Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 984457

Topicstarter
mijn pc runt na herinstallatie van Windows 10 enorm traag. alles is traag, videos laden met moeite en games runnen super traag, games zoals overwatch halen maximaal 40Fps met super veel lag.

als ik taakbeheer open zie ik dat me processor snelheid continu op 0,77 Ghz blijft staan, hoeveel ik het systeem ook belast.

ik krijg het niet voor elkaar om het systeem sneller te laten runnen, voorheen was dit nooit een probleem en liep alles soepel zonder problemen, de enige recente verandering in de pc die gedaan is, is het vervangen van de voeding, van een 750 watt naar een 600 watt.
...
pc gegevens:

Motherboard : MSI Z170A M3 Gaming
CPU : Intel i5-6500 @3.20Ghz
Graphics card : MSI nvidia geforce GTX970 4GB DDR5
Memory : 2x Kingston 8GB DDR4-2133MHz
Power Supply : Sharkoon WPM Bronze 600W Modular ATX2.3
...
ik heb geprobeerd:
in de bios settings aan te passen, krijg het niet voor elkaar om aan de overclock settings iets te veranderen.
drivers geupdate en video drivers opnieuw geinstalleerd
windows updates laten doen
Intel Processor Diagnostic Tool gebruikt, alles test passed

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vmJNSj3.png Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jPj1JFD.png

hoop dat iemand me kan helpen ! indien meer informatie nodig is kan ik dit altijd verstrekken.
...

Beste antwoord (via Anoniem: 984457 op 18-10-2017 22:11)

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:29
De rode letters bovenin lezen https://www.msi.com/Motherboard/support/Z170A-GAMING-M3

edit

Deze zinnen bedoel ik;
How to flash the BIOS ( SOP Download) kan je klikken!
Youtube: MSI® HOW-TO use M-FLASH for BIOS
We suggest using Chrome, Firefox 3.0 or IE 9.0 above browsers to download BIOS, Drivers, etc.
Anoniem: 984457 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 21:09:
[...]

er blijkt idd een update voor de bios beschikbaar te zijn, ik heb dit nog nooit gedaan dus zou eerst moeten uitzoeken hoe dit moet, want volgens mij is dit niet even een installer aan klikken en klaar is kees.
Maar reset de bios eens als eerste optie

[ Voor 94% gewijzigd door Mel33 op 18-10-2017 21:12 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Ik zou zeggen dat dit in windows zit, heb je al eens een linux (live) versie geprobeerd?

In je bios staat het wel goed?

[ Voor 16% gewijzigd door Mel33 op 18-10-2017 20:39 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:55
Kijk eens bij Energiebeheer of de maximale processor frequentie wel goed staat?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XlueYdy.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
BlazeMuis schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 20:45:
Kijk eens bij Energiebeheer of de maximale processor frequentie wel goed staat?

[afbeelding]
dit is wat ik in energie beheer zie staan: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Zrum9lj.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mell33 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 20:38:
Ik zou zeggen dat dit in windows zit, heb je al eens een linux (live) versie geprobeerd?

In je bios staat het wel goed?
ik heb nog geen andere besturingssystemen dan windows geprobeert.

in de bios zie ik het volgende:

cpu speed: 0.80 GHz ddr speed: 2133 MHz
cpu temp: 33 graden mb temp: 33 graden
memory size: 16384Mb
Vcore: 0.782V
bios version: A.40
build date: 01/22/2016

verder staan de settings op auto en ik kan er ook niets in veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Oke dus in je bios staat ook dat hij maar 0.8Ghz is

Kijk eens of er een bios update is van je bord bij je brod fabrikant.

Is wel vreemd dat het na de update is gekomen, het zit hem misschien wel in windows, maar als je bios al fout aangeeft, hm, ik weet dat windows ook in je bios wat aanpast maar of dat zulke fouten veroorzaakt weet ik niet, maar je zal de 1ste zijn.
laat even weten wat de bios update doet.

[ Voor 96% gewijzigd door Mel33 op 18-10-2017 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mell33 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 21:02:
Oke dus in je bios staat ook dat hij maar 0.8Ghz is

Kijk eens of er een bios update is van je bord bij je brod fabrikant.

Is wel vreemd dat het na de update is gekomen, het zit hem misschien wel in windows, maar als je bios al fout aangeeft, hm, ik weet dat windows ook in je bios wat aanpast maar of dat zulke fouten veroorzaakt weet ik niet, maar je zal de 1ste zijn.
laat even weten wat de bios update doet.
er blijkt idd een update voor de bios beschikbaar te zijn, ik heb dit nog nooit gedaan dus zou eerst moeten uitzoeken hoe dit moet, want volgens mij is dit niet even een installer aan klikken en klaar is kees.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
De rode letters bovenin lezen https://www.msi.com/Motherboard/support/Z170A-GAMING-M3

edit

Deze zinnen bedoel ik;
We suggest using Chrome, Firefox 3.0 or IE 9.0 above browsers to download BIOS, Drivers, etc.
Anoniem: 984457 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 21:09:
[...]

[ Voor 94% gewijzigd door Mel33 op 18-10-2017 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
ok. het probleem is (gelukkig) opgelost.

na mezelf te verdiepen in het proces van de bios resetten/updaten besloot ik het boekje van het moederbord te lezen.

Het moederbord (MSI z170a GAMING M3) beschikt over een zogenaamde "slow switch", deze is vooral bedoeld voor gebruikers die het systeem flink overclocken. Op het moment dat deze switch aangezet word draait het systeem op een stabiele frequentie (de 0.8GHz) om het systeem te kunnen booten...

de reden van mijn herinstallatie was omdat ik na een nieuwe case te hebben gekocht het tijd vond voor een verse nieuwe installatie, het systeem draaide hiervoor een jaar of 3 en begon erg vol te lopen.. tijdens overplaatsen naar de nieuwe case... heb ik waarschijnlijk met het verwerken van de kabels de switch omgezet.. niet wetende dat deze "switch" bestond heb ik er nooit bij stil gestaan dat dit kon gebeuren.
ik heb zojuist de switch weer omgezet en ta-da! systeem loopt weer super smooth.

alsnog bedankt voor de snelle reactie en hulp!
ook al was er uiteindelijk geen echt probleem, ik ben blij dat alles weer naar behoren werkt !

nogmaals bedankt en fijne avond nog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mell33 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 21:10:

edit

Deze zinnen bedoel ik;

[...]

bedankt nogmaals voor de snelle reacties en advies !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Ach zo leer je weer eens wat over je bios.

Die switch is ook nieuw voor mij, wel heb je vaak op je bord knoppen zitten voor een bios reset.
Graag gedaan.

Pagina: 1