Hail to the king baby!
Gebruik hier intern 18 van deze schijven in mijn servers. Draaien nu 24/7 2 jaar lang, nooit een probleem gehad.
In een Prioliant 3000, duurt wel tering lang voor je een nieuwe schijf kan krijgen.
Hail to the king baby!
1: Compaq maakt zelf geen schrijven maar koopt ze bij IBM, Quantum, Seagate.
2: Schijven die lang draaien moet je laten draaien, als je ze uitzet heb je kan dan ze niet meer opspinnen en je ze dus kunt vervangen(dit gaat in een storage system beter als in een server)
3: Als je een compaq service provider belt dan heb je die schijf vrij snel hoor.
2: Schijven die lang draaien moet je laten draaien, als je ze uitzet heb je kan dan ze niet meer opspinnen en je ze dus kunt vervangen(dit gaat in een storage system beter als in een server)
3: Als je een compaq service provider belt dan heb je die schijf vrij snel hoor.
Wat is vrij snel? ik heb gewoon de leverancier van de server gebeld, en die zegt morgen tussen 12 en 2 binnen. En als je server crashed/uitgaat door stroomstoring kan je daar verder weinig aan doen
Hail to the king baby!
Meestal langer, maar ja, je kan pech hebbenOp dinsdag 10 juli 2001 12:33 schreef urk_forever het volgende:
Heeft iemand enig idee hoe lang een Compaq Wide Ultra2 SCSI HDD mee kan gaan als een server 24/7 aanstaat. Toch wel langer dan anderhalf jaar.
Wat is het probleem? Je kan toch gewoon draaien? Die schijf kan je morgen ook vervangen. Gewoon oude er uit rukken, de nieuwe er in duwen en de gebruikers merken het niet eens. Nu ja, het systeem is een uurtje of zo wat trager als hij zijn raid herbouwd.Raid 5, en dus moet ik wachten op een nieuwe schijf van Compaq en dat duurt ongeveer een dag.
De levertijd Compaq hangt trouwens van je contract af. Als het echt belangrijk is heb je hem binnen 2 uur.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Heb hier servers staan (PL-2000 / 1500) die al meer dan 5 jaar med dezelfde schijven draaien (2GB / 4GB Wide-Ultra SCSI-2), dus ze gaan best lang mee. Zijn er dan ook voor gemaakt. Trouwens, voor dat vervangen kan je ook snellere response krijgen hoor. Ligt er maar aan wat voor contract je op je hardware zet. Hiero dus 2uur response, 4uur repair, 24x7x365. Dus binnen 4 uur heb ik een nieuwe disk.. Let er wel op dat als je een R5 Array hebt dat als er een disk kaduuk gaat je array op Recovery Mode draait, dus langzamer is, en bij een volgende disk crash kaduuk is.. Misschien een diskje in het magazijn pleuren ?? Kost maar plm. 2000 piek... Weinig geld voor snelle herstelling....
Nothing is a problem once you've debugged the code
Ik heb hier dus geen schijf op voorraad en ook geen goed contract (ivm kosten) dus zit je minimaal een dag zonder je server waar je administratie op draait.
Misschien had een Raid 1 beter geweest, had ik in ieder geval door kunnen draaien
Misschien had een Raid 1 beter geweest, had ik in ieder geval door kunnen draaien
Hail to the king baby!
Op dinsdag 10 juli 2001 13:10 schreef urk_forever het volgende:
Ik heb hier dus geen schijf op voorraad en ook geen goed contract (ivm kosten) dus zit je minimaal een dag zonder je server waar je administratie op draait.
Met Raid5 kan je gewoon doordraaien hoor, pas bij de volgende schijf die uitvalt ben je je disk-array kwijt, het is dus wel zaak zo snel mogelijk die schijf te vervangen !
Ook als ik die RAID met drie schijven heb, ik mis dan toch 1/3 van al mijn gegevensOp dinsdag 10 juli 2001 13:13 schreef Elteor het volgende:
[..]
