Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-09 22:16
Hallo,

Ik heb MBO gamedeveloper gedaan en heb hier C# geleerd in samenwerking met unity.

Nu ben ik dit schooljaar begonnen aan HBO ICT. Deze week hadden we tentamens van de 3 vakken en er is een 99% kans dat ik een 2 of 3 onvoldoende heb ookal heb ik wel geleerd.

Dan ga je dus niet over en is het ook zonde om het eerste jaar af te maken aangezien je het dan moet inhalen in de 2e periode en ik dan 6 tentamens heb.

Ik wil dus werk gaan zoeken.
Met MBO gamedeveloper kom je alleen niet echt ergens.

Dus wat zouden jullie aanraden bij wat voor bedrijf?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:28

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

1. Poets je C#.NET op, en ga daarmee verder. Zoek uit hoe scrum, ObjectOrientation etc in elkaar zit, en probeer een goeie developer te worden (zie de overige topics hier)

2. Vind uit waarom je die onvoldoendes gescoord hebt. Is het gebrek aan kennis, inzicht of energie? Op basis daarvan kun je bepalen of je meer energie in HBO wilt stoppen (zoals je al ontdekt hebt wordt een baan vinden zonder dat papiertje lastiger), of dat je probeert je door vakkennis vooruit te werken.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:07
Wacht eerst maar het resultaat af. En als het echt tegenvalt ga dan eens praten met een studieadviseur.

Opgeven bij de eerste tegenslag is zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
FreezeXJ schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 14:43:
1. Poets je C#.NET op, en ga daarmee verder. Zoek uit hoe scrum, ObjectOrientation etc in elkaar zit, en probeer een goeie developer te worden (zie de overige topics hier)

2. Vind uit waarom je die onvoldoendes gescoord hebt. Is het gebrek aan kennis, inzicht of energie? Op basis daarvan kun je bepalen of je meer energie in HBO wilt stoppen (zoals je al ontdekt hebt wordt een baan vinden zonder dat papiertje lastiger), of dat je probeert je door vakkennis vooruit te werken.
Hu,

Dat C#.net ga ik naar kijken.
Ik heb geen idee waar het aan ligt. de oefententamens had ik rond de 80% goed maar bij dit tentamen wat veel lastiger was dan het oefententamen wist ik bijna niks

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Waarom zou je direct stoppen bij de eerste tegenslag? HBO is geen MBO, je zal er vele malen meer moeite in moeten steken en niet alles zal zomaar simpel gaan. Als je hier al direct stopt ga je ook bij werk niet goed om met tegenslagen dus dat lijkt me al helemaal geen goed idee.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

"Over gaan" bij het HBO bestaat niet. Je moet gewoon een x aantal studiepunten voor je P bij elkaar sprokkelen. Haal je een tentamen niet, doe je een herkansing. Haal je het dan nog niet, dan het derde semester nog eens een hertentamen en/of het vak opnieuw volgen.
HBO is geen basisschool ;)

En verder met de rest: stoppen bij de eerste de beste tegenslag heeft geen zin. Je bent wat onzeker over jezelf, dat merk ik. Maar kijk het ff aan. Sowieso. het is wel echt doemdenken om meteen te willen stoppen op basis van "ik denk dat ik het slecht gedaan heb". Als je de proeftentamens wel snapte en goed scoorde, wat is dan het feitelijke probleem? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
The Eagle schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 15:06:
"Over gaan" bij het HBO bestaat niet. Je moet gewoon een x aantal studiepunten voor je P bij elkaar sprokkelen. Haal je een tentamen niet, doe je een herkansing. Haal je het dan nog niet, dan het derde semester nog eens een hertentamen en/of het vak opnieuw volgen.
Toch wel, bij flink aantal HBO's moet je in de eerste paar blokken een bepaald aantal punten halen om überhaupt verder te mogen gaan. Daarnaast moet je vaak ook in jaar 1 minimaal 75% van de punten voor je P bij elkaar hebben om verder te mogen gaan.

Dit was overigens 12 jaar geleden ook al zo bij Hanze hogeschool (ik word oud :()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
The Eagle schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 15:06:

En verder met de rest: stoppen bij de eerste de beste tegenslag heeft geen zin. Je bent wat onzeker over jezelf, dat merk ik. Maar kijk het ff aan. Sowieso. het is wel echt doemdenken om meteen te willen stoppen op basis van "ik denk dat ik het slecht gedaan heb". Als je de proeftentamens wel snapte en goed scoorde, wat is dan het feitelijke probleem? :)
bij het proeftentamen wist ik bijn alles maar dit tentamen niet

ook bij de hu moet je 60 van de 60 studiepunten halen om over te gaan. als ik nu al 2 onvoldoendes heb moet ik er volgende periode 5 dus dat gaat dan al helemaal niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eelcootjuh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-09 07:16
sgouman schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 15:09:
[...]

bij het proeftentamen wist ik bijn alles maar dit tentamen niet

ook bij de hu moet je 60 van de 60 studiepunten halen om over te gaan. als ik nu al 2 onvoldoendes heb moet ik er volgende periode 5 dus dat gaat dan al helemaal niet
In mijn eerste jaar had ik ook een periode die ik helemaal verknalt had, de periode erop dubbele inzet getoond en alles gehaald van 2 periodes. De handdoek nog niet in de ring gooien. Ik zou ondertussen gewoon er voor blijven gaan en de volgende periode bekijken :). Soms zit het mee, soms niet, kan aan van alles liggen (stress/spanning/andere dingen/...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
eelcootjuh schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 15:15:
[...]

In mijn eerste jaar had ik ook een periode die ik helemaal verknalt had, de periode erop dubbele inzet getoond en alles gehaald van 2 periodes. De handdoek nog niet in de ring gooien. Ik zou ondertussen gewoon er voor blijven gaan en de volgende periode bekijken :). Soms zit het mee, soms niet, kan aan van alles liggen (stress/spanning/andere dingen/...).
1 vak zou ik nog wel goed over kunnen doen.

