sgouman schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 15:21:
[...]
1 vak zou ik nog wel goed over kunnen doen.
Waar ik meer mee zit is dat je geen enkele onvoldoende mag halen.
En dat ik organisatie kunde krijg(iets wat niks met ict te maken heeft volgens mmij) en je dat dus ook moet halen. en ik kan bijvoorbeeld niet 30 namen en 30 verschillende modellen onthouden.
Derdejaars HBO ICTer bij de HU meld zich

als ik het topic lees:
-Volgens mij moet je 50 van de 60 studiepunten halen in het eerste jaar voor een positief studieadvies. Dat was bij mij iig wel zo, maar dat was in de tijd dat ze nog met faculteiten werkten ipv instituten nu (begin 2017). Lijkt mij niet dat de lat zó hoog wordt gelegd? Volgens mij is 60/60 alleen de norm voor je P, maar die moet je uiterlijk voor het einde van het tweede jaar hebben behaald.
-Ten tweede, als je na een slecht gevoel al wilt stoppen en een baan wilt gaan zoeken... je gaat nog wel ergere dingen meemaken, wacht maar tot je de stress echt begint te voelen in de jaren die nog moeten komen. Als je geen idee hebt waar het slechte resultaat aan ligt, vraag inzake in de resultaten, ga met je docent praten, kijk waar je fouten zitten en probeer op die vlakken dingen te verbeteren.
-Organisatiekunde, het was bij mij ook het eerste blok dat ik kreeg. Als je verder in je studie komt, kom je er achter dat de tijd dat techneuten de hele dag naar een schermpje zitten te staren over is. Ontzettend veel van wat je later in de opleiding krijgt, heeft raakvlak met organisatiekunde. Het is wel degelijk een belangrijk vak voor een ICT-er!
Als laatste, ik heb in het eerste jaar ontzettend veel mensen zien afvallen. Wat eerst stampvolle collegezalen waren (zit je op PL97? Die bij de kantine, he-le-maal afgeladen vol) was bij het vierde blok nog niet eens een halfvolle zaal. In het tweede jaar werden we in die mini-zalen op HL7 geplaatst, zo weinig bleef er over. Ik heb met een hoop mensen gewerkt aan onderzoeken en verslagen en merkte toen al een heel duidelijk verschil in attitude tussen mensen. Met de jaren heb ik een redelijk gevoel ontwikkeld voor mensen die het wel of niet gingen halen. En als ik heel eerlijk mag zijn, als ik vertrouw op dat gevoel dat ik destijds heb ontwikkeld, ga je met deze houding het HBO niet halen. Je zult er voor moeten knokken, je zult er voor moeten doorgaan, je krijgt hoofdpijn van studeren en stress van deadlines. Maar je moet doorgaan. Je kan niet na één slechte tentamenserie de handdoek in de ring gooien. Als ze op tentamens dingen vragen die je niet weet, moet je boeken zoeken waar het in staat, en die studeren. Je moet je niet uit het veld laten slaan, als je onderuit gaat, moet je opstaan en met extra veel energie terugmeppen! Het is net boxen, maar dan anders
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.