Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDirtyDevil
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-08 18:44
Mijn vraag:

ik heb karige wifi

mijn wifi is erg onstabiel en gaat niet sneller dan ongeveer 110 mbit op speedtest.net

mijn netwerk setup is op dit moment als volgt : modem in bridge -> usg router ubiquiti -> 3 losse ap's 1 AC pro 1 AC LR en 1 AC lite

de LR hangt in de woonkamer
de PRO hangt in mijn slaapkamer
en de AC Lite hangt in de schuur waar mijn moeder workshops geeft

op de pro haal ik 130 mbit ongeveer op de 5ghz

ik heb al verschillende kanalen en instellingen in unifi geprobeerd en ik ben wel iets verder gekomen maar nog niet zo als ik het graag wil zien

maar ik heb een abonnement bij ziggo voor 400

nou weet ik dat wifi nooit zo goed is als een kabel

maar nu komt het mooiste als ik mijn netwerk losmaak en enkel het modem terugzet in router modus en dan verbind heb ik direct 350 mbit op de 5ghz wifi... en dat met het standaard modem van ziggo

wat doe ik in hemelsnaam verkeerd

PS op de kabel heb ik overal in huis ook in de schuur de volle 400 down en 40 up

Beste antwoord (via DrDirtyDevil op 20-10-2017 20:01)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:37
DrDirtyDevil schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 12:08:
[...]

Met welke client? Ik haal hier met gemak in dezelfde ruimte 500Mbps als ik met m'n Lenovo laptop met Intel AC7260 NIC ermee verbind.

En hebben we het hier over een UAC Pro (dus oude WiFI-n apparaat) of een UAP AC Pro (dus nieuwe WiFI-ac apparaat)?
[...]

maar nu komt het mooiste als ik mijn netwerk losmaak en enkel het modem terugzet in router modus en dan verbind heb ik direct 350 mbit op de 5ghz wifi... en dat met het standaard modem van ziggo
Gaan we weer: *WELKE* van de tig "standaard modem"s van Ziggo. Met deze draadloze snelheden moet het haast een Technicolor TC7210, Hitron CGNV4 of Compal CH7465LG zijn, maar laat ons aub niet gokken en wees gewoon duidelijk :o

In ieder geval lijkt de client meer te kunnen dan het bij de "Pro" haalt. Als dat een WiFi-n UAP Pro is, dan is dat ook te verwachten, want dan doet je modemrouter wel WiFi-ac en de UAP Pro niet. Dan nog vind ik 130Mbps redelijk teleurstellend trouwens, ik zou met een fatsoenlijke client in zelfde ruimte strak 200Mbps verwachten. Hoe meet je dit exact?
PS op de kabel heb ik overal in huis ook in de schuur de volle 400 down en 40 up
Mooi, hoeven we daar geen verdere aandacht aan te besteden :)
Tip: copy-paste van de text is een stuk handiger dan onleesbare afbeeldingen.