Waar ik meer mee zit is dat je geen enkele onvoldoende mag halen.
En dat ik organisatie kunde krijg(iets wat niks met ict te maken heeft volgens mmij) en je dat dus ook moet halen. en ik kan bijvoorbeeld niet 30 namen en 30 verschillende modellen onthouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dwaas
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-08 11:34

dwaas

_

Ik heb bijlessen genomen na 6 of 7 onvoldoendes. Daarna geen onvoldoende meer gehaald. Ontbrak mij aan kennis die ze op hbo niet meer behandelen, maar die je wel nodig hebt om tot het niveau te komen. Veel oefentoetsen proberen hielp ook.

King for a day,... fool for a lifetime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
dwaas schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 15:22:
Ik heb bijlessen genomen na 6 of 7 onvoldoendes. Daarna geen onvoldoende meer gehaald. Ontbrak mij aan kennis die ze op hbo niet meer behandelen, maar die je wel nodig hebt om tot het niveau te komen. Veel oefentoetsen proberen hielp ook.
Ik heb bij alle vakken meerdere oefetentoetsen gedaan en steeds voldoendes.

Alleen als ik dan de toetsen maakte dacht ik echt wat is dit of wat betekent dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinmeiryu
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-02-2023
Ben je de enige die hierin faalt of zijn er meerdere klasgenoten?

Want dan kun je hieruit trekken dat de examenstof niet goed is en je kan dan bezwaar maken tegen je docent of SLB-er.

En een tweede punt is of de examen dan haalbaar was als je de boek/sheets ernaast zou hebben gehad. Dan klopt de stof niet of je beheerst de stof niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
sgouman schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 15:24:
[...]

Ik heb bij alle vakken meerdere oefetentoetsen gedaan en steeds voldoendes.

Alleen als ik dan de toetsen maakte dacht ik echt wat is dit of wat betekent dit.
De enige vakken waar ik iets aan oefentoetsen had waren wiskunde en logica. Anders heb je er vrij weinig aan, ze lijken vaak niet eens op de werkelijke toets.

Een oefentoets helpt vaak ook niet om de stof tot je te nemen, ze helpen (mij) vaak alleen om aan een bepaalde vraagstelling te wennen. Je kunt weten hoe een oefentoets te beantwoorden en nog de stof achter de vragen niet beheersen - dan val je dus door de mand bij de echte toets (geen idee of dit het geval is hoor).

Je hebt trouwens geen faalangst o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
shinmeiryu schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 15:30:
Ben je de enige die hierin faalt of zijn er meerdere klasgenoten?

Want dan kun je hieruit trekken dat de examenstof niet goed is en je kan dan bezwaar maken tegen je docent of SLB-er.

En een tweede punt is of de examen dan haalbaar was als je de boek/sheets ernaast zou hebben gehad. Dan klopt de stof niet of je beheerst de stof niet.
Als ik het boek ernaast had gehad had ik het waarscijnlijk wel gered.

Ongeveeer 40% valt in het 1e jaar af. dus dat is ook al redelijk veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Distoration
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 18:35
Daarnaast, hoe diep is de onvoldoende en wat voor soort tentamen is het? Bij een 5 oid altijd naar de inzage gaan en bezwaar aantekenen. Misschien heeft de docent verkeerd opgeteld?
Bij MC kun je het nog altijd proberen te gooien op het feit dat twee antwoorden vergelijkbaar waren of een onduidelijke vraagstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
eric.1 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 15:31:
[...]

De enige vakken waar ik iets aan oefentoetsen had waren wiskunde en logica. Anders heb je er vrij weinig aan, ze lijken vaak niet eens op de werkelijke toets.

Een oefentoets helpt vaak ook niet om de stof tot je te nemen, ze helpen (mij) vaak alleen om aan een bepaalde vraagstelling te wennen. Je kunt weten hoe een oefentoets te beantwoorden en nog de stof achter de vragen niet beheersen - dan val je dus door de mand bij de echte toets (geen idee of dit het geval is hoor).

Je hebt trouwens geen faalangst o.i.d.?
Dat faalangst weet ik niet.
Ik had wel op MBO tijdens het examen toen ik het eindexamen las om een game te maken. dacht ik de 1ste dag dit gaat mij nooit lukken en kan beter jaar overdoen.
Maar uiteindelijk is het wel gelukt. met 3x een 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:54
Ik zou er nu niet teveel mee zitten, en gewoon afwachten of het uberhaupt wel onvoldoendes worden. Misschien denk je zelf dat je ze enorm slecht gemaakt hebt, maar haal je misschien wel een 6? En waarom zou je het jaar niet gewoon afmaken?
Mocht je dan het jaar niet halen dan is het zonde natuurlijk, en heb je er best veel collegegeld in geïnvesteerd en natuurlijk boeken etc... Als je stopt voor februari volgens mij, dan krijg je dat collegegeld terug, maar zou je het daar vanaf laten hangen? Ik denk dat het het waard is om gewoon te proberen om het jaar af te maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dejagan
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:24
Gewoon afwachten, het niveau is vooral wennen van MBO => HBO. Ben zelf het eerste blok ook gigantisch op mn smoel gegaan met tentamens, maar jij weet nog niet eens of je ze misschien toch net gehaald hebt.

Als je went aan het niveau en nu wat extra leert kan het prima in orde komen, vooral zorgen dat je effectief leert. Misschien vallen de komende tentamens ook wel mee, als je toch veel onvoldoendes hebt dit blok bespreek dan met je SLB-er hoe en wat zo snel als het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Nu online
Je bent vervolgstappen aan het plannen op basis van een conclusie die je nog niet kan staven. Zeker op HBO is dat niet de beste denkwijze. Wacht het rustig af en overweeg dan je opties. Je kan altijd een inzage vragen en hulp bij de leraren. Leraren, zeker op het HBO, zijn altijd bereid om extra uitleg te geven.

