Woon werk Nl Dld diesel

Pagina: 1
Acties:

• dutchman1979
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-01 14:24
Vanaf januari 2018 zal ik vanuit Nl waar ik woon per week iets meer dan 1000 km naar mijn werk in Duitsland rijden.
Ik woon direct aan de Duitse grens, kan dus makkelijk in beide landen tanken.
Met een budget van max 10k wil ik een snelle diesel kopen.
Eisen zijn bouwjaar vanaf 2009, cruise control, xenon licht en 140pk of meer.
Tendeer naar een Seat Ibiza 2.0tdi FR.
Overweeg bv ook een Mazda 3 2.2 of Citroën ds4 2.0.
Iemand een andere tip ?
Loont het om dergelijke auto's uit Duitsland te importeren ? Iemand ervaring hiermee ?
Is LPG nog een optie ? (Zoja welke auto ?)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Iemand een andere tip ?
Ja, reken het eens door als je 2 dezelfde auto's voor de deur hebt staan? Bijvoorbeeld: een Ibiza diesel en een Ibiza benzine (allebei 1.8 of 2.0 liter).

- wegenbelasting
- theoretisch verbruik & tankkosten
- verzekering
- onderhoud (!!!!!) want diesels vereisen soms meer/ander onderhoud

Je zegt zelf al; je kan net over de grens tanken en gezien de huidige brandstofprijzen, is diesel niet meer interessant. Sterker nog; zelf heb ik 2 jaar geleden bewust een 3.0L V6 benzine voor de deur gezet bij 40K per jaar; een vergelijkbare diesel kostte me per kwartaal 300 Euro extra wegenbelasting terwijl ik dat in het verschil benzineprijs vs. dieselprijs t.o.v. afstanden er niet uit kon rekenen.

/edit: en ik woon in de Randstad dus heb geen keuze voor tanken over de grens ;)

Je overige vragen (importeren, welke auto, ervaring): kan je het best zelf gaan beantwoorden. Zoveel auto's zoveel meningen. Importeren is tot in den treure na te zoeken op GoT en op de site van de fiscus.

[ Voor 4% gewijzigd door MAX3400 op 18-10-2017 20:18 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
Hoe direct is direct? Als je de grens over kan lopen kan je een Duitse auto kopen en gewoon in dat land laten staan.

• MAX3400

MAX3400

RemcoDelft schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 20:19:
[...]

Hoe direct is direct? Als je de grens over kan lopen kan je een Duitse auto kopen en gewoon in dat land laten staan.
Doe eens een regelgeving linken; volgens mij is het verboten om op een ander land-kenteken rond te rijden dan het land waar jij tenminste 183 dagen per jaar woonachtig bent.
Ik las je opmerking verkeerd :)

[ Voor 4% gewijzigd door MAX3400 op 18-10-2017 20:27 ]

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
RemcoDelft schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 20:19:
[...]

MAX3400 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 20:21:
[...]

Doe eens een regelgeving linken; volgens mij is het verboten om op een ander land-kenteken rond te rijden dan het land waar jij tenminste 183 dagen per jaar woonachtig bent.
Dat terzijde, maar ga eens een auto op naam zetten, zonder adres in DLD ?
Laat staan verzekering afsluiten.

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:36
Met zoveeel kilometers wil je een diesel en niet elke 300-400 km een lpg tank vullen.

Ik adviseer een automaat en de 2.0 tdi blokken met 140 pk zijn volgens mij beter dan de 170pk motoren maar dit moet je maar even googlen.

Verwijderd

Idd met een benzine moet het ook gewoon kunnen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

1000km over de hele week of is dat rit afstand ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• MAX3400

MAX3400

wd200 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 20:44:

Ik adviseer een automaat en de 2.0 tdi blokken met 140 pk zijn volgens mij beter dan de 170pk motoren maar dit moet je maar even googlen.
Je adviseert wat? Sorry maar je noemt geen merk auto/blok en staart je blind op pk. Een vrachtauto heeft ook 800pk maar die rijdt nog geen 160 zonder begrenzer.

