Welke harde schijven voor Synology Nas?

Pagina: 1
Acties:

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-02 12:35
Beste tweakers,

Ik zoek
4 TB harde schijven voor in m'n Synology DS918+.

Mijn budget is
Rond de 130 euro per HDD, goedkoper mag natuurlijk altijd.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Bij voorkeur HGST of WD, geen Seagate.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken?
De HDD's gaan gebruikt worden in m'n binnenkort te kopen Synology 918+ NAS.

Mijn afweging/ dilemma is als volgt:

Ik zag de uiteenzetting van CiPHER over WD schijven en de (on)zin van een WD Red voor dataopslag (zie nieuwsartikel: https://tweakers.net/nieu...m-van-harde-schijven.html ). Ik ga op korte termijn een Synology NAS (918+) aanschaffen en zie eerlijk gezegd door de HDDbomen het opslagbos niet meer. Welke 4TB schijven raden jullie aan voor in een dergelijke NAS?

Ik heb zelf gekeken naar de WD Blue schijven op 5400 rpm, dus die voorheen WD Green heetten, WD Red schijven of een HGST Deskstar NAS schijf zoals deze: https://tweakers.net/pric...r-nas-(2017)-4tb/reviews/ of deze: https://tweakers.net/pric...deskstar-nas-4tb/reviews/

Nadeel van de WD Green is dat de vrij aggressieve head parking niet meer met het WD tooltje aan te passen is. Ik begreep dat het vroeger wel via de Synology kon maar of dat nog steeds werkt en hoe dat dan zou moeten weet ik niet.

Nadeel van de WD Red is de TLER, de (onnodig volgens de post van CiPHER) hogere prijs en dat ik toch regelmatig slechte verhalen tegenkom over de betrouwbaarheid.

Nadeel van de HGST's zijn blijkbaar het lawaai wat ze maken en de toch niet heel positieve reviews hier op Tweakers, er zijn sowieso niet heel veel reviews van te vinden hier.

Wat is nou een goede keuze? Een van bovenstaande schijven of toch een andere schijf?

[ Voor 3% gewijzigd door koksie op 19-10-2017 08:53 . Reden: dubbeling weggehaald ]

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Gebruik persoonlijk al jaren WD RED's,nooit problemen mee.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Bij voorkeur HGST of WD
Euh, dat is tegenwoordig 1 bedrijf dus afgezien van 2 specifieke condensatoren en misschien 1 vuiltje extra in de cleanroom, denk ik niet dat het 2 compleet verschillende produktieprocessen zijn.

Ik gebruik al jaren WDC Reds in mijn NAS maar omdat ik een RAID5-config heb en hierdoor/extra geen energiebesparende meuk nodig heb, zal parking/whatever me helemaal niets kunnen schelen.

Ondanks dat @Verwijderd zeer goede punten heeft, laat https://www.backblaze.com...ve-failure-stats-q2-2017/ bijvoorbeeld zien dat de WDC een lagere uitval heeft dan HGST.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-02 11:44
Ik heb voor de HDD-keuze voor mijn DS916+ allereerst gekeken naar de compatibility list van Synology zelf. En toen inderdaad wat @MAX3400 al aanhaalt, de failure stats van Backblaze (deze zijn niet heilig, maar geven wel een goede indicatie.

Uiteindelijk ben ik ook terecht gekomen bij de WD RED 4TB pricewatch: WD Red WD40EFRX, 4TB. Ik heb nog wel getwijfeld tussen 3TB en 4TB, maar toch besloten om meteen wat meer te investeren in 4TB schijven, ook omdat ik voor RAID10 wilde gaan (levert meer schijfcapaciteit in dan RAID5).

• koksie
MAX3400 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 08:58:
[...]

Ondanks dat @Verwijderd zeer goede punten heeft, laat https://www.backblaze.com...ve-failure-stats-q2-2017/ bijvoorbeeld zien dat de WDC een lagere uitval heeft dan HGST.
Ik heb Backblaze uiteraard bekeken, maar het nadeel daar is de wel erg kleine sample size van WD's vergeleken met de HGST's: net over de 1000 WD schijven waarvan maar 46 4TB schijven,vs meer dan 29.000 HGST schijven, waarvan meer dan 23.000 4TB schijven. Ik denk dus dat de WD sample statistisch niet vergelijkbaar is met de HGST sample, anders was ik er idd wel snel uit geweest.

• AlexBor
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-03-2025
Ik ben ook van plan de Synology 918+ aan te schaffen. Daarbij gaat mijn voorkeur uit naar schijven met helium erin, uit alles wat ik gelezen zijn die beter dan schijven zonder helium.

Je komt dan wel uit op schijven van minimaal 8 TB, waarbij mijn keuze valt op de WD Red WD80EFZX. In eerste instantie twee stuks i.v.m. de hogere totaalprijs. Daarmee heb ik wel de ruimte om later uit te breiden naar een hele dikke NAS. De prijzen van 8 TB zijn dan weer verder gedaald.

• koksie
Ik heb uiteindelijk gekozen voor WD RED obv de reviews en de meningen op dit forum, 2x 4TB nu ivm prijs en benodigde ruimte. Later zal ik dit gaan uitbreiden naar meer en grotere schijven.
Pagina: 1