Onthoud, je zit er niet omdat je moet, maar omdat je wilt. Het is geen kleuterklas meer. Dus zoek voor jezelf uit hoe je het beste kan/wil leren en vraag hulp daar waar nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Kijk eerst eens wat je fouten zijn geweest in je tentamens. Is het gebrek aan kennis of inzicht, of gewoon niet genoeg gestudeerd? Ik had lang geleden een dikke onvoldoende voor mijn eerste tentamen, daarna had ik door wat ik verkeerd deed en verder nooit meer een onvoldoende gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:30
De norm voor de propedeuse is om mensen die niet zichzelf genoeg inzetten niet eeuwig over hun studie te laten doen maar gewoon op tijd in te laten zien dat het niks wordt. Als jij in overleg met je SLB-er gewoon een manier van studeren kan vinden waardoor je wel je vakken haalt zie ik geen enkele reden om jou van de opleiding af te sturen als er een paar vakken openstaan. In overleg kan heel veel op het HBO niet iedere student is iemand die alles met twee vingers in z'n neus kan halen en dat begrijpen de docenten. Je moet er hard voor werken en dan lukt het je vast.

Mijn ervaring is dat de docenten bereid zijn je te helpen als je zelf je best doet en inzet toont. Natuurlijk als jij zelf niet leert en de kantjes ervanaf loopt is dat anders. Mijn advies is wacht af op de uitslag en ga daarna naar de docent van het betreffende vak en vraag om hulp als je het toch niet gehaald hebt.Kortom maak je niet druk je hebt pas één periode gehad, waarschijnlijk ben je nog niet gewend om op een hoger niveau te studeren en zul je fouten maken daardoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:42

ThunderNet

Flits!

Pas stoppen als je écht niet door mag of kunt. Hertentamens zijn geen enkel probleem. Wat je wel moet doen is een pro-actieve houding aannemen naar je docenten en begeleiders toe, zeker als je al MBO gedaan hebt, betekent dat vaak dat je wat ouder bent dan de rest van je klasgenoten. Breng in kaart waar je nu bent, wat je moet doen om je doelstellingen te halen (bijvoorbeeld de tentamens halen) en betrek daarin de docenten en begeleiders. Ze zitten daar om jou te helpen met het vergaren van kennis en vaardigheden.

Als er idd bepaalde vakken zijn waar je zwak op scoort, neem bijlessen (vaak zijn er per opleiding een aantal studenten bekend die de stof goed onder de knie hebben en bijlessen geven).

Het feit of je een vak wel of niet relevant is, is niet belangrijk. Je doel is uiteindelijk om je HBO-papiertje te halen en daar moet je een X-aantal zaken voor doen en kunnen aantonen, daar zitten ook vakken tussen die je niet liggen of minder interesseren.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:56
Om te beginnen is NL een kennismaatschappij. Oftewel om aan de slag te komen, maakt een MBO of HBO diploma wel degelijk een verschil. Tenzij je al 10 jaar relevante werkervaring hebt, maar daar ga ik dus niet van uit.

Laat je niet gelijk uit het veld slaan door je eerste cijfers, maar zet juist dan even door.
Makkelijk is het wellicht niet, maar met doorzettingsvermogen kom je er wel.
Nu stoppen, ga je later spijt van krijgen.

wijze woorden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou stoppen, met zo'n instelling zal je het toch niet halen..
Misschien bij de SWB werken? Hoef je niet te presteren..

Sorry, beetje denigrerend. Maar ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel.
Zet je 200% in als je iets wilt bereiken.. Lukt het dan nog niet, dan heb je je best gedaan en zit het er gewoon niet in.. Zoek dan naar andere mogelijkheden om je doel te bereiken, er liggen namelijk meerdere wegen naar Rome..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
sgouman schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 15:21:
[...]

1 vak zou ik nog wel goed over kunnen doen.

Waar ik meer mee zit is dat je geen enkele onvoldoende mag halen.
En dat ik organisatie kunde krijg(iets wat niks met ict te maken heeft volgens mmij) en je dat dus ook moet halen. en ik kan bijvoorbeeld niet 30 namen en 30 verschillende modellen onthouden.
Derdejaars HBO ICTer bij de HU meld zich :) als ik het topic lees:

-Volgens mij moet je 50 van de 60 studiepunten halen in het eerste jaar voor een positief studieadvies. Dat was bij mij iig wel zo, maar dat was in de tijd dat ze nog met faculteiten werkten ipv instituten nu (begin 2017). Lijkt mij niet dat de lat zó hoog wordt gelegd? Volgens mij is 60/60 alleen de norm voor je P, maar die moet je uiterlijk voor het einde van het tweede jaar hebben behaald.

-Ten tweede, als je na een slecht gevoel al wilt stoppen en een baan wilt gaan zoeken... je gaat nog wel ergere dingen meemaken, wacht maar tot je de stress echt begint te voelen in de jaren die nog moeten komen. Als je geen idee hebt waar het slechte resultaat aan ligt, vraag inzake in de resultaten, ga met je docent praten, kijk waar je fouten zitten en probeer op die vlakken dingen te verbeteren.

-Organisatiekunde, het was bij mij ook het eerste blok dat ik kreeg. Als je verder in je studie komt, kom je er achter dat de tijd dat techneuten de hele dag naar een schermpje zitten te staren over is. Ontzettend veel van wat je later in de opleiding krijgt, heeft raakvlak met organisatiekunde. Het is wel degelijk een belangrijk vak voor een ICT-er!

