt, heb je het probleem dan nog?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnKr
Hi Eagle, dank voor je reactie.
Het gaat vooral om MP3's die ik via Spotify afspeel (dus download) om er een harde kopie van te maken, die ik gebruik in een radiostudio elders. Maar het probleem doet zich net zo goed voor met eigen MP3's, die ik dus zelf heb aangemaakt van CD's.
Wat die Focusrite betreft, die heb ik nodig om externe bronnen als CD-spelers, een microfoon en een tapedeck via een professioneel mengpaneel te koppelen. Als ik via dat mengpaneel en die Focusrite opneem, zijn de opnamen wel 'schoon'. ik ben dus geneigd daar het probleem niet te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ja, en dus vraag ik of het probleem optreed met MP3's die je NIET zelf gemaakt hebt :)
Via spotify afspelen en opnemen <> downloaden. Ik bedoel echt een mp3 bestand zoals je dat in een doorsne gedownloade CD terugvindt.

Verder snap ik dat je die Focusrite nodig hebt. Maar het gaat hier om het uitsluiten of het afspelen hapert, danwel er een hapering zit bij het opnemen van de bron. Vandaar ook: download ff ergens een kale mp3. Desnoods rip je ff ergens een youtube filmpje. Zolang jij maar niet de maker bent van de MP3 :)

ik vermoed dat er een klein bufferprobleem bij het afspelen ergens zit, danwel bij het opnemen (dat laatste sluit je met die niet-eigen mp3 uit). De vraag is dus waar dan en hoe komt dat.

Heeft ie het eerder ook al gedaan? Of is dit nieuw na bijvoorbeeld een driver update? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnKr
Hi Eagle, sorry voor de wat late response.

Ik heb gecontroleerd wat je voorstelde, en een aantal door Audiograbber op mijn voormalige Windows PC geripte MP3's in Audacity te slepen en visueel te controleren op haperingen. Geen van die MP3's vertoonde enige haperingen. Vervolgens speel ik ze af via iTunes en neem ze op in Audacity en prompt vallen er gaten in de opname, zoals beschreven. Hetzelfde heb ik ook gedaan met elders geripte en gedownloade MP3's, zoals jij beschrijft.

Verder heb ik geëxperimenteerd met allerlei buffergroottes in Audacity en Soundflower, maar alles zonder resultaat. Ik heb er ook voor gezorgd in een zo schoon mogelijke omgeving te draaien met een vers opgestarte iMac enn alle niet terzake doende programma's gestopt. Ook energiebeheer heb ik uitgezet. Eerder had ik al eens de iMac geheel van internet losgekoppeld, ook draadloos, en zelf mijn iPhone en iPad in vliegtuigmodus gezet en de wifi-punt in mijn werkkamer uit het stopcontact gehaald.

Om je laatste vraag te beantwoorden, dit probleem heb ik sinds juni, toen ik deze iMac nieuw uit de doos in gebruik heb genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnKr
Hi Eagle,

Uiteindelijk heb ik het maar anders opgelost: iPhone/iPad aangesloten op mijn DATEQ mengpaneel, dat via de Focusrite Scarlett en USB is gekoppeld aan mijn iMac. Vervolgens een klein halfuur muziek gestreamd via Spotify en op de iMac opgenomen met Audacity en als eindresultaat een opname die spic & span is! Dat duidt er toch op dat er 'iets' mis is met het interne geluidssysteem van de iMac of met Soundflower. Hoe dan ook, met deze oplossing kan ik prima leven, kost me niet meer werk, en ik weet zeker dat de geluidskwaliteit goed is, zeker voor het doel waarvoor ik de opnamen gebruik.

Nogmaals bedankt voor het meedenken!! :)
Pagina: 1