Email instellingen Outlook / Online.nl werken niet

Pagina: 1
Acties:
  • 19.318 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-06 08:03
Ik zit met een raar probleem. Ik ben voor een klant bezig om de installatie van Office af te ronden en Outlook netjes in te stellen. Ik heb de gegevens van de klant, en kan daarmee ook gewoon inloggen op Webmail van Online.

Ik dacht dat ik de verkeerde instellingen gebruikte voor IMAP, maar na controle bij de klantenservice van Online blijken deze wel correct. Echter krijg ik met geen mogelijkheid het email adres toegevoegd aan Outlook 2016.

Instellingen (verkregen van online zelf):
Inkomende e-mail (op een Online.nl netwerk)
Server: imap.online.nl
Poort: 143

geen beveiliging
geen SSL
geen aanmelding vereist

Uitgaande e-mail (op een Online.nl netwerk)
Server: smtp.online.nl
Poort: 25

geen beveiliging
geen SSL
aanmelding vereist

Online wil helaas niet verder helpen hiermee. Ze hebben een (langdradige) handleiding 1 page op de site staan, en daar zul je het mee moeten doen. Overigens staan daar niet eens de poorten vermeld (eerst gewoon getest met 995 logisch dat dit niet werkte).

Dit is de pagina naar de handleiding: https://www.online.nl/kla...20ik%20een%20e-mailclient?

Overigens niet eens netjes een SSL certificaat voor een Nederlands bedrijf, wat me toch ernstig doet twijfelen over de kwaliteit en service van deze toko, maar dat terzijde.

Heeft iemand toevallig een actief online.nl adres, en wil hier de juiste aanmeldgegevens doorgeven? Ik heb het forum hier doorzocht, helaas is zoeken op ''Online aanmeldgegevens/ internet / mail'' gezien de bedrijfsnaam nogal zoeken naar een speld in een hooiberg.

Hoop dat iemand wel verstand van zaken heeft. Hoop niet dat ik na een uur klooien zelf iets dom heb gedaan, maar dat zal dan haast wel. >:)

Instellingen: Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/9ELFv

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-06 21:45

RammY

Dát!

Als ik op die betreffende pagina zoek op "imap" kom ik wel degelijk op instellingen uit..
Bij 'Server voor binnenkomende email (Imap)' vul je 'imap.online.nl' in en bij de poort die erachter staat vul je '993' in;
Het vakje 'Op de server voor binnenkomende e-mail is SSl vereist' laat je aangevinkt staan;
Bij 'Server voor uitgaande e-mail (SMTP)' voer je 'smtp.online.nl' in en bij de poort die erachter staat vul je '485' in;
Inkomende server op IMAP met SSL
Uitgaand met 485 wat vermoedelijk TLS is.

Deze advertentieplaats is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

a. Werkt de webmail van Online.nl wel?
b. Volgens mij moet SSL ook gewoon zonder problemen functioneren met de standaard SSL poorten.
c. Volgens mij moet het vinkje van aanmelding vereist juist weg in plaats van laten staan.

ps. De grote KPN heeft ook gewoon een SSL certificaat uit de USA. :X

[ Voor 40% gewijzigd door True op 20-10-2017 16:45 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
RammY schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 16:42:
Als ik op die betreffende pagina zoek op "imap" kom ik wel degelijk op instellingen uit..

[...]

Inkomende server op IMAP met SSL
Uitgaand met 485 wat vermoedelijk TLS is.
Vreemd dat zij mij dan andere gegevens geven. Ik had dit geprobeerd, maar dan zonder TLS.
True schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 16:43:
a. Werkt de webmail van Online.nl wel?
b. Volgens mij moet SSL ook gewoon zonder problemen functioneren met de standaard SSL poorten.
c. Volgens mij moet het vinkje van aanmelding vereist juist weg in plaats van laten staan.

ps. De grote KPN heeft ook gewoon een SSL certificaat uit de USA. :X
a. webmail werkt wel (zie ts 2e regel)
b/c. uit, aan, ik heb het voor m'n gevoel al allemaal geprobeerd, maar ik zal even 5 min rust nemen en opnieuw pogen. Blijft vreemd dat het met de instellingen die ze notabene zelf per email hebben aangeleverd, gewoon niet werkt.