Als laatste, ik heb in het eerste jaar ontzettend veel mensen zien afvallen. Wat eerst stampvolle collegezalen waren (zit je op PL97? Die bij de kantine, he-le-maal afgeladen vol) was bij het vierde blok nog niet eens een halfvolle zaal. In het tweede jaar werden we in die mini-zalen op HL7 geplaatst, zo weinig bleef er over. Ik heb met een hoop mensen gewerkt aan onderzoeken en verslagen en merkte toen al een heel duidelijk verschil in attitude tussen mensen. Met de jaren heb ik een redelijk gevoel ontwikkeld voor mensen die het wel of niet gingen halen. En als ik heel eerlijk mag zijn, als ik vertrouw op dat gevoel dat ik destijds heb ontwikkeld, ga je met deze houding het HBO niet halen. Je zult er voor moeten knokken, je zult er voor moeten doorgaan, je krijgt hoofdpijn van studeren en stress van deadlines. Maar je moet doorgaan. Je kan niet na één slechte tentamenserie de handdoek in de ring gooien. Als ze op tentamens dingen vragen die je niet weet, moet je boeken zoeken waar het in staat, en die studeren. Je moet je niet uit het veld laten slaan, als je onderuit gaat, moet je opstaan en met extra veel energie terugmeppen! Het is net boxen, maar dan anders :+

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:16
sgouman schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 14:32:
HBO eerste tentamens waarschijnlijk niet gehaald:wat te doen
Doorgaan!

Ik vond zelf HBO (deeltijd) op het begin ook even lastig schakelen. Achteraf is het vooral veel stof, maar niet echt moeilijk. Je moet waarschijnlijk nog in die flow komen. Goed plannen en op tijd beginnen.

Verder heeft het mij persoonlijk geholpen om gewoon tijdens de lessen goed op te letten en mee te typen/schrijven. Scheelt de helft met leren omdat je stiekem echt veel onthoud. Ook heb ik 90% van de theorie vanaf de sheets van de docent gedaan, wanneer ik deze kende en kon uitleggen had ik eigenlijk altijd een voldoende zonder het complete boek te kennen.

Tegenslagen zal je echt nog veel meer krijgen. Ook als je nu begint met werken (of zelfs al met solliciteren) zal je tegenslagen krijgen. Gewoon je HBO afmaken zodat je op papier een goede basis hebt om je loopbaan te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno90
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:02
Wat versta jij onder oefen toetsen? De toetsen die in het boek staan of tentamens van voorgaande jaren? Mijn ervaring is dat tentamens van voorgaande jaren (die zijn bij ons vaak beschikbaar) een goed beeld geven van de tentamenstof. Zorg dat je alle colleges volgt en scherp bent waar de docent zijn focus op legt. Hieruit kan je afleiden wat er op het tentamen gevraagd gaat worden. Oftewel: waar tijdens college veel aandacht aan besteed wordt komt in 90% van de gevallen terug op het tentamen. Docenten geven vaak ook, vage, hints wat je op het tentamen kan verwachten. Het is onmogelijk om alle stof te leren.

Opgeven zou ik niet doen! Ik heb eerstejaars begeleid (als oudere jaars) en dit komt vaker voor. Goed in kaart brengen waar het fout is gegaan en een plan maken! Hbo is niet moeilijk, maar draait om inzet en discipline!

Wellicht leuk: ik kom zelf van het mbo en heb door hard te werken slechts 1 hertentamen gehad en zit momenteel in het vierde jaar. Het kan echt wel, mijn ervaring is dat mbo'ers even moeten schakelen, maar daarna echt wel een voordeel hebben!

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Arno90 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 10:06:
Het is onmogelijk om alle stof te leren.
Ik ben het hier toch echt niet mee eens.

Als je een week voor je tentamens bedenkt; ja - nu ga ik leren - zal het inderdaad te veel zijn. Echter, als je iedere week tijd besteed aan de stof die op dat moment langs komt (buiten ingeroosterde uren), merk je dat je alle stof beheerst aan het eind van de periode. Dan hoef je alleen jezelf "op te frissen" voordat een tentamen begint. In mijn tijd werden we zo'n 20-25 uur ingeroosterd (maximaal), dan houdt je best veel tijd over om zowel tijd te besteden aan lopende projecten alsmede tijd om de stof verder tot je te nemen.

Een tentamen is niet een test om aan te tonen of jij dat specifieke tentamen kan halen, maar het is een indicatie hoe goed jij ALLE stof kent/beheerst. Je kan een tentamen goed maken, en nog de rest van de stof matig beheersen, dan ga je het nog lastig krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-09 16:00

Oekol

waka waka hey hey

Wow niet zo snel stoppen hoor! Ik heb ook sinds jaar en dag moeite met leren. Eerst HBO afgemaakt en via pre master nu bezig met mijn master. Vorig jaar niks gehaald van Master nadat ik halfjaar vertraging had met m'n pre. Toen ben ik gestopt met mijn bijbaan à 20 u in de week. Direct 3 van de 6 tentamens gehaald die ik toen had en in de afgelopen weken een mooie 8 terug gekregen waar ik op dat vak vorig jaar 2x een 3 heb gehaald. Doorzetten zeg ik je! Heb zelf ook genoeg faalangst cursussen gehad op middelbaar etc. Kop der veur en gas geven :)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno90
eric.1 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 10:29:
[...]

Ik ben het hier toch echt niet mee eens.

Als je een week voor je tentamens bedenkt; ja - nu ga ik leren - zal het inderdaad te veel zijn. Echter, als je iedere week tijd besteed aan de stof die op dat moment langs komt (buiten ingeroosterde uren), merk je dat je alle stof beheerst aan het eind van de periode. Dan hoef je alleen jezelf "op te frissen" voordat een tentamen begint. In mijn tijd werden we zo'n 20-25 uur ingeroosterd (maximaal), dan houdt je best veel tijd over om zowel tijd te besteden aan lopende projecten alsmede tijd om de stof verder tot je te nemen.

Een tentamen is niet een test om aan te tonen of jij dat specifieke tentamen kan halen, maar het is een indicatie hoe goed jij ALLE stof kent/beheerst. Je kan een tentamen goed maken, en nog de rest van de stof matig beheersen, dan ga je het nog lastig krijgen..
Als je gewoon nominaal studeert is dit inderdaad de beste manier. Mocht je toch op achterstand raken is het belangrijkse: tentamen halen. Dit is ook hoe ik leer. Soms zijn sommige onderdelen maar 5 punten van de 100 waard en kost dit heel veel moeite om te leren. Dan focus ik me dus op die andere 95%.