Dat gezegd:
- firmwareversie ziet er netjes nieuw uit (nieuwer dan ik hier draai iig, hoog tijd te updaten :o )
- je 2.4GHz kanalen staan vreemd. 6 en 11 zijn normaal, maar 5 overlapt half met 6 en is allerminst optimaal. Ik ben van UniFi niet gewend dat het zo brak kanalen kiest. Ik zou handmatig 1, 6 en 11 instellen. Als blijkt dat 1 door interferentie van buiten onbruikbaar is, zet dan de twee AP's die het verst uit elkaar staan allebei op 6 en de middelste op 11.
- 5GHz kanalen zijn ook vreemd, sterker nog, ik denk dat ik je grootste probleem zie: die kanalen staan op 20MHz kanaalbreedte ingesteld, terwijl je met WiFI-ac 80MHz kunt (en meestal wilt) doen. Dan haal je inderdaad ook maar een derde ofzo van je prestatie met 80MHz (niet 1/4 omdat je met smaller kanaal wel sterker signaal op dat kanaal hebt).
Ik zou aanraden om het hier ook handmatig te doen, de ene op kanaal 100-112, de ander op 52-64 en de laatste proberen op 116-128, maar als dat tegenvalt alsnog op 48-36 (en ja, ik schrijf het bewust achterstevoren, je wilt 48 als primary, niet 36).
- zendvermogen van de AP's is hallucinant laag. Max toegestane vermogen in de 2.4GHz is 100mW oftewel 20dBm. In de 5GHz is het onder kanaal 100 200mW oftewel 23dBm, daarboven 1W oftewel 30dBm. Nu, je wilt zo min mogelijk overlap tussen netwerken en dus is zachter zenden doorgaans eerder beter dan harder zenden als je meerdere AP's hebt, maar dit is wel erg extreem. Het hangt ws samen met de 20MHz-brede kanalen, want iedere verdubbeling van kanaalbreedte halveert signaalsterkte (dus 3dB er vanaf). Als je dus je 5GHz-kanalen op 80MHz zet, ook gelijk 6dB signaal erbij doen.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Switched je wel netjes naar de juiste AP op moment dat je je in een andere kamer verbindt? Wat is 'instabiel' precies - alleen lage snelheden of echt wegvallen verbinding enz?

Wat heb je zoal geprobeerd want verschillende instellingen en verschillende kanalen zegt mij niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDirtyDevil
ja de clients waarmee ik test zitten altijd netjes op 5ghz op de ap waar ik op wil testen dus dat is niet het probleem

ik heb air time fairness aan en uit gehad

ik heb kanalen geprobeerd en gescand met de functie die unifi zelf aanbied
ook heb ik de breedte en uitzend instellingen van de radio's aangepast en alle ap staan nu op lage uitzendkracht met een zo breed mogelijk bereik op die manier haal ik de resultaten die ik hierboven beschreef als ik iets verander daarin LIJKT het alleen maar slechter te worden

met instabiel bedoel ik dat ik de ene keer 30 mbit haal en de andere keer 170 mbit en hij springt tijdens de speedtest ook nog wel eens van hoog naar laag

[ Voor 13% gewijzigd door DrDirtyDevil op 20-10-2017 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

Kan je eens vanuit je controller via Settings, Maintenance een "Show System Config" doen en deze hier plaatsen? De Unifies zijn hele fijne hardware maar het vereist de nodige tweaking om het echt goed te laten werken.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDirtyDevil
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zBlYQSurUffspLaWBlOkOUpC/thumb.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

Mijn tips:

- Gebruik nooit auto (stel kanaal en signaal sterkte handmatig in)
- Zorg dat je geen overlappende kanalen gebruikt (1, 6 en 11 voor 2.4GHz, voor 5GHz geldt dit ook)
- Stel de kanaalbreedte voor 5GHz in op VHT80 voor hoogste performance
- Gebruik geen ATF

Voor de kanalen op 5GHz ga ik meestal van deze tabel uit:
Afbeeldingslocatie: https://twimgs.com/networkcomputing/news/2013/10/graphic-80211-acChannels-all.png

Met welke client ben je aan het testen? En met welke verbindingssnelheid is deze verbonden?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Is het niet beter om (binnenshuis) 1 bekabelt AP te maken in (bijv) jouw slk ?
zet het modem thuis op 2.4GHz en boven op 5GHz of andersom als je gear niet op 5 kan boven.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDirtyDevil
om het even duidelijk te houden doe ik het even zo
lier schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 13:27:
Mijn tips:

- Gebruik nooit auto (stel kanaal en signaal sterkte handmatig in) . toen ik aan het testen was stonden ze ook op handmatig dit leek helaas niet veel te helpen

- Zorg dat je geen overlappende kanalen gebruikt (1, 6 en 11 voor 2.4GHz, voor 5GHz geldt dit ook) geld dit ook als ze elkaar bijna niet kunnen zien? als je wifi analyzer op je telefoon pakt lijkt het alsof ze elkaar niet echt in de weg zitten

- Stel de kanaalbreedte voor 5GHz in op VHT80 voor hoogste performance dat heb ik gedaan en dat hielp aanzienlijk ik zit nu max 180 maar dat is nog steeds niet de 350 die het modem liet zien

- Gebruik geen ATF wat bedoel je hiermee ? of beter gezegt wat is atf?

