Welke wifi-luidsprekers werken goed met MediaMonkey?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranciscusK
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-10 10:51
Graag zou ik de stap willen maken naar ruimtevullende muziek via wifi-luidsprekers. Op dit moment heb ik een meer traditionele opstelling: twee zuilluidsprekers die met een kabel aan een versterker zitten. Het probleem daarbij is dat het geluid alleen op bepaalde plekken goed is: in een luie stoel op een paar meter afstand van de luidsprekers, maar ik zit nooit in die hypothetische luie stoel. In het echt loop ik overal rond en zijn mijn oren op steeds verschillende plekken en hoogtes. Dus denk ik dat een systeem met enkele op de juiste plek opgehangen wifi-luidsprekers beter moet zijn. Er zijn verschillende systemen, zie ik. Bijvoorbeeld Sonos, Heos of Bluesound. Maar ik kom er niet achter welk systeem het beste bij mijn wensen past.

Muziek die ik wil spelen zijn bestanden op mijn NAS. Ik heb geen interesse in online-muziekdiensten en ik heb geen televisie. Wat ik heel belangrijk vind is dat ik muziek kan spelen via MediaMonkey, dat op mijn windows-computers draait. Via MediaMonkey beheer ik mijn muziekcollectie en bepaal ik wat er gespeeld moet worden. Ik hou van de handige opties die daar bij zitten, zoals cross-fading, volume leveling (zorgt dat alle muziek ongeveer even hard klinkt), speellijsten en de auto-DJ.

Ik heb nu een JBL-luidsprekertje dat via bluetooth met een android-app aan te sturen is. Ik vind die aansturing vreselijk; het gaat heel traag en het heeft veel te weinig opties. En typen doe ik liever op een toetsenbord dan op een telefoontje. Van de app van de NAS (DS Audio) wordt ik ook niet blij }:| . Nu kan het vast zo zijn dat een app van Sonos, Heos of Bluesound beter is dan die van JBL, maar toch heb ik weinig vertrouwen in een zaktelefoon als enige manier om een muzieksysteem te controleren. Hoogstens zou ik een telefoon willen gebruiken om het volume te regelen, of om te kijken wat er speelt. Dus ik zou heel graag MediaMonkey willen blijven gebruiken om te bepalen wat voor geluid er uit de luidsprekers moet komen.

Na deze inleiding mijn vraag: Welk draadloos muzieksysteem is aan te raden, gezien mijn wensen? Ik ben erg geïnteresseerd in praktische ervaringen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Voor Sonos heb je waarschijnlijk een programma van Sonos zelf nodig. Een vriendin van mij heeft een Sonos soundbar waarbij dat moet. Op mijn wek hebben we kleine Sonos speakertjes, maar die moeten ook met de Sonos-app bestuurd worden. Als je dus geen aparte app wilt, kun je waarschijnlijk Sonos al afstrepen, helaas, of je moet niet erg vinden om over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:41

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Welke mogelijkheden heeft je versterker al? Je zegt dat je nu al de audio van je NAS op de versterker afspeelt. Als die bijv. al HEOS ondersteunt (Denon en Marantz); of Musicast (Yamaha) dan hoef je geen nieuw ecosysteem aan te schaffen. Je kunt dan gewoon op dezelfde manier blijven afspelen, enkel je versterker speelt dan gewoon op de nieuwe speakers.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranciscusK
CH4OS schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 20:56:
Voor Sonos heb je waarschijnlijk een programma van Sonos zelf nodig. Een vriendin van mij heeft een Sonos soundbar waarbij dat moet. Op mijn wek hebben we kleine Sonos speakertjes, maar die moeten ook met de Sonos-app bestuurd worden. Als je dus geen aparte app wilt, kun je waarschijnlijk Sonos al afstrepen, helaas, of je moet niet erg vinden om over te stappen.
Bedankt voor die informatie. Toch zie ik ook hier en daar op het web mensen schrijven dat ze van MediaMonkey naar Sonos kunnen spelen (in MediaMonkey kan je verschillende spelers kiezen), maar het is mij niet duidelijk hoe dat precies werkt en of je genoeg controle houdt over bijvoorbeeld crossfade en normalisatie.

Ik zie ook net dat Sonos zelf een desktopapplicatie heeft (voor Windows in ieder geval). Dus aansturing hoeft niet per se via een telefoon of tablet. Dat is op zich mooi, maar ik eigenlijk die software eerst willen testen alvorens de hardware te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranciscusK
Jorgen schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 20:59:
Welke mogelijkheden heeft je versterker al? Je zegt dat je nu al de audio van je NAS op de versterker afspeelt. Als die bijv. al HEOS ondersteunt (Denon en Marantz); of Musicast (Yamaha) dan hoef je geen nieuw ecosysteem aan te schaffen. Je kunt dan gewoon op dezelfde manier blijven afspelen, enkel je versterker speelt dan gewoon op de nieuwe speakers.
De versterker is een Rotel RA-04, een klassieke versterker met uitgangen voor kabeltjes. Hij kan volgens mij geen draadloze luidsprekers bedienen. De muziekbron was tot voor kort een WiDAC (een klein zwart kastje met wifi en een DAC) dat ik net heb vervangen door een Chromecast audio (een nog kleiner zwart kastje met wifi en een DAC). Overigens kan MediaMonkey nog niet naar de Chromecast spelen, dat is nieuwe functionaliteit in de volgende versie (5) van MediaMonkey. Dat (tijdelijke) probleem geeft nog wat extra urgentie aan het vervangen van het geluidssysteem.

