Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Ordergeschiedenis van klanten scheiden op datum X?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
He mensen,
Ok, hopelijk krijg ik de vraag duidelijk uitgelegd.
Ik heb van een lijst klanten hun volledige ordergeschiedenis onder elkaar staan. Iedere bestelling is offline ingegeven OF online. Bij alle klanten zie je eerst offline orders (2012, 2013) en op een gegeven moment gaan ze ook naar online. Dan wisselen ze dat een beetje af.
Wat wil ik weten? De tijd tussen orders, en de orderwaarde, is deze veranderd vanaf het moment dat ze online zijn gaan bestellen.

Dus je krijgt per klant een soort tijdlijn van offline orders met tijd tussen bestellingen V (gemiddeld) en orderwaarde X (gemiddeld). Vervolgens komt moment T, datum waarop de eerste online order plaatsvindt. Vanaf dat moment tot nu heb je een andere tijd tussen bestellingen Y en een andere orderwaarde Z.

Iemand enig idee hoe ik die splitsing kan aanbrengen?
Op dit moment heb ik een proefbestand van 300 klanten, maar uiteindelijk wil ik het draaien op ruim 48.000 klanten, dus liever doe ik het niet handmatig...

Hieronder: links klantnummer, datum van bestelling, dagen tussen bestellingen, ingegeven door, bestelwaarde.
Afbeeldingslocatie: http://schippersblog.nl/wp-content/uploads/2017/10/Knipsel.jpg

Jullie zouden me enorm helpen!

Alle reacties

• wizai
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Is dit 'echte' klantdata?
Denk dan even aan de privacy.

Wordt er in jouw bestand onderscheid gemaakt tussen online en offline bestellingen in een tabel?
Je zou daar op kunnen filteren.

Anjunabeats

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Je wilt dus het gemiddelde van Kolom 'C' (dagen interval) vergelijken tussen de data voor en na de eerste regel waarop kolom D = webshop? En datzelfde voor Kolom E (waarde)?

Er zijn vast wel wat formules te bedenken waarmee je het eerste voorkomen van "webshop" kan opzoeken per klant. Het resultaat van die formule kan je dan gebruiken in een andere formule waarmee je het gemiddelde berekend over de range voor die regel en de range vanaf die regel.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Orion, precies wat jij zegt idd! Ik weet dus alleen niet hoe ik die "eerste webshop" kan laten omhoog komen in een nieuwe kolom. Als je daar iets op weet hou ik me aanbevolen

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik zou denk ik eens kijken naar MINIFS(), waarmee je de minimum datum kan opzoeken waar shopID=gewenste shopID en C=webshop.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Simpelste oplossing: draaitabel maken, en dan als tabel-waarde "MIN" kiezen... tadaah...

Oplossing in een tabel-werkblad:
Eerste datum bestelling via de webshop vinden:
Data sorteren op "datum" (aflopend) en vervolgens op "klantnummer". Vervolgens filteren op "aangemeld door WEBSHOP".
Je hebt nu, per klant, een chronologisch overzicht van alle webshop-bestellingen, de eerste bestelling staat onderaan.
Nu maak je een hulpkolom, waarop je een "1" zet bij de eerste bestelling
Stel het klantnummer staat in kolom A, vanaf cel A2:
dan is de formule (in F2):
code:
1
=ALS(A2=A3;"";1)

In kolom F wordt nu een "1" geplaatst bij de eerste bestelling van elk klantnummer (in de webshop)...
Filter vervolgens op kolom F met waarde 1: voilà, een overzicht met de datums van alle eerste bestellingen in de webshop, per klant.

Daarna kan je met vlookup vast wel weer verder komen :)

hier meer uitleg:
https://www.extendoffice....max-value-in-a-group.html

Ikzelf pak voor dit soort werk tegenwoordig R, ik heb gemerkt dat je daar (zodra je er eenmaal thuis in bent) veel sneller dit soort zaken mee kunt knutselen van met excel..

[ Voor 24% gewijzigd door breew op 19-10-2017 13:01 ]

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 11:54:
Mijn vraag
He mensen,
Ok, hopelijk krijg ik de vraag duidelijk uitgelegd.
Nope. Uit het sjabloon heb je twee blokken weggehaald:
Mijn vraag
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Het is relevant welke software je gebruikt.
Orion84 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 12:11:
Ik zou denk ik eens kijken naar MINIFS(), waarmee je de minimum datum kan opzoeken waar shopID=gewenste shopID en C=webshop.
Dat ontbreekt dus in de topicstart: de applicatie. Als dit Excel 2016 of 365 is, dan is dit zondermeer het beste antwoord. :)

[ Voor 63% gewijzigd door Lustucru op 19-10-2017 19:22 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-11 16:48
breew schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 12:56:
Simpelste oplossing: draaitabel maken, en dan als tabel-waarde "MIN" kiezen... tadaah...
Dit dacht ik. Dan valt er veel uit te halen
Pagina: 1