Als topicstarter een diesel wil en "snel", zal je goed moeten uitzoeken wat de koppelkromme is per merk/type auto alsmede bekijken hoe hard je ermee wil. PK is voor snelheid, mits de bakoverbrenging lang genoeg is. Nm is voor trekkracht en daar heb je in de stad en bij normaal snelwegverkeer absoluuut meer aan, zeker in iets als een Ibiza of Polo (zeg, tot 1150kg en ergens een maximum van 300Nm bij 2000rpm).

Ik vind jouw advies, samen met de beknopte topicstart, toch niet heel handig, zo uit de losse pols.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
:+ Mijn grootvader zei altijd
Hard rijden kan iedere gek, autorijden is iets anders.

TS wil een snelle diesel, maar wat wordt er onder verstaan ?
Wil hij de straatstenen uit de weg trekken, of wil hij een topsnelheid halen ( want DLD mag je hard rijden ... al is dat tegenwoordig echt niet overal meer zo )

Ik zou eerder voor comfort gaan, dan snelheid, een soepele rit is prettiger dan continu gestressed moeten rondkijken of iedereen op zijn plekje blijft

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

FreshMaker schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 21:18:
:+ Mijn grootvader zei altijd
Hard rijden kan iedere gek, autorijden is iets anders.

TS wil een snelle diesel, maar wat wordt er onder verstaan ?
Wil hij de straatstenen uit de weg trekken, of wil hij een topsnelheid halen ( want DLD mag je hard rijden ... al is dat tegenwoordig echt niet overal meer zo )

Ik zou eerder voor comfort gaan, dan snelheid, een soepele rit is prettiger dan continu gestressed moeten rondkijken of iedereen op zijn plekje blijft
Idd. ik maak veel km's in Duitsland en moest recent met een Polo TDI op stap voor 1 week.
waar het kan en mag rij ik 160-170km/u maar dat is niet fijn in zo'n Polo.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• dutchman1979
Ok, een paar nuances:
Ik woon 2km van de Duitse grens, op Duits kenteken rijden is geen optie, vandaar de vraag mbt importeren.
Het zijn 210 werk kilometers per dag, circa 1100 per week.
De meerderheid gaat voor een diesel begrijp ik ?
Met snel bedoel ik iig sneller (pk gewichtsverhouding en koppel) dan een standaard diesel polo, Ibiza golf of Astra.
Had hiervoor een golf 7 1.6tdi, niet tevreden over voor deze afstanden.
Heb in een Golf gtd van een collega gereden, mooi echter gebruikt niet binnen dit budget.

Toen kwam de tip voor de Ibiza 2.0tdi FR. 1150 kg met 143 pk. Nog niet in gereden.
Als ik zelf zoek kom ik dan nog op die ds4 en Mazda 3 uit.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kijk dan voor een Seat Leon ipv Ibiza.

Als je veel km's maakt, rij je liever met een auto die niet hard geveerd is en niet van die platte sportbandjes.
En een goede bestuurdersstoel is ook fijn.

[ Voor 68% gewijzigd door Hackus op 18-10-2017 21:39 ]

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-01 22:53
Met die afstanden zou ik liever in een C-segmenter (Golf) rijden dan in een B-segmenter (Ibiza). Je hebt imho meer aan fatsoenlijke stoelen, goede audio en meer comfort dan aan een wat snellere motor.

Franse diesels zijn over het algemeen wat soepeler dan Duitse diesels, dus daar zou ik zeker eens naar kijken.

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-01 14:38

Denko

|{ing Øf ßlitz

Knul schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 21:32:
Met die afstanden zou ik liever in een C-segmenter (Golf) rijden dan in een B-segmenter (Ibiza). Je hebt imho meer aan fatsoenlijke stoelen, goede audio en meer comfort dan aan een wat snellere motor.

Franse diesels zijn over het algemeen wat soepeler dan Duitse diesels, dus daar zou ik zeker eens naar kijken.
+1 ik zou zeker een golf formaat of groter nemen. Heb zelf een polo 1.6tdi idd, en met 155 pk oid is het gewoon lekker rijden, maar als je echt 50K of meer per jaar gaat rijden:

Golf 6 met 2.0 tdi. Chippen naar 175+PK en je hebt een redelijk pittig rijdende (oersaai uitziende) comfortable auto. Kwa betrouwbaarheid is het een nette middemotor.

