Nieuwe built, maar oude schijven staan ineens in RAID0

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Touwkop
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-08-2025
Vandaag mijn PC geupgrade. Moederbord (nu Z370 van Gigabyte), processor en geheugen vervangen. Tevens ben ik van W7 eindelijk naar W10 gegaan. De schone installatie van W10 op een SSD verliep probleemloos. Zoals het hoort had ik een back-up gemaakt van mijn mail en wat andere bestanden op een oude WD-schijf met de naam "Backup". Tot zo'n twee jaar geleden heeft deze schijf in RAID0 gestaan met een identiek WD-schijf (500GB). Ik ben toen overgestapt naar SSD en ik heb toen deze array verbroken. De tweede schijf uit deze array heb ik toen de naam "downloads" gegeven.

Na de W10 installatie vanavond beide schijven op het moederbord aangesloten en tot mijn schrik was alleen "backup" zichtbaar en niet benaderbaar. Het enige wat ik boven water heb kunnen halen is dat de beide schijven weer als Intel RAID0 In Windows geregistreerd staan. Nou twee jaar geleden was dit zo, maar daarna toch echt niet. Iedere schijf heb ik toen geformatteerd en afzonderlijk gebruikt. Ik snap er geen bal meer van, want in de BIOS is RAID niet geactiveerd (ook niet geweest) en staat alles netjes op Sata en AHCI.

Edit: Schijven worden in de BIOS herkend, dus dat is geen probleem. Ook ander kabels en SATA-aansluitingen op moederbord geprobeerd.

Of zie ik toch wellicht iets over het hoofd? 8)7
Ben ik twee jaar geleden toch aan het prutsen geweest en heb ik RAID0 laten staan en twee even grote partities van 500 GB gemaakt? Indien dit zo is, moet ik dan een RAID voor deze twee schijven aanmaken (heet nu EZ RAID in de BIOS) en proberen zo toegang tot de schijven te krijgen? Is Intel RAID wel compatible met EZ RAID? Normaal ben ik niet zo kinderachtig met proberen, maar ik zou toch heel graag de data op de"backup"schijf (of is het soms toch een partitie) willen behouden. :|

[ Voor 4% gewijzigd door Touwkop op 19-10-2017 09:08 ]

Meten = Weten = Denken = Doen

Alle reacties

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:14

rdejongjr

Gnome

Denk dat je inderdaad 2 partities aan hebt gemaakt destijds.

Je ziet nu in schijfbeheer waarschijnlijk ook een volume ter grootte van je originele raid set.

Hang de 2 schijven er in, ga in de bios naar advanced mode (f2?) en zet de sata controller op raid niet meer dan dat, intel pikt de set met een beetje geluk automagisch op.

• Touwkop
Ik ben weer iets verder. Als ik in de BIOS Intel Rapid Storage Technology selecteer ziet de BIOS inderdaad deze WD-schijven in RAID0 staan. Op het oude moederbord had ik deze functie aan staan. W10 is op de SSD echter zonder Intel's RST geinstalleerd. Booten naar Windows wil niet (blauw scherm), omdat het BIOS zegt "ROM Image is not loaded"

In het BIOS kan de twee schijven wel resetten naar non-raid, maar het is mij niet duidelijk of ik dan data kwijt raak. Een andere optie in het BIOS het verwijderen van de aanwezige RAID, maar dan weet ik zeker dat ik de data kwijt ben.

Verwijderd

Heb je de oude PC nog?

Ik zou die onderdelen even terugsteken en je data veiligstellen. Kan je daarna zonder zorgen hiermee verder

• Touwkop
Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 11:10:
Heb je de oude PC nog?

Ik zou die onderdelen even terugsteken en je data veiligstellen. Kan je daarna zonder zorgen hiermee verder
Nou de PC wel, op de SSD na dan. Daar staat nu W10 op in zit in mijn nieuwe built. :'(

• Touwkop
rdejongjr schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 09:56:
Denk dat je inderdaad 2 partities aan hebt gemaakt destijds.

Je ziet nu in schijfbeheer waarschijnlijk ook een volume ter grootte van je originele raid set.

Hang de 2 schijven er in, ga in de bios naar advanced mode (f2?) en zet de sata controller op raid niet meer dan dat, intel pikt de set met een beetje geluk automagisch op.
Windows laat geen volume zien. Beide schijven zijn overigens wel in apparaatbeheer zichtbaar.

• Touwkop
Pfff, het is me gelukt om de data terug te halen. Ik heb in de BIOS de RAID verwijderd en bij de reboot heeft Windows de backup-schijf gerepareerd. _/-\o_ Ik snap er nog steeds weinig van hoe dit allemaal heeft kunnen gebeuren, maar goed, ik heb mijn data terug.

Pagina: 1