Veel data + weinig bel onmogelijk, koppelverkoop tot gevolg

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
De genoemde stelling is iets waar ik nu tegenaan loop en me sterk afvraag of dit wel mag. Vandaar dat ik graag de open discussie hier aanga. Mijn zoektocht op GoT en het wijdere internet levert mij met name veel medeconsumenten op dit zich hetzelfde afvragen of zich erover beklagen.

Mijn persoonlijke situatie is als volgt: ik zit bij KPN voor glasvezel+iptv en mobiel (2x, ook mijn vrouw). We hebben de volgende mobiele abonnementen:
  • 400 bel/sms en 10 GB data voor € 20/mnd
  • 400 bel/sms en 2 GB data voor € 15/mnd
Totaal € 35 per maand aan sim-only abonnementen met gecombineerd 12 GB aan data (te verdelen onderling dankzij KPN Compleet). Dit zijn overigens de abonnement met KPN Compleet verdubbelaar. Ik verbruik werkelijk 2-3 GB per maand, mijn vrouw 4-5 GB. Totaal 6-8 GB dus, als ik het individueel veilig neem, hebben we een abonnement met 5 GB per persoon nodig.

Mijn abonnement loopt zeer binnenkort af en die van mijn vrouw tegen het einde van het jaar. Als ik nu de website van KPN bekijk, dan bestaan deze abonnementsvormen niet meer en kom ik op het volgende uit:
  • 400 bel/sms en 2 GB data voor € 15/mnd (die bestaat dus nog)
  • onbeperkt bel/sms en 4 GB data voor € 22/mnd (te weinig data, teveel bel/sms)
  • onbeperkt bel/sms en 20 Gb data voor € 26/mnd (veel teveel data, teveel bel/sms)
Met 2x het € 22 abonnement gaan we dus € 9 per maand meer betalen totaal en 4 GB per maand erop achteruit, naast dat het wel héél erg krap wordt gezien ons verbruik.
Kies ik het 2 GB en 20 GB abonnement, dan kom ik op € 41 uit. Nog steeds € 6 duurder per maand. Maar... wel 22 GB aan data én onbeperkt bellen voor één van ons.

Goed, om het geheel even in perspectief te zetten: volgens mij is het MB delen (correct me if I'm wrong) vrij uniek bij KPN, maar ook bij de alle andere grote providers (Vodafone, T-Mobile en Tele2) kom ik bij 4/5 GB data niet onder onbeperkt bellen uit.

Tuurlijk, mijn gevoel zegt enerzijds dat die € 6 meer betalen bij KPN helemaal niet zo erg is, want ik krijg er werkelijk meer voor terug. Maar het feit dat ik met mijn huidige abonnementen gewoon ruim voldoende heb én totaal geen behoefte heb aan meer, zowel qua bel/sms als data (er zou in theorie wel 2-3 GB van af mogen én aan 200 bel/sms hebben we ook genoeg), zegt mij ook gewoon dat het volstrekt onnodig is en ik maar moet zwichten voor de ogenschijnlijke koppelverkoop en onderlinge afspraken die de providers maken.

Het is mij namelijk iets té toevallig dat het omslagpunt bij allemaal op de 2 GB data ligt. Wil je meer? Dan krijg je ook onbeperkt bellen door je strot geduwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:14
Waarom zou je verlengen? Kun je het huidige abonnement niet gewoon stilzwijgend laten doorlopen volgens dezelfde voorwaarden?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 20:03:
De genoemde stelling is iets waar ik nu tegenaan loop en me sterk afvraag of dit wel mag.
https://www.mededinging.n...koppelverkoop-toegestaan/
Kun je die criteria eens invullen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-10 08:03

Reptile209

- gers -

Het is maar net hoe je het bekijkt. Vergeet het bellen en sms-deel en let alleen op de data. Dan betaal je 15 euro voor 2 gb, 50% meer voor het dubbele, of ongeveer 90% meer voor onbeperkt. Met in beide hogere pakketten het voordeel dat je ook nog eens onbeperkt kunt bellen.