PSN & XBL: Denkoyugo

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Met die afstanden zou ik zelf iets kiezen wat betere stoelen heeft dan een standaard VAGje.

Overigens hoeven comfortabel en snel elkaar niet uit te sluiten natuurlijk.

People as things, that’s where it starts.

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Ik zou kiezen voor een D of C-segmenter boven een B segmenter.

| live and give like no one else |

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-01 14:38

Denko

|{ing Øf ßlitz

RobinHood schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 21:54:
Met die afstanden zou ik zelf iets kiezen wat betere stoelen heeft dan een standaard VAGje.

Overigens hoeven comfortabel en snel elkaar niet uit te sluiten natuurlijk.
Ja, dit is kritiek idd!!!! Stoelen moeten lekker zitten. Ik heb mijn bestuurdersstoel vervangen door een betere. Dus het kan wel, maar het is gezeik

PSN & XBL: Denkoyugo

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-01 08:59
Reken nog even het verschil uit in onkosten met diesel en benzine. Het is maar 210 km per dag, dus ook bij benzine hoef je niet elke dag te tanken.

Persoonlijk zou ik voor een zo comfortabel mogelijke auto gaan, dus boven het C-segment. Youngtimers zijn al duur aan het worden, maar als je een auto kan vinden een jaar of 10 oud is, kun je vaak nog wel een mooie deal vinden.

Import of NL-auto? Zou mij niets uitmaken. Omdat je zo dichtbij Duitsland woont, zou het de moeite kunnen lonen om daar eens te kijken. Voordeel van DE-auto's is dat ze volgens mij veelal full options zijn uitgevoerd.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:21
Als je zo veel rijdt voor je job is het loon wellicht wat hoger. Dan mag een Golf of Leon niet echt een probleem zijn.
Ga voor een 140pk met DSG, en neem desnoods een financiering of leasing.
Je wil een betrouwbare auto toch?
Neem dan niks met 170.000 op de klok, je zal te dikwijls onverwacht in de garage moeten, en dat kost ook geld.

Kijk anders eens naar Mazda of Hyundai, die zijn ook betrouwbaar maar moeilijker tweedehands jong te vinden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Knul
  • Laatst online: 02-01 22:53
Tommie12 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 22:11:
Neem dan niks met 170.000 op de klok, je zal te dikwijls onverwacht in de garage moeten, en dat kost ook geld.
Dat gaat ook niet op. De ene auto doet het probleemloos tot 300.000km, de andere heeft een nieuw blok nodig bij 80.000km. Het gaat vooral om de staat van onderhoud bij de betreffende auto.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:47

Yucon

*broem*

Denko schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 22:01:
[...]

Ja, dit is kritiek idd!!!! Stoelen moeten lekker zitten. Ik heb mijn bestuurdersstoel vervangen door een betere. Dus het kan wel, maar het is gezeik
Volvo V50 2.0d. Superfijne stoelen, 136pk komt in de buurt.. en relatief goedkoop.

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:31
Zou idd voor een volvo gaan of een mercedes c met zoveel kms wil je ook een fijne auto met veel comfort.

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:17
Ik heb met precies hetzelfde budget en ietsje minder kilometers (150 per dag op en neer naar werk) een BMW 123d gekocht (204pk). Per jaar verwacht ik op 50K km uit te komen. Deze zijn van 2007 t/m 2011 gemaakt. De mijne is uit 2008 en heeft verder al jouw opties, en kostte mij in DE 8K (die opties zitten op de meeste 123d's, de topmodellen zijn vaak erg compleet). Je kunt voor 10K in DE een uitstekend dealeronderhouden model kopen met hele acceptabele kilometerstanden. Ik rij er 1 op 15 mee. Dat is bijna net zo zuinig als de v40 D2 (2.0) die ik hiervoor als leaseauto reed met 1 op 16.