Ik ben het ook met je eens dat je alles moet beheersen. Soms is het gewoon belangrijker om het tentamen te halen.

Maar in de praktijk kan je voor specifieke zaken altijd even een studieboek erbij pakken, mocht het nodig zijn. Dit heb ik vaak genoeg gezien tijdens stages.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Advies van een oude rot: je studie is stukken leuker en makkelijker als je gewoon braaf je huiswerk maakt en wekelijks je meuk bijhoudt.

Als je voor je gevoel iets niet snapt, of achter de feiten aanloopt: direct proberen bij te spijkeren. Geeft veel minder stress, netto de minste uren inzet en je pakt zaken makkelijker op omdat je het overzicht behoudt (en dus correlaties eerder ziet, etc.). Dan blijf je het ook leuk vinden en leer je dus ook makkelijker.

Maar minstens net zo belangrijk: probeer je te richten/specialiseren op IT onderwerpen die je echt leuk vindt; uiteindelijk moet je er 40+ jaar je geld mee verdienen. Iedereen die goed & succesvol in z'n vakgebied is, is vol passie; dat lijkt dus een belangrijk ingredient voor succes te zijn.

Daarnaast (zoals ookal eerder geadviseerd): Communicatie en verwachtingsmanagement is heel belangrijk in een moderne DevOps cultuur. Zorg dat je daar ook sterk in bent/wordt. Een paar YT vids doen al wonderen als je er niet bekend mee bent.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
sgouman schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 15:21:
organisatiekunde (iets wat niks met ict te maken heeft volgens mmij)
Wellicht een goed idee om goed te kijken naar wat de doelstelling van jouw opleiding is en of deze wel bij je past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-09 14:00
Ik zou me niet uit het veld laten slaan door één slecht ttimester.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:54
Indien mogelijk doorgaan. Wacht eerst de resultaten af en ga anders in gesprek met een SLB'er. Soms is er nog wat te regelen waardoor je extra tijd kunt krijgen. Ik zat in hetzelfde schuitje en ben uiteindelijk gestopt met de opleiding en heb daar nog steeds spijt van. Spreek af en toe mensen die de hbo wel hebben afgemaakt, en die hebben het een stuk beter voor elkaar qua werk dan ik nu doe.

Zeker als je proeftentamens wel goed gingen, dan beheers je de stof waarschijnlijk wel, maar kunnen het ook de zenuwen zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Wat is het probleem? ik heb in de TS geen probleem gelezen namelijk......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-09 14:31
Als voormalig falend student (3 studies begonnen en niet afgemaakt, waaronder 2x ICT gerelateerd), de volgende tips:
- Niet nu al afhaken! Voor alle tentamens, opdrachten, onderzoeken ed krijg je in het algemeen 2 herkansingsmogelijkheden per jaar. En die komen het jaar erop gewoon weer terug, mocht je het dan nog niet gehaald hebben. Check even hoeveel studiepunten je nodig hebt om te mogen starten aan je tweede jaar: dit zijn er 45 of 50 afhankelijk van welke hogeschool.
- Als je inderdaad tentamens niet gehaald hebt: zie deze in om te ontdekken wat er fout ging. Probeer er desnoods even met de docent voor te gaan zitten. Ik heb medestudenten tentamens niet zien halen, omdat ze bijvoorbeeld de stof wel goed beheersten, maar het simpelweg niet goed (genoeg) wisten op te schrijven. Of je kunt het best snappen, maar er totaal geen gevoel bij hebben.
- Oefentoetsen kunnen behulpzaam zijn, maar ook een valkuil. Zijn het daadwerkelijke oude tentamens? Dan kan het zijn dat die komen uit een periode dat het vak een andere inhoud had. Vakken kunnen namelijk ieder jaar wisselen van inhoud en omvang. Komen ze uit een boek of ander hulpmiddel? Wellicht niet alle stof behandeld.
- Ja, je zult vakken tegenkomen waar je het nut niet van inziet (organisatiekunde zoals in de TS genoemd staat). Deze zitten echter wel degelijk in het curriculum. Inmiddels ben ik 3 jaar aan 't werk en nog steeds spijt dat ik hetzelfde idee had over organisatiekunde en requirements engineering.
- Praat met je SLB'er, SWB'er (of soortgelijke persoon) en zo vroeg mogelijk. Tijdens mijn tweede studie deed ik dit pas toen het eigenlijk veel te laat was, en er geen redden aan weer mas. Tijdens m'n derde studie heb ik wat persoonlijke problemen gehad, en hierover direct contact opgenomen. (Studieresultaten leden er zelfs zo erg onder dat er een doorverwijzing naar decaan en studentpsycholoog noodzakelijk waren - dat ter zijde.) Dat hielp wel enorm met het goed om kunnen gaan met de situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-09 21:10

BoGu5

hmmmz

Tip die al vaker gegeven is, maar niet genoeg benadrukt kan worden. Ga in gesprek met de docent en slber. Iemand die zelf verantwoordelijkheid neemt voor zijn resultaten is iemand waar je als docent tijd in wilt stoppen!

De route van in bezwaar gaan is precies het omgekeerde. Als je op die manier steeds punten sprokkelt, sta je meteen op de shitlist. Dit getuigt ook absoluut niet van een houding: "ik wil hier wat leren", maar van: "ik wil gelijk hebben". Je zit op een opleiding om zelf wat te leren en niet om het marginaal goed genoeg te doen om te slagen lijkt mij.

Of je moet doorgaan met de opleiding ligt in het geheel in het antwoord op de vraag: "wil ik over vier jaar dit diploma aan de muur hebben hangen?"

