Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Moederbord werkt niet zodra het vastgeschroefd is

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ge0force
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-06 08:01
Mijn excuses voor de vreemde topic title, ik zal even uitleggen wat ik aan de hand heb. :)

Ik heb gisteren mijn nieuwe pc in elkaar gestoken met daarin volgende onderdelen:

- Fractal Design Define C
- MSI Z370 SLI Plus
- i7 8700k
- Scythe Mugen 5 PCGH

Ik ben geen expert in het assembleren van pc's, maar heb het al altijd zelf gedaan en ook deze keer heb ik geen noemenswaardige problemen ondervonden. Helaas, toen ik mijn pc voor de eerste keer wou opstarten gebeurde er... helemaal niets. :-(

Het leek wel alsof het moederbord geen stroom kreeg, er brandde geen enkel lampje. Mijn eerste gedachte was "voeding werkt niet", dus ik heb de voeding vervangen door m'n oude voeding waarvan ik zeker was dat die werkt. Nog steeds zonder resultaat.

Ik heb dan de pc volledig terug uit elkaar gehaald en alles (zonder behuizing) op de keukentafel stap voor stap in elkaar gestoken en doorgemeten. De voeding leek correct te werken, lampjes op het moederbord werkten ineens wel, en na verbinden met de ssd's startte ie ook netjes op. Wat een opluchting!

Ik heb het geassembleerde moederbord dan terug in de behuizing geschroefd, maar tot mijn verbazing werkte er weer totaal niks. Pas als ik 6 van de 8 schroefjes van het moederbord verwijderde werkte alles normaal.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? Zou het moederbord ergens de behuizing raken en kortsluiting geven? Het viel me op dat het moederbord in het midden een tweetal mm hoger lag dan aan de uiteinden, maw dat het wat gebogen staat. Thans gebruik ik de juiste schroefjes in de juiste gaatjes.

Alle tips of suggesties zijn welkom!

Nog een bijkomende vraag: bij mijn vorige pc gebruikte ik de usb poorten om mijn headset en smartphone op te laden. Bij mijn nieuwe pc hebben de usb poorten echter geen stroom meer als de pc uit staat. Kan ik dit ergens aanpassen?

Beste antwoord (via Ge0force op 19-10-2017 09:57)

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: http://www.fractal-design.com/media/e9a1f3f3-a04d-4ebc-a526-7aecc4246a48
Als ik jouw kast zo bekijk heeft de backplate ook geen afstandhouders van zichzelf. Dus deze zouden erbij geleverd moeten zijn. Deze heb je inderdaad dan nodig. Want komt het I/O shield aan de achterkant wel goed uit?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Alle reacties

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:46

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sowieso controleren of hij inderdaad de kast niet raakt. Zijn je risers hoog genoeg?

Kun je hem voorzichtig een klein beetje buigen buiten de behuizing om? Zou een breukje kunnen zijn ergens.

• Ge0force
MikeyMan schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 09:18:
Sowieso controleren of hij inderdaad de kast niet raakt. Zijn je risers hoog genoeg?
Volgens mij wel. Er zaten ook geen ringetjes of andere verhoogdingen bij de case of het moederbord. Ik heb ook geen breuken kunnen vaststellen, maar die breuk kan natuurlijk bij een interne layer zijn. Ik vraag me wel af of één breukje het volledige moederbord zonder stroom kan zetten.

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Bedoel je met :
Thans gebruik ik de juiste schroefjes in de juiste gaatjes.
ook die afstandsbussen of risers ?

Afbeeldingslocatie: https://www.gereedschappensite.nl/image/cache/catalog/Schroeven/afstandsbus-500x500.jpg

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-11 09:53
Heb je er een koeler op gemonteerd en zou het kunnen zijn dat deze veel te hard is aangedraaid? Dat wil een moederbord wel eens kunnen buigen. Ik heb daar zelf een moederbord mee gesloopt. Dit moederbord doet het alleen nog als hij ligt. Als het moederbord staat met daaraan een overhangende koeler werkt het bord niet.

Always look on the bright side of life.

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 30-11 12:24
Ik krijg inderdaad het gevoel dat je de afstandbussen niet allemaal gebruikt hebt. Zeker omdat je aangeeft dat er geen ''ringetjes of andere verhoogdingen bij de case of het moederbord'' zaten.

Zonder deze afstandbussen zal er een soort kortsluiting ontstaat aangezien het mobo direct op je kast ligt, en met een beetje pech sloopt dat je hardware. Ik zal dus even goed controleren of je in alle gaten deze afstandsbussen hebt gebruik.

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Ik heb een tijdje terug hetzelfde gehad, ik was radeloos. Opeens werkten drie van mijn 4 RAM slots niet meer, zodra ik er twee gebruikte kon ik niet booten.
De oplossing: het moederbord was te hard aangeschroefd. Toen ik het moederbord was losser had gemaakt en de RAM sticks in exact dezelfde configuratie had gezet zonder een ander onderdeel aan te raken, kon ik opeens weer normaal booten.

Misschien is dat bij jou ook het geval? :)

Informaticus of vakkundig Googler?

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:40

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Breezers schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 09:20:
Bedoel je met :

[...]

[afbeelding]
Dit. Hoogst waarschijnlijk heb je niet alle risers gebruikt. Nu maakt je moederbord contact met de tray en die is van metaal. Je loopt een flinke kans zo je bord te slopen. Onder elk schroefgat hoort zo een riser te zitten.

Acties:
  • Beste antwoord

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: http://www.fractal-design.com/media/e9a1f3f3-a04d-4ebc-a526-7aecc4246a48
Als ik jouw kast zo bekijk heeft de backplate ook geen afstandhouders van zichzelf. Dus deze zouden erbij geleverd moeten zijn. Deze heb je inderdaad dan nodig. Want komt het I/O shield aan de achterkant wel goed uit?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Ge0force
Breezers schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 09:20:
Bedoel je met :

[...]

[afbeelding]
Die heb ik inderdaad niet gebruikt. Ook niet gezien eerlijk gezegd, ik moet dus iets gemist hebben. Ik ga vanavond alle verpakkingen nog eens nazien. Hartelijk bedankt voor de tip!

• Ge0force
LordSinclair schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 09:37:
[afbeelding]
Je hebt waarschijnlijk gelijk. Ik vind het vreemd dat ik die raiders niet gezien heb. Het I/O gedeelte zit wel goed, maar dat zal de reden zijn waarom het moederbord daar hoger staat.

• jacolc
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-03 17:58
Je kan ook een riser teveel hebben gebruikt dat had ik pas XD

• Ge0force
Ik heb net de handleiding eens opgezocht, er zouden wel degelijk 8 "motherboard standoffs" moeten bijzitten. Dat heb ik dus over het hoofd gezien.

Hartelijk dank iedereen voor de hulp!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:46

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hoop wel dat je mobo dan nog niet naar de vaantjes is... :X

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:34
..controleer dan ook dat je niet per ongeluk een standoff teveel plaatst! Alleen maar plaatsen daar waar je ook een gat in je moederbord hebt.

• Ge0force
vanaalten schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 12:29:
..controleer dan ook dat je niet per ongeluk een standoff teveel plaatst! Alleen maar plaatsen daar waar je ook een gat in je moederbord hebt.
Goed punt. Bedankt voor de tip! :)

• Ge0force
Ik heb het moederbord nu in de kast gemonteerd MET de risers, en alles werkt prima. Wat een opluchting!
Pagina: 1