Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Nieuw netwerk vraagje, switches na switch vraagje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

Ik ben bezig met een nieuw netwerk, in totaal ongeveer een 55 tal UTP cat 6 kabels.

Maar ik heb een vraagje omtrent switch na switch.

Omwille van een reden zijn bij 2 werkposten maar 6 UTPs per werkpost beschikbaar maar heb er in principe 8 per werkpost nodig ( 4x voor PC , 4x voor VOIP ). Dit is niet meer aan te passen met extra kabels door te trekken naar de patchkast.

Ik zou op de 2 werkposten een POE switch plaatsen voor de VOIP telefoons maar dan zit ik in totaal met 4 switches (zie afbeelding hoe ik dit zou doen), dit zou goed moeten werken op de methode?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ajyyhqrnk8qsl.png

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Geen probleem.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Sluit ik deze best op deze manier aan of laat ik beter de 2 poe switches naar de 24p lopen ipv de 48p?

Enig idee of dit veel vertraging zal opleveren?

Alvast bedankt!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ook dat is geen probleem

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Topicstarter
Ok maar is het beter de twee POE switches naar de 24p of de 48 te laten lopen?

Enig idee of dit aantal switches enige vertraging in het netwerk zal oplopen?

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:24
Je zal moeten kijken naar de load van de switches wat de beste oplossing is. Als je fileserver op de 48p switch zit en de POE switches op de 24p, dan zal alle traffic tussen de fileserver en werkpost lopen over de koppeling tussen de 24p en de 48p switch. Als deze port 1gigabit is dan zou dit vertraging kunnen opleveren.

Is het niet mogelijk om de PC's aan te sluiten op de telefoon zodat er maar 1 aansluiting nodig is voor PC en TEL?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 11:31:
Ok maar is het beter de twee POE switches naar de 24p of de 48 te laten lopen?
Maakt niet uit.
Enig idee of dit aantal switches enige vertraging in het netwerk zal oplopen?
Nee. Je maakt bottlenecks maar da's niet te vermijden.

Verwijderd

Topicstarter
mhoogendam schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 11:43:
Je zal moeten kijken naar de load van de switches wat de beste oplossing is. Als je fileserver op de 48p switch zit en de POE switches op de 24p, dan zal alle traffic tussen de fileserver en werkpost lopen over de koppeling tussen de 24p en de 48p switch. Als deze port 1gigabit is dan zou dit vertraging kunnen opleveren.

Is het niet mogelijk om de PC's aan te sluiten op de telefoon zodat er maar 1 aansluiting nodig is voor PC en TEL?
Inderdaad als ik een upgrade koop van de VOIP telefoons dan is het mogelijk om de PC ook aan te sluiten.

Ik denk dat ik dit zo ga oplossen in plaats van de poe switches, lijkt mij een betere oplossing?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is exact dezelfde oplossing alleen dan met minder beschikbare poorten. Die poort in een telefoon is ook gewoon een switch, alleen dan met maar 2 poorten.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
PC's aansluiten op de telefoon lijkt mij ook een betere oplossing dan switches plaatsen op een werkplek. Wij doen dat ook op veel plekken en het werkt eigenlijk zonder problemen. Sommige oudere toestellen hebben een slechts een 100 mbit poort maar voor onze toepassing is dat geen beperking.

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:16
Kijk ook even of je de switchen eventueel met een uplink kan door koppelen of een dubbele kabel kan uitvoeren. Anders heb je erg veel gebruikers op maar 1 lijntje.

Verder is het meestal slim om zoveel mogelijk vanaf de hoofdswitch te schakelen, zodat je direct naar het externe internet kan. Tenzij je een video-editing bedrijf bent met een dikke NAS aan het lokale netwerk waar je veel IO mee hebt.

In jouw geval dus de switches zo dicht mogelijk op de router plaatsen.

Verwijderd

Topicstarter
Edwin88 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 21:49:
Kijk ook even of je de switchen eventueel met een uplink kan door koppelen of een dubbele kabel kan uitvoeren. Anders heb je erg veel gebruikers op maar 1 lijntje.

Verder is het meestal slim om zoveel mogelijk vanaf de hoofdswitch te schakelen, zodat je direct naar het externe internet kan. Tenzij je een video-editing bedrijf bent met een dikke NAS aan het lokale netwerk waar je veel IO mee hebt.

In jouw geval dus de switches zo dicht mogelijk op de router plaatsen.
Ik zou het eventueel op deze manier doen.

Op de cisco router zou ik eventueel nog een 8 à 10 maximum apparaten aansluiten zoals plotter, printer.

Op de 2 werkposten waar ik een tekort aan UTP heb kan ik uiteraard niet anders dan nog 2x een switch plaatsen.

Dit zou voldoende moeten werken en geen bottleneck?

De Syno NAS komt op de 48p switch alsook 15 tal werkstations, enkele IP cams , 2 TVs , 10 Voip telefoons, 3x ubiquiti AP pros

Of ik moet voor een 48p zyxel zonder POE gaan en dan nog een 24p zyxel met POE en met SFP aan elkaar hangen ? Maar dan weet ik niet voor welke router te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/alut8r2cviwrg.png

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2017 01:01 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Tel eens hoeveel poorten je nodig hebt op een switch om 4 pc's en 4 telefoons aan te sluiten? (Tip: meer dan 8.)

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 01:05:
Tel eens hoeveel poorten je nodig hebt op een switch om 4 pc's en 4 telefoons aan te sluiten? (Tip: meer dan 8.)
Er liggen 6 kabels dus 4 straight naar de PCs. 1x naar één VOIP.

Nog één over voor de switch en dan naar de andere 3 VOIP telefoons. Kan dus zelfs met een 5p.

Vergeten bij te zeggen dat er effectief 6 kabels aanwezig zijn :-)
Pagina: 1