Koppelverkoop is iemand dwingen om twee producten af te nemen die helemaal los van elkaar bestaan en apart verkrijgbaar zijn. In dit geval is het een pakket en kan je de componenten niet los kopen, dus gewoon een ander product. En blijkbaar is er geen markt voor een (waarschijnlijk toch maar marginaal goedkoper bovendien) los pakket met bijvoorbeeld alleen data en apart alleen bellen, anders zou er wel een partij zijn die dat aanbiedt.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Xander schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 20:08:
Waarom zou je verlengen? Kun je het huidige abonnement niet gewoon stilzwijgend laten doorlopen volgens dezelfde voorwaarden?
Daar heb je een goed punt, ik kan vast stilzwijgend laten doorlopen. Stom dat ik daar nog niet aan heb gedacht. Echter is dat natuurlijk wel een kortetermijnoplossing voor alleen mij en hebben we feitelijk nog steeds het scenario dat het abonnement zoals ik die nu heb niet meer kan krijgen, nergens. Dat staat me wel tegen.
Als ik me met name op nr. 5 focus met het voorbeeld schoen en veters, dan snap ik dat. En het is inderdaad wel zo dat je geen KPN belminuten kan combineren met Vodafone sms'jes en T-Mobile data, dat is logisch.

Maar.. ze verplichten je wel een bepaalde hoeveelheid af te nemen. En om diezelfde analogie te gebruiken: in een schoen heb je 1 veter nodig en je hebt 2 schoenen nodig altijd, dus ook 2 veters totaal. Echter kan je prima abonnementen verkrijgen zonder data, dus waarom niet zonder of met meer belminuten?

Het feit is dat je prima een abonnement zonder data met onbeperkt bellen of 100 bel/sms kan afnemen en zodra je een beetje data wil (tot 2 GB) kan het ook nog allemaal prima in de meeste combinaties. Wil je echter 5 of 10 GB dan ontkomt je dus niet aan onbeperkt bellen. En wordt mijn databundel er beter van of heeft die dat nodig? Nee. Heeft mijn telefoon dat nodig? Nee. Heb ik dat nodig? Nee. Snap ik dat je wel tenminste iets moet afnemen (bijv. 50 of 100 bel/sms)? Ja.

Feit is dat ik tegenwoordig voor mijn werk zelfs een Skype for Business account heb waarmee ik via VoIP bel, daar zit netjes een netnummer aan gekoppeld waar klanten en collega's mij op kunnen bereiken, ook als ik Skype uit heb staan dus. En ja, voor dat laatste heb ik een gsm-verbinding nodig, maar om gebeld te worden geen bundel. En bellen gaat dus via 4G.

Als consument gebruik ik veel FaceTime en af en toe WhatsApp bellen, maar vrijwel zelden nog de gewone gsm-verbinding. Daar blijf ik altijd onder de 100 minuten per maand en sms'jes heb ik al jaren niet meer gebruikt.

Tenzij iemand een goed argument waarom ik het verkeerd zie, is mijn visie dat er wel degelijk sprake is van koppelverkoop omdat je prima zonder het een kunt, wat de omgekeerde abonnementsvormen ook bewijzen (wel bel/sms, geen data).
Reptile209 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 20:13:
Het is maar net hoe je het bekijkt. Vergeet het bellen en sms-deel en let alleen op de data. Dan betaal je 15 euro voor 2 gb, 50% meer voor het dubbele, of ongeveer 90% meer voor onbeperkt. Met in beide hogere pakketten het voordeel dat je ook nog eens onbeperkt kunt bellen.

Koppelverkoop is iemand dwingen om twee producten af te nemen die helemaal los van elkaar bestaan en apart verkrijgbaar zijn. In dit geval is het een pakket en kan je de componenten niet los kopen, dus gewoon een ander product. En blijkbaar is er geen markt voor een (waarschijnlijk toch maar marginaal goedkoper bovendien) los pakket met bijvoorbeeld alleen data en apart alleen bellen, anders zou er wel een partij zijn die dat aanbiedt.
Hoe jij het brengt, ben ik het totaal niet met je eens. Eerst zeg je dat ik ze los van elkaar moet zien, om vervolgens te zeggen dat je ze niet los kan kopen. En zoals ik in bovenstaand voorbeeld zei, je kan inderdaad niet los inkopen per provider, dat snap ik. Maar juist dat elke provider met een 5 GB of grotere bundel onbeperkt bellen bundelt, vind ik koppelverkoop en oneerlijke praktijken.

En dat je voordeel haalt uit grotere bundels, is logisch, dit wordt gecalculeerd door de providers en daarom zijn die stappen ook zo groot van 2 naar 5 naar 20 GB bijv. Wat je echter naar mijn mening vergeet is dat de onderdelen (bel/sms/data) van het product (mobiel abo) wel degelijk afzonderlijk van elkaar af te nemen zijn binnen één provider, zowel technisch als functioneel. En het is dus ook een feit dat je door deze nieuwe constructies meer gaat betalen zoals uit mijn persoonlijke voorbeeld blijkt. En ik heb echt goed onderzoek gedaan voordat ik hier heb gepost, dit is niet over één nacht ijs.