Op zich lijkt het mij wel mooi als de omzetting van digitaal naar analoog pas bij de luidsprekers plaatsvindt (want als ik het goed begrijp gebeurt dat bij wifi-luidsprekers, in ieder geval bij Sonos). Dat scheelt weer een hoop kabels en mogelijk verlies van signaal. En als ik de versterker weg kan doen ruimt dat ook weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik denk wel dat je er behoorlijk op achteruit gaat met wifi-speakers t.o.v. je dedicated stereoset. Dat hoeft natuurlijk niet perse, maar als je een Rotel versterker hebt, verwacht ik dat je ook mooie speakers hebt.

[ Voor 36% gewijzigd door Jorgen op 20-10-2017 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranciscusK
Jorgen schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 21:35:
Ik denk wel dat je er behoorlijk op achteruit gaat met wifi-speakers t.o.v. je dedicated stereoset. Dat hoeft natuurlijk niet perse, maar als je een Rotel versterker hebt, verwacht ik dat je ook mooie speakers hebt.
Ik ben zeker geen audiofiel hoor. Maar ik heb indertijd wel geprobeerd goede spullen te kopen. En het klinkt ook mooi, maar alleen als je goed in de buurt gaat zitten. En dat is een heel groot probleem. Uit informatie die ik op het web vind maak ik op dat wifi-luidsprekers best goed kunnen klinken, en dat hoe dan ook de plaatsing van de luidsprekers in de ruimte zo'n beetje de belangrijkste factor is in de uiteindelijke geluidsbeleving. Dus ik hoop dat ik er met wifi-luidsprekers met hun meer flexibele plaatsingsmogelijkheden er uiteindelijk toch op vooruit ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dat ben ik ook wel met je eens. Nu heb ik zelf ook een mooie set staan en ik heb het idee dat als ik aan de eethoek zit, ik nog steeds prima van het geluid kan genieten. Bij mijn receiver (Marantz) is Heos mogelijk, dus wellicht dat ik het ooit nog uitbreid, maar in mijn huidige appartement zie ik daar het nu nog niet zo van in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-10 15:09
FranciscusK schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 21:31:
[...]

De versterker is een Rotel RA-04, een klassieke versterker met uitgangen voor kabeltjes. Hij kan volgens mij geen draadloze luidsprekers bedienen. De muziekbron was tot voor kort een WiDAC (een klein zwart kastje met wifi en een DAC) dat ik net heb vervangen door een Chromecast audio (een nog kleiner zwart kastje met wifi en een DAC). Overigens kan MediaMonkey nog niet naar de Chromecast spelen, dat is nieuwe functionaliteit in de volgende versie (5) van MediaMonkey. Dat (tijdelijke) probleem geeft nog wat extra urgentie aan het vervangen van het geluidssysteem.

Op zich lijkt het mij wel mooi als de omzetting van digitaal naar analoog pas bij de luidsprekers plaatsvindt (want als ik het goed begrijp gebeurt dat bij wifi-luidsprekers, in ieder geval bij Sonos). Dat scheelt weer een hoop kabels en mogelijk verlies van signaal. En als ik de versterker weg kan doen ruimt dat ook weer op.
Als het probleem tijdelijk is en daarna opgelost met je chromecast... waarom dan nu de haast het te vervangen? Kan je niet beter een simpel (actief bv) speakertje erbij regelen welke ook met Chromecast werkt om zo het geluid verderop in de ruimte aan te vullen en straks makkelijk alles dmv van de chromecasts doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranciscusK
KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 22:38:
Als het probleem tijdelijk is en daarna opgelost met je chromecast... waarom dan nu de haast het te vervangen? Kan je niet beter een simpel (actief bv) speakertje erbij regelen welke ook met Chromecast werkt om zo het geluid verderop in de ruimte aan te vullen en straks makkelijk alles dmv van de chromecasts doen?
Ik dacht dat ik de chromecast goed had werken met de muziekapp van mijn Synology NAS (DS Audio), maar nu hoor ik geen geluid meer. Ik ga er van uit dat het nog wel op te lossen is, maar onderhand wordt ik wel ongeduldig van het werken met zeer onhandige software om muziek te spelen. Hoe lang MediaMonkey er nog over doet om Chromecast Audio te ondersteunen is nog onduidelijk. Bij de laatste alfaversie werkt het in ieder geval nog niet.

Daarnaast zou ik graag hoe dan ook mijn vloerstaanders willen vervangen door kleinere luidsprekers die ergens aan een muur hangen, ik hoop/verwacht een beter ruimtevullend geluid te kunnen krijgen dan.

Ten derde vermoed ik dat je bij het spelen naar meerdere Chromecasts niet de configuratiemogelijkheden hebt die je bij bijvoorbeeld Sonos of Bluesound zou hebben, om bijvoorbeeld een goed stereogeluid te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranciscusK
Om mijn vraag een beetje te beantwoorden: Ik ben nu aan het uitzoeken of Roon een goed alternatief is voor MediaMonkey. Roon zou ongeveer dezelfde (uitgebreide) functionaliteit hebben, maar heeft ook volledige ondersteuning voor Bluesound.

Roon is wel prijzig, en Bluesound ook, maar na de problemen die ik achtereenvolgens met Squeezebox, WiDAC en Chromecast heb gehad zijn we wel toe aan iets dat goed werkt en betrouwbaar is.
Pagina: 1