Op de begane grond ga ik alle radiatoren vervangen door nieuwe exemplaren (sommigen direct, anderen ergens volgend jaar). Alle radiatoren worden merk/type Stelrad planar. Deze hebben een voorgemonteerd ventiel waarop ik een thermostatische kraan kan aansluiten. Alle radiatoren krijgen aparte aan- en afvoer via een CV-verdeler.
Ik wil elke radiator in de nieuwe situatie voorzien van een onderblok, zodat ik de radiatoren - indien noodzakelijk - relatief eenvoudig kan afsluiten en verwijderen. Vraag is nu: welk blok heb ik nodig. Er is wel erg veel keuze. Ik kom vooralsnog uit bij Heimeier. Wat ik in ieder geval wil is een aftap- en afsluitmogelijkheid. Verder moet het blok volgens mij geschikt zijn voor 2-pijpssystemen en moet er zowel een haakse als H-variant leverbaar zijn.
Ik kom bij Heijmeier uit op de volgende [dropbox linkje] varianten uit. Mijn vraag: wat "moet" ik nou hebben?
Edit:
En dan is er ook nog de Vekolux. Wel aftapper, geen debietregelaar. Dat is dan de meest "domme" van de vier (en niet symmetrisch helaas).
Ik wil elke radiator in de nieuwe situatie voorzien van een onderblok, zodat ik de radiatoren - indien noodzakelijk - relatief eenvoudig kan afsluiten en verwijderen. Vraag is nu: welk blok heb ik nodig. Er is wel erg veel keuze. Ik kom vooralsnog uit bij Heimeier. Wat ik in ieder geval wil is een aftap- en afsluitmogelijkheid. Verder moet het blok volgens mij geschikt zijn voor 2-pijpssystemen en moet er zowel een haakse als H-variant leverbaar zijn.
Ik kom bij Heijmeier uit op de volgende [dropbox linkje] varianten uit. Mijn vraag: wat "moet" ik nou hebben?
- Heeft het zin om een onderblok met thermostatische afsluiter te kiezen, als er in de radiator zelf ook al een ventiel zit? Werkt dat dan nog wel?
- En/of kan ik dan kiezen waar ik mijn thermostatische radiatorkraan plaats? Dus: kan ik hem dan gewoon op het blok aansluiten (minder in het zicht) in plaats van aan de zijkant van de radiator?
- Moet er ook een debietregelaar in zitten (dat is bij Heijmeier de -Eclipse-versie zo te zien)?
Edit:
En dan is er ook nog de Vekolux. Wel aftapper, geen debietregelaar. Dat is dan de meest "domme" van de vier (en niet symmetrisch helaas).
[ Voor 12% gewijzigd door pekelveld op 20-10-2017 10:48 ]