Voor de kanalen op 5GHz ga ik meestal van deze tabel uit:
[afbeelding]

Met welke client ben je aan het testen? En met welke verbindingssnelheid is deze verbonden?
ik heb verschillende clients geprobeerd van een macbook pro tot een ipad pro en verschillende iphones

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
[...]

Met welke client? Ik haal hier met gemak in dezelfde ruimte 500Mbps als ik met m'n Lenovo laptop met Intel AC7260 NIC ermee verbind.

En hebben we het hier over een UAC Pro (dus oude WiFI-n apparaat) of een UAP AC Pro (dus nieuwe WiFI-ac apparaat)?
[...]

Gaan we weer: *WELKE* van de tig "standaard modem"s van Ziggo. Met deze draadloze snelheden moet het haast een Technicolor TC7210, Hitron CGNV4 of Compal CH7465LG zijn, maar laat ons aub niet gokken en wees gewoon duidelijk :o

In ieder geval lijkt de client meer te kunnen dan het bij de "Pro" haalt. Als dat een WiFi-n UAP Pro is, dan is dat ook te verwachten, want dan doet je modemrouter wel WiFi-ac en de UAP Pro niet. Dan nog vind ik 130Mbps redelijk teleurstellend trouwens, ik zou met een fatsoenlijke client in zelfde ruimte strak 200Mbps verwachten. Hoe meet je dit exact?
Tip: copy-paste van de text is een stuk handiger dan onleesbare afbeeldingen.

Dat gezegd:
- firmwareversie ziet er netjes nieuw uit (nieuwer dan ik hier draai iig, hoog tijd te updaten :o )
- je 2.4GHz kanalen staan vreemd. 6 en 11 zijn normaal, maar 5 overlapt half met 6 en is allerminst optimaal. Ik ben van UniFi niet gewend dat het zo brak kanalen kiest. Ik zou handmatig 1, 6 en 11 instellen. Als blijkt dat 1 door interferentie van buiten onbruikbaar is, zet dan de twee AP's die het verst uit elkaar staan allebei op 6 en de middelste op 11.
- 5GHz kanalen zijn ook vreemd, sterker nog, ik denk dat ik je grootste probleem zie: die kanalen staan op 20MHz kanaalbreedte ingesteld, terwijl je met WiFI-ac 80MHz kunt (en meestal wilt) doen. Dan haal je inderdaad ook maar een derde ofzo van je prestatie met 80MHz (niet 1/4 omdat je met smaller kanaal wel sterker signaal op dat kanaal hebt).
Ik zou aanraden om het hier ook handmatig te doen, de ene op kanaal 100-112, de ander op 52-64 en de laatste proberen op 116-128, maar als dat tegenvalt alsnog op 48-36 (en ja, ik schrijf het bewust achterstevoren, je wilt 48 als primary, niet 36).
- zendvermogen van de AP's is hallucinant laag. Max toegestane vermogen in de 2.4GHz is 100mW oftewel 20dBm. In de 5GHz is het onder kanaal 100 200mW oftewel 23dBm, daarboven 1W oftewel 30dBm. Nu, je wilt zo min mogelijk overlap tussen netwerken en dus is zachter zenden doorgaans eerder beter dan harder zenden als je meerdere AP's hebt, maar dit is wel erg extreem. Het hangt ws samen met de 20MHz-brede kanalen, want iedere verdubbeling van kanaalbreedte halveert signaalsterkte (dus 3dB er vanaf). Als je dus je 5GHz-kanalen op 80MHz zet, ook gelijk 6dB signaal erbij doen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDirtyDevil
dion_b schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 15:12:
[...]

