Laptop met minste geluid.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick53
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-04 21:15
Mijn vraag
Ik zoek een laptop, vervanger voor huidige, die vooral geen of zeer weinig ventilator/ harde schijf lawaai maakt. Het liefst zo stil mogelijk.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Ervaring is dat voor mij, alleen games meer koeling vragen. En ik speel soms grafisch gemiddelde games; zeker geen hoge framerate zware games.
Voorkeur gaat naar een Geforce kaart.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.
Ja lastig, geluid staat niet standaard bij de specs en alles wat ik aanvaardbaar vindt staat niet in een nabije winkel.
Graag advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 925401

1. Een duidelijke titel, waarin je het soort systeem aangeeft

2. Antwoord in je openingspost op (zoveel mogelijk van) de volgende vragen:
Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Wat mag je laptop gaan kosten?
Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Alsjeblieft;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:38

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

geluid staat niet standaard bij de specs en alles wat ik aanvaardbaar vindt
En, hoeveel dB is dat bij welke meet-afstand? Dan kan je allicht beter/duidelijker in reviews duiken en geluidsdruk-metingen daar opsnorren.
Graag advies.
Misschien, maar dat is mijn mening, is het dan allicht handig om in de startpost een budget te zetten maar ook misschien te vermelden welke machines je sowieso al te luid vindt maar ook welke machines je in overweging hebt maar geen geluidsdruk van kon vinden/krijgen (bij bijvoorbeeld de fabrikant).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick53
Niet gerealiseerd dat ik onder geluidsdruk moest zoeken. Prima testen gevonden. Ik kom uit bij de 1050ti reeks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:38

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

dick53 schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 14:04:
Ik kom uit bij de 1050ti reeks.
Kan je dit verder motiveren; voor ons maar ook voor de volgende persoon met een dergelijke vraag?

Want dat een 1050Ti een lage geluidsdruk levert bij hogere grafische prestaties, heb je best kans dat de CPU die erbij wordt geleverd, misschien niet optimaal werkt voor jouw games en daardoor heel hard moet werken. Dan zie ik de bui al hangen; een volgend topic met "mijn CPU-cooler maakt een enorme herrie".

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick53
CPU, HDD, volume kast, kaartkoeling, fanregeling, flow is allemaal van toepassing. Van de 1000 reeks is de 1050ti de stilste (voor zover ik zie). Een IP5 is stiller dan een IP7 maar minder toekomst gericht. Via nbc kom ik een heel eind maar wellicht heeft iemand al zijn huiswerk gedaan. Vandaar mijn vraag: Minst lawaaiige laptop, notebook etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 09:16
IP5 en IP7?
Misschien kan je aangeven welke games je wil spelen, want grafisch gemiddelde games zegt mij niets. Mocht het hier bijv. gaan om games van een 10 jaar terug, zo het geen probleem zijn om naar een passief gekoelde laptop te kijken en is een 1050Ti helemaal niet nodig.

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick53
Belasting meet ik nooit, maar WOT is denk ik het zwaarste dat ik speel; alles low. Heeft mijn oude laptop ip m460 moeite mee; mag wat moderner. Photoshop en Acces, Excell is het zwaarste wat ik doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-05 11:35

BLACKfm

o_O

Dat de 1050ti mogelijk het minst warm wordt (want daar gaat het dan eigenlijk om) maakt nog niet dat het de 'stilste' videokaart is. Het gaat om de koeltechniek en het lawaai van de fan.

Een laptop die een uitgebreid koelsysteem heeft met veel heatpipes en aparte koeling voor CPU en GPU en een grote fan zijn vast een stuk stiller dan één of andere ultraboek met een kleine heatpipe en CPU en GPU aan elkaar gekoppeld met 1 fan.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:21

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Maar wat wil je nou dan precies? Weer een laptop? Je hebt het ook over volume kast, kaartkoeling, faxregeling, flow enzo en -hoewel dat bij een laptop wel degelijk een rol speelt- heb je hier weinig te kiezen. Het zit allemaal heel dicht op elkaar, dus warm wordt het toch en zeker als een 1050Ti (is die er überhaupt in een laptop?) moet werken gaat de fan wel degelijk hoorbaar blazen.

En wat is een IP5/IP7? Intel Pentium 5 en 7 ofzo? Gebruik ajb de juiste termen, die dingen heten tegenwoordig i5 en i7 cpu's.