[ Voor 20% gewijzigd door fonsoy op 19-10-2017 22:38 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• iceme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-01 13:49
Goedkoop en confortable https://www.autoscout24.n...76-b251c45b9ce0?cldtidx=8

Maar wel wat anders dan je vraagt. Kan nog makkelijk 2 ton bij op deze Prius. Gegarandeerd geen egr klep problemen, distributie kettingen hebben ze ook niet. CVT dokter bestaat ook niet.

Iets minder snel maar van het geld wat je uitspaard op onderhoud bij 50k km/j kun je wel op vakantie ;)

• dutchman1979
Dank voor de nieuwe reacties.
De Prius is vanwege benzine geen optie, het word in ieder geval een diesel.
Ik ga echter wel in een hoger segment kijken dan de oorspronkelijke Ibiza.
De kandidaten tot nu toe:
Mazda 3 full options met de 185pk diesel
Citroen ds4 so chiq met de 165pk diesel
Alfa romeo gulietta met de 170pk diesel
BMW 120 of 123d.

Iemand ervaring met deze auto's ?
Het is voor mij zeker interessant om deze in Dld te kopen, nadat ik uitgezocht heb wat er aan bmp en overige kosten bijkomt na invoer.
Iemand ervaring hiermee met dergelijke auto's ?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Vergis je niet in de BPM, van een diesel auto is dat hoger als benz. Informeer je goed hier in en staar je niet blind op 140 of 200pk.

• dutchman1979
Ok, het lijstje is met 2 autos uitgebreid:

-Ford Focus 2.0 tdci Titanium full options (2010) 163 pk. Het mooie hieraan zijn de vele opties (verwarmde voorruit, blindspot assistent, xenon, stoelverwarming)
-Skoda Octavia 2.0tdi RS 170pk. 2010

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Maar je hebt nu 6 auto's op je lijstje en vraag je het grote boze internet welke je moet kiezen? Daarbij zijn ze allemaal van diverse klasses... dus beetje lastig om daar zonder daar zelf in gereden te hebben een voorkeur te hebben.

Zoek ze op, maak een proefrit in allemaal en baseer daar je keuze op. Daarnaast zoek je voor elk model onderhoudskosten op en hoeveel onderdelen kosten, zoals turbo, banden en gloeikousjes, zo kan je uiteindelijk een keuze maken welke gebaseerd is op het rijgevoel maar daarbij ook de kosten bij eventuele problemen.

[ Voor 14% gewijzigd door Vorkie op 22-10-2017 11:47 ]

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:14

Typhone

Who Dares Wins

Als je lekker wil zitten:

BMW 525/530D. Mijn budget was een paar jaar terug weliswaar iets hoger maar met name in Duitsland zijn dat ideale metgezellen. Grootste probleem: bouwjaar minimaal 2009. Waarom is dat?
5-serie is geleverd van 2004-2010 en hebben een betrouwbare motor met name de facelifts van na 2008. Absolute tip: neem geen model met een panoramadak.

Overigens dat gezeur over die kilometerstanden hierboven. Waar is dat op gebaseerd? De gemiddelde auto krijgt tussen de 90.000-130.000km grote kosten voor z'n kiezen. Zolang dat gebeurd is is het prima. Onderhoud hou je toch en op alle slijtage onderdelen moet je niet mauwen als je 1000km per week gaat rijden. Ik gok dat je in elk geval wat snelweg kilometers rijdt (ik heb er in 4 jaar heel wat gehad in DE) en mijn tip is met name comfort. Heel kleine auto's zijn met die afstanden niet fijn.

Leon/VW/Volvo en dergelijke zijn trouwens allemaal prima keuzes (let wel op de motorisering sommige modellen hebben nukken!).

Mocht je vragen over de import hebben dan hoor ik het graag :). Ik heb een 530D en een 650ci in Duitsland opgepikt (zelf gedaan). Bouwjaren 2009 (6-serie) en 2008 (5-serie). Met name die 530D was goedkoop, uiteindelijk €10.558 voor betaald inclusief BPM, RDW kosten, luxe kentekenplaten. KM-stand bij aanschaf: 228.000 (okt 2015). Km-stand huidig: 312.000.

[ Voor 15% gewijzigd door Typhone op 23-10-2017 07:27 ]

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

dutchman1979 schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 11:41:
Ok, het lijstje is met 2 autos uitgebreid:

-Ford Focus 2.0 tdci Titanium full options (2010) 163 pk. Het mooie hieraan zijn de vele opties (verwarmde voorruit, blindspot assistent, xenon, stoelverwarming)
-Skoda Octavia 2.0tdi RS 170pk. 2010
M.b.t. die Focus -> die opties kunnen allemaal kapot en gaan ook kapot. Duitse collega heeft er 1 gehad en die werd er gek van. Staar je niet blind op alle elektronica snufjes ;)

• dutchman1979
Duidelijk, dank je voor je reactie.
Is een 3 serie ook nog comfortabel genoeg voor die afstanden ? (Van de 105 kilometer enkele reis zijn het 100 snelweg kilometers)
Moet ik bij een 3 serie diesel een bepaalde motorisering mijden of is er 1 die er met kop en schouders bovenuit steekt ?

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-01 16:00
Een Volvo evt. een optie? Ik rijd nu sinds 2 maanden in een C30 D3 Geartronic (150pk/350nm), een mooie 2 liter 5 cilinder. Rijdt heel lekker kan ik je vertellen!
Er zijn niet zoveel C30's met een dikke diesel, maar er staan wel een paar te koop, ook voor jouw budget.

• FastFred
  • Laatst online: 09-01 19:41
wd200 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 20:44:
Met zoveeel kilometers wil je een diesel en niet elke 300-400 km een lpg tank vullen.
Hmm, ik heb momenteel een benzine auto, ik heb eens uitgerekend waar voor mij, met 20.000km per jaar het omslagpunt ligt. Vanaf 5800km is LPG goedkoper, vanaf 15.000km is diesel goedkoper.

Besparing per jaar als ik overstap naar diesel: 200 euro
Besparing per jaar als ik LPG in laat bouwen: 700 euro.

Dan heb ik het er wel voor over om om de dag aan de pomp te staan.

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

dutchman1979 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 08:21:
Duidelijk, dank je voor je reactie.
Is een 3 serie ook nog comfortabel genoeg voor die afstanden ? (Van de 105 kilometer enkele reis zijn het 100 snelweg kilometers)
Moet ik bij een 3 serie diesel een bepaalde motorisering mijden of is er 1 die er met kop en schouders bovenuit steekt ?
Die zijn prima maar relatief duur vanaf het gezochte bouwjaar. Zorg er dan wel altijd voor dat je sportstoelen erin hebt.

Wat betreft de motoren gaat er niet direct een belletje rinkelen maar de 320D tussen 2006-2010 is erg goed.
Mocht je meer specifieke informatie willen: My Wiki Engine

P.S. getuige jouw snelweg KM's schroom niet om een zwaardere motor te nemen met een hogere KM-stand. De auto heeft zo ongeveer niks te lijden wanneer je 100km moet rijden. Ik had er 212km enkele reis waarvan 204 snelweg KM's. Eerste 10-15 minuten reed ik rustig daarna volgas. Controle vooraf is wel aan te raden maar de 'grotere' motoren zijn gemaakt om dat soort ritten te rijden. Los van het feit of je een BMW pakt of niet hè.

FYI ik heb de volgende auto's gereden (in mijn Duitsland tijd) om je een idee te geven:

BMW:
M6 (E63) (circa 40.000km)
320D (F31)(circa 8.000km)
316D (F31)(circa 4.000km)
530D (E61) (circa 60.000km)
330i (E90 pre LCI)(circa 6.000km)
118D (F21)(circa 2.000km)
M550D (circa 7.000km)

Audi:
A3 1.9TDI (circa 40.000km) (2007 model)

De 316D was te zwak vond ik maar als je daar niet zoveel om geeft was ie verder prima. De 118D had een handbak maar reed prima. Fijnste auto vond ik de 530D want die had heerlijke stoelen en tot 220km/h was ie snel, zuinig en comfortabel :).
A3 was wat ouder en m'n eerste projectauto maar motorisch was het dikke prima! Interieur vond ik wat verwarrend maar de stoelen en het rijgedrag waren prima in orde voor lange ritten op de 'Autobahn'.

[ Voor 47% gewijzigd door Typhone op 23-10-2017 11:49 ]

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-01 08:59
dutchman1979 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 08:21:
Is een 3 serie ook nog comfortabel genoeg voor die afstanden ?
Comfort is nogal persoonsgebonden, dus ga vooral proefzitten.
Investeer eens tijd bij een groot occasionbedrijf met veel en divers aanbod. Gewoon elke auto in en uit. Vaak weet je zonder te rijden al of iets echt niet lekker zit. Dat bespaart je weer tijd en verkooppraatjes.

• leto001
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:58
Als je toch naar een Alfa gaat kijken neem dan ook de gelijk de 159sw mee. Ik rijd in een 159 met een 1.9Jtdm motor. Heerlijke reisauto, zit lekker, ligt goed op de weg, gaat redelijk vlotjes uit de blokken (met lichte tuning).

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Hmm. 1000km per week met een wat oudere diesel op de Duitse Autobahn, houdt dan wel budget vrij voor extra onderhoud. En ook voor zaken als banden want zowel zomer- als winterbanden moeten goed op orde zijn. Normaal gesproken is ook in Duitsland 1000km per week leaseauto domein. Let er ook op, dat een oudere diesel wel een groene Umweltplakkete heeft. Anders ga er heel snel niet eens meer overal mee mogen rijden.
Zoals veel anderen zou ik ook gaan voor de grotere meer comfortabele auto. Veel vermogen is helemaal niet nodig. Ook met 115 diesel pk kun je prima 180 rijden op de autobahn (heb dat jaren als forens tussen Ruhrgebiet en Nederland gedaan).

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

FastFred schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 10:04:
[...]

Hmm, ik heb momenteel een benzine auto, ik heb eens uitgerekend waar voor mij, met 20.000km per jaar het omslagpunt ligt. Vanaf 5800km is LPG goedkoper, vanaf 15.000km is diesel goedkoper.

Besparing per jaar als ik overstap naar diesel: 200 euro
Besparing per jaar als ik LPG in laat bouwen: 700 euro.

Dan heb ik het er wel voor over om om de dag aan de pomp te staan.
Heb jarenlang in diverse auto's gereden met LPG.
Maar simpel feit is dat de meeste auto's op LPG na zo'n 100.000 kilometer erg hard beginnen te slijten, waar de meeste diesels dan nog maar nauwelijks gekieteld zijn...

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• FastFred
  • Laatst online: 09-01 19:41
@Pietervs Dan heb je de verkeerde auto's gereden op LPG. Ken er genoeg die rustig naar de 3 ton en verder rijden.

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

FastFred schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 21:49:
@Pietervs Dan heb je de verkeerde auto's gereden op LPG. Ken er genoeg die rustig naar de 3 ton en verder rijden.
Onder andere een Mazda, een Peugeot (306) en een Hyundai Accent.

Ben overgestapt op diesel. Niet per se goedkoper, maar naar mijn mening wel betrouwbaarder.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

S60 D5 en Geartronic... fijne stoelen en krachtige motor.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:51
Handige site om te berekenen wat een auto importeren kost.
https://www.dasimport.nl/

Nee, ik heb er geen ervaringen mee. Ben wel een keer wezen buurten bij de eigenaar. Ziet er verder heel netjes uit.
zover ik heb kunnen nagaan is het grootste voordeel te behalen op een relatief jonge auto (2 a 3 jaar oud) en relatief duur >50/70k nieuwwaarde. De afschrijving en BPM e.d. schrijven echt veel af in de begin jaren, en daarna veel minder.

Succes met zoeken!

If I agreed with you, we'd both be wrong.

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Loft schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 22:51:
Handige site om te berekenen wat een auto importeren kost.
https://www.dasimport.nl/
Die bedragen kloppen niet helemaal aangezien zij er van alles 'bijverzinnen' (alle importbedrijven doen dat overigens). In de praktijk is het goedkoper. Qua algemene indicatie is het wel goed te doen als je het doe-het-zelf-importpakket bekijkt dat komt aardig overeen.
Pagina: 1