Met welke client? Ik haal hier met gemak in dezelfde ruimte 500Mbps als ik met m'n Lenovo laptop met Intel AC7260 NIC ermee verbind. ik heb minstens 6 clients geprobeerd met gelijkwaardige resultaten verschillend van macbook pro 2016 tot iphone 6s en ipad pro

En hebben we het hier over een UAC Pro (dus oude WiFI-n apparaat) of een UAP AC Pro (dus nieuwe WiFI-ac apparaat)? nee dit gaat over de nieuwe als het goed is staan de producten gekoppeld aan het topic

[...]

Gaan we weer: *WELKE* van de tig "standaard modem"s van Ziggo. Met deze draadloze snelheden moet het haast een Technicolor TC7210, Hitron CGNV4 of Compal CH7465LG zijn, maar laat ons aub niet gokken en wees gewoon duidelijk :o ik moet je eerlijk bekennen dat ik dat niet weet ik log er nooit op in omdat deze altijd op bridge modus staat maar het is iniedergeval een redelijk recent model omdat deze in januari met de verhuizing vernieuwd is door ziggo ( zodra ik thuis ben zal ik het even controleren )

In ieder geval lijkt de client meer te kunnen dan het bij de "Pro" haalt. Als dat een WiFi-n UAP Pro is, dan is dat ook te verwachten, want dan doet je modemrouter wel WiFi-ac en de UAP Pro niet. Dan nog vind ik 130Mbps redelijk teleurstellend trouwens, ik zou met een fatsoenlijke client in zelfde ruimte strak 200Mbps verwachten. Hoe meet je dit exact? de speedtesten zijn gedaan met speedtest.net apps en ik heb ook een paar testen gedaan in de unifi app

[...]

[...]

Tip: copy-paste van de text is een stuk handiger dan onleesbare afbeeldingen. bedankt

Dat gezegd:
- firmwareversie ziet er netjes nieuw uit (nieuwer dan ik hier draai iig, hoog tijd te updaten :o ) ik heb hem ook pas geupdate nu ik zo aan het kloten ben om het fatsoenlijk te krijgen
- je 2.4GHz kanalen staan vreemd. 6 en 11 zijn normaal, maar 5 overlapt half met 6 en is allerminst optimaal. Ik ben van UniFi niet gewend dat het zo brak kanalen kiest. Ik zou handmatig 1, 6 en 11 instellen. Als blijkt dat 1 door interferentie van buiten onbruikbaar is, zet dan de twee AP's die het verst uit elkaar staan allebei op 6 en de middelste op 11. dit komt denk ik omdat het ap ac lite volledig geisoleerd is die zit in een houten schuur met tinnen beplating dit signaal kan ik ook als ik buiten de schuur sta niet opvangen vandaar dat hier gewoon netjes een kabel naar toe gaat
Ik zou aanraden om het hier ook handmatig te doen, de ene op kanaal 100-112, de ander op 52-64 en de laatste proberen op 116-128, maar als dat tegenvalt alsnog op 48-36 (en ja, ik schrijf het bewust achterstevoren, je wilt 48 als primary, niet 36). hier ga ik ook vanavond even verder naar kijken
- zendvermogen van de AP's is hallucinant laag. Max toegestane vermogen in de 2.4GHz is 100mW oftewel 20dBm. In de 5GHz is het onder kanaal 100 200mW oftewel 23dBm, daarboven 1W oftewel 30dBm. Nu, je wilt zo min mogelijk overlap tussen netwerken en dus is zachter zenden doorgaans eerder beter dan harder zenden als je meerdere AP's hebt, maar dit is wel erg extreem. Het hangt ws samen met de 20MHz-brede kanalen, want iedere verdubbeling van kanaalbreedte halveert signaalsterkte (dus 3dB er vanaf). Als je dus je 5GHz-kanalen op 80MHz zet, ook gelijk 6dB signaal erbij doen. ik zal de ap's in de unifi software dan veranderen van low naar medium om te testen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
Tip: normaal quoten van reacties maakt het een stuk makkelijker erop te reageren :o
nee dit gaat over de nieuwe als het goed is staan de producten gekoppeld aan het topic
Iedereen kan producten koppelen aan een topic, graag dus alsnog expliciet in-topic aangeven waar het om gaat.