Kortom: het gaat niet over losse producten, maar losse onderdelen binnen een product. Om een analogie te gebruiken: je gaat toch ook niet bij de broodjeszaak eisen dat ik 10 plakken kaas op mijn broodje moet nemen? Of wanneer ik meer pesto wil er ook altijd meer kip op moet? Want ja, een broodje kaas kan niet zonder broodje of kaas, maar of je nu 1, 2 of 3 plakken kaas wil op een sneetje brood of een heel stokbrood, maakt onderling niet uit. Dat is persoonlijke smaak. Telecomproviders eisen echter dat je als je houdt van 3 plakken kaas, je altijd een heel stokbrood moet nemen en niet mag volstaan met een simpele boterham of pistolet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:47
@MooDyBLueS bij Tele2 kun je behalve de unlimited, alle databundels i.c.m. 100 belminuten/sms afnemen. Die bundels zijn 2, 5 of 10 GB.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PinokkioTV
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-08-2024
Mc Donalds verkoopt Cola in hoeveelheden van 0,3, 0,4 en 0,5 liter. Als ik maar 0,2 liter wil, moet ik of een deel weepggooien, of naar een ander “restaurant” waar ze dat wel verkopen. Een leverancier mag zelf bepalen welke volumes men aanbiedt, KPN heeft daarin niet minder rechten dan McDonalds.

iPad Air2 Nokia 5/6/7+/8/7.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
antidote schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 21:41:
@MooDyBLueS bij Tele2 kun je behalve de unlimited, alle databundels i.c.m. 100 belminuten/sms afnemen. Die bundels zijn 2, 5 of 10 GB.
Je hebt gelijk! Die heb ik helemaal over het hoofd gezien. Ben doet het ook overigens, maar dat is een virtuele provider natuurlijk.

Om het even in perspectief te zetten: gezien de eerdere opmerking dat ik natuurlijk ook stilzwijgend kan door laten lopen, blijf ik waarschijnlijk bij KPN, want de andere voordelen zoals MB's delen zijn wel erg fijn. Maar anders zou Tele2 zeker een goede optie zijn.

Verder gaat het in de discussie mij om of dit nu wel of niet eerlijke praktijken zijn.
PinokkioTV schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 22:12:
Mc Donalds verkoopt Cola in hoeveelheden van 0,3, 0,4 en 0,5 liter. Als ik maar 0,2 liter wil, moet ik of een deel weepggooien, of naar een ander “restaurant” waar ze dat wel verkopen. Een leverancier mag zelf bepalen welke volumes men aanbiedt, KPN heeft daarin niet minder rechten dan McDonalds.
Dat ben ik helemaal met je eens. Jij pakt nu echter alleen de cola, terwijl we het in de discussie hebben over een product met onderdelen die niet afzonderlijk gekocht kunnen worden en slechts ten dele onderling te combineren zijn. Jij hebt het echter over vaste bundels, dat die er zijn snap ik. Je kan niet oneindige keuzes geven en het moet ook nog wel een beetje binnen het redelijke voor het bedrijf én consument vallen.

Het is echter wel heel opvallend dat de grote drie geen van allen meer dan 2 GB data leveren zonder daar onbeperkt bellen gekoppeld te hebben. En ja, daar betaal je direct voor, blijkens het abonnement wat ik nu heb. Dus het is ook niet zoals bij de McDonald's dat een menu goedkoper is dan de losse onderdelen. En dat je in dat menu ook alleen maar voor medium of large kan kiezen en niet afzonderlijke maten kan opgeven voor de friet, cola en kip nuggets, is enerzijds gek, maar áls je dat echt wilt, zou je het los kunnen kopen. Ben je duurder uit, maar het kan.

In het telecom voorbeeld ben je én duurder uit én kan je niet zonder een grote bundel van het onderdeel waar je niks aan hebt. Afgelopen maand heb ik 57 bel/sms verbruikt, ik heb nu al een overkill met 400, wat moet ik met onbeperkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-10 08:03

Reptile209

- gers -

De vraag is dan: welk deel van je abonnement zou de kosten voor onbeperkt bellen dekken volgens jou? Is dat 1 euro per maand, een tientje of nog meer? Los van alle overhead die toch al bij een abonnement hoort, want die dek je al met je databundel. Ik denk dat die kosten voor een telco bijna niks zijn (al was het maar omdat niemand zoveel belt), dus dat het meer een "service" is, dan dat je daar als consument een flinke korting voor kunt verwachten.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 01:14
MooDyBLueS schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 22:34:
[...]

