Cooler Master MasterFan ratelt, op zoek naar alternatief

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Topicstarter
Ik heb een aantal Cooler Master MasterFan Pro140's in mijn systeem zitten. Los van dat de RGB niet helemaal is wat ik er van had verwacht (te zwak, te flets), ratelen ze wanneer ze als topfan worden gebruikt en op toeren komen.

Ik overweeg zwaar de fans allemaal retour te sturen en om te ruilen voor een ander merk/type.

Qua specs wil ik uiteraard gelijke of betere specs dan de MasterFan Pro's.

Mijn wensen:
  • 140mm
  • Full RGB op de fanblades (mag RGBW maar is geen noodzaak, regulier RGB is voldoende)
  • 4-pins PWM aansturing en meting
  • Stil (hoe stiller hoe beter)
  • 90,05m³/h vergelijkbaar, of beter
Ik kijk nu naar het volgende lijstje (de CoolerMaster staat er bij ter referentie):
https://tweakers.net/pric...299;585115;945771;785877/

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master MasterFan Pro140 Air Flow RGB€ 23,30€ 23,30
1Corsair HD140 RGB LED High Performance 140mm PWM Fan, 140mm€ 25,49€ 25,49
1Corsair LL140 RGB 140mm Dual Light Loop RGB LED PWM Fan - Single pack, 140mm€ 36,90€ 36,90
1NZXT Aer RGB140 Single Pack€ 32,50€ 32,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 118,19

Als nadeel zie ik dat ze allemaal minimaal 5dB minder stil zijn dan de CM. Ook zijn ze op de Corsair HD140 na *fors* duurder dan de CM.

Verder:
Corsair LL140 RGB 140mm Dual Light
Nadeel: luchtverplaatsing zit net iets onder die van de CoolerMaster. Érg duur.

NZXT Aer RGB140
Nadeel: Geen verlichte fanblades, alleen een ring. Eigenlijk geen serieuze optie dus.

Corsair HD140 RGB LED High Performance 140mm
Lijkt het dichtste in de buurt te komen van de CM qua luchtverplaatsing en prijs.

Ik neig naar de Corsair HD140 vanwege de prijs en de hogere luchtverplaatsing maar ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en tips. Misschien zie ik nog een goede fan over het hoofd of mis ik iets in de specs dat wel belangrijk is. :-) Uiteraard hoor ik graag verhalen over rammelende topfans. 3 van de 6 fans worden als topfan gebruikt en dus op hun kop gemonteerd. De andere 3 dienen als intake/exchaust fan.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qlum
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-09 16:19
Luchtverplaatsing is niet alles en de corsair fans hebben een veel hogere static pressure. Dit heeft niet alleen nut voor voor cpu coolers en radiatoren maar ook voor veel behuizingen die je tegenwoordig ziet met alleen roosters aan de zijkant / onderkant van het voorpaneel of wanneer je ook lucht door een stoffilter moet trekken. Verder zijn het de specs van de fabrikant en zou ik me daar ook niet te erg op vast bijten.

Verder hebben de corsair hd140 alleen een ring aan de buitekant en de ll140's ook aan de binnenkant. Zover ik kan zien zijn de ll140's hoewel een stuk duurder (zeker als je er 6 wilt hebben) wel een heel stuk mooier (subjectief). Houd er verder ook rekening mee dat je een corsair rgb controller nodig hebt voor de corsair ll of hd. Deze kan je kopen samen met een twin pack van deze fans.

Persoonlijk heb ik ook niet de beste ervaringen met coolermaster fans. Op mijn Nepton 280L heb ik zelf de fans vervangen voor een heel stuk stillere en op max vergelijkbaar presterende corsair ml140's. Dat was een stuk grotere upgrade dan ik zelf had verwacht.

[ Voor 13% gewijzigd door qlum op 21-10-2017 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
qlum schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 14:51:
Luchtverplaatsing is niet alles en de corsair fans hebben een veel hogere static pressure. Dit heeft niet alleen nut voor voor cpu coolers en radiatoren maar ook voor veel behuizingen die je tegenwoordig ziet met alleen roosters aan de zijkant / onderkant van het voorpaneel of wanneer je ook lucht door een stoffilter moet trekken. Verder zijn het de specs van de fabrikant en zou ik me daar ook niet te erg op vast bijten.
Ok. Dat is goed om te weten.
Mijn case is een Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Zwart.
pricewatch: Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Zwart

