Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solozakdoekje
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-02-2024
Mijn vraag...
hoe kan ik mijn wifi op zolder versterken? ik woon in een middenstand rijtjes woning 5 slaapkamers en een zolder

Relevante software en hardware die ik gebruik...
laptop windows10,MSI, i7quadcore, 8GB, 950M, ik heb gemiddeld 2 a 3 wifi streepjes,
maar vaak valt hij ook weg als ik ga streamen, interneten of downloaden , daarvoor bijna gaan last van gehad.
gewoon standaard ziggo basis abonnement en modem alles in 1 die ik er bij gekregen heb.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb...
nu is eigenlijk de vraag of ik nu een https://www.routercenter..../asus-rt-ac68u-zwart.html nieuwe modem moet kopen en is dit singaal sterk genoeg wat uit de modem komt naar de zolder ?

of kan ik beter een Powerline Adapters kopen zoals deze https://www.routercenter....ice&dir=a&page=2&items=24 ?

want de klanten beoordeling van coolblue.nl, de review van de klanten zijn allemaal verschillende.

wie heeft hier ervaring met deze producten en wat werkt het best ? een nieuwe router(modem) of een van de PowerLine Adapters ?

alvast bedankt :) ;)

[ Voor 4% gewijzigd door solozakdoekje op 20-10-2017 10:22 ]

Beste antwoord (via solozakdoekje op 10-12-2017 11:15)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is geen dumpbak. Zaken die elders op GoT besproken worden horen in specifieke subfora.

WiFi is een netwerktechnologie, dus horen vragen erover in Netwerken.

Move OH -> NT

Tevens titelfix ("wifi problemen" is niet alleen slordig maar ook weinigzeggend)

"wifi porblemen" -> "Onvoldoede WiFi dekking op zolder"

Dan inhoudelijk:
solozakdoekje schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 10:14:
Mijn vraag...
hoe kan ik mijn wifi op zolder versterken? ik woon in een middenstand rijtjes woning 5 slaapkamers en een zolder

laptop windows10,MSI, i7quadcore, 8GB, 950M, ik heb gemiddeld 2 a 3 wifi streepjes,
maar vaak valt hij ook weg als ik ga streamen, interneten of downloaden , daarvoor bijna gaan last van gehad.
gewoon standaard ziggo basis abonnement en modem alles in 1 die ik er bij gekregen heb.
Ziggo heeft letterlijk tientallen modems geleverd, sommige met ronduit waardeloze WiFi en sommige met prestaties minimaal gelijk aan de RT-AC68U die je noemt.
nu is eigenlijk de vraag of ik nu een https://www.routercenter..../asus-rt-ac68u-zwart.html nieuwe modem moet kopen en is dit singaal sterk genoeg wat uit de modem komt naar de zolder ?
Nieuwe modem kopen is geen optie, Ziggo staat niet toe dat je een eigen modem op hun netwerk gebruikt. Wel kun je een eigen router gebruiken. Of dat zin heeft hangt helemaal af van wat je nu hebt. Graag dus aangeven welke modemrouter van Ziggo je nu hebt liggen. Volledige typenr geven, want ook merk zegt niet alles.

Dat gezegd, je bent blijkbaar tevreden met de WiFi beneden. Dan moet je daar ook niet aan gaan rommelen. Het is in een modern en vrij groot NL rijtjeshuis niet aannemelijk dat een enkele WiFi AP alles gaat dekken, ook niet een heel dure. Je kunt dus beter focussen op een extra AP boven waar je dekking onvoldoende is.
of kan ik beter een Powerline Adapters kopen zoals deze https://www.routercenter....ice&dir=a&page=2&items=24 ?

want de klanten beoordeling van coolblue.nl, de review van de klanten zijn allemaal verschillende.

wie heeft hier ervaring met deze producten en wat werkt het best ? een nieuwe router(modem) of een van de PowerLine Adapters ?
Geen van beide.

Wat het beste werkt is een AP boven dat via gewone netwerkkabel aangesloten is op je (modem)router beneden. Dat is bovendien het goedkoopst en het betrouwbaarst.