Het is echter wel heel opvallend dat de grote drie geen van allen meer dan 2 GB data leveren zonder daar onbeperkt bellen gekoppeld te hebben. En ja, daar betaal je direct voor, blijkens het abonnement wat ik nu heb.
Ja, ben je daar wel zeker van?

Ik zou namelijk concluderen dat abonnementen sowieso duurder zijn geworden, waarschijnlijk door sterk toegenomen dataverbruik in de afgelopen jaren.

Ben je er wel zo zeker van dat een vergelijkbaar abonnement met slechts 400 minuten goedkoper zou zijn dan met 'onbeperkt'? Ik heb daar mijn twijfels bij. Waarschijnlijk weten providers dat de doorsnee gebruiker toch niet over die 400 min/sms heen gaat, en zetten ze daarom "onbeperkt!!!" neer als lokkertje/marketing voor iets wat feitelijk hetzelfde is.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 21:34:
[...]

Als ik me met name op nr. 5 focus met het voorbeeld schoen en veters, dan snap ik dat. En het is inderdaad wel zo dat je geen KPN belminuten kan combineren met Vodafone sms'jes en T-Mobile data, dat is logisch.
Aan criterium 5 wordt inderdaad voldaan: veel data + weinig bel is objectief niet te rechtvaardigen. Je kunt prima veel data gebruiken zonder te bellen. Bij criteria 1, 2 en 4 denk ik niet dat eraan wordt voldaan, hoewel je bij 4 kunt zeggen dat voip-providers uit de markt worden gedrukt. Omdat niet aan alle criteria wordt voldaan, is deze vorm van koppelverkoop legaal.
Feit is dat ik tegenwoordig voor mijn werk zelfs een Skype for Business account heb waarmee ik via VoIP bel, daar zit netjes een netnummer aan gekoppeld waar klanten en collega's mij op kunnen bereiken, ook als ik Skype uit heb staan dus. En ja, voor dat laatste heb ik een gsm-verbinding nodig, maar om gebeld te worden geen bundel. En bellen gaat dus via 4G.

Als consument gebruik ik veel FaceTime en af en toe WhatsApp bellen, maar vrijwel zelden nog de gewone gsm-verbinding. Daar blijf ik altijd onder de 100 minuten per maand en sms'jes heb ik al jaren niet meer gebruikt.
Je kunt een data-only abonnement afsluiten en elders een voip-abonnement afnemen. T-mobile en vodafone bieden zulke abonnementen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Xander schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 22:40:
[...]

Ik zou namelijk concluderen dat abonnementen sowieso duurder zijn geworden, waarschijnlijk door sterk toegenomen dataverbruik in de afgelopen jaren.
Ja, want mijn vrouw en ik hebben 2 jaar geleden binnen een maand van elkaar allebei een nieuw KPN sim-only abonnement afgesloten. Die van haar is nog voor exact dezelfde prijs met exact dezelfde bundels verkrijgbaar (€ 15 voor 400 bel/sms en 2 GB data), maar die van mij (€ 20 voor 400 bel/sms en 10 GB data) is nergens meer te bekennen. En dus krijg ik de keuze voor:
- € 7 minder betalen, dan houd ik 400 bel/sms, maar slechts 2 GB data
- € 2 meer betalen, dan krijg ik onbeperkt bellen, maar slechts 4 GB data
- € 6 meer betalen, dan krijg ik onbeperkt bellen en maar liefst 20 GB data

Geen slechte deals op zichzelf, maar onbeperkt bellen heb ik dus niks aan. Daarom moet ik sowieso meer gaan betalen, dat is een feit. (Tenzij ik stilzwijgend laat doorlopen, waar het op lijkt uit te monden, maar dat maakt voor de discussie an sich niks uit).
Ben je er wel zo zeker van dat een vergelijkbaar abonnement met slechts 400 minuten data goedkoper zou zijn dan met 'onbeperkt'? Ik heb daar mijn twijfels bij. Waarschijnlijk weten providers dat de doorsnee gebruiker toch niet over die 400 min/sms heen gaat, en zetten ze daarom "onbeperkt!!!" neer als lokkertje/marketing voor iets wat feitelijk hetzelfde is.
Ja, wederom weet ik dat zeker want ik heb mijn overzicht met diverse abonnementen van 2 jaar geleden nog netjes in mijn OneDrive staan. Het enige verschil is dat het laatstgenoemde abonnement 2 jaar geleden € 1 goedkoper was en 10 GB data bevatte. De rest was hetzelfde.
GlowMouse schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 22:49:
[...]

