Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikerdam
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-08-2019
Ik had altijd een perfect werkende 150 Mb verbinding van Ziggo op mijn 2 Windows XP pc's, ook met speedtests op de Ziggo site.
Onlangs is de snelheid door Ziggo van 150 Mb naar 200 Mb verhoogd. Sindsdien kom ik met beide pc's niet meer boven de 50 á 60 Mb uit.
Inmiddels is de kabelmodem ook al vervangen door Ziggo. Ik heb zelf een TP-Link Archer C2 gigabit router die perfect werkt. En mij pc's hebben beide gigabit netwerk interfaces.

De Ziggo monteur heeft geconstateerd dat alle bekabeling dik in orde is. Vervolgens heeft hij zijn laptop met Windows7 aangesloten op mijn router en toen had hij een perfecte speedtest met 200 Mb.

Dus mijn vraag is hoe dat nou opeens mogelijk is dat mijn Windows XP pc's geen 200 Mb meer toelaten.
Ik heb het ook al in veilige modus geprobeerd zonder actieve virusscanner en dergelijke.
Op Google kan ik ook al niets vinden.

Ik weet dat XP oud is, maar het heeft daarentegen altijd perfect gewerkt.
En ik heb ook geen zin en geen geld om naar bijv. Windows7 te upgraden.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Alvast bedankt voor een eventuele oplossing.

Beste antwoord (via Mikerdam op 20-10-2017 11:06)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Mikerdam schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 19:49:
Hi maratropa

Ik kan al jaren van de ene pc naar de andere pc bestanden sturen en dat werkt perfect. Maar ik kan niet de speed meten. En het gaat mij eigenlijk alleen om de snelheid van het internet naar mijn pc. De snelheid van mijn pc's onderling boeit me eigenlijk niet zo, ik gebruik dat amper.
Duh :p maar het gaat om dat je even test of het op die manier wel die snelheid haalt, als bestanden van pc naar pc sneller als 25MB per sec gaat (200mbit) dan weet je dat daar iig niets mee mis is.

Ben het helemaal kwijt maar heeft windows xp geen broncontrole oid om te zien hoeveel doorvoer een netwerkinterface doet?

specs

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wat voor snelheid geeft XP aan dat de netwerkverbinding heeft bij de status van de netwerkverbinding? 100Mb of 1Gb? (Even om te checken of XP nog steeds doorheeft dat er gigabit beschikbaar is.)

[ Voor 36% gewijzigd door Raven op 19-10-2017 15:04 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quas
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-09 23:17
Heb je wel echt een probleem? Dat je met een speedtest niet de maximale snelheid haalt is op zich niet een probleem. Als pagina's enzo traag laden kan dat wel wijzen op een probleem.

Je weet dat Windows XP niet up to date is maar de apps die je gebruikt waarschijnlijk ook niet meer.
Op welke speedtest gebruik je? In welke browser en welke versie daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikerdam
Op beide pc's geeft XP al een paar jaar 1Gb aan, Dus XP heeft het wel door maar doet er sinds de snelheids verhoging van Zggo niets meer mee :-(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hmm... en de drivers van de netwerkkaarten dan, die al eens geprobeerd bij te werken? Niet via de fabrikant van het moederbord of Windows Update, maar via de maker van de netwerkchip (Realtek/Intel/Via, etc)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikerdam
Ik heb geen last van traag ladende pagina's.
Ik gebruik de speedtest op de Ziggo site met Chrome versie 49.0.2623.112
Dat werkte allemaal perfect op 150Mb tot de wijziging van Ziggo naar 200Mb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikerdam
De drivers van mijn netwerkkaarten hebben hebben beide al de laatste meest recente versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:16
Moet zeggen dat ik ook problemen heb sinds de wijziging in snelheid van Ziggo. Nu gingen wij van 130Mbit naar 150. Onze router is iig een Linksys wrt320N, maar constant problemen ineens. Nu is de snelheid 150, maar dat was gisteren bijvoorbeeld heel laag. Na een reset werkt het wel weer normaal. Maar dit is al een aantal keer zo.
Vraag me af of het aan je pc's ligt en niet toch aan je router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:49

DukeBox

loves wheat smoothies

@Mikerdam Aangezien je het over XP hebt, is het ook een oudere pc ?

Die speedtest tool is onderhand ook een flink stuk zwaarder om in je browser te draaien, loop je niet tegen een 'algemeen' performance probleem aan ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:25
Mikerdam schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 15:18:
De drivers van mijn netwerkkaarten hebben hebben beide al de laatste meest recente versie.
hoe snel is hij hiermee
http://speedtest.xs4all.net/files/

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikerdam
Hi Arunia,

Het ligt niet aan mijn router, die had ik ook al een paar keer gereset.
Bij de Ziggo monteur met zijn laptop met Windows7 werkte deze fullspeed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikerdam
Hi DukeBox,

De PC is niet zo oud, het heeft niets met de performance van doen. Alles werkt verder perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Is het misschien dat Windows XP een TCP stack heeft die op hogere snelheden minder snel wordt?
Klinkt misschien gek, maar stel dat met de snellere verbinding packet parameters anders zijn, dan kan het best voorkomen dat Windows XP dat niet meer trekt. De wereld verandert, maar Windows XP niet. De netwerkstack in Windows was toen sowieso niet echt je-van-het, dus het lijkt me niet heel gek dat het niet met alle instellingen lekker werkt.