In ieder geval zijn de resultaten dan des te vreemder.
de speedtesten zijn gedaan met speedtest.net apps en ik heb ook een paar testen gedaan in de unifi app
Gezien de rest is dit ws geen probleem, maar hou in de gaten dat speedtest.net geen server is maar een portal dat doorverwijst naar servers die door bedrijven gehost worden. Als je niet erop let dat je steeds dezelfde server gebruikt is het appels met peren vergelijken. Ik zou daarom aanraden om rechtstreeks bij bedrijven te testen. Als Ziggo-klant ligt de Ziggo speedtestserver voor de hand, daarnaast is die van KPN betrouwbaar en prima voor een second opinion indien nodig.
dit komt denk ik omdat het ap in de knutselschuur volledig geisoleerd is die zit in een houten schuur met tinnen beplating dit signaal kan ik ook als ik buiten de schuur sta niet opvangen vandaar dat hier gewoon netjes een kabel naar toe gaat
OK, dan is dat alvast minder erg. Dan nog vreemd dat auto iets anders kiest dan 1, 6 of 11.
ik zal de ap's in de unifi software dan veranderen van low naar medium om te testen
Goed plan, zeker als je ze op 80MHz breed zet - behalve misschien in die knutselschuur waar je echt niet veel signaal nodig hebt als ik het zo hoor.

Hou er wel rekening mee dat je naast snelheid ook dekking verandert hiermee. Symptoom van te hard zenden is dat je devices niet meer fatsoenlijk tussen AP's in roamen en dus blijven hangen op slechter signaal.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Uit het topic maak ik op dat je dus 350Mb/s met de Ziggo wifi behaald? Want toen ik dit de eerste keer las dacht ik dat je 350Mb/s behaalde met de USG er tussenuit gehaald (wat wel heel raar zou zijn).

Als je inderdaad alleen de hoge snelheid haalt met de wifi van de Ziggo modem/router zal het waarschijnlijk inderdaad de kanaalbreedte zijn. Voor 2,4GHz kun je deze het best op HT20 laten staan. Dit omdat het gebruik van meerdere kanalen ook tot meer interference leidt. Voor 5GHz kun je deze wel hoger zetten, bv VHT40 of VHT80. Hoe meer kanalen er gebruikt worden, hoe hoger de snelheid kan zijn. Houd er dan alleen rekening mee dat de kanalen, die bij 5GHz normaliter niet overlappen, dan natuurlijk wel gaan overlappen. Dus kijk daarom ook even naar het plaatje van @lier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDirtyDevil
iedereen bedankt voor de tips door het instellen van vht80 op 5ghz en een beetje proberen ben ik iniedergeval geklommen naar 250 mbit nog steeds niet de 350 die ik op het modem had maar iniedergeval een stuk dichterbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
DrDirtyDevil schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 20:01:
iedereen bedankt voor de tips door het instellen van vht80 op 5ghz en een beetje proberen ben ik iniedergeval geklommen naar 250 mbit nog steeds niet de 350 die ik op het modem had maar iniedergeval een stuk dichterbij
Kijk, dat scheelt al. Nu, die UAP AC Pro zou minimaal zelfde performance moeten geven als de (nog steeds onbekende) modemrouter. Heb je al aan signaalsterkte gerommeld? Dat kan verschil uitmaken als het nog zo zacht staat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDirtyDevil
http://www.speedtest.net/my-result/i/2307551188

Het is eindelijk gelukt na nog een beetje kutten met de kanalen op 5ghz. Ik woon in een wat ouder houten huis en de kanalen van de buren komen ook op 5ghz hierbinnen. Dus ik heb een Android toestel geleend van en maatje en handmatig de kanalen goed gezet en nu ben ik helemaal tevreden. Bedankt allemaal!
Pagina: 1