UPS + kapotte voeding (?) -> Groep knalt eruit.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:22

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Gisteren bij thuiskomst lag mijn thuisservertje eruit. Kwam erachter doordat Plex geen sjoege gaf.

Ik loop naar zolder.. Mmmm, verlichting doet het niet. En ja, inderdaad, de (APC) UPS is helemaal dood/leeg.. Loop terug naar beneden, groep van zolder ligt eruit in de meterkast... Dat is natuurlijk al vreemd. Groep er weer opgezet, terug naar zolder en UPS weer aangezet....

Anyways, daarna kon ik mijn NAS (die zit ook op de UPS) wel weer aanzetten, maar mijn servertje deed helemaal niks. Gewoon compleet dood. Powerknop reageerde niet, schroevendraaier op power header ook niet.. Geprobeerd te "resetten" door powerknop ingedrukt te houden (30 seconden), etc...

Maar even gekeken welke voeding er in mijn werkstation zat. Deze was (tot mijn verrassing) blijkbaar nog compatibel (pricewatch: Cooler Master 500W iGreen Power ), ondanks dat hij uit het jaar 0 is, dus deze even eruit gehaald en naast mijn server gelegd.. Alleen even de 24-pins en 8-pins overgezet en warempel, blijkbaar een kapotte voeding want server gaat nu wel aan.. Meteen alles weer uitgezet en een nieuwe voeding besteld (pricewatch: Corsair RM650x Zwart) voor mijn server. Mijn oude voeding was overigens een pricewatch: OCZ ModXStream Pro 700W.

Waar ik nu nog wel even mee zit;

De logs van mijn UPS zeggen dit:
10/19/2017 17:26:28 Device UPS: The power for switched outlet group 1, Secondary, is now turned off.
10/19/2017 17:26:26 Device UPS: The output power is turned off.
10/19/2017 17:26:26 Device UPS: Switched outlet group 1, Secondary, has been commanded to shutdown, sequenced.
10/19/2017 17:26:26 Device UPS: Main outlet group, Main, has been commanded to shutdown with on delay.
10/19/2017 17:26:26 Device UPS: The power for the main outlet group, Main, is now turned off.
Er zijn geen andere relevante meldingen.

Het lijkt er dus op dat de UPS in 2 seconden tijd helemaal down gegaan is, terwijl normaal gesproken hij nog een paar minuten blijft draaien waarbij hij de server (powerchute) en NAS (snmp) netjes een shutdown geeft. De NAS geeft nu ook aan dat hij geen clean shutdown gehad heeft, dus dat klopt met wat ik in de UPS logs zie...

Overigens zitten de server en nas op dezelfde UPS outlet, middels zo'n ding;
Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/1399709_LB_00_FB/ups-stekkerdoos-aeg-power-solutions-6000009254-2300-va.jpg?x=320&y=320

Wat ik me nu afvraag TL/DR;
Kan een kapotte voeding een dusdanige kortsluiting of spike genereren dat de UPS zo'n opdonder krijgt dat hij meteen uitvalt (nog wel logfiles wegschrijvende) en ook de groep eruit doet klappen? Met andere woorden; Doe ik met het vervangen van de voeding toch niet aan symptoombestrijding? :) De aardlek was er overigens niet uitgevlogen, dat is natuurlijk ook een beetje vreemd.. Alleen de groep is eruitgeklapt...

Ik heb trouwens aan de voeding geroken, geen rare lucht verder. En ook zie ik geen rare dingen in mijn server (gesmolten kabels, etc..).. Heb ik genoeg probleemanalyse gedaan of moet ik nog andere zaken onderzoeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:38
Hmm, ik gok hier wat bij elkaar:
  1. voeding gaat kapot en vormt een kortsluiting;
  2. aangezien systeem nog niet op UPS-voeding zat, maar lichtnet gebruikte: de kortsluiting laat de groep er uit vliegen;
  3. UPS neemt direct over bij het welvallen van de spanning;
  4. UPS meet de stroomafname van je server en doet een schatting hoe lang hij vanuit z'n batterij kan leveren wat je server vraagt;
  5. ...en doet als schatting dat hij die kortsluitstroom zo'n twee seconden kan leveren;
  6. ... en schakelt na twee seconden zichzelf uit.
Ik zou wel met een nieuwe voeding en opgeladen UPS even checken hoe lang je UPS het systeem van spanning kan voorzien. Kan ook zomaar zijn dat de batterij al een tijdje niet zo best is.

[ Voor 13% gewijzigd door vanaalten op 20-10-2017 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Welke UPS gaat het over?

Laat hem eens opladen zonder computer eraan en test hem dan met een load die geen schade kan. Een paar honderd watt aan gloeilampen/halogeenlampen bijvoorbeeld. (Bij voorkeur voor ongeveer de halve VA-rating van je UPS.)

En doe dan een paar keer een UPS test. Of schakel de stroom uit en kijk of de lampen een tijdje blijven branden. Als je een APC Smart-UPS hebt met een hele lichte load (zuinig thuisservertje?) kan hij een slechter wordende accu nog wel eens als 'goed' bestempelen omdat de belasting niet hoog genoeg is voor een goede test.

[ Voor 6% gewijzigd door Tyrian op 23-10-2017 14:36 ]

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs