1-slots videokaart naar 2-slots ombouwen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Ik ben nu enige tijd op zoek naar een nieuwe videokaart. Onlangs heb ik een kleinere computer gebouwd, en hierbij mijn oude videokaart (Palit Jetstream GTX770 4GB) hergebruikt, in de hoop dat het qua warmte en zo wel goed zou gaan. Nu merk ik toch wel dat de airflow vrij bagger is in mijn kast end e warme lucht blijft rondcirculeren, en de kaart erg warm wordt (en de hele build vrij luidruchtig) dus wil ik een videokaart met blower style cooler. Dan kan de lucht direct de kast uit, en blijft het niet rondcirculeren Videokaarten zijn alleen momenteel vrij prijzig, en sowieso ben ik met mijn GTX770 qua performance redelijk tevreden, dus ik dacht eraan een kaart met soortgelijke performance te kopen, bijvoorbeeld een GTX1050ti. Dan kan ik zonder teveel geld te verliezen toch een geschiktere kaart krijgen, als ik mijn huidige kaart weet te verkopen.

De enige ongeveer equivalente kaart met een blower style cooler die ik kan vinden is echter de Inno3D GTX 1050 Ti (1-Slot-Edition). Maar die heeft de exhaust alsnog bovenop de kaart, in plaats van op de achterkant, omdat het slechts 1-slots is, niet 2-slots. Daardoor komt de warme lucht nog steeds in de kast terecht. Mijn idee was dus om er een prismavormig kapje op te monteren. Deze moet dan de lucht door het rooster naast de kaart leiden.

Dit komt er dan min of meer zo uit te zien (alleen niet uit hetzelfde materiaal als de videokaart, dat is alleen ter illustratie):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7dld7CnH5ldgCyyZNYNM79uD/medium.png Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oi7z1Fb41xpIxOtghetvOfou/medium.png

TL;DR: Ik overweeg een 1-slots videokaart te kopen met een blower-stijl koeler. Ik wil hier een soort kapje op maken om er zeker van te zijn dat de warme lucht direct de kast verlaat..

Vraag: Zal dit werken/een goed idee zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Hou er rekening mee dat een 1050 ti ook veel minder stroom verbruikt dan een 770; mogelijk is warmte veel minder een issue. Daarbij zijn blower koelers onder load ook niet de stilste..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
maratropa schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 16:13:
Hou er rekening mee dat een 1050 ti ook veel minder stroom verbruikt dan een 770; mogelijk is warmte veel minder een issue. Daarbij zijn blower koelers onder load ook niet de stilste..
Dat is wel zo, inderdaad. De 1050ti gebruikt iets van 70W max, waar dat bij de 770 250W is. Is er een manier om met mijn kaart met enige nauwkeurigheid een energieconsumptie van 70W te bewerkstelligen? Dan kan ik simuleren wat er in mijn kast zou gebeuren als ik een 1050ti met open koeler erin zet, en deze goed belast met een zwaar spel. Als mijn kast 70W aan warme lucht nog wel wegwerken met de ene videokaart, dan moet het haast ook wel kunnen met een andere. Al zal het natuurlijk niet de beste 1-op-1 vertaling zijn. Mijn kaart is een stuk groter dan een 1050ti, en heeft ook een grotere heatsink en meer fans.

Een blower koeler zal in mijn kast waarschijnlijk stiller zijn dan wat ik nu heb (een open air koeler met hoog wattage). Wanneer onderdelen zichzelf koelen met hun eigen (en elkaars) hete lucht gaat het volume namelijk ook flink omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-10 11:21
Of je haalt gewoon de kaart die je wil, kijkt of het werkt en overweegt vervolgens de kaart te retourneren of om te bouwen? Trial and error is daarmee de snelste manier en je huidige kaart proberen te simuleren op 70 Watt zegt nog weinig over wat die 1050 TI in de praktijk zal doen qua warmte op de te koelen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennnie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:31
Bij hardware.info hebben ze jou kaart gemeten op 143 watt en de 1050 ti op 65 watt. Bron:https://nl.hardware.info/vergelijkingstabel/2860218/bennnie/3d-chips-vergelijkingstabel-19

Als je Hwinfo(https://www.hwinfo.com/) installeert heb je dan ook een veld dat de waarde van het stroomverbruik? Bij full load zou die waarde iets van 143 watt moeten zijn en bij idle 24 watt. Als je deze waarde hebt gevonden kun je een game in window(dus niet fullscreen) starten. Door met een lage resolutie te beginnen en de maximum fps in game extreem laag te zetten(laten we zeggen 10) kun je zien wat je kaart gaat verbruiken. Door de lage belasting zal je kaart in een soort stroombesparingsstand komen omdat er een lage belasting is. Dan moet je de fps verhogen of verlagen om bij de 65 watt van de 1050 ti te komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Bennnie op 19-10-2017 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Ik heb nog wat tests gedaan. Als ik in Mass Effect Andromeda in het in-game menu ga gebruik ik zo'n 30-31% GPU TDP, dus net iets meer dan 80W. De fans draaien dan op 990RPM en de temperatuur is 60 graden. De CPU had 33% load, was 50-60 graden en de fan draaide op 1000RPM.

