Ikea oven: hetelucht stuk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:09
Ik heb hier een ongeveer 6 jaar oude Ikea-oven Framtid ov9 waarvan de hetelucht stand opeens niet meer werkt. Heb hem open gemaakt en het element ziet er nu zo uit:
Heteluchtelement
Weerstand over de contacten is oneindig, bij de andere 3 elementen (grill, boven en onder) tussen de 35 en 65 ohm. Kan ik inderdaad wel concluderen dat deze de geest heeft gegeven en moet worden vervangen? En wtf is al die korrelige rommel: is hij letterlijk doorgefikt? :+

En nog een tweede vraag uit nieuwschierigheid: wat is dat schoepenrad bovenop?
Schoepenrad

Zo scherp als een voetbal!

Beste antwoord (via Reptile209 op 18-10-2017 22:40)

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:15

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dat element heeft inderdaad de geest gegeven. Wat het korrelige spul is weet ik niet, maar een oneindige weerstand is niet goed.
Misschien kun je achterhalen op welk model dit is gebaseerd en een nieuw element bestellen.

Dat schoepenrad lijkt me gewoon een radiaalventilator te zijn voor de koeling.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:15

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dat element heeft inderdaad de geest gegeven. Wat het korrelige spul is weet ik niet, maar een oneindige weerstand is niet goed.
Misschien kun je achterhalen op welk model dit is gebaseerd en een nieuw element bestellen.

Dat schoepenrad lijkt me gewoon een radiaalventilator te zijn voor de koeling.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
Heb al even een vraag gestuurd naar een webshop met ikea onderdelen welke de juiste is. Thanks voor de bevestiging in elk geval ;).

En de ventilator klinkt idd wel logisch, verklaart ook waarom hij niks deed: oven niet warm genoeg laten worden tijdens het testen en meten. Deze draait volgens mij na als je de oven uitzet totdat hij koud genoeg is. Dacht alleen dat hij daarvoor de hetelucht fan gebruikte, maar dit klinkt waarschijnlijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:46
De korrels zal wel iets van zand o.i.d. zijn wat in het verwarmingselement zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1020235

Hallo, heb een zelfde oven. Was het ook zo bij jou, dat het lampje binnen niet brandde?

Want bij mij brand het lampje op de display wel dat die “aan” is, maar hij wordt niet warm, ventilator draait niet en ook het lampje binnen brand niet.

Heb het lampje verwisseld met de bovenste oven en deze werkt gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
Anoniem: 1020235 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 21:03:
Hallo, heb een zelfde oven. Was het ook zo bij jou, dat het lampje binnen niet brandde?

Want bij mij brand het lampje op de display wel dat die “aan” is, maar hij wordt niet warm, ventilator draait niet en ook het lampje binnen brand niet.

Heb het lampje verwisseld met de bovenste oven en deze werkt gewoon.
Nope, lampje werkte bij mij gewoon. Dus klinkt alsof er bij jou meer/iets anders stuk is. Ik zou je aanraden om er even een eigen topic over te openen, da't is minder verwarrend voor de lezers ;). En begin maar eens met hem open te schroeven en wat dingen door te meten...

Na vervangen van het element draait dien van mij al weer een tijd als een zonnetje! :)

[ Voor 5% gewijzigd door Reptile209 op 29-12-2017 21:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sukkel 24
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-05 23:45
het korrelige spul is samengeperst silica gel ook bekend als microporeuze isolatie, de buis wordt door een machine (swaging) dunner gemaakt en daardoor krijgt de silicagel een cruciale dichtheid die infra rode straling relecteert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankk
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-11-2024
OP, volgens mij heb ik precies hetzelfde probleem: alles doet het, zelfs de ventilator van de heteluchtstand. Hij warmt alleen niet meer op.

Heb je het kunnen oplossen en zo ja, hoe? Daar ben ik natuurlijk heel benieuwd naar.

Hoor het graag,
Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Reptile209 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 21:54:
[...]
Na vervangen van het element draait dien van mij al weer een tijd als een zonnetje! :)
Ja, kennelijk is het zo gelukt.

Dus de boel uit elkaar halen, het element bekijken en doormeten en daarna een nieuw element bestellen en plaatsen. Hoeft allemaal niet zo heel ingewikkeld te zijn, zal vast ook een YouTube filmpje van zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
frankk schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 07:23:
OP, volgens mij heb ik precies hetzelfde probleem: alles doet het, zelfs de ventilator van de heteluchtstand. Hij warmt alleen niet meer op.

Heb je het kunnen oplossen en zo ja, hoe? Daar ben ik natuurlijk heel benieuwd naar.

Hoor het graag,
Frank
sypie schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 07:33:
[...]

Ja, kennelijk is het zo gelukt.

Dus de boel uit elkaar halen, het element bekijken en doormeten en daarna een nieuw element bestellen en plaatsen. Hoeft allemaal niet zo heel ingewikkeld te zijn, zal vast ook een YouTube filmpje van zijn.
Inderdaad: het is opgelost. Onderdeel kan je makkelijk online bestellen en de montage stelt niet veel voor. Ik heb 'm besteld bij Parts.nl, nadat ik per mail van ze bevestigd had gekregen dat ik het juiste artikel had uitgezocht. Kostte € 35 voor een huismerk-versie, de officiele was 60 euro ofzo (link). Youtube geeft zat filmpjes om te laten zien hoe het moet.

[ Voor 9% gewijzigd door Reptile209 op 22-05-2018 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezahir
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-03 11:55
Reptile209 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 10:08:
[...]

[...]

Inderdaad: het is opgelost. Onderdeel kan je makkelijk online bestellen en de montage stelt niet veel voor. Ik heb 'm besteld bij Parts.nl, nadat ik per mail van ze bevestigd had gekregen dat ik het juiste artikel had uitgezocht. Kostte € 35 voor een huismerk-versie, de officiele was 60 euro ofzo (link). Youtube geeft zat filmpjes om te laten zien hoe het moet.
Hoi!
Topic is al even geleden maar nu heb ik hetzelfde probleem, lijkt het tenminste. Bij mij werkt de hetelucht stand ook niet meer. De ventilator die je in jouw foto binnen het warmteelement ziet draait ook niet meer. Weet jij of het voldoende is om alleen het element te vervangen of moet ik ook de ventilator zelf meevervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
thezahir schreef op zondag 22 september 2024 @ 19:36:
[...]

Hoi!
Topic is al even geleden maar nu heb ik hetzelfde probleem, lijkt het tenminste. Bij mij werkt de hetelucht stand ook niet meer. De ventilator die je in jouw foto binnen het warmteelement ziet draait ook niet meer. Weet jij of het voldoende is om alleen het element te vervangen of moet ik ook de ventilator zelf meevervangen?
6 jaar is wel "even geleden" idd :D. Als de fan niet draait, is dat een ander probleem. Dus dan is mogelijk (ook) de fan kapot. En als dat tegelijk gebeurd is, heb je ook nog wel een kans dat er nog meer aan de hand is... Je kan ze beiden vervangen en zien wat er gebeurt.

Pagina: 1