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/2001362151.jpeg
Verder hebben de corsair hd140 alleen een ring aan de buitekant en de ll140's ook aan de binnenkant. Zover ik kan zien zijn de ll140's hoewel een stuk duurder (zeker als je er 6 wilt hebben) wel een heel stuk mooier (subjectief).
Check. Ik dacht op het plaatje te zien dat de HD140's in ieder geval ook de fanblades aanlichte. Mijn CoolerMasters hebben 4 kleine LED's rondom de motor zitten waarmee ze de fanblades kleur geven. De fanblades zijn uiteraard transparant. Dat werkt best goed, maar de kleuren zijn wat flets. Daar is mee te leven, met de ratel niet. :)
Houd er verder ook rekening mee dat je een corsair rgb controller nodig hebt voor de corsair ll of hd. Deze kan je kopen samen met een twin pack van deze fans.
Hmm. Dus die dingen zijn niet direct op mijn mainboard aan te sluiten?
(Ik heb een Gigabyte GA-AX370-Gaming 5.
pricewatch: Gigabyte GA-AX370-Gaming 5

Dat ding doet aan RGB Fusion. De CM fans werken daar prima op maar ik zie idd de Corsairs er niet bij staan. :(
https://www.gigabyte.com/mb/rgb/ready

Wel een hoop andere merken waar ik niet verder specifiek op heb gezocht.

Het board heeft 1xRGB en 1xRGBW. De 6 CM fans zijn met CM splitters daar op aangesloten en dat werkt. De Phanteks wil ik met een verloopkabel en extra splitter er ook nog aan hangen. (Dat kan, de kast is RGB Fusion ready.)

Voor Corsair RGB fans heb ik dus een aparte RGB controller nodig? Weet je of dat samen te laten werken is met mijn GigaByte mainboard? Of moet ik daarvoor domweg aparte software installeren en die dingen aan een vrije USB2 poort hangen? (Dat kan ook. Het is iets minder mooi dan via Fusion aansturen maar waarschijnlijk hou ik het toch op static en ach, mijn MSI GTX1080 moet ook apart worden aangestuurd. Alleen mijn Corsair LED's werken prima samen.)

Hmmm, over Corsair gesproken, het is net Corsair die de samenwerking met Gigabyte aan is gegaan op RGB gebied...
https://www.gigabyte.com/Press/News/1533

Dus da's de moeite van het verder onderzoeken waard...
Persoonlijk heb ik ook niet de beste ervaringen met coolermaster fans. Op mijn Nepton 280L heb ik zelf de fans vervangen voor een heel stuk stillere en op max vergelijkbaar presterende corsair ml140's. Dat was een stuk grotere upgrade dan ik zelf had verwacht.
:-)
Ja, ik ben echt teleurgesteld over die fans. Op papier leveren ze een prachtige prijs/prestatie verhouding maar in de praktijk vallen ze gewoon tegen. Ik wil dat toch wel echt helemaal goed hebben. Ga nog niet zo ver dat ik er ook een Gigabyte GTX 1080 in stop. Die MSI had gewoon betere papieren. Maar verder wil ik het wel echt af hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Zit nog even naar wat YouTube filmpjes te kijken:
YouTube: SP120 RGB and HD120 RGB - What's the difference?

YouTube: These Fans Make Me Loopy! Corsair LL RGB Fan Review / Demo!

Als ik de specs bekijk neig ik toch naar de HD's en mogelijk in zowel de 120 als de 140mm uitvoering. (Ik twijfel of ik ook de fans op mijn CPU koeler wil vervangen.) De LED verlichting is prima voor wat ik zoek en de max airflow is een stuk hoger.

Maar goed, daar ga ik nog even over nadenken.

Waar ik nog wel heel benieuwd naar ben is of het goed samenwerkt met Gigabyte RGB Fusion. De laatste keer dat ik het probeerde was het geen succes Corsair LINK *en* de Gigabyte software samen te installeren.

Wat me ook niet duidelijk is, is of met de 2-pack de 6-fan RGB controller word meegeleverd. Op het plaatje lijkt namelijk enkel een 6-fan PWM controller te staan, maar slechts een 2-fan RGB...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacolc
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-03 17:58
Thermaltake rgb king
http://www.thermaltakeusa...on_5_Fan_Pack_/design.htm

[ Voor 7% gewijzigd door jacolc op 23-10-2017 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Na overleg met Azerty, Corsair en Scythe heb ik de volgende fans besteld:
- 6 stuks pricewatch: Corsair HD140 RGB LED High Performance 140mm PWM Fan, 140mm
- 2 stuks pricewatch: Corsair HD120 RGB LED (zonder PWM-controller), 120mm

Deze hebben allemaal hydraulic bearrings en qua geluidsvolume zouden ze wanneer ze langzaam draaien, behoorlijk stil moeten zijn. Alleen bij hogere toerentallen worden ze lawaaieriger. Nu is de max airflow bijna 2x zo hoog als van mijn CoolerMaster fans, dus ik verwacht dat ze vooral laagtoerig zullen draaien.