Hamvraag: heb je al een netwerkkabel naar zolder? Of kun je dat makkelijk aanleggen (moderne huizen hebben doorgaans (loze) leidingen vanuit de meterkast daarheen)?

Zo ja kunnen we op basis van je eisen (welke apparaten moeten via WiFi verbonden worden op zolder? wat voor performance verwacht je erop?) en je budget een advies geven.

[ Voor 80% gewijzigd door dion_b op 20-10-2017 14:52 ]

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacolc
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-03 17:58
Ik werk zelf altijd op zolder en kampte ook met slechte verbinding, ik heb toen een powerline adapter gebruikt en dit werkt voor mij uitstekend.

Ook kun je eens kijken naar een wifi repeater. Dit versterkt als het ware je wifi netwerk
(bijv. https://www.routercenter....71551/netgear-ex6120.html\)

[ Voor 13% gewijzigd door jacolc op 20-10-2017 10:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:37
Begin niet aan een repeater, want daar schiet je echt niets mee op. Snap niet dat ze die dingen nog verkopen.

Plaats gewoon een extra access point op zolder, aangesloten met een utp kabel. Heb je geen aansluiting boven, dan is powerline een goed alternatief. Heb zelf geen ervaring met de varianten waar wifi ingebouwd is, maar dat is vast prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacolc
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-03 17:58
maussert schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 10:28:
Begin niet aan een repeater, want daar schiet je echt niets mee op. Snap niet dat ze die dingen nog verkopen.
Ben ik het niet mee eens, ik heb er een in de veranda staan en het werkt prima. Verwacht geen snelheden als een kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:37
jacolc schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 10:30:
[...]

Ben ik het niet mee eens, ik heb er een in de veranda staan en het werkt prima. Verwacht geen snelheden als een kabel.
Het probleem van een repeater is dat als je ermee verbonden bent, het kan lijken alsof je goed wifi bereik hebt. Maar dat zegt niets over de verbinding tussen router/access point en de repeater. Je verbinding kan dus harstikke langzaam zijn.

Een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel. Wil je een stabiele en optimale verbinding, zorg dan gewoon voor een access point die met een kabeltje is aangesloten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 17:19
Een repeater heeft veel nadelen. Ten eerste moet een repeater in bereik staan van de plek, waar de wifi niet sterk genoeg is, en het draadloze netwerk. Voor de grootste uitbreiding moet je de repeater dan op de rand van je draadloze netwerk zetten, waardoor de verbinding tussen de router en de repeater traag/slecht is. Zo'n repeater kan daardoor ook voor clients verbonden aan de router zelf de snelheid verlagen. Clients verbonden aan de repeater kunnen geen snellere verbinding hebben, dan de verbinding tussen de router en de repeater.

Voor meer snelheid moet je de repeater dichter bij de router plaatsen. Hierdoor is er een grote overlap in bereik. Voor clients om goed te roamen wil je die overlap juist weer beperken, zodat een client altijd het juiste punt kiest om te verbinden.

De meeste repeaters hebben daarnaast maar één radio, waardoor ze op hetzelfde kanaal moeten worden ingesteld als het draadloze netwerk zelf. Een repeater moet daardoor ontvangen data na het ontvangen opnieuw versturen. Daardoor ben je minimaal 50% van je bandbreedte kwijt. Daarnaast stooren de repeater en zijn clients de router zelf, want alles gaat via dat ene channel.

Een access point met een andere manier van verbinden met het netwerk is praktisch altijd beter, sneller en betrouwbaarder.

access point + utp kabel naar boven is wat je moet willen!
daarna moca (als er coax naar boven ligt) of powerline als er niets overblijft.

[ Voor 5% gewijzigd door Groentjuh op 20-10-2017 10:53 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is geen dumpbak. Zaken die elders op GoT besproken worden horen in specifieke subfora.

WiFi is een netwerktechnologie, dus horen vragen erover in Netwerken.

