Onlangs ben ik verhuisd en dat gaf reden om mijn thuisnetwerk weer eens onder handen te nemen. Initieel ging dat vooral om het aanleggen van de fysieke verbindingen en het WiFi bereik, maar nu dat achter de rug is, ben ik toch aan het kijken naar de manier waarop ik het netwerk ga beheren. Hierbij popte uiteindelijk de vraag op of het niet beter was om van de ad hoc workgroup over te stappen op een domain controller.
Ik zit in huis met een niet-opvoedbare (
) vriendin en twee dochters die net de digitale leeftijd bereikt hebben (9 jaar). Ieder heeft een eigen laptop en uiteraard wordt er regelmatig bij elkaar leentjebuur gespeeld. Zo wordt mijn Surface Book veelal in mijn afwezigheid gebruikt om filmpjes op te kijken, omdat het kan. Daarnaast delen we een printer en NAS en staan er twee vaste pc's in huis. Een plaatje:

De Synology DS918+ wordt ondersteund door https://www.synology.com/.../feature/active_directory. Hiermee hoop ik de security buiten en binnen het netwerk te verbeteren. Het draaien van updates en virusscanners e.d. is niet aan de rest van de gezinsleden besteed en zo wil ik ook voorkomen dat er bij misbruik van mijn laptop 'per ongeluk' de financiële administratie op de NAS overhoop wordt gehaald.
Aan de andere kant levert het wel een hoop werk en vragen op. Hoe houd ik de AD devices gescheiden van de rest? En kan je dan nog wel vanaf een tablet foto's kijken op de NAS?
Wat zijn jullie ervaringen met een domain controller in je thuisnetwerk? En wie heeft ervaring met de AD server app van Synology?
Ik zit in huis met een niet-opvoedbare (

De Synology DS918+ wordt ondersteund door https://www.synology.com/.../feature/active_directory. Hiermee hoop ik de security buiten en binnen het netwerk te verbeteren. Het draaien van updates en virusscanners e.d. is niet aan de rest van de gezinsleden besteed en zo wil ik ook voorkomen dat er bij misbruik van mijn laptop 'per ongeluk' de financiële administratie op de NAS overhoop wordt gehaald.
Aan de andere kant levert het wel een hoop werk en vragen op. Hoe houd ik de AD devices gescheiden van de rest? En kan je dan nog wel vanaf een tablet foto's kijken op de NAS?
Wat zijn jullie ervaringen met een domain controller in je thuisnetwerk? En wie heeft ervaring met de AD server app van Synology?