Aan criterium 5 wordt inderdaad voldaan: veel data + weinig bel is objectief niet te rechtvaardigen. Je kunt prima veel data gebruiken zonder te bellen. Bij criteria 1, 2 en 4 denk ik niet dat eraan wordt voldaan, hoewel je bij 4 kunt zeggen dat voip-providers uit de markt worden gedrukt. Omdat niet aan alle criteria wordt voldaan, is deze vorm van koppelverkoop legaal.
Daar heb je een punt, ik las het net nogmaals door en toen werd mij duidelijk dat aan alle 5 voldaan moet worden. Dan denk ik ook oprecht dat dit gewoon mag. Helemaal eerlijk en concurrerend vind ik het niet. Zeker niet als de feiten zeggen dat de grote drie zich hieraan schuldig maken en alleen Tele2 en Ben voor zover ik heb gezien een echt ander combinatieproduct leveren. Bij elkaar hebben de grote drie namelijk wel punt 1 te pakken. Punt 2 en 4 ben ik helemaal met je eens, daaraan maken ze zeker niet schuldig, blijkens de mogelijkheden die Tele2 en Ben aanbieden.
Je kunt een data-only abonnement afsluiten en elders een voip-abonnement afnemen. T-mobile en vodafone bieden zulke abonnementen aan.
Ja, dat heb ik in feite zakelijk dus. Daarom heb ik ook geen zakelijke sim nodig. Skype for Business is onze VoIP oplossing met een PSTN koppeling om zelf nog wel op een normaal nummer gebeld te kunnen worden.

En persoonlijk vind ik een paar belminuten wel handig, 100 zou voldoende zijn en of dat er nu net wat meer zijn maakt ook niet uit, maar onbeperkt gaat wel erg ver.

[ Voor 30% gewijzigd door MooDyBLueS op 18-10-2017 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-10 14:52
Let op dat bij stilzwijgend doorlopen je vaak je 'korting' van pak 'm beet een tientje per maand kwijt gaat raken. Kijk maar eens op je factuur.

Zelf m'n T-Mobile abbonnement laten doorlopen met verval van korting omdat ik nu een bundel heb met 20GB met 2 extra (data)-simkaarten - dat zouden nu 3 losse abbonementen moeten worden waarbij zelfs 3x5GB en dus niet deelbaar duurder zou uitkomen :')

[ Voor 46% gewijzigd door ufear op 18-10-2017 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-10 15:21
MooDyBLueS schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 20:03:
ogenschijnlijke koppelverkoop en onderlinge afspraken die de providers maken.
Onderlinge afspraken (kartelvorming?) vind ik wel een zware beschuldiging. Volgen de providers elkaar niet gewoon en is dat het gevolg van dat de markt gewoon verzadigd is? Misschien kan je het vergelijken met de benzinemarkt. Alle bedrijven gaan uit van de adviesprijs en geven daarop een x bedrag aan korting. Maar van kartel is geen sprake, al lijkt het er wel op.

Of er sprake is van koppelverkoop, misschien wel ja, maar dat is vaak gewoon toegestaan. Het is nou eenmaal een feit dat we steeds minder bellen en meer data gebruiken. Belminuten kost een provider kosten een provider niet veel. Onbeperkt aantal belminuten in een pakket maakt het pakket wel mooier. Een provider zou kunnen kiezen om alles los te verkopen (behalve data), genoeg providers die dat wel doen. Ze hebben er nou eenmaal niet voor gekozen om het zo aan te bieden (commerciële redenen?). Of het eerlijk is, dat is per persoon denk ik verschillend. Maar zo zijn denk ik heel veel dingen oneerlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
ufear schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 22:52:
Let op dat bij stilzwijgend doorlopen je vaak je 'korting' van pak 'm beet een tientje per maand kwijt gaat raken. Kijk maar eens op je factuur.
Aha, goede tip om eens naar te kijken!
Jimster schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 23:03:
[...]

Onderlinge afspraken (kartelvorming?) vind ik wel een zware beschuldiging. Volgen de providers elkaar niet gewoon en is dat het gevolg van dat de markt gewoon verzadigd is? Misschien kan je het vergelijken met de benzinemarkt. Alle bedrijven gaan uit van de adviesprijs en geven daarop een x bedrag aan korting. Maar van kartel is geen sprake, al lijkt het er wel op.
Je mag er zo zwaar of ligt aan tillen zoals jij denkt dat nodig is. ;) Zonder gekheid: je sluit er zelf al mee af: het lijkt erop.

