Toon posts:

ASUS CUBX-E + P3 1000 MHZ!! HELLUP!!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik kan binnen nu en 2 uur aan een p3 1 ghz pentium processor komen! in ruil voor mijn p3 700, maar nou moet ik dus weten of mijn mobo dat ondersteunt! voltage van de 700 is 1.65 en van de 1000 is 1.75! maakt dit nog uit?
Wie O Wie kan mij helpen!?!
alvast bedankt!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-08 12:41
Had je zo kunnen vinden op de Asus site met een beetje zoeken..

De CUBX-E is heeft een 440BX chipset.. Die ondersteund officieel tot de 100MHz FSB, niet tot 133..

De pIII op 1GHz heeft een FSB van 133MHz.. (tenminste de socket370 versie...)

In praktijk blijken best veel bx-bordjes de 133MHz te halen, maar dat is dus geen garantie dat het echt gaat werken!

Voltage zal niet zo'n probleem zijn!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-08 22:33
De CUBX heeft geen enkel probleem met Coppermine's (revisie maakt niet uit). Wat voor jou belangrijk is, is dat de CUBX een BX chipset is en officieel 'maar' een bussnelheid van 100MHz ondersteund. Je kan er wel een P!!! 1000EB (dus met 133MHZ FSB) opprikken, maar die draait dan op 7,5x100=750MHz i.p.v. 7,5x133=1GHz. Een optie is natuurlijk overclocken v.d. chipset. Dan zet je de bus gewoon op 133MHz (wel PC133 ram voor nodig). Dit is zeker haalbaar, zelf draait mijn Asus P3B-F (zeg maar de Slot 1 versie van de CUBX) al sinds 1999 superstabiel op 133MHz. Weet dat er geen garanties kunnen worden gegeven. Zelf zou ik zeker voor de ruil gaan :)

edit:
'k moet sneller typen

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
hardstikke bedankt voor de snelle replies!!
echt onwijs tof!
dus volgens jullie zou ik het gewoon moeten doen? ook al draait dat ding dadelijk op 750?
nogmaals bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
overclocken tot 133 MHz gaat dus automatisch neem ik aan? of moet ik nog bepaalde settings wijzigen hiervoor?

Verwijderd

Even uit nieuwsgierigheid; hoe heb je je AGP bus zover gekregen dat ie op 2/3 van 133 MHz draait? DOS accepteerd dat nog wel maar Windows geeft dan allemaal vage .VXD errors etc en start vervolgens niet. Ik heb dus ook een BX board (ABIT BX6v2) maar zoals ik al zei die AGP setting blijft een probleem, verder dan 117 FSB gaat niet (er zit overigens wel 133 MHz SDRam in).

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-08 12:41
Gewoon in de bios instellen neem ik aan..

(als je dat automatisch noemt...)

• Abbadon
Op dinsdag 10 juli 2001 13:49 schreef willblack het volgende:
Even uit nieuwsgierigheid; hoe heb je je AGP bus zover gekregen dat ie op 2/3 van 133 MHz draait? DOS accepteerd dat nog wel maar Windows geeft dan allemaal vage .VXD errors etc en start vervolgens niet. Ik heb dus ook een BX board (ABIT BX6v2) maar zoals ik al zei die AGP setting blijft een probleem, verder dan 117 FSB gaat niet (er zit overigens wel 133 MHz SDRam in).
In mijn BIOS is de AGP-devider keuze beperkt tot 1/1 (voor 66MHz FSB), of 2/3 (voor 100+MHz). Hij staat met een 133MHz FSB op 2/3 en de APG poort draait dus op 89MHz. Da's idd wel wat te hoog maar totaal geen probleem voor mijn G400 (en het gros v.d. recentere videokaarten). Wat voor kaart heb je, een wat oudere?
Op dinsdag 10 juli 2001 13:42 schreef Wize het volgende:
overclocken tot 133 MHz gaat dus automatisch neem ik aan? of moet ik nog bepaalde settings wijzigen hiervoor?
Dat moet je inderdaad in de BIOS instellen. Let er wel op dat er waarschijnlijk twee 133MHz FSB settings in voor komen; eentje met 44MHz PCI en eentje met 33MHz PCI, je moet dus de laatste nemen, dan lopen al jouw PCI devices mooi stabiel binnen specs. Het enige wat niet binnen de specs zal draaien is de videokaart (zie reply hierboven) en natuurlijk de chipset zelf, maar nogmaals, dat vormt normaal gesproken geen probleem.

