Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qrick
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 19:39
Goeiemiddag iedereen,

Ik heb een probleem met mijn laptop. Hij heeft nog gewoon stroom, alleen gebeurt er helemaal niks wanneer ik hem aan zet. Het lampje van de powerknop brandt en de fan begint hard te draaien. Het scherm lijkt echter niet aan te gaan en verder gebeurt er ook niks.
De laptop start dus helaas helemaal niks meer op. Ik kan dus ook niet in de BIOS komen om onderzoek te doen. Aangezien de fan op maximaal draait ben ik bang dat de CPU geroosterd is, waardoor de temperatuurmeter daar stuk is gegaan?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Het gaat om een samsung RV511 A03NL uit 2011.
https://tweakers.net/pric...v511-a03nl/specificaties/
(Ik weet niet hoe ik zo'n mooie link naar de pricewatch er in gooi, maar dit lijkt te functioneren)
Hij draait op Windows 7.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ondanks dat ik denk dat het dus de CPU is heb ik nog even een standaard procedure doorlopen:
- Aan een externe monitor aangesloten om het scherm uit te sluiten.
- Accu ontkoppeld en alleen op netsnoer aangesloten.
- Accu ontkoppeld, powerknop indrukken om reststroom te ontladen. (Weet niet of dit nuttig is, maar Google said so)
- CMOS batterij verwijderd voor een tijdje. (wederom Google)
- 1 Reepje RAM verwijderd. In beide slots geprobeerd, zonder resultaat. Ook andere reep geprobeerd uiteraard.
- Harde schijf verwijderd en opgestart.
- Helemaal kaal opgestart. Dus zonder harde schijf en RAM. Maar zelfs dan komt er niks. Ook geen piepjes (doen pc's dat tegenwoordig nog?).

Bij alle tests hetzelfde resultaat: laptop gaat wel gewoon aan, maar er gebeurt 0,0 en de fan begint weer volle toeren te draaien.

Iemand nog enig idee, of zal ik hem maar gewoon op het digitale kerkhof laten rusten?
Bij het Googlen lijkt het wel of het een relatief veelvoorkomende issue is, maar alle oplossingen die ik kon vinden leveren dus geen resultaat.

Mocht iemand nog een geniale ingeving hebben hoor ik het graag :)

Beste antwoord (via qrick op 23-10-2017 09:52)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:17

Nemesizz

Untouchable

Aangezien de fan op maximaal draait ben ik bang dat de CPU geroosterd is, waardoor de temperatuurmeter daar stuk is gegaan?
Ondanks dat ik denk dat het dus de CPU is
CPU's gaan tegenwoordig zelden of nooit kapot bij normaal gebruik, vaak is het zelfs het onderdeel dat het langste leeft van een PC (vaak gaan andere onderdelen veel eerder kapot en word een PC dan afgedankt).
Ze hebben ook allerlei beveiligingen om doorbranden te voorkomen (thermal throttle, en als dat niet genoeg is sluiten ze gewoon af voordat ze een temperatuur behalen die schade kan veroorzaken).

Veel grotere kans is dat het aan het moederbord zelf ligt, die gaan veel vaker kapot dan een CPU.
Helemaal kaal opgestart. Dus zonder harde schijf en RAM. Maar zelfs dan komt er niks. Ook geen piepjes (doen pc's dat tegenwoordig nog?)
Of ze piepjes geven ligt er vaak aan of er een PC-speaker is aangesloten (soms een onboard buzzer, soms echt een speaker, bij laptops gaat het soms via de speakers, maar ook vaak dat er niks te horen is).