Zelf heb ik ook een studie-cv van twee niet afgemaakte hbo opleidingen. De derde wel afgemaakt, en voor die opleiding (ook HU) zit ik in de werkveldcommissie. Geloof mij: het werkveld wil vooral mensen die zichzelf (en hun werk) serieus nemen.

request.getCookies();

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:47

NSG

Je weet niks!

Geen idee waar je die 60ECTS vandaan haalt, maar je hebt dus aan 50 voldoende om over te gaan naar jaar 2: https://www.studiekeuze.h...pleiding/Opleidingsinhoud

Dat je het als ex-mbo’er zwaar hebt is alles behalve uniek. Het is niet voor niks dat steeds meer opleiding het verkorte traject voor mbo-doorstromers hebben afgeschaft, je schuift nu vrijwel overal aan bij de “kinderen” die van de havo/vwo af komen.

Belangrijkste in zo’n situatie is dat je er op tijd met je scl’er over gaat praten, met 500+ eerstejaars per jaar, ben je echt niet de eerste die zich in zo’n situatie bevindt.

Verder zijn 2-3 tentamens prima in te halen. Zeker met een inzage en uitleg erbij van betreffende docent(en). En realiseer je dat ook docenten fouten maken, dus ga op zoek naar wat extra punten in geval je net onder de 5,5 zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Hallo,

Ik heb MBO gamedeveloper gedaan en heb hier C# geleerd in samenwerking met unity.

Nu ben ik dit schooljaar begonnen aan HBO ICT. Deze week hadden we tentamens van de 3 vakken en er is een 99% kans dat ik een 2 of 3 onvoldoende heb ookal heb ik wel geleerd.

Dan ga je dus niet over en is het ook zonde om het eerste jaar af te maken aangezien je het dan moet inhalen in de 2e periode en ik dan 6 tentamens heb.

Ik ken de regels niet, maar het lijkt me niet dat je maar het beste kunt opgeven als je 2 vakken niet haalt. Je hebt nu geleerd dat de lat hier iets hoger ligt dan je gewend bent. Je zult vermoedelijk meer tijd moeten investeren. De vraag is of je deze opleiding echt wilt doen. Als je het echt wilt, dan krijg je (ooit) spijt van het opgeven. Toekomstige werkgevers zullen ook smullen van het verhaal dat je, na een eerste tegenslag, sterker en met.meer doorzettingsvermogen bent terug gekomen, en alsnog de opleiding hebt afgerond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Je zegt je hebt een 8 gehaald op mbo en hebt ervaring met unity. Maar een 8 op het mbo is denk ik niet genoeg. En hoeveel ervaring heb je met unity, was dat een introductie boek met basis uitleg games die je gemaakt heb of heb je van scratch je eigen game gebouwd met de juiste frameworks en programmeermethodes etc.?

Ik ben ook mijn mbo aan het afronden. En ik heb ook een 8 gekregen voor een eind examen/proeven, terwijl ik eigenlijk niet eens had geleerd. En dan leer ik keihard voor een eindexamen en dan krijg ik voor een andere proeven/examen een 5. Het mbo is niet echt typisch iets waarop je serieus kan vertrouwen. Je kan bv gewoon 2-3 jaar lang gamen en dan het laatste jaartje even je best doen en slagen voor de opleiding, maar of je dan veel verder bent in je kennis en vakgebied voordat je bent begonnen met de opleiding is een andere vraag.

Dus weeg even af wat je nodig hebt aan basis en kennis voor het hbo. Ga in gesprek met je slb begeleider. Vertel hem dat je angst hebt om de hbo opleiding te falen. Vraag hem dus naar wat voor basis je nodig hebt om deze hbo opleiding te volgen.

Nou ben je al begonnen met je hbo. Zorg dat je al je achterstanden dus uitwerkt. En goed gezond eet, en goed gezond slaapt, en sport etc. om er goed tegen aan te kunnen. Maak je huiswerk op tijd. Zorg dat je een paar uur per week meer doet dan alleen je huiswerk. Dan komt het zeker goed tog..

Anders kan je altijd een tussenjaartje nemen. En dan het hele jaar door, aan die basis die je mist werken. Je zal dan wat tijd over houden. Die kan je goed gebruiken voor je programmeer skills.

Je hebt blijkbaar misschien een probleem. Jij bent een programmeur. Programmeurs lossen problemen op. Dus los je probleem op. Misschien duurt het een jaartje langer of misschien zelfs twee jaar. Maar dan weet je wel zeker dat je jouw probleem hebt opgelost en een hbo studie kan afronden.

Zo zal dat misschien ook op werk gaan. Je kan tog niet gelijk je baan opzeggen omdat je ergens niet uitkomt. Nee, je vraagt hulp. En neemt de tijd om je probleem goed in kaart te brengen, om zo te weten waar het aan ligt en waar je aan moet werken om het op te lossen.

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2017 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
Ik heb dan geen ICT gedaan. Maar ik heb zelf ook de overstap van Mbo -> Hbo gedaan. Gelukkig alles in vier jaar afgerond. Afgestudeerd afgelopen zomer. Ik merkte sowieso dat ik achterliep qua wiskunde, accounting en Nederlandse taal toen ik begon op het Hbo. Dat komt gewoon omdat het niveau op het Vmbo en Mbo dramatisch is op dat vlak. Gelukkig kon ik daar bijles in krijgen. Als jij merkt dat je daar last van hebt, gewoon bijles vragen. :-)

Daarnaast een belangrijke tip: na het tentamen moet je goed kijken bij het inzagemoment wat je precies hebt fout gedaan. Heb je de stof verkeerd toegepast of heb je misschien de vraag verkeerd begrepen?
De vraagstelling is heel anders op het Hbo. In je antwoorden moet je laten zien dat je het snapt en dat onderbouwen met allerlei theorieën dat je in de afgelopen periode hebt gekregen. Je moet de theorie reproduceren en kunnen beargumenteren in het tentamen. Vaak toegespitst op een casus. Als je de vraagstelling snapt dan maakt het maken van zo'n tentamen je leven veel makkelijker.
Op het Mbo krijg je een simpele toets, bijna voorgekauwd. Op het Hbo moet je echt aan de bak met de tentamens. Daar moet je ook je weg in vinden.