Move OH -> NT

Tevens titelfix ("wifi problemen" is niet alleen slordig maar ook weinigzeggend)

"wifi porblemen" -> "Onvoldoede WiFi dekking op zolder"

Dan inhoudelijk:
solozakdoekje schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 10:14:
Mijn vraag...

Ziggo heeft letterlijk tientallen modems geleverd, sommige met ronduit waardeloze WiFi en sommige met prestaties minimaal gelijk aan de RT-AC68U die je noemt.
Nieuwe modem kopen is geen optie, Ziggo staat niet toe dat je een eigen modem op hun netwerk gebruikt. Wel kun je een eigen router gebruiken. Of dat zin heeft hangt helemaal af van wat je nu hebt. Graag dus aangeven welke modemrouter van Ziggo je nu hebt liggen. Volledige typenr geven, want ook merk zegt niet alles.

Dat gezegd, je bent blijkbaar tevreden met de WiFi beneden. Dan moet je daar ook niet aan gaan rommelen. Het is in een modern en vrij groot NL rijtjeshuis niet aannemelijk dat een enkele WiFi AP alles gaat dekken, ook niet een heel dure. Je kunt dus beter focussen op een extra AP boven waar je dekking onvoldoende is.

Geen van beide.

Wat het beste werkt is een AP boven dat via gewone netwerkkabel aangesloten is op je (modem)router beneden. Dat is bovendien het goedkoopst en het betrouwbaarst.

Hamvraag: heb je al een netwerkkabel naar zolder? Of kun je dat makkelijk aanleggen (moderne huizen hebben doorgaans (loze) leidingen vanuit de meterkast daarheen)?

Zo ja kunnen we op basis van je eisen (welke apparaten moeten via WiFi verbonden worden op zolder? wat voor performance verwacht je erop?) en je budget een advies geven.

[ Voor 80% gewijzigd door dion_b op 20-10-2017 14:52 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:47

FreakNL

Well do ya punk?

Fantastische post van dion_b, zoals gewoonlijk bij dit onderwerp.

Mijn mening is ook bekend. Repeater zijn klote, powerline iets minder klote. Moca is prima, maar duur. Let op dat powerline ook gewoon (zonder opgaaf van redenen) kan stoppen met werken en dat werkelijk niemand je dan kan vertellen waarom. Zelf meegemaakt, lag powerline tussen meterkast en studeerkamer. 2 jaar goed gewerkt, daarna was het uit met de pret. Ook een nieuwe generatie powerline (met dus verbeterde technologie) wilde niet meer werken. Net alsof het stroomdraadje genoeg had gekregen van de netwerkbitjes ;)

Heb toen powerline vaarwel gezegd en een kabel getrokken. In mijn nieuwe huis heb ik dat ook meteen gedaan. De beste oplossing is en blijft gewoon een kabel trekken vanuit de meterkast naar zolder.

Je primaire reactie zal zijn; Dat gaat niet. Dan kun je nu een paar dingen doen;

1) Aankloten met repeaters, powerline en accepteren dat je verbinding altijd klote zal blijven en instabiel
2) Geld uitgeven aan Moca (mits je coax hebt liggen op zolder)
3) Je primaire reactie loslaten en je creativiteit aanspreken. Er is (bijna) altijd WEL een mogelijkheid om op zolder te komen, zeker vanuit de meterkast. Of anders kun je misschien tot aan een slaapkamer komen en vanaf daar een gat in het plafond boren. Zo heb ik het ook gedaan in mijn nieuwe huis, ik heb een leiding gebruikt waar een telefoonkabeltje doorheen liep naar de logeerkamer. In plaats van dat telefoonkabeltje heb ik COAX+UTP door de leiding gejast. Vanaf de logeerkamer heb ik een gat in het plafond geboort en zo kwam ik op zolder uit. Later heb ik het weggewerkt door de kabels achter een inbouwkast (die zat al in de planning) weg te werken....

