Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo helpers,

Mijn laptop is super traag, ik wordt er gek van.
Processor zit vaak rond 20%, maar disk usage bijna non stop op 100%

Ik heb echt nul verstand van...

Wat ik wel weet:
Geen virussen, althans, zegt de scanner

Medion s6212T
SSD 500gb
C schijf: 403 bg - 361 in gebruik. (Is er te weinig ruimte over?)
D schijf: 64 bg - waarvan 30 gebruikt
Windows 10

Iemand die mij kan helpen momenteel?
Hoe check ik bijv of mijn harde schijf nog wel goed werkt en geen beschadigingen heeft?
Op een simpele manier?
Of die weet hoe ik die disk gebruik normaal kan krijgen?

Hartelijk dank alvast! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:33
Klik op je start knop en typ in: broncontrole

Bij broncontrole kun je precies zien welk proces je harde schijf belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
check, gedaan. zegt me alleen niets wat ik zie...
wil er even een printscreen van maken en hierin plakken, hoe plak ik m hierin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:25

rdejongjr

Gnome

Lol, er zit een normale hardeschijf in met een heel klein stukje ssd, zeker wanneer je het apparaat af en toe in tablet stand vouwt zal dat de snelheid niet ten goede komen.

Doe jezelf een plezier en zet er een echte volledige ssd in. Nu is Windows continu aan het wachten op een trage hardeschijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat er in zit heeft hier niks mee te maken, constante 100% disk usage hoort gewoon niet, of het nou een HDD, SSD of ADHD is.

In Windows 10 wilt het "Antimalware Service Executable" proces, oftewel Windows Defender weleens de boel keer op keer volstoppen.
Kijk in Taakbeheer -> Processen en klik op "Schijf" (neem aan dat je daar die 100% usage ziet?) Zodra je daarop klikt, gaat hij aflopend sorteren en dan kun je gelijk zien waar de 100% load vandaan komt.

De status van je harde schijf kun je makkelijk checken met CrystalDiskInfo (gratis):
https://crystalmark.info/...stalDiskInfo/index-e.html
Of met HDTune (15 dagen trial):
http://www.hdtune.com/

Verder raad ik het je aan om alle Medion software (aka bloatware) die je niet gebruikt, te verwijderen.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2017 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:17
dikke kans dat dit weer door Windows Telemetry komt. Zet dat eens uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 20:18
Is ie niet toevallig bezig met het ophalen van Windows 10 versie 1709? (Fall Creators Update)
Daar was mijn laptop gister ook aardig druk mee, duurde walgelijk lang.

[ Voor 7% gewijzigd door Banshee op 19-10-2017 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:28
Dit is een windows 10 dingetje, gebeurd bij veel machines vooral na het upgraden geloof ik. Er zijn wat functies die ermee te maken hebben maar zelf heb ik er nooit een echte oplossing voor gevonden. Dingen als superfetch en de zoekfunctie kunnen het ook veroorzaken, in dat geval zou het hoge schijfgebruik na een paar uur toch wel moeten afnemen.

dus;
- clean install
- Windows functies één voor één gaan uitschakelen via services.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 09:44:
Wat er in zit heeft hier niks mee te maken, constante 100% disk usage hoort gewoon niet, of het nou een HDD, SSD of ADHD is.

In Windows 10 wilt het "Antimalware Service Executable" proces, oftewel Windows Defender weleens de boel keer op keer volstoppen.
Kijk in Taakbeheer -> Processen en klik op "Schijf" (neem aan dat je daar die 100% usage ziet?) Zodra je daarop klikt, gaat hij aflopend sorteren en dan kun je gelijk zien waar de 100% load vandaan komt.

De status van je harde schijf kun je makkelijk checken met CrystalDiskInfo (gratis):
https://crystalmark.info/...stalDiskInfo/index-e.html
Of met HDTune (15 dagen trial):
http://www.hdtune.com/

Verder raad ik het je aan om alle Medion software (aka bloatware) die je niet gebruikt, te verwijderen.
Toch is een SSD een zeer goede upgrade. Natuurlijk is het niet 100% zeker of dit het probleem oplost, maar voor ~ 100 euro + ~ 50 euro inbouwen (neem aan dat je - ondanks er weinig fout kan gaan- dat niet zelf gaat doen, als je er niks vanaf weet) heb je een 275GB crucial mx300, die je laptop sowieso sneller maakt en daarmee de algemene ervaring verbetert. De CD-rom drive is volgens de productpagina van de laptop makkelijk te vervangen door een extra hdd, dus dan houdt TS ook zijn oude harde schijf voor opslag. (klaarblijkelijk is 500GB aan opslag wel nodig)

Als 150 euro teveel is, kun je ook voor 60 euro een 120GB SSD kopen. Bijna alles is beter dan die SSHD die er standaard inzit. Dat zou de totaalprijs 110 euro maken. 4GB RAM kan tegenwoordig ook erg krap zijn. Maar dat zou ik niet upgraden, omdat je dat in vergelijking met een SSD niet mee kunt nemen naar een nieuwe laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:24
Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 23:19:
check, gedaan. zegt me alleen niets wat ik zie...
wil er even een printscreen van maken en hierin plakken, hoe plak ik m hierin?
Via Imgur is het makkelijkste.
Kan je meteen resource monitor, schijf, 2e scherm sorteren op totaal, meepakken?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Pagina: 1