Ik heb nog de CPU load richting 100% gedaan. Toen ging de GPU richting 62 graden (maar de TDP fluctueerde tussen 33% en 36%). CPU 75-80 graden, 1200RPM. Dan hoor je hem wel opstijgen. Alleen lette ik niet op en werd de TDP van de videokaart iets van 50%. Toen werd de kaart niet veel warmer, maar de CPU zat ineens op 95 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-10 13:03
95 graden is wel iets te veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:20

nelizmastr

Goed wies kapot

Klinkt alsof het ook geen slecht plan is om je CPU koeler ook eens schoon te maken, nieuwe pasta e.d. en de fan eens wat harder aan het werk te zetten. Mag niet zo zijn dat-ie altijd 1000rpm draait.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
nelizmastr schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 12:41:
Klinkt alsof het ook geen slecht plan is om je CPU koeler ook eens schoon te maken, nieuwe pasta e.d. en de fan eens wat harder aan het werk te zetten. Mag niet zo zijn dat-ie altijd 1000rpm draait.
De CPU koeler is gloednieuw. Dat is een be quiet! Pure Rock. Het systeem heb ik net 2 weken. Het enige dat misschien nog eens schoongemaakt kan worden is de GTX770, aangezien ik die al had. Die zag er op het eerste gezicht wel schoon uit, maar ik had niet heel veel moeite gedaan met die kaart. Momenteel heb ik 2 fans op de CPU koeler, met daar vlak achter een case fan. Natuurlijk wel opgelet of ze dezelfde kant op mikken. Eerst had ik de achterste fan niet, zodat de case fan iets meer ruimte had. Ik heb niet de indruk dat het veel uitmaakt. Het lijkt er sterk op dat vooral de videokaart gewoon veel warme lucht in de kast pompt. Deze lucht gaat dan grotendeels door de CPU koeler.

Overigens is het wel opmerkelijk dat de CPU temperatuur na zo'n 8 minuten Prime95 draaien van 70 graden ineens naar 87 springt. Dan is de videokaart nog idle.

[ Voor 35% gewijzigd door Amanoo op 20-10-2017 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 21:48
Is het geen optie om een exhaust fan te plaatsen in je behuizing zodat de warme lucht niet blijft circuleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
EnigmaNL schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 13:18:
Is het geen optie om een exhaust fan te plaatsen in je behuizing zodat de warme lucht niet blijft circuleren?
Ik heb wel een exhaust fan. Die zit overigens wel tamelijk vlak achter de CPU koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
Amanoo schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 13:19:
[...]

Ik heb wel een exhaust fan. Die zit overigens wel tamelijk vlak achter de CPU koeler.
Welke kast heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Kolink Satellite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
Kan er in de voorkant een intake fan? Of zit die er al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
EnigmaNL schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 13:57:
Kan er in de voorkant een intake fan? Of zit die er al?
Dat kan niet. De voeding zit voorin de kast. Misschien had ik daar wel wat meer naar moeten kijken. Maar het was al lastig om een kast te vinden die überhaupt in mijn hiking tas past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:43

HugoBoss1985

Xenotech

Met zo'n klein kastje zonder geforceerde intake (fan) waar de videokaart dicht op het zijpaneel zit heb je altijd meer last van het warm(er) worden van je onderdelen en dus meer herrie.

Ik spreek uit ervaring met meerdere SFX systemen.

Laat het afdek paneel maar eens van je kast af, ga dan testen en geniet van lagere temperaturen en minder herrie :P

Het kan ook zo zijn dat de videokaart met blower style koeler meer herrie maakt en warmer wordt dan een kaart met ander type koeler.
Maar dan heb je inderdaad wat minder warme lucht in je kast.

[ Voor 53% gewijzigd door HugoBoss1985 op 20-10-2017 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
je cpu wordt al 87 graden in prime als je gpu idle is, kzou toch je heatsink opnieuw monteren, en als dat niets veranders je eventuele overclock een stuk naar beneden stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Vlizzjeffrey schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 19:51:
je cpu wordt al 87 graden in prime als je gpu idle is, kzou toch je heatsink opnieuw monteren, en als dat niets veranders je eventuele overclock een stuk naar beneden stellen
Dat zou niet het geval moeten zijn, aangezien er koelpasta pre-applied was op het koelblok. Ik heb het er gewoon opgedrukt en aan de backplate vastgeschroeft. Al snapte ik tijdens het monteren niet direct hoe het moest, dat werkte wel een beetje raar. Dat was wel een klein beetje gepruts. Overigens overweeg ik sowieso een dezer dagen de CPU te laten delidden. Momenteel is het ook niet overklokt, want dat gaat gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
als je cpu op stockdraaid en met een deftige koeler, en je krijgt zulke cpu temps, zit er echt iets niet goed.
Of met het monteren heb je redelijk veel bewogen en is het dunne laagje pasta wat er zit niet meer netjes verdeeld, en heb je dus een slecht contact.
Ik zou de koeler er af halen en gewoon een dotje koelpasta op midden van je cpu doen koeler er terug op en dan kijken wat je temps zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Vlizzjeffrey schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 23:20:
als je cpu op stockdraaid en met een deftige koeler, en je krijgt zulke cpu temps, zit er echt iets niet goed.
Of met het monteren heb je redelijk veel bewogen en is het dunne laagje pasta wat er zit niet meer netjes verdeeld, en heb je dus een slecht contact.
Ik zou de koeler er af halen en gewoon een dotje koelpasta op midden van je cpu doen koeler er terug op en dan kijken wat je temps zijn.
Ik kan dat binnenkort wel eens proberen dan. Waarschijnlijk heb ik nog ergens een halve tube pasta liggen. Meer dan genoeg voor een processortje. Ik had wel een beetje moeite omdat ik het niet direct snapte.

Overigens zit er slechts een ruimte van 4cm tussen de intake fan op de CPU koeler en de voeding (fankant staat niet naar de CPU-koeler gericht, dus het is gewoon een metalen wand), maar dat lijkt me genoeg om lucht aan te zuigen. De airflow zal niet heel geweldig zijn, maar zou mijn inziens wel moeten voldoen. Aan de zijkant van de kast zitten ook wel gaten om daar enige koele lucht aan te zuigen. Het grootste deel van de zijkant is geperforeerd.
Pagina: 1