Waar een wil is, is een weg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• solozakdoekje
omdat ik graag meer advies wouw over het onderwerp Wifi en het versterken daarvan ben ik terecht gekomen op tweakers.net en ik ben wel is actief...
na wat rond te vragen en gekeken te hebben voor een acces point zij er een paar weken verstreken, dit omdat ik 80+ euro toch veel geld vond om uit te geven aan een accespoint of router...

levering ziggo+customers support en klant vriendelijkheid.

op het laatste moment heb ik naar ziggo gebeld of zij niet accespoints/routers verkochten en wat bleek de man van ziggo vertelde mijn dat ik TP-Link Archer C7 V2 gratis werden verstrekt naar klanten van ziggo, dus zo gezegd zo gedaan, mijn informatie gegeven, gecontroleerd en werd die zelfde dag nog verwerkt binnen 3dagen had ik hem thuis op het matje zonder extra verzends kostes, hij was snel geleverd omdat ziggo zelf een bezorg dienst heeft onafhankelijk van de ptt post(postnl) dus geen vertragingen in de bezorging.
dit was en is een mooie mogelijkheid geweest om deze modem uit te proberen omdat het gratis was.

aansluiten en internetten,

ik woon in een reidjes huis met een beganen grond, 1e en 2e verdieping,het was voor mijn geen mogelijkheid om een gat te boren omdat mijn mede bewoners dit niet wouden en dus heb ik de TV kabel er uitgetrokken en daar de ethernet kabel doorheen gestopt... op de 1e verdieping zit nu dus de router/accespoint,maar op de beganen grond heb ik van uit de stoppenkast ook een Ethernet kabel lopen naar de PC in de woonkamer.
het huis is voorzien van betonnen vloeren en ik dacht dat er in het beton nog wel wat metaal of zoeits van binnen zit... het betreft een aan de boven-midden van de markt middenklasse reidjes woning

het aansluiten ging gemakkelijk, je krijgt van ziggo een 15 meter lange ethernet kabel, de router en een stroom kabel, boekjes en de handleiding zijn handig te begrijpen, echt niet moeilijk...
de ethernet kabel aangesloten op de modem op de begane grond en toen aan gesloten op de TP-Link Archer C7 V2 stroom kabel achter er in gestopt en klaar is kees,.
de lampjes gingen branden alles deed het perfect, toen natuurlijk meteen naar boven gekeken op de laptop Boven op ZOLDER en hij kon het netwerk gelijk vinden, dit is wat je noemt plug en play...
en ik heb nu overal wifi dekking in huis optimaal, alle streepjes zijn voltrokken op windows10, hij is niet een x uit gevallen in de 2,4ghz modus, en 5ghz moet ik nog uit proberen.
ik hoefden geen extra software te installeren echt een toppertje.

Let op dit is geen review maar slechts een Ervaring, ik zal deze week proberen een review te schrijven als het mijn uitkomt.

tevens wil ik de moderator bedanken voor zijn bericht en duidelijkheid en de andere mede mensen op tweaker bedanken >:) >:) >:) >:) >:) >:) >:) >:) >:) _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 18% gewijzigd door solozakdoekje op 10-12-2017 10:27 . Reden: informatie toevoegen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed gedaan, dat je een kabel hebt getrokken. Nu is het makkelijk mocht er in de toekomst 60 Ghz gaan worden, hoef je alleen maar de AP te vervangen. Zonder opnieuw kabel te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solozakdoekje
@Verwijderd goed idee, bedankt voor de tip, keuze was gemakkelijk ik kan nou ook via mijn laptop en de ziggo go-app tv kijken en ik kan nu gewoon alles streamen downloaden etc, zonder problemen.
als ik zou willen zou ik mijn laptop op mijn tv aansluiten met HDMI en tv kijken.

dus geen extra gaten hoeven te boren en alleen de tv kabel er uit getrokken en vervangen door de ethernetpoort was voor mijn de oplossing!tevens als ik van mijn mede bewoners gaten mocht boren had ik dat gewoon gedaan en de tv kabel laten zitten.

[ Voor 31% gewijzigd door solozakdoekje op 10-12-2017 11:55 ]

Pagina: 1