Probeer het volgende eens: zet de netwerkverbinding in de eigenschappen handmatig op 100Mbit Full Duplex in plaats van 1 Gigabit. Als dat wel bijna de 100 aantikt dan ligt het een Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikerdam
Hi mell33

Met http://speedtest.xs4all.net/files/ werkt het ook niet fullspeed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikerdam
Hi johnkeates

Ik heb het zojuist geprobeerd op 100 Mb, maar dan kom ik ook niet boven 60Mb uit met testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
heb je een nas of schijf aan het netwerk waar je de doorvoer mee kan testen? Om te checken of de snelheid daar wel gehaald wordt?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:25
We mogen aannemen dat je service pack 3 er wel op hebt staan toch, en dat de andere apparaten het wel halen?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Volgende gratis test: USB stick van een paar GB nemen, en Linux daar op zetten. Herstaren en vanaf die USB stick opstarten en kijken of dat lukt.

Met Rufus maar ook Ubuntu's eigen installers kan je met een paar klikken een USB stick met een Live Linux distributie maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quas
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-09 23:17
Als de pagina's gewoon snel laden en je daar mee geen problemen hebt zou ik het hier lekker bij laten.
Ik vermoedt dat het probleem echt in je PC zit en dat het komt omdat Chrome niet meer geupdate wordt en de speedtest gebruik maakt van Flash.
Ik zou besparen op de internet verbinding want 150 Mbit heb je eigenlijk niet nodig als je niks bijzonders doet. Het geld dat je daarmee bespaart kan je investeren in nieuwe apparaten want XP wordt al tijden niet meer ondersteund en ook de software daarvoor niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikerdam
hi mell33,

service pack 3 staat er op en ik gebruik geen andere apparaten met netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikerdam
hi maratropa,

ik heb geen nas of schijf aan het netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikerdam
hi Quas,

Ik gebruik al geen tijden Flash meer in Chrome, dat heb ik lang geleden al disabled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Mikerdam schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 18:07:
hi maratropa,

ik heb geen nas of schijf aan het netwerk
Je kunt ook op de ene computer een map delen en met de ander daar wat naartoe sturen?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikerdam
Hi maratropa

Ik kan al jaren van de ene pc naar de andere pc bestanden sturen en dat werkt perfect. Maar ik kan niet de speed meten. En het gaat mij eigenlijk alleen om de snelheid van het internet naar mijn pc. De snelheid van mijn pc's onderling boeit me eigenlijk niet zo, ik gebruik dat amper.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Mikerdam schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 19:49:
Hi maratropa

Duh :p maar het gaat om dat je even test of het op die manier wel die snelheid haalt, als bestanden van pc naar pc sneller als 25MB per sec gaat (200mbit) dan weet je dat daar iig niets mee mis is.

Ben het helemaal kwijt maar heeft windows xp geen broncontrole oid om te zien hoeveel doorvoer een netwerkinterface doet?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:57

TheVMaster

Moderator WOS
Eh....zou je misschien ook even de waarschuwing onder het topic willen lezen als je zelf het laatste bericht hebt gepost (dit staat er namelijk: Je hebt als laatste gereageerd in dit topic. Wil je wat toevoegen, wijzig dan bij voorkeur je laatste reactie.). Het is namelijk niet nodig (en ook compleet onnodig, aangezien je een post kunt bewerken) om 3x achter elkaar te posten (binnen 24 uur).

En is er ook een specifieke reden dat je uberhaupt Windows XP gebruikt (je geeft aan dat de pc niet echt heel oud is)? Windows XP wordt al een paar jaar niet meer van updates voorzien en het is eigenlijk best wel heel onverstandig om zo'n pc te gebruiken om op te internetten, maar dat wist je natuurlijk wel.

[ Voor 10% gewijzigd door TheVMaster op 19-10-2017 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikerdam
Hi maratropa,

Ik,heb totaal geen idee of xp een broncontrole oid heeft :-(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 08:49
Windows XP... Eigenlijk zou helpen verboden moeten zijn, waarom gebruikt men dit OS nu nog steeds... Het is bijna 2018

Hoe dan ook, de laptop van meneer Ziggo werkt perfect. Ik kan alleen niet lezen of hij dit op de modem heeft aangesloten of op de router. Je beweert dat je router perfect werkt, omdat je die al een paar keer gereset hebt? Dat is geen goede reden.
Sluit je pc is direct op het modem aan (en hierbij pijn in het hart omdat je een XP pc direct op het boze WWW aansluit, brrrr), is dit al beter? Zo ja, dan mag je toch eens naar je modem kijken, zo nee... Dan is het je pc of het netwerk. Om dat uit te sluiten moet je dus een ander apparaat hebben waarbij je echt 1000000% zeker weet dat die de snelheid gaat halen. Misschien ligt het wel aan XP?

En dan nog iets: upgrade je OS. Ga desnoods naar Linux, maar upgrade je OS. er is geen enkel excuus waarom je XP nog zou moeten gebruiken als consument. Geen enkele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

xFeverr schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 11:53:
...Sluit je pc is direct op het modem aan (en hierbij pijn in het hart omdat je een XP pc direct op het boze WWW aansluit, brrrr)...
NIET DOEN, dus. XP is binnen 5 seconden voorzien van een rootkit
(nog even afgezien van het feit dat dat nu al je probleem zou kunnen zijn)

[ Voor 10% gewijzigd door Brahiewahiewa op 21-10-2017 02:26 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1