Eerst de feiten: Nederland kent op gsm/4G gebied slechts 4 fysieke providers: KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2. De rest zijn virtuele providers. Tele2 is op dit gebied een relatieve nieuwkomer en heeft zijn kracht met name te danken aan de (wederom relatief) recente investering in hun eigen 4G netwerk, maar procentueel stellen ze nog niks voor bij de grote drie. KPN had in 2016 42,5% marktaandeel, Vodafone 32,5% en T-Mobile 21,2%. Dan blijft 3,8% over voor Tele2.

Dan het hypothetische stuk: stel je eens voor dat KPN hiermee begonnen is, vervolgens volgt Vodafone omdat ze denken "dat is wel een goed idee (voor ons)" en T-Mobile volgt vervolgens ook omdat ook zij geen oogkleppen op hebben. Dan is KPN de aanstichter van dit verhaal, maar uiteindelijk T-Mobile degene die ervoor zorgt dat 96,8% van de markt alleen maar deze opties aanbiedt. Dat noem ik toch echt een mate van kartelvorming.

Hoewel ik hiermee niet zeg dat het daadwerkelijk afgesproken is, verziekt dit wel de marktwerking. Het is echter wel mogelijk om een alternatief te bieden, blijkens Tele2.

Ik zit daarom zelf ook af te wegen of ik de andere gemakken van KPN (altijd internet ook buiten de bundel, MB's delen, KPN Compleet) zwaar genoeg vind, anders zou voor mij de keuze voor Tele2 een eenvoudige zijn.
Of er sprake is van koppelverkoop, misschien wel ja, maar dat is vaak gewoon toegestaan. Het is nou eenmaal een feit dat we steeds minder bellen en meer data gebruiken. Belminuten kost een provider kosten een provider niet veel. Onbeperkt aantal belminuten in een pakket maakt het pakket wel mooier. Een provider zou kunnen kiezen om alles los te verkopen (behalve data), genoeg providers die dat wel doen. Ze hebben er nou eenmaal niet voor gekozen om het zo aan te bieden (commerciële redenen?). Of het eerlijk is, dat is per persoon denk ik verschillend. Maar zo zijn denk ik heel veel dingen oneerlijk.
Ik vind het meest bijzondere aan jouw hele verhaal wel dat je vraagtekens zet achter "commerciële redenen". Laten we nu niet doen of we niet meer zelf kunnen nadenken, want we weten dondersgoed dat het primaire belang van alle telecombedrijven is om geld te verdienen. Dat is en zal altijd hun eerste belang zijn. Daar is ook helemaal niks mis mee, maar pas op de plaatsen daarna komen zaken als innovatie, klanttevredenheid, etc. En ik heb de feiten gewoon op tafel liggen zoals ik hierboven ook al heb uitgelegd met de abonnementen van 2 jaar geleden.

Het geheel ontledend snap ik ook prima dat het abonnement waar ik persoonlijk voor heb gekozen misschien wel een té populaire keuze (lees: te goede deal) is geweest destijds en dat KPN er niet genoeg geld aan verdient. Dus ja, met een onbeperkt bellen + 20 GB data abonnement zeggen ze eigenlijk: we weten dondersgoed dat bijna niemand meer belt, maar we moeten nu eenmaal een marketingreden achter de hogere prijs kunnen zetten zodat we het onze klanten kunnen laten geloven dat dit een minstens net zo goede deal is. Wat in werkelijkheid ook gewoon zo is, want puur over die combinatie hoor je mij ook niet klagen... mits je iemand bent die het ook echt gebruikt.

Hoe dan ook, ik denk dat we het allemaal op veel vlakken wel met elkaar eens zijn, maar ik ben met sommige dingen wel principieel ingesteld en daarom ook dat mijn principe zegt dat Tele2 de juiste keuze is, terwijl mijn verstand zegt dat als ik een slimme keuze maak ik misschien maar een paar euro meer per maand betaal voor beide abonnementen en het verder dan niks meer uitmaakt in de praktijk. Maar ja, dan geef je wel toe aan hetgeen je zo hekelt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xander schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 22:40:
[...]

Ik zou namelijk concluderen dat abonnementen sowieso duurder zijn geworden, waarschijnlijk door sterk toegenomen dataverbruik sterk afgenomen concurrentie in de afgelopen jaren.
FTFY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ja ja, lekker inhoudelijk ook.

Mijn gevoel is dat de prijs van de huidige mobiele abo's inderdaad gebaseerd zijn op de prijs van data. De kosten voor bellen doet er niet echt meer toe.

Koppelverkoop? Valt wel mee denk ik. Sommige internet provider leveren ook meer dan alleen maar ping en mail. Denk aan (binary) news-, irc- of shellservers.

Daarnaast zou je kunnen beargumenteren dan koppelverkoop over koppelen van het ene product/dienst aan het andere gaan en niet over de hoeveelheid daarvan.

