Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben geen held met technologie, maar houd wel van kwalitatief goed muziek luisteren en met gemak films e.d. kijken. Op dit moment maak ik nog gebruik van een ouderwetse muziekinstallatie en een simpele tv. Aan mijn versterker hangt een chromecast audio en aan de tv een chromcast video en een harde schijf (via de decoder), waardoor ik wel kan streamen en tv kan opnemen. Ik wil over naar een centrale opslag waar vandaan ik alle muziek kan afspelen (het liefst zonder in te leveren op kwaliteit), waar ik video's vanaf kan spelen en tv op kan opnemen en waar ik mijn foto's op kan opslaan. Omdat alles wat ik heb behoorlijk gedateerd is wil ik uiteindelijk alles vervangen. In totaal wil ik hier max. rond de 2000 euro aan uitgeven.

Het is mij duidelijk dat ik in ieder geval een NAS nodig heb. Synology klinkt als het meest gebruiksvriendelijk. Ik dacht zelf aan bijv. een Synology DS418 (zodat ik even vooruit kan). Om ook op de NAS te kunnen opnemen van de tv heb ik volgens mij een DVB-C optie op de NAS nodig. Opnemen op de harde schijf die aan de decoder zit werkt matig vind ik (kan max. 1 progr. tegelijk opnemen en niet tegelijkertijd een ander programma bekijken). Of is het beter om de 'oude' decoder er weer tussen te zetten waar een ingebouwde harde schijf in zit (ik doe niks met de interactieve televisie mogelijkheid waarvoor ik perse de decoder moest vervangen van Ziggo)?

Heb ik naast de NAS nog een mediaplayer nodig om de muziek vanaf de NAS goed over mijn boxen te krijgen? Of zit er voldoende software in de NAS ingebouwd en volstaat de chromecast? Ik wil de muziek graag vanaf mijn smartphone kunnen bedienen (playlist aanzetten, volume regelen etc.). Het is niet nodig om muziek in meerdere ruimtes te bedienen.
Bovenstaande vragen gelden ook voor de videobestanden op de NAS naar mijn tv. Kan dit rechtstreeks vanaf de NAS naar een smart tv (nu dus nog oude tv met chromecast) of loopt dit beter als er een mediaplayer tussen zit? En als ik het geluid van de tv over de boxen wil volstaat een kabel van de tv naar de versterker. Versterker moet een zijn met DAC om de digitale bestanden vanaf de NAS goed af te kunnen spelen volgens mij.

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!