Scythe heeft per email aangegeven dat zij vertrouwen hebben in die HD120. De airflow is ruim voldoende. De "wobble" schijnt wel normaal te zijn. Zolang het niet ratelt zien zij daar geen probleem mee. Het is voor mij optisch, maar wel ontzettend storend vandaar dat ik besloten heb ook die fans te vervangen. (En omdat ik toch full RGB bezig ben, vervang ik ze dus door de HD120's.)

Waarom ik uiteindelijk voor de HD's en niet de LL's ben gegaan?

- Ze pompen meer lucht
- Ik vind ze mooier
- Ze zijn goedkoper

De LL's hebben eigenlijk als enige feature dat er ook nog een LED ring omheen zit. Nu zijn de CM's misschien wat zwak, de LL's lijken me weer wat overkill en ik vind het, zeker met een lagere airflow, het prijsverschil niet waard.

Nu nog mijn USB-C fixen, mijn kastverlichting met een kabeltje op de RGB aansturing van mijn mainboard hangen en heel misschien tzt eens aan de onderkant een LED stripje zodat de ruimte tussen kast en bureau verlicht is. (Krijg je een beetje een zwevend effect van, ik vind dat heel mooi.)

Laten we hopen dat ik nu niet opnieuw pech heb en deze fans *wel* voldoen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Enfant!
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:16
Hou me zeker op de hoogte. Ik heb ook een Coolermaster case fan en die maakt ontzettend irritant lawaai bij het opstarten van mijn PC. Ook wil ik nog 3x RGB case fans aanschaffen voor de voorkant van mijn behuizing en ik ben een beetje bang dat dit het nog lawaaierig kan maken (aangezien het opnieuw CM case fans zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Le Enfant! schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 18:18:
Hou me zeker op de hoogte. Ik heb ook een Coolermaster case fan en die maakt ontzettend irritant lawaai bij het opstarten van mijn PC. Ook wil ik nog 3x RGB case fans aanschaffen voor de voorkant van mijn behuizing en ik ben een beetje bang dat dit het nog lawaaierig kan maken (aangezien het opnieuw CM case fans zijn).
Ik zal er aan proberen het topic te updaten zodra de fans binnen en ingebouwd zijn. :) Ik verwacht de fans morgen, met wat geluk kan ik ze morgen of overmorgen al inbouwen.

(Hoe eerder hoe beter want dan ben ik èn van de herrie af èn kan Azerty snel de CM fans restitueren. De vervangende onderdelen heb ik uiteraard moeten voorschieten maar da's beter dan zonder PC zitten.)

Mijn CM fans ratelen trouwens echt. Het is niet eens het geruis waar ik me aan stoor (ik kan ook niet inschatten of de Corsair fans echt veel stiller gaan zijn), het is dat ze letterlijk rammelen in hun lagers. De topfans, de rest van de fans lijkt zich redelijk netjes te gedragen.

Overigens, als je denkt dat die CM fans duur zijn... Probeer die Corsairs eens. Ik moest even 3x slikken toen ik vanmiddag voor bijna €300 aan fans bestelde enkel op mijn kast & CPU een beetje koel en cool te krijgen. Je moet wat over hebben voor een RGB build zeg maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
@Le Enfant! Ze zijn binnen en gemonteerd. :-)

Ik heb ze nog niet helemaal getuned qua geluid dus het ruist nog wat maar daarstraks even in het BIOS de fans naar 10% gezet en dan is het heerlijk stil.

En, geen rammeltje, niets. Gewoon wat windgeruis.

Verder nog:

- De LED's zijn gigantisch veel feller dan die van de CM's. Het is echt totaal bizar hoe zwak de CM's lijken als je de Corsairs hebt ingebouwd. :) Een foto zeg meer dan 1000 woorden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KrguagJZA7zSvR3InMCtlKyw/full.jpg

En ja, ook de CM staat hier gewoon vol blauw licht uit te zenden. De "artefact" rechts onder in mijn mainboard.

Wel komisch, als je het leuk vind, is dat het individueel aangestuurde LED's zijn. Dus allerlei rare loopjes mogelijk. Ik vind dat erg onrustig maar het is leuk om te showen.

- Nadeel is dat de RGB van de fans *niet* via het moederbord loopt tenzij je daar een pricewatch: Corsair Commander PRO tegenaan gooit. (Ik twijfel heel erg of ik die niet toch een keer ga bestellen. Heb nu de knopjes achterop mijn case met tie-raps gemonteerd. Werkt, is waarschijnlijk goed genoeg maar de controle is erg beperkt. Ze kunnen bijvoorbeeld niet *uit* op deze manier.)

Pagina: 1