Hotspot snelheid vergelijkbaar met wireless router?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09-2025
Situatie: Op dit moment gebruik ik een Macbook Air met een externe USB schijf. Prima, alleen een beetje onhandig omdat deze hierdoor niet meer echt draagbaar is in huis. Tevens dient deze ook als dnla server voor de tv.

Nu ben ik al een tijdje naar network storage aan het kijken. Omdat ik niet bekabeld wil werken is wifi de enige oplossing. Ik zou een ac wifi router kunnen kopen (omdat mijn wifi router nu niet harder gaat dan n), en hiernaast ook een kant en klare nas.

Omdat ik dit persoonlijk niet een hele mooie oplossing vind (zijn toch weer 2 extra stroomverbruikers) vroeg ik mij af of ik niet gewoon zelf een zuinige (ht)pc kan bouwen met Debian of Windows met een Asus PCE-AC68 (https://www.asus.com/nl/Networking/PCEAC68/) en hierop met bv. Windows Hotspot een directe verbinding naar mijn Macbook kan maken. De pc is vervolgens met kabel verbonden aan de modem. Ik weet dat dit wel mogelijk is, ik heb dit met een oude laptop en wifi adapter getest.

Vraag: De Asus PCE-AC68 is in staat 1,3Gbps te doen. Ga ik deze snelheid halen voor file transfer met de hotspot functie (of wifi ad-hoc, alhoewel ik niet weet of dit gaat werken tussen windows/osx)? Uit een oude review lees ik dat 533mbps wel te doen moet zijn (https://www.anandtech.com...book-air-review-13inch/10). Ik ben al blij als ik daar in de buurt kom. :)

Alle reacties

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-12-2025

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Een NAS is echt de slimste oplossing voor jou issue, prik deze aan je router (in de meterkast oid). Die is direct DNLA server en zal minder energie verbruiken dan veel zelfbouw oplossingen. Je kunt de meeste NASsen ook aan / uit laten schakelen gebaseerd op tijdstip om energie te besparen.

De hotspot optie van Windows heb ik zelf geen beste ervaringen mee; lang niet alle apparaten kunnen daar heen verbinden bijvoorbeeld (een Android telefoon werkte in Windows 7 iig niet ivbm verkeerde protocol).

Qua wifi kun je grofweg de helft van de gespecificeerde snelheid verwachten in de praktijk (mits omstandigheden ideaal). Ik haal op Wifi AC (867Mbit) zo'n 45MB/s op (Windows) laptop mits dichtbij mijn accesspoint.

[ Voor 13% gewijzigd door Tortelli op 19-10-2017 22:53 ]

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09-2025
Tortelli schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 22:50:
Een NAS is echt de slimste oplossing voor jou issue, prik deze aan je router (in de meterkast oid). Die is direct DNLA server en zal minder energie verbruiken dan veel zelfbouw oplossingen. Je kunt de meeste NASsen ook aan / uit laten schakelen gebaseerd op tijdstip om energie te besparen.

De hotspot optie van Windows heb ik zelf geen beste ervaringen mee; lang niet alle apparaten kunnen daar heen verbinden bijvoorbeeld (een Android telefoon werkte in Windows 7 iig niet ivbm verkeerde protocol).

Qua wifi kun je grofweg de helft van de gespecificeerde snelheid verwachten in de praktijk (mits omstandigheden ideaal). Ik haal op Wifi AC (867Mbit) zo'n 45MB/s op (Windows) laptop mits dichtbij mijn accesspoint.
Klopt. Helaas zijn de meeste NAS'en niet heel goed in 4k encoden als ik de reviews zo lees. Nu heb ik de meeste onderdelen liggen (op de wifi kaart na) dus voor mij is zelfbouw stuk voordeliger (en leuker). Zolang mijn Macbook kan connecten naar de server is het wel prima (de rest van de apparaten laat ik via de bestaande wifi netwerk lopen). Het is alleen de vraag of die snelheden ook hetzelfde zijn in hotspot modus.

- edit

Net getest met 2 Macbooks. 1 is verbonden met het internet via een usb->ethernet adapter. De ander is verbonden door middel van ICS op OSX. Super snel, en transfers van 65mb/s. Het kan dus wel, alleen ook in Windows? Wellicht is de PCE-AC68 wel overkill.

[ Voor 9% gewijzigd door Don3k op 19-10-2017 23:50 ]

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-12-2025

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Waarom zou je encoden op de NAS?. Meeste 4K tv's (mijn relatief oude 4k Samsung) speelt meeste content gewoon direct af vanaf netwerk share, hij heeft wel moeite me bepaalde audio tracks (al gebruik ik een NUC normaal gesproken...).

Ligt sterk aan je content, maar het meeste 4k materiaal komt niet boven de ~50Mbit uit.