Verwijderd

Topicstarter
nou, ik ga sowieso over een paar uur die CPU erin knallen, dan kijk ik wel wat er gaat gebeuren .. ik neem aan dat in principe alles op 750 MHz draait, en als ik dat ding dus op 1000 wil hebben kan dat altijd nog.
op 750 start ie gewoon op zonder nieuwe settings?

• Abbadon
Op dinsdag 10 juli 2001 14:46 schreef Wize het volgende:
nou, ik ga sowieso over een paar uur die CPU erin knallen, dan kijk ik wel wat er gaat gebeuren .. ik neem aan dat in principe alles op 750 MHz draait, en als ik dat ding dus op 1000 wil hebben kan dat altijd nog.
op 750 start ie gewoon op zonder nieuwe settings?
Asus kennende start 'ie op met een 66MHz FSB nadat je er een nieuwe cpu in hebt gedaan (dus 500MHz). Niet schrikken, da's een soort failsafe. Dus zul je 'm waarschijnlijk nog wel op 100MHz moeten zetten.

Verwijderd

Ik heb laatst een GeForce2 MX200 gekocht, dus het is een vrij nieuwe kaart. Ik zal het voor de aardigheid nog 's proberen :D
'K moet dan wel even de temp van mijn p2-350 (origineel) in de gaten houden.
Zou het een optie zijn om de core van de kaart in windows terug te klokken, vervolgens de FSB over te klokken zodat ie weer goed uitkomt?

• Abbadon
Op dinsdag 10 juli 2001 15:07 schreef willblack het volgende:
Ik heb laatst een GeForce2 MX200 gekocht, dus het is een vrij nieuwe kaart. Ik zal het voor de aardigheid nog 's proberen :D
'K moet dan wel even de temp van mijn p2-350 (origineel) in de gaten houden.
Zou het een optie zijn om de core van de kaart in windows terug te klokken, vervolgens de FSB over te klokken zodat ie weer goed uitkomt?
Kaart is het probleem niet nu ik zie dat je een PII350 hebt. Ga er maar gerust van uit dat jouw cpu de beperkende factor is; de meeste PII's kunnen geen 133 aan, je moet geluk hebben. Heb zelf wél een PII400@533 gehad, maar dat was/is (heb 'm nog in m'n la) een erg goed exemplaar.

Verwijderd

Topicstarter
nogmaals hardstikke bedankt voor de replies!
ik ben inmiddels wijzer geworden dat ik in de Bios bij Advanced settings de eerste keuze moet hebben (133,0/44,33) daar moet ik dan de kloksnelheid op 1000 MHz zetten.
en dat ik dan dus mijn pc100 klok naar 133. ;-)
dus we gaan het proberen vanaaf, en dan zien we wel.

Verwijderd

Topicstarter
maar jullie zijn nog niet van me af .. kep nog 1 vraag:
Hoe zit het met mijn geheugen?
want ik heb nu dus 2 x 128mb pc100 en 1 x pc 133, levert dat nog enkele problemen op?

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-08 16:16

Kirpeknots

Wazzup!

Het zou kunnen zijn dat je PC100 reepjes storingen veroorzaken.

Als je ze in de bios op CAS3/3/3 zet gaat het waarschijnlijk wel.

Ik heb een BX met een PIII1000@154FSB stabiel.

Verwijderd

Topicstarter
nou mensen, ik prop dus net die 1GHz erin ..
druk op de knop ..en ............. doet dus helemaal niks ..
hij boot gewoon niet ..
iemand nog suggesties?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Uhm... misschien een werkende 700 geruild voor een dode 1000?

Probeer de PC-100 dimmetjes eruit te halen en de CMOS te clearen.

Kan trouwens ook aan de voltage liggen- als je op 1.65 zat en je die voor de swap niet naar 1.75 verhoogde kan dat het verklaren. Dan zeker die CMOS flushen.

Maar goed, weet je zeker dat de CPU het deed voor je hem kreeg.... :?

Oslik, blyat! Oslik!

• Abbadon
Heb je een recente BIOS versie? 1007 of 1008.

• Beaves
  • Laatst online: 28-08 15:22

Beaves

Usque ad Finem

ik ben inmiddels wijzer geworden dat ik in de Bios bij Advanced settings de eerste keuze moet hebben (133,0/44,33)
Ik denk dat 133,0/33,33 toch ietsjes beter is, want anders is je PCI bus met 10MHz overklokt wat de meeste PCI kaarten niet echt leuk vinden.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik weet zeker dattie het deed, kep um uit een werkende pc gehaald namelijk,
maar wat je zegt is dus dat ik met die 700 erin ff het voltage moet opkrikken?
en daarna die 1 GHz erin?
levert dat geen problemen (lees schade) met mijn 700 op dan?
of zijn er nog andere solutions?
alvast en nogmaals echt bedankt voor de replies!

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 16:11

ReseTTim

Chocolate addicted

De CUBX-E is heeft een 440BX chipset.. Die ondersteund officieel tot de 100MHz FSB, niet tot 133..
uh mijn ram staat nu op 133@143 ennuh loopt perfect.

kzou zeggen gewoon doen. ennuh anderz clock je hem gewoon iets lager. of weer verkopen. doe je het niet dan wil ik wel ruilen. kheb zelf ook een P3-700E

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-08 17:34

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op dinsdag 10 juli 2001 22:39 schreef ReseTTim het volgende:

[..]

kzou zeggen gewoon doen. ennuh anderz clock je hem gewoon iets lager. of weer verkopen. doe je het niet dan wil ik wel ruilen. kheb zelf ook een P3-700E
En anders ik wel, ik heb een 750E ;)
Moet morgen binnen komen, dus nieuw :)

Maakt reviews bij IOTDomotica.nl . Podcast bij Kophi: ook op YT.

Verwijderd

Topicstarter
ja, kijk weet je wat het is, ik zou het liefst de CPU houden .. desnoods koop ik een ander mobo .. maar ja, gister starte ik dus met pc op met die CPU op 1,75volt .. gebeurde dus nog steeds niks ...
daarna stop ik die 700 er weer in, krijg ik een soort van sirene-achtig geluid. boot ik nog eens, start ie gewoon normaal door.
Maar ik weet gewoon dat het zou moeten lukken.

• PhiKwadraat300
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-05-2023

PhiKwadraat300

Het zou wel JA.

Om die Bx naar 133mhz FSb te trekken , mot je toch een lekkere AGP video kaart hebben en dimms@133mhz hebben. dan kan je idd het wel proberen waard.. mits je PCI divider op 1/4 kan.. :o

• Kirpeknots

Kirpeknots

Wazzup!

De meeste moderne videokaarten (Geforce2/3) hebben geen problemen met een o/c agp bus.

-Laatste bios flashen
-Die PC100 geheugendimmetjes --> ER UIT
-PCi divider /4 zetten
-Voltage goed zetten
-Alle niet gebruikte componenten van je voeding rukken.

Checken! En dan 1 voor 1 alles weer aansluiten.

Verwijderd

Topicstarter
nou, iemand nog interesse in een P3 1GHz? ;-)
ik geef het op ....

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-07 13:52
Een pII "kan" alle busclocks die je moederbord kan ook "hebben" , t is een beetje een fabeltje dat t aantal mhz wat ie aangevoerd krijgt uitmaakt of hij wel of niet werkt. Dat doet t niet, maar wat WEL uitmaakt is dat zo'n proc als ie multiplier locked is gewoon te ver overgeclockt wordt....

Een pII350 *core* zal vaak wel 470 halen (3.5 * 133) maar de L2 cache dus niet (Die is daar nog extern..ipv on-die) .

Overigens heb ik zelf lange tijd een pII350 @ 490 met een Asus P3B-F gedraaid.

Ook mn server cpu, een pII 233, doet het uitstekend op 2 * 133 = 266
Op dinsdag 10 juli 2001 16:17 schreef abbadon het volgende:

[..]

Kaart is het probleem niet nu ik zie dat je een PII350 hebt. Ga er maar gerust van uit dat jouw cpu de beperkende factor is; de meeste PII's kunnen geen 133 aan, je moet geluk hebben. Heb zelf wél een PII400@533 gehad, maar dat was/is (heb 'm nog in m'n la) een erg goed exemplaar.

