Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

modem -> router boven -> dan bekabeld wifi extender

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bjornve
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-10 19:21
beste Tweakers!

hierbij heb ik een vraag en kom er echt even niet uit.

ik heb een redelijk vol netwerk in een redelijk groot huis met tuin.

zie plaatje voor netwerk opbouw. Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wfHlUOx.png

dus als je het plaatje ziet.

gaan we van modem naar mijn router ( die boven staat) via rode Kabel.

dan van router die alles regelt naar 2 pc's en een NAS. (groene kabels)

dan gaat er 1 kabel naar beneden (blauwe kabel)

van uit dat punt zijn er nog 2 punten waar kabels heen moeten.

wat wil ik nu hebben:

bij de ?? moet ik iets krijgen dat wifi uitzend (mijn router signaal versterkt) en waar ik 2 kabels in kan doen om extra bekabeling te krijgen.

ik wil het liefst niet wifi extender hebben die wifi oppakt en versterkt maar eigenlijk iets wat kabel daar binnen komt en dan wifi + kabel weer uitstuurd.

ik hoop dat het allemaal te begrijpen is.

eerst zat er een oude router in bridge modus daar maar die is kapot ofzo...

alvast bedankt! :)

Bjorn

Beste antwoord (via bjornve op 19-10-2017 21:28)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@spone @bjornve Ja, een mooie switch, zoals pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E en daaraan een pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) is een even goede oplossing maar iets duurder.

Waarom ik juist de 66U aanraadt; de interface van beide apparaten is hetzelfde, het beheer is hetzelfde en als iets niet werkt, kan je makkelijker op de "AP" of de "router" logs vinden om uit te sluiten waar het issue zit. Veel losse switches (niet allen) hebben geen hele uitgebreide logging en voor de Ubiquiti moet je eigenlijk weer extra software draaien om het te kunnen beheren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

• MAX3400

MAX3400

Zoek een Asus 66U (tweedehands); die zet je beneden in AP-modus.

Hij pakt dan de DHCPscope van de 68U op, je kan WiFi ook doorzenden (dus zelfde SSID & channel) en je hebt 4 ethernet-poorten voor bekabeling.

/edit: en als je echt stoer bent, flash je beide Asus-apparaten dan met Merlin want betere performance, beter secure (recentere updates) en fijnere interface.

[ Voor 32% gewijzigd door MAX3400 op 19-10-2017 19:46 ]

• bjornve
oke,

een echt AP of wifi extender is niet mogelijk? alleen een router in een APmodus?

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Een losse AP en een losse switch zou ook prima moeten werken. Maar de 66U zoals MAX3400 voorstelt combineert die 2 dingen mooi in 1 apparaat :)

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • Beste antwoord

• MAX3400

MAX3400

@spone @bjornve Ja, een mooie switch, zoals pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E en daaraan een pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) is een even goede oplossing maar iets duurder.

Waarom ik juist de 66U aanraadt; de interface van beide apparaten is hetzelfde, het beheer is hetzelfde en als iets niet werkt, kan je makkelijker op de "AP" of de "router" logs vinden om uit te sluiten waar het issue zit. Veel losse switches (niet allen) hebben geen hele uitgebreide logging en voor de Ubiquiti moet je eigenlijk weer extra software draaien om het te kunnen beheren.

• bjornve
pricewatch: TP-Link RE355-AC1200 Wi-Fi Range Extender
is deze aan te sluiten met een kabel of dat niet? of gaat dat via wifi?

• MAX3400

MAX3400

bjornve schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 19:53:
pricewatch: TP-Link RE355-AC1200 Wi-Fi Range Extender
is deze aan te sluiten met een kabel of dat niet? of gaat dat via wifi?
Ja, die moet op de blauwe kabel in je tekening. En daarmee sluit je de groene kabels beneden dus uit van connectivity.

• bjornve
ik heb nog een switchje liggen dus die kan ik wel gebruiken dan.

alleen in een filmpje zeiden ze dat deze zeg maar geen kabel nodig heeft maar alleen wifi signaal op pakt en weer door versterkt.

dus snap hem ff niet.

gaat deze nou via router -> kabel -> tp-link AP

of

router -> wifi signaal -> tp link AP
?

sorry voor zoveel vragen :P

• MAX3400

MAX3400

Niet doen; je wil niet:
AC68U -> wifi-signaal naar beneden -> AP/whatever -> wifi-signaal voor beneden + kabels

Wat doe je dan: stel jouw internetverbinding is 500Mbit glas (KPN) en zelfs onder optimale omstandigheden haal je op je 68U "ongeveer" 360Mbit op 5GHz. Stuur je dat naar beneden (1 vloer en 1 muur), hou je beneden nog maar 150Mbit over, theoretisch. En daar ga je het dan verdelen over wifi & kabels.

Als jouw 68U 500Mbit binnenkrijgt en je hebt in je hele huis zoveel mogelijk kabel liggen en goede switches, haal je overal dus maximaal 500Mbit. Pas als je aan het eind een AP/WiFi plaatst, kan die ook op 5GHz de genoemde 360Mbit halen.

WiFi na WiFi na WiFi levert per AP een verdubbeling op van latency (zeker bij consumenten-spul) en soms een halvering van de snelheid. Dus, theoretisch: 68U 500Mbit -> WiFi -> WiFi -> WiFi = minder dan 80Mbit over.

• bjornve
heel erg bedankt MAX!!

bedankt voor alle uitleg.
topic kan gesloten worden! :D
Pagina: 1