''Er is geen verbinding gemaakt met de uitgaande server (SMTP). Controleer de instellingen.... etc.''

inkomend: imap.online 993
SSL (aan / uit)
Aanmelding vereist (aan/uit)

Uitgaand: smtp.online.nl 485
SSL/TLS (aan/uit)
Aanmelding vereist (aan/uit)

Geprobeerd, zonder resultaat.

Overigens is de klant zelf eerder door Online niet geholpen, ze vonden dit geen onderdeel van hun service. Nadat ik opnieuw gebeld had en ze had aangegeven dat ze dan maar geen email accounts moeten leveren, met moeite de instellingen per email van ze ontvangen.

[ Voor 20% gewijzigd door Royeboi op 20-10-2017 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Nee klopt, Online.nl biedt ondersteuning voor de webmail, maar niet voor zelf instellen van mail, wellicht wat karig, maar anders moeten ze natuurlijk echt ontzettend veel mailprogramma's ondersteunen.

Heb je ook al een andere mailclient geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
Zojuist met Windows Mail (standaard applicatie), werkt prima, hoef daar niet eens IMAP/POP settings door te geven, enkel email adres + ww is voldoende. Zit toch echt iets niet goed in de poort/versleuteling. Jammer genoeg krijg ik van Online dus niet de juiste gegevens door, anders zou het toch echt moeten werken op een kersverse Outlook 2016?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Royeboi schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 17:12:
Zojuist met Windows Mail (standaard applicatie), werkt prima, hoef daar niet eens IMAP/POP settings door te geven, enkel email adres + ww is voldoende. Zit toch echt iets niet goed in de poort/versleuteling. Jammer genoeg krijg ik van Online dus niet de juiste gegevens door, anders zou het toch echt moeten werken op een kersverse Outlook 2016?
Probeer eens, SSL inkomend, Automatisch uitgaand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:17
gebruik toch niet het emailadres van online.nl. grote kans dat je klant door de slechte service overstapt naar een andere provider en dan is ie het emailadres ook weer kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
True schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 17:15:
[...]

Probeer eens, SSL inkomend, Automatisch uitgaand.
Gedaan. Outlook komt nu met iets interessants:

''Outlook-gegevensbestand is niet gemaakt. Controleer of de schijf waarop u opslaat, niet vol of is beveiligd tegen schrijven, en of het bestand niet in gebruik is.''
vj_slof schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 17:20:
gebruik toch niet het emailadres van online.nl. grote kans dat je klant door de slechte service overstapt naar een andere provider en dan is ie het emailadres ook weer kwijt.
Haha, ik zal het doorgeven. Gezien de leeftijd v klant denk ik dat deze wel vast wil houden aan dit account / ''service''.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

vj_slof schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 17:20:
Dit valt dan op zich wel mee voor 'Online.nl', als je er om vraagt kun je 'm gratis uitbreiden tot 5GB(!) daarnaast kun je je mail behouden voor 4€/mnd bij overstappen en is er een periode geweest dat er overstappen naar Ziggo mail gratis behouden werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
Is inmiddels gelukt, ik denk dat het probleem was dat er al een tweede gegevensbestand was toegevoegd (weliswaar met een ander email adres maar zelfde domeinnaam). Tijdens het overzetten van de oude Outlook naar de nieuwe, is hier waarschijnlijk door de klant iets teveel / verkeerd overgezet. Nadat ik dit account had verwijderd, deed ik het opnieuw (wel op 'Automatisch' zoals True aangaf) en nu werkt het als een zonnetje, klant is 'online'.

De foutmeldingen van Outlook blijven me soms echter een raadsel. Ook opent Excel sommige documenten niet meer (leeg grijs werkblad), terwijl dit op een andere PC met hetzelfde xlsx document wel gewoon opent. Ik ga dus Office even opnieuw installeren en hopen dat dit het probleem oplost. En hopen dat de email instellingen bewaard blijven. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Royeboi schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 18:11:
Is inmiddels gelukt, ik denk dat het probleem was dat er al een tweede gegevensbestand was toegevoegd (weliswaar met een ander email adres maar zelfde domeinnaam). Tijdens het overzetten van de oude Outlook naar de nieuwe, is hier waarschijnlijk door de klant iets teveel / verkeerd overgezet. Nadat ik dit account had verwijderd, deed ik het opnieuw (wel op 'Automatisch' zoals True aangaf) en nu werkt het als een zonnetje, klant is 'online'.

De foutmeldingen van Outlook blijven me soms echter een raadsel. Ook opent Excel sommige documenten niet meer (leeg grijs werkblad), terwijl dit op een andere PC met hetzelfde xlsx document wel gewoon opent. Ik ga dus Office even opnieuw installeren en hopen dat dit het probleem oplost. En hopen dat de email instellingen bewaard blijven. :+
Wat zijn nu precies de instellingen die je gebruikt hebt die wel werken?
Wellicht handig voor een toekomstige zoekmachine gebruiker om dit in een keer duidelijk te hebben. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

True schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 18:37:
[...]
Wellicht handig voor een toekomstige zoekmachine gebruiker om dit in een keer duidelijk te hebben. :+
Het gaat helemaal niet om de instellingen voor de verbinding met online.nl.
Royeboi schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 16:37:
....Echter krijg ik met geen mogelijkheid het email adres toegevoegd aan Outlook 2016...
TS heeft gewoon zitten klooien met Outlook en probeert nu, na online.nl, de schuld op een bejaarde af te schuiven

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
True schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 18:37:
[...]

Deze instellingen, maar inderdaad zoals aangegeven ''Automatisch'' in plaats van ''Geen''. Ik heb dus niet de juiste instellingen ontvangen van Online zelf. Hierdoor is het een trial error geworden. En ik schuif niets op oudjes af, maar als de klant mij al het verkeerde wachtwoord geeft aan het begin (ohja, tóch met een hoofdletter!) dan wordt het natuurlijk helemaal puzzelen geblazen.

inkomend: imap.online 993

Uitgaand: smtp.online.nl 485
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 00:27:
[...]

Het gaat helemaal niet om de instellingen voor de verbinding met online.nl.

[...]

TS heeft gewoon zitten klooien met Outlook en probeert nu, na online.nl, de schuld op een bejaarde af te schuiven
Dit had prima voorkomen kunnen worden als Online gewoon een degelijke handleiding schrijft voor de (meest) voorkomende email clients (2016 valt daar zeker onder) en daarbij ook nog eens de juiste instellingen doorgeeft als je deze per email opvraagt van ze. Niet zo gek dat een ouder persoon er niet uitkomt, als ze de juiste settings niet doorgeven hè draakje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoosvanderWulp
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-06-2023
Het probleem wordt veelal veroorzaakt door een automatische invulling van POP en SMTP waarden.
Hierdoor gaan de poortnummers nog al eens aan de wandel, met andere woorden ze zijn dan of niet goed of een aantal andere zaken worden verkeerd ingevuld.

Om dit te voorkomen (of ergernis bij het niet aan de praat krijgen met assistentie van ONLINE medewerkers) doe het volgende:

Ga naar het configuratiescherm onder Windows (ik gebruik WINDOWS 10 en daar vind je het onder het vergrootglas in te typen).
Ga naar gebruikersaccounts
Vervolgens naar MAIL OUTLOOK 2016 (die gebruik ik)
Dan naar EMAILACCOUNT
Voer dan 'handmatig' alle velden in zoals bij ONLINE is aangegeven:
Dus POP3 = pop3,online.nl poortnummer 110
Dus SMTP = smtp.online.nl poortnummer 25
Zet nergens SSL of iets dergelijks aan.

Voer je emailadres is en daarna je wachtwoord (die moeten wel natuurlijk kloppen).

Als het goed is zou daarna als OUTLOOK opnieuw wordt gestart het moeten werken.
Vraag niet aan mij waarom het via deze weg wel werkt en waarom niet via OUTLOOK zelf want er zit dus blijkbaar met automatisch invullen niet helemaal goed.

Hoop toekomstige zwoegers hiermee geholpen te hebben.
Succes allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:56
Een trap van 3 maanden, en daarin het advies geven om een oude, onveilige standaard als POP te gebruiken.. dat lijkt me niet de bedoeling.

Anno 2017 gebruik je geen unencrypted POP of SMTP meer..
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.