• Abbadon
Op dinsdag 10 juli 2001 22:39 schreef ReseTTim het volgende:

[..]

Daar heb je mij gequoteerd. Ik zeg ook "officieel". Dat het prima op 133 kan weet ik ook wel; ik draai al 2 jaar een BX op 133MHz, duh.

• Abbadon
Op woensdag 11 juli 2001 15:35 schreef majic het volgende:
Een pII "kan" alle busclocks die je moederbord kan ook "hebben" , t is een beetje een fabeltje dat t aantal mhz wat ie aangevoerd krijgt uitmaakt of hij wel of niet werkt. Dat doet t niet, maar wat WEL uitmaakt is dat zo'n proc als ie multiplier locked is gewoon te ver overgeclockt wordt....

Een pII350 *core* zal vaak wel 470 halen (3.5 * 133) maar de L2 cache dus niet (Die is daar nog extern..ipv on-die) .

Overigens heb ik zelf lange tijd een pII350 @ 490 met een Asus P3B-F gedraaid.

Ook mn server cpu, een pII 233, doet het uitstekend op 2 * 133 = 266
[..]
Duh, interessante info daar de multiplier gelocked is |:( Dat sec de FSB niet het probleem is, is wel bekend. Dat de core meer aankan en de L2 de beperkende factor is, is ook niet echt relevant: het gevolg is dat de cpu gewoon niet sneller wil, en als het de L2 is welke roet in het eten gooit, of de core zelf, da's gezien het eindresultaat om het even. Je kan de L2 wel uitschakelen maar daar schiet je niks mee op qua totale performance (integendeel). Ik reageer zo omdat als ik gequoteerd wordt en ik zie vervolgens het woord "fabeltje" ik kriebels krijg.

[edit] typo [edit]

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 16:11

ReseTTim

Chocolate addicted

Op woensdag 11 juli 2001 15:28 schreef Wize het volgende:
nou, iemand nog interesse in een P3 1GHz? ;-)
ik geef het op ....
kheb wel intresse als het nog kan.
tenminste ruilen tegen mijn P3-700

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

Wat een tweaker niveau-tje weer zeg. :r

Op een cuBX-E werkt gewoon alles (Asus & BX = topcombo), een zootje piepjes wil vaak zeggen dat er een onderdeeltje fout zit.

Kijk FF naar je geheugen en of je vidkaart wel in het slot zit (je weet wel die bruine)

Verwijderd

Ook mn server cpu, een pII 233, doet het uitstekend op 2 * 133 = 266 ???

hoe verklaar je dat dan? normaal draait die op 3,5*66, hoe krijg jij die op factor 2???

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 11 juli 2001 19:07 schreef Michaeltjuh het volgende:
Wat een tweaker niveau-tje weer zeg. :r

Op een cuBX-E werkt gewoon alles (Asus & BX = topcombo), een zootje piepjes wil vaak zeggen dat er een onderdeeltje fout zit.

Kijk FF naar je geheugen en of je vidkaart wel in het slot zit (je weet wel die bruine)
lul niet zo stom, lees eerst wat er allemaal gebeurd is, voordat je zo reageert. Dan weet je wat voor pogingen ik al ondernomen heb hiervoor.

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Heb je niet per ongeluk een aantal van die printbanen onder het koelernokje op je socket voor de CPU gesloopt ? Dit is vrij snel gebeurd op een Asus mainboard.

Verwijderd

Topicstarter
maar dat mag toch niet uitmaken dat mijn hele pc niet eens wil booten?

• Kirpeknots

Kirpeknots

Wazzup!

Volgens mij krijg je zelfs op een P2B een PIII1G draaiend. Kan me gewoon niet voorstellen dat het op een CUBX niet lukt.

-Hij kan coppermine aan
-Hij kan 133fsb draaien

Wat is dan de fXcking problem

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-07 13:52
Veel pII233's zijn unlocked

veel pII300's btw ook ;)
Op woensdag 11 juli 2001 19:12 schreef Theo_keizers het volgende:
Ook mn server cpu, een pII 233, doet het uitstekend op 2 * 133 = 266 ???

hoe verklaar je dat dan? normaal draait die op 3,5*66, hoe krijg jij die op factor 2???
Pagina: 1