De belangrijkste tip voor nu op dit moment: Ja, je moet een X aantal studiepunten halen. Maar zorg dat je direct naar een decaan of SLB'er gaat. Dan weet de school dat je wat opstartproblemen hebt maar er wel voor wil gaan vechten. Als jij straks een aantal studiepunten te kort komt dan zal de examencommissie jou niet van school trappen omdat je niet aan de grens voldoet. Nee, ze geven je een extra kans of mogelijkheid om als nog te voldoen. Juist omdat je geregistreerd staat bij een decaan of SLB'er. Dit is echt belangrijk.

Uiteindelijk moet je het zelf doen. Onthoud: het eerste jaar is zwaar (door die overstap), maar als je eenmaal gewend bent.. Dan gaat het straks allemaal vanzelf. Doorbijten en vechten!

Succes!

[ Voor 11% gewijzigd door Cheezborger op 22-10-2017 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BannerFigurezZz
  • Niet online
Met een ander soort achtergrond kan ik mij de moeilijkheden bij de 'zachtere' vakken, zoals organisatiekunde goed voorstellen. In mijn eerste jaar HBO heb ik daar flink moeite mee gehad. Toen ik het eenmaal door had, heb ik vrijwel nooit meer een herkansing gehad.

Om in te gaan op je vraag:
Dubbele lading toetsen in kwartiel 2 komt met enige regelmaat voor op het HBO en het halen ervan is geen onmogelijke opgave. Ik zou doorgaan.

Mocht jouw uitdaging echt liggen bij het 'stampen' van grote hoeveelheden informatie, dan ligt dit mogelijk aan je studiestijl. Probeer jezelf eens andere studietechnieken aan te leren. Voor het onthouden van lijstjes en dergelijke zijn prima methoden. Hiermee worden zelfs wereldkampioenschappen "geheugen" gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik heb afgelopen jaar ook een bovengemiddeld zware start gehad. Dit kwam deels doordat ik vaak maar achter de feiten aan bleef lopen (kwam deels omdat ik niet op tijd de juiste begeleiding kreeg), niet op tijd de juiste hulp vroeg en ook door persoonlijke issues. Doordat vooral de tweede periode heel slecht gegaan is, had ik in de derde periode veel herkansingen. Het hielp zeker niet dat daar ook nog eens de herkansingen uit de eerste periode bijkwamen. (fout van de opleiding: herkansingen van periode 1 & herkansingen van periode 2 krijg je in periode 3)

Toen ik extra begeleiding kreeg van een speciale SLB'er die ervaring had met mijn situatie hebben we samen gekeken wat ik wel kan halen en wat ik waarschijnlijk niet kan halen en dus absoluut niet moest proberen te halen. Het was een spannende tijd, maar uiteindelijk heb ik wel zover geschopt dat ik 37.5sp heb gehaald en een half jaar verlenging heb gekregen om de overige punten te halen (moet eind januari minimaal 45sp hebben).

Wat je dus moet doen is eerst de cijfers afwachten en als jouw voorspelling klopt en je onvoldoendes hebt, moet je gewoon eens samen met je SLB'er om de tafel gaan zitten om te kijken hoe je de opleiding wel kunt halen. Je hoeft echt niet alles in 1x te halen (doet bijna niemand overigens), maar is wel mooi natuurlijk. Als het inderdaad niet mogelijk is om alles in 1x te halen, dan is dat maar zo en ga je gewoon op zoek naar een doel dat wel haalbaar is. En niet vergeten: doorzettingsvermogen, eigen initiatief en bijblijven is de sleutel tot succes in het HBO. Om bij te blijven werkt het voor mij heel goed om gewoon 'stom' een week voor op de stof te gaan werken. Sinds ik dat doe, loop ik nooit meer achter de feiten aan.
Cheezborger schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 12:36:
De belangrijkste tip voor nu op dit moment: Ja, je moet een X aantal studiepunten halen. Maar zorg dat je direct naar een decaan of SLB'er gaat. Dan weet de school dat je wat opstartproblemen hebt maar er wel voor wil gaan vechten. Als jij straks een aantal studiepunten te kort komt dan zal de examencommissie jou niet van school trappen omdat je niet aan de grens voldoet. Nee, ze geven je een extra kans of mogelijkheid om als nog te voldoen. Juist omdat je geregistreerd staat bij een decaan of SLB'er. Dit is echt belangrijk.
Met @Cheezborger kan ik het alleen eens zijn. De examencommissie komt echt niet op magische wijze te weten dat jij last hebt van 'opstartproblemen' en er alles aan doet om de opleiding toch te halen. Echt ik kan het niet vaak genoeg zeggen, toon eigen infinitief. Door aan te geven dat je nu 'opstartproblemen' hebt, maar er wel aan wilt werken (met eventueel wat extra begeleiding) toont wel aan dat jij je diploma echt wilt. Dat geeft alleen maar extra redenen voor een examencommissie om een uitzondering te maken, mocht het toch net niet helemaal lukken (hopen we natuurlijk niet)

[ Voor 34% gewijzigd door hoi1234 op 22-10-2017 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-09 14:31
Cheezborger schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 12:36:

Succes!
Even kleine annotatie hier: in het algemeen zal de student zelf naar de Examencommissie moeten stappen met het verzoek voor een Uitstel BSA, met een verklaring van decaan als ondersteunende motivatie. Decaan/SLB'er zal dit niet zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
ShitHappens schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 18:12:
[...]