Zoals ik al aangaf, zou ik eerder het moederbord zelf verdenken.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Aangezien de fan op maximaal draait ben ik bang dat de CPU geroosterd is, waardoor de temperatuurmeter daar stuk is gegaan?
Ondanks dat ik denk dat het dus de CPU is
CPU's gaan tegenwoordig zelden of nooit kapot bij normaal gebruik, vaak is het zelfs het onderdeel dat het langste leeft van een PC (vaak gaan andere onderdelen veel eerder kapot en word een PC dan afgedankt).
Ze hebben ook allerlei beveiligingen om doorbranden te voorkomen (thermal throttle, en als dat niet genoeg is sluiten ze gewoon af voordat ze een temperatuur behalen die schade kan veroorzaken).

Veel grotere kans is dat het aan het moederbord zelf ligt, die gaan veel vaker kapot dan een CPU.
Helemaal kaal opgestart. Dus zonder harde schijf en RAM. Maar zelfs dan komt er niks. Ook geen piepjes (doen pc's dat tegenwoordig nog?)
Of ze piepjes geven ligt er vaak aan of er een PC-speaker is aangesloten (soms een onboard buzzer, soms echt een speaker, bij laptops gaat het soms via de speakers, maar ook vaak dat er niks te horen is).

Zoals ik al aangaf, zou ik eerder het moederbord zelf verdenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qrick
Als eerst bedankt voor je reactie :).

Het zou inderdaad ook wel het moederbord kunnen zijn. Is er nog een manier om dat te testen? Al verwacht ik niet dat er nog een vervangend bord te vinden is voor zo'n oude laptop, dus hij zal hoe dan ook wel afgeschreven worden helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Is helaas erg moeilijk te testen, want je kan veel dingen niet even uitwisselen (cross testing) zoals bij een normale desktop PC.

Er zitten behoorlijk veel componenten op zo'n moederbord, en hoeft ergens eentje kapot te gaan, en de boel wil al niet meer starten.

Ventilators en LED's zijn ook 'domme' dingen, als er maar spanning op komt doen ze wel wat, ook al is de rest van de componenten zo dood als het maar kan ;) .

Paar jaar terug had ik nog van die Acer laptops, deden ook alleen de LED's en de fans het nog, maar bleek dus dat de GPU (onboard gesoldeerde chip) kapot was.
CMOS batterij verwijderd voor een tijdje.
Al gechecked of die batterij zelf nog wel voldoende power heeft?
Kan misschien zo simpel zijn als een lege batterij (hoe een systeem daarop reageert wil nog wel eens verschillen; van alleen vergeten van settings, tot helemaal geen beeld meer geven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qrick
Zo, ik had even tijd nodig om iets te zoeken waarmee ik de batterij kon testen. Lijkt wel gewoon te werken.
Ga er dus maar vanuit dat er ergens iets fout zit op het MB. Jammer maar helaas. Goed excuus om weer iets nieuws te zoeken ;).

Dan heb ik nog wel één vraag:
Er staan nog wat bestanden op de HDD die ik er graag af wil hebben. Hoe kan ik dat het beste doen? ik heb in principe nog een laptop liggen waarin ik een 2,5" HDD in kan stoppen, maar ik heb in andere topics gelezen dat je niet zomaar een hardeschijf met OS naar een andere laptop kan verplaatsen.
Is het dan wel mogelijk om hem met een kabeltje o.i.d. te koppelen aan de andere laptop, zodat hij niet als primaire schijf wordt gezien?
Mijn ander laptop beschikt over een 2,5" SSD (met OS) en een 3,5" HDD (zonder OS). Zou het installeren van een OS op de 3,5" een optie zijn zodat ik de 2,5" SSD even kan verplaatsen nog een mogelijkheid zijn? scheelt weer een kabeltje kopen.

Verder bedankt voor je reacties :). Toch weer wat wijzer geworden in de digitale wereld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Als je de HDD als secondaire schijf gebruikt (in een PC, of een andere laptop waar dat kan) kun je gewoon de data van je schijf halen, dan maakt het niet uit of er een OS op staat of niet (zelf ook regelmatig gedaan bij klant laptops waar je een backup van de data moest maken).
Pagina: 1