Met Raid5 kan je gewoon doordraaien hoor, pas bij de volgende schijf die uitvalt ben je je disk-array kwijt, het is dus wel zaak zo snel mogelijk die schijf te vervangen !
Hail to the king baby!
Als ik mijn Compaq Server nu opstart krijg ik de volgende melding.
Slot 1 Compaq Smart Array 3200 Controller (Rev a, 4.16) 1 logical drive
1789-Slot 1 Drive Array SCSI Drive(s) Not Responding
Check Cables or Replace the fowwing SCSI drive(s):
SCSI Port1: SCSI ID 1
Select F1 to continue - all logical drive(s) will remain disabled
Select F2 to fail drive(s) that are not responding - Interim Recovery mode will be enabled if configured for fault tolerance
(RESUME = "F1" or "F2" key)
Wat houd deze melding in en kan ik zo dus nog opstarten??
Select F2 to fail drive(s) that are not responding - Interim Recovery mode will be enabled if configured for fault tolerance
Hail to the king baby!
ik heb hier ook zo'n comprak raid bak
wat een (GECENSUREERD ) controller zit er in.
wat een (GECENSUREERD ) controller zit er in.
Ze gebruiken ook Fujitsu.Op dinsdag 10 juli 2001 12:53 schreef LeNNy het volgende:
1: Compaq maakt zelf geen schrijven maar koopt ze bij IBM, Quantum, Seagate.
...
Graag ontopic blijven
Hail to the king baby!
Bij RAID5 staan de gevens verspreid over de 3 schijven, dat is de reden waarom je een logische drive hebt van 2/3 grootte van de som van de 3 schijven.Op dinsdag 10 juli 2001 13:53 schreef urk_forever het volgende:
[..]
Ook als ik die RAID met drie schijven heb, ik mis dan toch 1/3 van al mijn gegevens
Wat hier staat betekend waarschijnlijk het volgende :Op dinsdag 10 juli 2001 14:04 schreef urk_forever het volgende:
Als ik mijn Compaq Server nu opstart krijg ik de volgende melding.
F1 : Doorgaan, raidvolume status disabled, server zal niet functioneren
F2 : Schijf in slot1 krijgt status FAIL mee, mits goed geconfigureerd met RAID5 zullen de andere 2 schijfen (weliswaar trager) het volume dragen waardoor de server gewoon werkt.
Ik heb zelf niet vaak met Compaq servers gewerkt, als ik het zo bekijk zou de server met F2 moeten werken, mits goed ingericht.
Misschien dat iemand anders met wat meer Compaq ervaring hier iets over kan zeggen ?
Iedereen bedankt, ik heb nog even met Compaq zelf gebeld en ze de vraag ook voor gelegd en die zeiden ook gewoon op F2 duwen en dan werkt ie gewoon maar wel zo snel mogelijk een nieuwe schijf der in.
Klote leverancier, als ze vanmorgen om 9 uur even dit hadden gezegd of gezegd hadden van bel Compaq even was de server binnen 5 minuten weer online geweest, ben er nu tot 15.00 mee bezig geweest.
Leverancier zei gewoon doe maar niets, morgen komen we kijken - wij hebben hier ook nog nooit van gehoord, stond later ook nog gewoon op een cd'tje van Compaq -> Klootzakken
iig zometeen een complete backup maken zodat er niets meer kan gebeuren morgen
Klote leverancier, als ze vanmorgen om 9 uur even dit hadden gezegd of gezegd hadden van bel Compaq even was de server binnen 5 minuten weer online geweest, ben er nu tot 15.00 mee bezig geweest.
Leverancier zei gewoon doe maar niets, morgen komen we kijken - wij hebben hier ook nog nooit van gehoord, stond later ook nog gewoon op een cd'tje van Compaq -> Klootzakken
iig zometeen een complete backup maken zodat er niets meer kan gebeuren morgen
Hail to the king baby!
Pagina: 1