[ Voor 72% gewijzigd door jant op 18-10-2017 23:51 ]

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 23:27:
[...]

Dan het hypothetische stuk: stel je eens voor dat KPN hiermee begonnen is, vervolgens volgt Vodafone omdat ze denken "dat is wel een goed idee (voor ons)" en T-Mobile volgt vervolgens ook omdat ook zij geen oogkleppen op hebben. Dan is KPN de aanstichter van dit verhaal, maar uiteindelijk T-Mobile degene die ervoor zorgt dat 96,8% van de markt alleen maar deze opties aanbiedt. Dat noem ik toch echt een mate van kartelvorming.
Wikipedia: Oligopolie
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/mededinging/kartel
Soms nemen bedrijven precies hetzelfde besluit, zonder dat zij hierover afspraken maken. Als het ene bedrijf de prijs verhoogt, doen de concurrenten dit ook. Dit is niet verboden, zolang ze het elkaar van te voren maar niet laten weten.
https://www.acm.nl/nl/ond...-mag-maar-er-zijn-grenzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-10 11:16
[...]

Aha, goede tip om eens naar te kijken!
Bij KPN verlies je de korting niet. Bij T-mobile is dat inderdaad wel zo.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieBrave
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-10 14:35
Eventueel Simpel? 12,50€ voor 6 GB en 500 minuten en onbeperkt SMS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 17:26
Wat je ook nog zou kunnen doen is dat 1 van de twee alleen het abbotje neemt van 150 bel/sms en de andere de optie onbeperkt bellen/sms met 10GB en dan MB's delen met de ander. Geen idee of deze constructie kan als 1 van de abbo's standaard geen mb's heeft. Bellen onderling kost geen belminuten en als er naar de familie/vrienden uitgebreid gebeld gaat worden, pak je gewoon de telefoon die onbeperkt bellen heeft.
Dit is 8.5 + 26 = 34.5. Dus zelfs 50 cent goedkoper dan wat je nu hebt.

Zelf heb ik mijn KPN abbotje al 1.5 jaar laten doorlopen na einde contract. Ik betaal nu 10 euro voor 100 bel/sms + 1GB en wanneer ik praktisch hetzelfde zou willen bij KPN ben ik al 5 euro duurder per maand uit. Dus ik laat hem ook nog mooi doorlopen totdat KPN ooit een keer zegt nu is het genoeg geweest :P.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Neem allebei T-Mobile 5 GB + onbeperkt bellen voor €22,00. Kies allebei voor T-Mobile Samen en je krijgt allebei €5,00 korting per maand. Oftewel je betaald effectief €17,00 per maand.

Dan kom je een euro goedkoper uit dan nu en heb je allebei de hoeveelheid data die je nodig hebt. Heb je ook nog eens het beste 4g netwerk (volgens de tests).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foodie88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-08 22:13
[...]

Hoewel ik hiermee niet zeg dat het daadwerkelijk afgesproken is, verziekt dit wel de marktwerking. Het is echter wel mogelijk om een alternatief te bieden, blijkens Tele2.
Daarom is het juist géén kartelvorming. Kartelvorming treedt alleen op, wanneer concurrerende bedrijven horizontale of verticale afspraken maken (in dit geval zou dat waarschijnlijk horizontaal zijn, op prijsniveau) of wanneer concurrenten informatie delen die de marktwerking en onderlinge concurrentie kan beperken.

Dat gebeurt hier niet - bedrijven mogen elkaar gewoon in de gaten houden en reageren op wat de ander doet.

BF1 Stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

The_Ghost16 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 10:19:
Neem allebei T-Mobile 5 GB + onbeperkt bellen voor €22,00. Kies allebei voor T-Mobile Samen en je krijgt allebei €5,00 korting per maand. Oftewel je betaald effectief €17,00 per maand.

Dan kom je een euro goedkoper uit dan nu en heb je allebei de hoeveelheid data die je nodig hebt. Heb je ook nog eens het beste 4g netwerk (volgens de tests).
Idd, zo moeilijk is het niet

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
als je geen belminuten nodig hebt, kun je een data only abonnement nemen, oa vodafone heeft die. je krijgt dan wel GEEN telefoonnummer! gebruik je data diensten die dit wel vereisen ( whatsapp? ) dan gaat dit natuurlijk niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 22:50:
[...]
Zeker niet als de feiten zeggen dat de grote drie zich hieraan schuldig maken en alleen Tele2 en Ben voor zover ik heb gezien een echt ander combinatieproduct leveren.
En snelle check leert dat ook Simyo en Youfone je gewoon vrij laten kiezen. Beide halen niet de 10GB per maand echter. Want ik begrijp niet helemaal waarom je per se enkel naar de grote drie wil kijken.

