Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Inmiddels weet ik dat een SVG afbeelding bij het inzoomen scherper is dan een PNG afbeelding :) :)
Maar waar ik benieuwd naar ben is of dit ook het geval is bij het uitzoomen?

Alvast dank.

Groet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 00:24
Scalable Vector Graphics
Doe eens een gok ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je maar ver genoeg uitzoomt, hou je nog maar 1 pixel op je scherm over; niets is daar scherp op.

Heb je een iets meer duidelijke vraagstelling? Wat zijn de afmetingen van die bestanden; welke lossless percentages zijn er gebruikt bij opslaan? Hoeveel % wil je uitzoemen? En, heb je dit zelf allemaal al geprobeerd en wat waren je bevindingen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:08
In theorie wel denk ik. Ik betwijfel echter of je dit kan zien. Een SVG heeft in theorie natuurlijk oneindige scherpte, omdat het geen raster is.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• likewise
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-09 23:25
SVG en PNG zijn beiden lossless... Maar een SVG is een *vector* bestand en een PNG een *pixel* formaat. Bij uitzoomen hangt de kwaliteit vnl. van de renderer af van SVG. Maar SVG zou altijd een beter resultaat moeten geven omdat het meer informatie bevat.

Een vierkant is overigens perfect scherp, mits je pixel ook vierkant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor jullie hulp.

Maar inmiddels ben ik zo gefrustreerd dat ik bijna mijn laptop uit het raam kan gooien.

Ik heb met lucidchart een diagram gemaakt en dat geëxporteerd als SVG. Vervolgens heb ik dat geopend met Inkscape. Daaropvolgend heb ik het gekopieerd en geplakt in Word: ctrl + alt + v (plakken speciaal). Op een ander forum las ik namelijk dat het zo moest, want anders wordt het bij het converteren naar PDF automatisch een PNG extensie. Maargoed, alles pico bello (zou je zeggen). Ik heb het vervolgens geconverteerd naar PDF en ja hoor het diagram is in SVG (als ik op 500% inzoom, zie ik het nog steeds erg scherp).

Probleem: 1 van de vaagste problemen die ik ooit heb meegemaakt: de letter: " l " , wordt dikgedrukt weergegeven.... In eerste instantie probeer je er overheen te lezen, maar ik heb iets van 20x de letter " l "
gebruikt, dus dan is het behoorlijk frustrerend als het elke keer dikgedrukt staat weergegeven.

Zucht Zucht Zucht en oh ja trouwens ook nog Zucht

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2017 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 01:01:
Thanks voor jullie hulp.

Maar inmiddels ben ik zo gefrustreerd dat ik bijna mijn laptop uit het raam kan gooien.

Ik heb met lucidchart een diagram gemaakt en dat geëxporteerd als SVG. Vervolgens heb ik dat geopend met Inkscape. Daaropvolgend heb ik het gekopieerd en geplakt in Word: ctrl + alt + v (plakken speciaal). Op een ander forum las ik namelijk dat het zo moest, want anders wordt het bij het converteren naar PDF automatisch een PNG extensie. Maargoed, alles pico bello (zou je zeggen). Ik heb het vervolgens geconverteerd naar PDF en ja hoor het diagram is in SVG (als ik op 500% inzoom, zie ik het nog steeds erg scherp).

Probleem: 1 van de vaagste problemen die ik ooit heb meegemaakt: de letter: " l " , wordt dikgedrukt weergegeven.... In eerste instantie probeer je er overheen te lezen, maar ik heb iets van 20x de letter " l "
gebruikt, dus dan is het behoorlijk frustrerend als het elke keer dikgedrukt staat weergegeven.

Zucht Zucht Zucht en oh ja trouwens ook nog Zucht
Als je een afbeelding 1 op 1 wil bekijken (dus niet schalen) dan kan PNG scherper zijn, door er een subtiele unsharp-mark (outlines only) overheen te gooien.

SVG is niet persé scherper dan PNG, het is schaalbaarder...

SVG werkt met beziers, en PNG met pixels.

Overigens is die L in je Inkscape een bekend probleem, net als de I (hoofdletter i) - omdat de I (hoofdletter i) ook een l (onderkast L) kan zijn;

Inkscape snapt dat niet (net als sommige PDF exporters) en gaat dan op zijn bek.

Omzetten naar letter-contouren helpt; maar doet je SVG te niet.

- edit - Als je schaalbare afbeeldingen in Word wil, is WMF / EMF nog steeds het beste (100 jaar oud, maar wel een standaard...).

[ Voor 3% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 21-10-2017 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi deathgrunt,

Dank voor je reactie. Het is dus aan te raden om emf te gebruiken. Weet je toevallig of dan jet bovenstaande probleem niet zal optreden (met die l)?

Op internet heb ik even opgezocht naar emf. Opzich lijkt mij dat -zoals jij ook al aangeeft - een goed alternatief. Ik ben alleen wel benieuwd naar het volgende. Toen ik gister op internet aan het rondneuzen was, zag ik dat veel mensen (in het verleden) de wens hadden om een svg afbeelding te importeren in MS word. Hoezo namen zij geen genoegen met emf? Of is SVG veel beter?

EDIT: Zo net heb ik het volgende gedaan:

1. In Lucidchart het gedownload als SVG
2. Vervolgens via een online converter omgezet naar EMF
3. Daarna in word geplakt
4. In word werkt het prima
5. bij het converten naar PDF treedt vrijwel exact hetzelfde probleem als ik hiervoor had met het SVG bestand

Ook als ik het tussendoor in Coreldraw ofzo plak heeft het geen nut.

In dit geval is de "v" dikgedrukt...

Nogmaals edit: sommigen zeggen dat dit de oplossing is:

dont convert text to outline

maar ik weet niet exact wat er mee wordt bedoeld of hoe ik dat kan toepassen..

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2017 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
EMF / WMF en SVG zijn allemaal vector-based scalable afbeeldingen.

EMF / WMF zijn de oer-versie, Word gaat daar goed mee om (SVG is experimenteel in Word).

Export issues kan ik je niet mee helpen, bv. dat ik zelf vaak de L l I i | (allemaal andere tekens) terug zie komen in de fouten.

Zelf gebruik ik DoPDF als PDF printer - wellicht is die slimmer...

http://www.dopdf.com/

- edit - je kan je Word ook omzetten naar PDF via ZamZar...

http://www.zamzar.com/

[ Voor 11% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 21-10-2017 11:42 ]

Pagina: 1