Welke Programmeertaal?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.689 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Wat voor programmeertalen hebben de sites: Amazon, Bol.com en Coolblue? En hoe zit dat met zo iets als een front - end en een back - end?

Is het ook mogelijk dat een site opgebouwd kan worden uit meerdere verschillende programmeertalen?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Waarom wil je dat weten (waar zoek je precies naar) en vooral wat heb je zelf al gevonden ;)

Om je vraag te beantwoorden: PHP/HTML/CSS/overig en ja, er kunnen meerdere programmeertalen gebruikt worden (niet dat CSS/HTML een programmeertaal is overigens)...

Anyway, met de vraag zoals hij nu is kunnen we weinig :)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Zowel Bol.com als Amazon recruten veel Java devs dus dat zal wel een van de talen zijn die veel in de back-end gebruikt wordt. Een dergelijke grote 'site' is niet een enkele applicatie; het zijn meestal een flink aantal verschillende applicaties die met elkaar praten. Die kunnen prima in verschillende talen geschreven zijn. De front-end (dus het stuk dat in je browser draait) zal JavaScript zijn, eventueel cross-compiled vanuit een andere taal, omdat JavaScript het enige is dat browsers standaard begrijpen.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RGAT schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 16:20:
Waarom wil je dat weten (waar zoek je precies naar) en vooral wat heb je zelf al gevonden ;)

Om je vraag te beantwoorden: PHP/HTML/CSS/overig en ja, er kunnen meerdere programmeertalen gebruikt worden (niet dat CSS/HTML een programmeertaal is overigens)...

Anyway, met de vraag zoals hij nu is kunnen we weinig :)
Ik wil zelf ook een webshop starten, en was benieuwd welke programmeertalen ik daarvoor zou moeten leren :-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:54
Dat grote toko's dat doen betekent niet dat jij dat ook moet. Sowieso is hun use-case heel anders (enorme schaal vs hobbyist). Gewoon gebruiken waar jij behendig in bent.

En voor je het wiel opnieuw uitvindt, kijk eens naar Magento.

[ Voor 16% gewijzigd door Avalaxy op 19-10-2017 16:38 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 16:33:
Ik wil zelf ook een webshop starten, en was benieuwd welke programmeertalen ik daarvoor zou moeten leren :-)
Als je een webshop wil starten moet je gewoon een kant en klare gebruiken. Als beginner wil je echt niet met klantdata, security en payments aan de slag.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Zoals hierboven gezegt, een webshop bouwen is zoveel meer dan even PHP, HTML, CSS en Javascript leren. Daar heb je zelfs wettelijke verplichtingen voor beveiliging van persoonsgegevens en dus bijbehorende kennis van beveiliging voor.
Je zal niet de eerste (en niet de laatste...) zijn die een webshop neerzet met tig SQL injectie lekken en XSS waardoor de gegevens van al jouw klanten op straat liggen...
Gewoon een kant en klaar/zo goed als kant en klaar pakket nemen en dat passend maken voor jouw gebruik, op moment dat je zo groot bent als CoolBlue, Bol.com of Amazon heb je een ICT team welke dit voor jou regelt en hoef je er ook niet naar om te kijken ;)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 19:39
Je kunt het beste gebruik maken van een van de vele webshop cms'en. Prestashop, magento, woocommerce google daar eens op

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik zag dat er nog geen antwoord is gegeven op jouw vraag wat het verschil is tussen front-end en back-end.

Front-end is het gedeelte dat cliënt-side gebeurt en back-end is het gedeelte dat server-side gebeurt. Voor de front-end kun je o.a HTML, CSS en javascript gebruiken. Voor de back-end kun je tal van scripting talen gebruiken. Daarnaast kun je uiteraard meedere programmeertalen door elkaar gebruiken.

Uiteraard, is het goed dat je jouw vragen stelt, maar als je dit soort vragen nog moet stellen, duidt dit er op dat je niet echt verstand van zaken hebt. Dat is natuurlijk niet erg, maar het is gewoon per definitie een slecht idee om een hele webshop te maken, zonder ervaring. Voor nu is het dus beter om een professional in te huren.

Begin voor nu bijvoorbeeld met codeacedemy, een goed boek (meestal niet nodig, want voldoende content gratis op internet) of een andere tutorial op internet. Als je dit gedaan hebt, kun je eens een kleine site bouwen voor privégebruik. Als je een beetje ervaring hebt, kun je een keer beginnen met inlezen over websecurity en frameworks. Als je dit gedaan hebt, is het waarschijnlijk nog steeds niet verstandig om een eigen webshop te maken, maar dan kun je wel simpelere projectjes maken waar je ook voldoening uit kunt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Welke programmeertaal moet ik leren? beantwoordt letterlijk je vraag ;) Daarnaast adviseer ik je onze Quickstart even door te nemen alvorens je een nieuw topic opent hier ;)

[ Voor 36% gewijzigd door RobIII op 19-10-2017 18:09 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.