Even kleine annotatie hier: in het algemeen zal de student zelf naar de Examencommissie moeten stappen met het verzoek voor een Uitstel BSA, met een verklaring van decaan als ondersteunende motivatie. Decaan/SLB'er zal dit niet zelf doen.
Ik heb nergens gezegd dat de decaan of SLB'er een aanvraag moet doen? Dat moet de student inderdaad zelf doen. Lijkt me vrij logisch ook.
Waar ik nu op hamer is dat TS zijn situatie moet laten registeren bij een SLB'er of decaan en keihard moet gaan werken aan de hand van een planning.

Mocht het dan tot een negatief BSA komen, dan heb je in ieder geval een verklaring van de decaan dat de student welwillend is, hard werkt en al progressie heeft gemaakt. Het gebeurd zelden dat je dan alsnog van school moet omdat je heb laten zien dat je er helemaal voor gaat. Vaak krijg je dan extra kansen vlak voor de zomervakantie of je mag toch naar jaar 2 maar dan wel met een afspraak dat je X aantal punten behaald in periode 1. Maar je moet wel voortgang tonen uiteraard.

Als je jezelf 3 weken voor het einde van het jaar gaat melden (ja, ik heb het meegemaakt in mijn klas) dan ben je gewoon te laat en dan krijg je zonder pardon zo'n negatief BSA. 8)

[ Voor 13% gewijzigd door Cheezborger op 22-10-2017 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 23:07
Misschien goed om in je achterhoofd te houden. Keek van de week weer voor nieuwe banen in Functioneel Beheer. En waar het 95% in de gevallen afgeronde HBO werd gevraagd stond er nu overal minimaal HBO/Bachelor. Het lijkt erop dat er een verschuiving plaatsvind in benodigde opleiding zodat HBO straks al niet eens meer genoeg is. Laat staan MBO.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BannerFigurezZz
  • Niet online
ErikRo schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 20:07:
Misschien goed om in je achterhoofd te houden. Keek van de week weer voor nieuwe banen in Functioneel Beheer. En waar het 95% in de gevallen afgeronde HBO werd gevraagd stond er nu overal minimaal HBO/Bachelor. Het lijkt erop dat er een verschuiving plaatsvind in benodigde opleiding zodat HBO straks al niet eens meer genoeg is. Laat staan MBO.
Klein beetje offtopic, maar uit jouw opmerking maak ik op dat je dus een HBO opleiding kan afronden zonder een Bachelor te halen. In het huidige onderwijssysteem kan ik mij dit niet goed voorstellen. Hoe zit dit? Anders moet ik namelijk mijn wereldbeeld een beetje bijstellen. ;)

Ontopic:

Ik zie hierboven redelijk wat suggesties om te zoeken naar BSA uitstel en zwaardere persoonlijke begeleiding. Na 'slechts' één tentamenperiode vind ik dit een ietwat overtrokken reactie.

Voor uitstel van of coulance op het BSA zijn in veel gevallen slechts enkele mogelijkheden, die worden beschreven in het OER (studentenstatuut of soortgelijk papier). Zoek dit eerst uit, voordat je deze weg gaat bewandelen.

Studiebegeleiding o.i.d. is met een MBO achtergrond geen ongebruikelijke stap. Je moet dit echter wel voor jezelf en je opleiding kunnen motiveren. Bij veel MBO'ers studietechnische gebieden mis op het HBO. Begeleiding of coaching kan een oplossing bieden. Moet je natuurlijk wel door willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 23:07
BannerFigurezZz schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 18:46:
[...]

Klein beetje offtopic, maar uit jouw opmerking maak ik op dat je dus een HBO opleiding kan afronden zonder een Bachelor te halen. In het huidige onderwijssysteem kan ik mij dit niet goed voorstellen. Hoe zit dit? Anders moet ik namelijk mijn wereldbeeld een beetje bijstellen. ;)

Ontopic:

Ik zie hierboven redelijk wat suggesties om te zoeken naar BSA uitstel en zwaardere persoonlijke begeleiding. Na 'slechts' één tentamenperiode vind ik dit een ietwat overtrokken reactie.

Voor uitstel van of coulance op het BSA zijn in veel gevallen slechts enkele mogelijkheden, die worden beschreven in het OER (studentenstatuut of soortgelijk papier). Zoek dit eerst uit, voordat je deze weg gaat bewandelen.

Studiebegeleiding o.i.d. is met een MBO achtergrond geen ongebruikelijke stap. Je moet dit echter wel voor jezelf en je opleiding kunnen motiveren. Bij veel MBO'ers studietechnische gebieden mis op het HBO. Begeleiding of coaching kan een oplossing bieden. Moet je natuurlijk wel door willen.
Dan ben ik denk ik in de war, ik dacht dat bachelor voor een afgeronde WO stond. Niet dus :)
Heel lang geleden dat ik op school heb gezeten.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BannerFigurezZz
  • Niet online
ErikRo schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 19:14:

[...]
Dan ben ik denk ik in de war, ik dacht dat bachelor voor een afgeronde WO stond. Niet dus :)
Aha, duidelijk. Na drie jaar in het WO, ofwel na afronding van de eerste fase, ontvang je daar tevens een bachelor. Je verhaal klopt dus wel degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
ErikRo schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 19:14:

[...]
Het systeem is een beetje vaag nu.

Met 4-5 jaar HBO heb je een afgeronde HBO bachelor.
Na 3 (geneeskunde langer) jaar WO heb je een WO bachelor.

Met beide papiertjes kan je vervolgens een WO Master doen, met in sommige gevallen nog een premaster voor het HBO. Dan heb je pas een afgeronde Wo opleiding, formeel gezien. Doordat het WO nu verknipt is in Bachelor/Master, is het nogal onduidelijk. Een WO Bachelor is formeel geen afgeronde WO opleiding, dat zie je ook bij de Studiefinanciering. Je moet specifiek om kwijtschelding van je studieschuld vragen als je na je Bachelor stopt, terwijl dit na je Master automatisch gaat. Bij een HBO Bachelor spreekt men wel van een afgeronde studie (op HBO niveau).

I have stability. The ability to stab.

Pagina: 1