De stilste laptop is een passief gekoeld ding en die zijn best wel traag zeg maar. Dus waar geef je de voorkeur aan? Hoge(re) prestaties met (veel) meer geluid of stilte met lage(re) prestaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-05 11:35

BLACKfm

o_O

Icephase schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 15:22:
...1050Ti (is die er überhaupt in een laptop?)...
Ja hoor

Als je overigens games speelt die toch al niet de hoogste graphics behoeven zou je ook nog kunnen kijken naar laptops met een Intel Iris pro iGPU. Of bij het AMD kamp, al zullen daar de iGPU's wel niet zo best zijn.

Scheelt in ieder geval weer een hittebron zonder dedicated GPU :).

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick53
[
De stilste laptop is een passief gekoeld ding en die zijn best wel traag zeg maar. Dus waar geef je de voorkeur aan? Hoge(re) prestaties met (veel) meer geluid of stilte met lage(re) prestaties?
Ik ga dit even verder uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
dick53 schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 13:30:
Mijn vraag
Ik zoek een laptop, vervanger voor huidige, die vooral geen of zeer weinig ventilator/ harde schijf lawaai maakt. Het liefst zo stil mogelijk.

Graag advies.
Ik heb deze: productreview: HP Omen 15-ax010nd review door Bruin Poeper
En ik hoor (bijna) nooit de ventilators.
Hij heeft er 2. Als je de grafische kaart van Nvidia aan het werk zet voor video blaast hij wel wat harder.
Ik heb de neiging om de Nvidia helemaal uit te zetten, dus bij voorkeur de Intel graphics van de processor gebruiken. Powerconsumptie is dan 10 a 15 Watt en dan is hij geruisloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Allereerst, waarom eigenlijk een laptop ipv een desktop. Een desktop kun je helemaal zelf bouwen, dus heb je de keuze van componenten voor 100% in de hand. (dus kun je componenten gebruiken die lekker weinig geluid maken, zoals een voeding die pas aan gaat bij een bepaalde temperatuur en zeer stille fans die je ook nog eens heel langzaam laat spinnen. Bovendien heb je in een desktop veel meer ruimte voor airflow, dus de boel wordt sowieso minder heet, dus is er ook automatisch minder geluid.

Voor WOT kun je prima de intel HD graphics gebruiken. Als je kiest voor een laptop met minimaal een i3 of i5 (zou wel van de 7e of 8e generatie doen) dan kom je volgens mij al een heel eind. Zou dus geen Nvidia of AMD videokaart kiezen, omdat dit voor extra hitte zorgt (hitte == lawaai) en je het niet nodig hebt. Zeker als je nu op LOW settings speelt, moet het lukken. Oja en niet vergeten om een laptop met een SSD te nemen ipv een HDD. Ten eerste is een SSD veel sneller en ten tweede heeft deze geen bewegende onderdelen, waardoor je dus nooit lawaai van de SSD hebt. (HDD heeft met bewegende onderdelen, dus produceert wel lawaai) Nadeel aan SSD is wel dat een SSD flink duurder is (0.30cent/GB vs 0.04cent/GB geloof ik), maar als een lage geluidsproductie zo zwaar weegt, zou ik er wel extra geld aan uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick53
@hoi1234: Dank voor je uitgebreide antwoord. De desktop zoals jij beschrift is heel logisch. Heeft mn zoon ook zo gebouwd. Maar ik wil in een luie stoel m'n laptop gebruiken. Bovendien zit ik gewoon in de huiskamer bij m'n partner en die wil geen buro met desktop erbij. Vandaar de laptop.
Tweede is dat ik graag gebruik maak van Excel (werk) en dat vraagt ook wat rekenkracht van de processor. M'n huidige oude i5 heeft er moeite mee. De SSD ga ik in principe ook nemen. Games zijn niet leidend maar zeker niet beperkend.
Wat ik ook nog bedacht is dat in de stroomtechniek bekend is dat bij een vernauwing de stroomsnelheid toeneemt. Ofwel bij een dikkere laptop heb je volgens mij een lagere luchtsnelheid en minder geluid, dan bij een dunnere laptop bij verdere gelijke componenten en gebruik. Ja het is allemaal een relatief en variabel verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick53
Tot besluit. Zoals ik het heb bedacht was het een kanslose missie. in Notebookchecker worden ook de geluidsnivo's belast gemeten. En hier bij Tweakers ook bij de geteste laptops.
De meest stille in mijn gebied dan zitten rond de 38 dBa en de minst stille rond de 45 dBa. Dat verschil is luisterend erg klein. Op een rustige morgen ben ik naar een winkelgigant gestapt die mijn voorkeuren hadden. Wat overbleef waren toch de dikkere laptops, veel luchtverplaatsing zonder snelle flow. Handig vond ik de laptop met een maximaal koeling knop op het toetsenbord. Weet je gelijk het maximum lawaai en je kan hem snel apart koelen. Die is het geworden. Een instap model van MSI.
Pagina: 1