Onderblok radiator: met thermostatisch regelelement of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:47
Op de begane grond ga ik alle radiatoren vervangen door nieuwe exemplaren (sommigen direct, anderen ergens volgend jaar). Alle radiatoren worden merk/type Stelrad planar. Deze hebben een voorgemonteerd ventiel waarop ik een thermostatische kraan kan aansluiten. Alle radiatoren krijgen aparte aan- en afvoer via een CV-verdeler.

Ik wil elke radiator in de nieuwe situatie voorzien van een onderblok, zodat ik de radiatoren - indien noodzakelijk - relatief eenvoudig kan afsluiten en verwijderen. Vraag is nu: welk blok heb ik nodig. Er is wel erg veel keuze. Ik kom vooralsnog uit bij Heimeier. Wat ik in ieder geval wil is een aftap- en afsluitmogelijkheid. Verder moet het blok volgens mij geschikt zijn voor 2-pijpssystemen en moet er zowel een haakse als H-variant leverbaar zijn.

Ik kom bij Heijmeier uit op de volgende [dropbox linkje] varianten uit. Mijn vraag: wat "moet" ik nou hebben?
  • Heeft het zin om een onderblok met thermostatische afsluiter te kiezen, als er in de radiator zelf ook al een ventiel zit? Werkt dat dan nog wel?
  • En/of kan ik dan kiezen waar ik mijn thermostatische radiatorkraan plaats? Dus: kan ik hem dan gewoon op het blok aansluiten (minder in het zicht) in plaats van aan de zijkant van de radiator?
  • Moet er ook een debietregelaar in zitten (dat is bij Heijmeier de -Eclipse-versie zo te zien)?
Ik kom er niet helemaal uit via de informatie die ik op internet kan vinden, met name niet de combinatie thermostatisch onderblok - ventiel in radiator.

Edit:
En dan is er ook nog de Vekolux. Wel aftapper, geen debietregelaar. Dat is dan de meest "domme" van de vier (en niet symmetrisch helaas).

[ Voor 12% gewijzigd door pekelveld op 20-10-2017 10:48 ]

Alle reacties

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-12 10:27
Wij gebruiken voor zulke radiatoren altijd Heimeier Vekolux onderblokken, je hebt namelijk waar de thermostaatknop op komt al een thermostatische inserter, dus waarom een onderblok die ook thermostatisch is.
Echter bij badkamer radiatoren gebruik je met name de multilux e.d.

Stelrad Planar radiatoren zijn een goede keus! Toch heb ik zelf met name Vasco Flatline, deze hebben een waterdragend front welke ook als eerste gevoed wordt en daarna pas het achterste paneel.

Let wel op dat als je ketelregeling in de woonkamer zit je de radiatoren in die ruimte niet thermostatisvh uitvoerd! Enkel een handbediende knop!

Succes

• pekelveld
Dank voor je reactie!
Evink schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 22:41:
Wij gebruiken voor zulke radiatoren altijd Heimeier Vekolux onderblokken, je hebt namelijk waar de thermostaatknop op komt al een thermostatische inserter, dus waarom een onderblok die ook thermostatisch is.
Ja, snap ik. Enige vraag is dan nog debietregelaar of niet (Vekotec eclipse vs. Vekolux)
Echter bij badkamer radiatoren gebruik je met name de multilux e.d.
Ja, helder, bij radiatoren die (ook) de thermostatische knop er al onder krijgen. Hier niet van toepassing.
Stelrad Planar radiatoren zijn een goede keus! Toch heb ik zelf met name Vasco Flatline, deze hebben een waterdragend front welke ook als eerste gevoed wordt en daarna pas het achterste paneel.
Klinkt als de Planar ECO serie. Zijn wat duurder, en klinken mij in de oren als marketingpraat. Is niet het geval? Enige voordeel (bij Stelrad) is dat er dan ook een middenaansluiting beschikbaar is. Dat is bij de gewone Stelrad Planar niet het geval.
Let wel op dat als je ketelregeling in de woonkamer zit je de radiatoren in die ruimte niet thermostatisch uitvoerd! Enkel een handbediende knop!
Nee, snap ik. Vraag is wel: moet er uberhaupt een knop op. Als ik er al aan zou draaien, zou het 1 of 2 keer per jaar zijn... Kan ik er niet gewoon een afdekkapje op zetten (op de radiator insert)?

Vraag die (dus) nog wel blijft staan: geïntegreerde debietregelaar of niet (Vekotec eclipse vs. Vekolux). En dat specifiek in combinatie met Stelrad Planar.

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-12 10:27
De debiet regelaar een leuk iets voor diegene die niet inregelen.
Wellicht voor jou interessant, via een tabel stel je de formaat radiator in en die stel je in op het onderblok.

• pekelveld
Evink schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 07:46:
De debiet regelaar een leuk iets voor diegene die niet inregelen.
Wellicht voor jou interessant, via een tabel stel je de formaat radiator in en die stel je in op het onderblok.
De tekst bij de Stelrad Planar radiatoren duidt op de website onder meer
Het geïntegreerd regelbaar ventiel (zonder thermostatische kraan), is aan de rechterzijde voorgemonteerd, CEN-gecertificeerd, getest volgens EN215 en compatibel met thermostatische kranen M30 x 1,5mm.
De instelling van het ventiel wordt fabrieksmatig vooringesteld overeenkomstig de radiatorafmetingen. Deze voorinstelling zorgt voor een optimaal debiet in de radiator.
Het lijkt dat die debietregelaar er (dus) al is via het ventiel in de radiator zelf. Of trek ik nu geen juiste conclusie?

Als het bovenstaande juist is. dan heb ik de debietregelaar op het onderblok (Vekotec Eclipse) dus niet nodig. Wat ik dan wel erg mis, is de aftapfunctie via het onderblok. Want die zit er dus niet in bij de Vekotec Eclipse. Ik neig dan toch meer naar functionaliteit, en moet dan voor lief nemen dat het onderblok niet symmetrisch is. Dan ga ik (dus) voor Vekolux.

• pekelveld
Excuus trouwens voor de late reactie.

Ook nog even een update. Ik heb de onderblokken van Henrad even in huis gehaald om te bekijken:
  • (redelijk) symmetrisch
  • afsluitbaar
  • mét aftapfunctie
Eigenlijk alles wat ik nodig heb. Maar: het is kunststof en het voelt toch allemaal wat minder degelijk dan Heimeier. Vooralsnog wordt dit het dus niet.

Heimeier Vekotec Eclipse ligt hier ook, en dat voelt wél erg degelijk. Maar bij het bekijken vind ik het ontbreken van een aftapfunctie wel een groot gemis. Een aftapper in de (strakke) radiator zelf wil ik niet, maarja: hoe krijg ik dan het water ooit uit de radiator als het moet. Dus: Vekotec Eclipse wordt hem dan ook niet. Voorlopig dus Vekolux, tenzij iemand nog een geniaal alternatief weet.

Wat ik nog steeds niet helemaal snap: kan ik niet ook een Multilux (Eclipse) gebruiken, maar dan zonder thermostatische kraan er op? Als ik hem gewoon óf helemaal open, óf helemaal dicht draai, dan heeft het toch dezelfde werking als een Vekolux? Of maak ik hier een denkfout? Bij een Multilux heb ik wél symmetrie en een aftapfunctie ;-).
Pagina: 1