HDR probleem in Windows 10

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maurits187
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09-2024
Ik heb sinds een paar weken een nieuw systeem en een hdr monitor. Ik zag dat er nu bij beeldeigenschappen opeens de optie 'hdr' staat. Als ik deze optie aanklik wordt het beeld erg donker ipv mooier. Nu heb ik al heel wat lopen te zoeken op internet en het probleem komt veel vaker voor. Ik zal hieronder straks wat linkjes posten van de desbetreffende topics.

Nog even wat achtergrond informatie, ik heb het probleem met de volgende configuratie:

AMD Ryzen 7 1700X - Processor
MSI B350 GAMING PRO CARBON - Moederbord ATX
G.Skill FlareX - DDR4
Sapphire Radeon RX Vega 64 8 GB - Grafische kaart
WQHD Gaming Monitor, 27 inch (7-serie) HG70QQUXEN | Samsung

Topics:
https://answers.microsoft...-b14c-519ec4a7eb99?auth=1

https://www.windows10foru...mic-range-problems.13816/

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=1399726

Ik gebruik windows 10 fall creators update, maar die is gisteren geinstalleerd en had het met de vorige versie ook al. De games die ik speel (hitman, fifa18, ghost recon wildlands) lijken goed, maar ik weet niet zeker of het ook hdr is wat ik zie.

Hebben jullie ook een idee wat ik eraan kan doen dat ik HDR in Windows 10 aan kan zetten zonder dat het beeld erg donker wordt. Ik heb het contrast al op 200 gezet, maar dan zien de games er niet meer uit.

[ Voor 3% gewijzigd door maurits187 op 19-10-2017 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Uit de handleiding:
Local
Dimming
Stel de helderheid van afzonderlijke schermgedeelten automatisch in op maximaal contrast.

Off
: Schakel de functie
Local Dimming
uit.

Auto
:
Local Dimming
wordt automatisch ingeschakeld of uitgeschakeld afhankelijk of de inhoud
HDR is.

Wanneer de monitor merkt dat de ontvangen video HDR-informatie bevat, geven het Informatiemenu en
Bronmenu HDR weer. In dit geval moet Auto worden geselecteerd. (raadpleeg
Information
)

On
: Activeer de functie
Local Dimming
.

Dit menu is niet beschikbaar wanneer
Eye Saver Mode
is ingeschakeld.

Dit menu is niet beschikbaar wanneer
Response Time
op
Faster
of
Fastest
staat.

Gebruik
Off
- of
Auto
-modus wanneer u geen video of spel speelt. Anders kan het scherm flikkeren
/edit: copy/paste uit PDF ziet er niet uit maar ik denk dat je dus even met local dimming moet spelen. Over het algemeen zal HDR een veel "feller" beeld met helderder kleuren moeten geven.

[ Voor 9% gewijzigd door MAX3400 op 19-10-2017 10:45 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maurits187
In alle gevallen wordt het beeld donker als ik de instelling van local dimming veranderd naar auto, off of on
Ik had gehoopt dat dit de oplossing was, maar helaas. Ik gebruik trouwens display port 1.4 maar heb met hdmi precies hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maurits187
wat ik mij verder nog afvraag is het volgende: Als hdr in windows 10 uitstaat zijn de games die je dan speelt wel in hdr? Staat dat los van elkaar of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:30

nelizmastr

Goed wies kapot

maurits187 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 12:20:
wat ik mij verder nog afvraag is het volgende: Als hdr in windows 10 uitstaat zijn de games die je dan speelt wel in hdr? Staat dat los van elkaar of niet?
Games zijn alleen HDR als ze dat ondersteunen en als HDR is ingeschakeld. Anders weet de game niet of je HDR mogelijkheden hebt.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maurits187
nelizmastr schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 12:38:
[...]

Games zijn alleen HDR als ze dat ondersteunen en als HDR is ingeschakeld. Anders weet de game niet of je HDR mogelijkheden hebt.
Ok, dan moet ik eerst dus handmatig hdr aanzetten voordat ik een game speel. Ik kan hem dus niet op hdr laten staan, want dan ziet windows er niet uit. Volgens mij is het wel een bekend probleem en ik hoop dat er snel een oplossing voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-09-2020
Ik heb het zelfde HDR probleem Windows en HDR games werken niet goed met HDR ingeschakeld op dit moment. SDR ziet er veel beter uit dus er is een probleem met Windows of de videokaart drivers. HDR op de Playstation 4 werkt wel goed dus de monitor is niet defect en voldoet aan de HDR10 eisen volgens Microsoft.

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maurits187
Sinds de nieuwste update (17040) in het Windows insider program is het probleem met HDR opgelost, door middel van een schuif. Zodat je de helderheid van HDR kan aanpassen in de beeldschermeigenschappen.
Pagina: 1