Onder de streep vermoed ik dat het verhaal simpelweg is, dat bellen ze nauwelijks iets kost (je zegt zelf dat je veel Facetime gebruik, ik vermoed dat dat 10x de bandbreedte kost van bellen). En gezien de meeste toch beperkt bellen, kunnen ze er mooi gratis reclame mee maken. Kan je echt klagen dat je gratis onbeperkt bellen erbij krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:42
Wat zegt KPN als je bij hun informeert wat er mogelijk is, vaak kunnen ze je in de winkel wat beter helpen dan dat het op het www staat.

En wat ik mij afvraag, je zegt dat de dat gebruikt wordt om zaklijk te Skypen/bellen. Waarom betaald de werkgever dat dan niet?

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:41

P_Tingen

omdat het KAN

Stap lekker over naar Simpel tijdens de verdubbeldagen: 2 x een abo van €12,50 voor 6GB en 500min. Klaar. Ben je nog voordeliger uit dan nu ook.
https://www.bellen.com/mo...nly/3-gb-plus-250-minuten

edit: @DieBrave was me al voor

[ Voor 11% gewijzigd door P_Tingen op 19-10-2017 13:23 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Laatst online: 11-10 01:49

macnerd

No Apples please :-)

Toevallig niet een dual-sim phone? Dan kun je er een data-simmetje bijplaatsen (eventueel van een andere provider)

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Sissors schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 11:59:
[...]

En snelle check leert dat ook Simyo en Youfone je gewoon vrij laten kiezen. Beide halen niet de 10GB per maand echter. Want ik begrijp niet helemaal waarom je per se enkel naar de grote drie wil kijken.

Onder de streep vermoed ik dat het verhaal simpelweg is, dat bellen ze nauwelijks iets kost (je zegt zelf dat je veel Facetime gebruik, ik vermoed dat dat 10x de bandbreedte kost van bellen). En gezien de meeste toch beperkt bellen, kunnen ze er mooi gratis reclame mee maken. Kan je echt klagen dat je gratis onbeperkt bellen erbij krijgt?
De grote drie (en Tele2 met 4G alleen) zijn providers met eigen infrastructuur. De rest (virtuele providers) koopt bij hun in. Voor zover ik heb gezien bij de paar virtuele providers die ik bekeken heb, heb je soms niet alle frequenties tot je beschikking en is de maximum internetsnelheid ook vaak lager. Ook te zien aan het feit dat bijv. Simyo (als ik het goed heb) pas sinds begin dit jaar 4G aanbiedt. Ik betaal gemiddeld € 800-1.000 voor een nieuwe smartphone elke 2 jaar, dan wil ik ook qua netwerk een provider hebben waar ik vooraan zit bij de uitrol van nieuwe snelheden/features/dekking.

Op je laatste statement ingaand: ik heb nu al een paar keer de feiten neergelegd om aan te tonen dat onbeperkt bellen toch echt niet gratis is. Ik neem aan dat je die feiten toch ook wel gelezen hebt?
ozzynator schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 12:31:
Wat zegt KPN als je bij hun informeert wat er mogelijk is, vaak kunnen ze je in de winkel wat beter helpen dan dat het op het www staat.

En wat ik mij afvraag, je zegt dat de dat gebruikt wordt om zaklijk te Skypen/bellen. Waarom betaald de werkgever dat dan niet?
KPN heb ik wel gebeld, zij geven aan dat de abonnementen op hun website de enige zijn die ze hebben. Ze kunnen op de achtergrond niet een ander abonnement/bundel aanvinken vertellen ze me.
En als ik stilzwijgend door laat lopen, verlies ik inderdaad de actiekorting die eigenlijk altijd geldt, zolang je maar verlengt.
P_Tingen schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 13:21:
Stap lekker over naar Simpel tijdens de verdubbeldagen: 2 x een abo van €12,50 voor 6GB en 500min. Klaar. Ben je nog voordeliger uit dan nu ook.
https://www.bellen.com/mo...nly/3-gb-plus-250-minuten

edit: @DieBrave was me al voor
Hier gelden dezelfde redenen als ik hierboven heb aangehaald, liever geen virtuele provider voor mij.
macnerd schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 00:21:
Toevallig niet een dual-sim phone? Dan kun je er een data-simmetje bijplaatsen (eventueel van een andere provider)
Nope, dat heeft Apple niet. ;)
Pagina: 1