Videokaart geeft geen display TENZIJ ik remote desktop inlog

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carl_the_cactus
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-05 10:59
Vage titel, niewaar? Da's omdat dat nou precies het geval is wat er hier aan de hand is.

Klein verhaaltje: m'n Phanteks Evolv Shift kwam met ene dodgy PCIe riser kabel, dus bij Phanteks aan de bel getrokken, nieuwe vandaag gekregen. Ruil m'n oude riser om voor de nieuwe, geen display. De computer start normaal op, alles gaat normaal aan (inclusief toetsenbord en muis) maar het beeld blijft zwart. Het scherm blijft ook in stand-by staan en bij het verwisselen van input zegt 'ie "geen signaal". Ik denk: leuk, nog een defecte riser. Dan maar de oude weer proberen. Doet 'ie het weer niet. Nog als laatste hoop maar m'n HDMI kabel erin gegooid, weer niets. Ja wat zullen we nou krijgen...

Dus ik de halve computer uit elkaar halen om m'n videokaart (MSI reference Vega 56) maar eens direct in het bord te pluggen. Start weer normaal op, maar weer zonder beeld. Oh kom op, denk ik, hoe kan een simpele PCIe riser verwisseling een GPU dood maken. Ik zet het hele ding weer in elkaar met de nieuwe riser en start hem weer op, weer zonder beeld. Ik denk, laat ik is zonder beeld proberen in te loggen. Ik weet namelijk dat een van m'n ventilatoren in RPM verminderd bij het inloggen omdat dat ding door ASRock's F-stream software wordt bestuurd en dat start pas op na het inloggen. Ik m'n wachtwoord invullen, en ja hoor, RPM gaat omlaag. Het hele ding werkt gewoon, behalve toch wel het meest vitale deel, display-out.

Nu denk ik, eens kijken wat Windows zegt achter het zwarte scherm. Ik log in met AnyDesk en wordt gegroet met een beeldscherm resolutie uit het jaar kruik. 640x480 (zie https://imgur.com/x0hFHg7). Nou, dan gaan we toch naar instellingen om dat te veranderen? Mooi niet, denkt Windows. Het menuutje is grijs gemaakt en ik kan er niks aan veranderen (zie https://imgur.com/1mWb5ox). De AMD driver is zoals gewoonlijk na het opstarten gereset en staat op de Balanced modus. Hij wordt in GPU-Z ook normaal gedetecteerd en heeft geen moeite met GPU-Z's render test waar hij ook normaal op reageert (clockspeed, warmte, koeling etc).

TLDR Videokaart stuurt geen beeldsignaal naar m'n scherm, schermresolutie zit vast op 640x480 maar ik kan wel via Remote Desktop inloggen. Ik heb geen enkel idee wat er hier aan de hand is. Je zou denken dat als de GPU zelf het probleem is dat ik dus ook niet zou kunnen remote-accessen of dat wel zou kunnen doen maar dan met artifacts links en rechts (AnyDesk pakt tenslotte het beeld als het op het punt staat m'n DisplayPort kabel te betreden). Maar er is niks mis mee verder. Ook geen zichtbare schade. Behalve dan dat ik geen display-out signaal krijg over geen enkele van m'n 3 DisplayPort-poorten en m'n enkele HDMI poort. Iemand enig idee what the hell hier aan de hand is? M'n scherm doet het verder ook gewoon aangezien hij wel de kabel detecteert als hij wordt ingeplugd in m'n videokaart maar vervolgens geen signaal wilt ontvangen.

M'n overige specs:

ASRock AB350 Gaming ITX/ac
Ryzen 5 1600 @ stock alles
16GB Corsair LPX DDR4-3000@ 2133 (stock alles)
Corsair SF600 PSU
AOC G2460PF als scherm

Beste antwoord (via carl_the_cactus op 19-10-2017 20:31)

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:11
misschien ondersteund je monitor geen 640x480, maar pas vanaf 800x600 (althans de mijne). Is het niet een driver probleem en kan of wil je monitor die lage reso niet tonen?

Ik heb met mijn monitor soms ook geen beeld, pc en scherm compleet van het stroom afhalen voor 5 min werkt bij mij. Misschien proberen? (1070 GTx hier icm 1600x)

Dat laatste Heb ik op Google gevonden en werkt bij mij, schijnt een dingetje te wezen Ryzen icm met Nvidia. Bij mij werkt dit voor paar weken en dan heb ik weer zwart scherm terwijl alles gewoon werkt.

Zit op tel sorry voor spelling / autocorrect

[ Voor 71% gewijzigd door RedHat op 18-10-2017 23:14 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-05 21:54
Zit er toevallig een on board videokaart op het moederbord? Probeer die dan eens. Een bios reset kan ook nog wonderen doen, check daarvoor even de handleiding van je mobo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carl_the_cactus
arvidbeheerder schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 19:52:
Zit er toevallig een on board videokaart op het moederbord? Probeer die dan eens. Een bios reset kan ook nog wonderen doen, check daarvoor even de handleiding van je mobo
Nope, Ryzen heeft geen iGPU. BIOS heb ik onlangs al een keer moeten resetten, maar da's nu een beetje onmogelijk sinds ik niet op m'n scherm kan zien waar ik zit in de BIOS. Remote Dekstop werkt hier alleen na het inloggen in Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Hoe lang zijn de kabels die je probeert?
Zorg dat de kabels niet langs iets lopen wat inteferentie kan geven.

Kan je via AnyDesk in het windows log kijken of je daar iets opvallends vind?

Kan je kijken of je pc voor de rest wel stabiel is? Bijvoorbeeld prime95 voor cpu en test je gpu en voeding met OCCT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carl_the_cactus
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 21:39:
Hoe lang zijn de kabels die je probeert?
Zorg dat de kabels niet langs iets lopen wat inteferentie kan geven.

Kan je via AnyDesk in het windows log kijken of je daar iets opvallends vind?

Kan je kijken of je pc voor de rest wel stabiel is? Bijvoorbeeld prime95 voor cpu en test je gpu en voeding met OCCT.
De PCIe riser die Phanteks levert is iets van 20cm lang. Niks abnormaals dus, ook vaag dat de vorige (die soort van werkte maar ook af en toe niet) het dus ook niet meer doet.

Windows log, waar zou ik dat kunnen vinden.

OCCT, zal 't morgen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

carl_the_cactus schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 22:02:
[...]

De PCIe riser die Phanteks levert is iets van 20cm lang. Niks abnormaals dus, ook vaag dat de vorige (die soort van werkte maar ook af en toe niet) het dus ook niet meer doet.

Windows log, waar zou ik dat kunnen vinden.

OCCT, zal 't morgen doen.
Het heet "Event Viewer" als je dat in start intikt dan zie je het.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
misschien ondersteund je monitor geen 640x480, maar pas vanaf 800x600 (althans de mijne). Is het niet een driver probleem en kan of wil je monitor die lage reso niet tonen?

Ik heb met mijn monitor soms ook geen beeld, pc en scherm compleet van het stroom afhalen voor 5 min werkt bij mij. Misschien proberen? (1070 GTx hier icm 1600x)

Dat laatste Heb ik op Google gevonden en werkt bij mij, schijnt een dingetje te wezen Ryzen icm met Nvidia. Bij mij werkt dit voor paar weken en dan heb ik weer zwart scherm terwijl alles gewoon werkt.

[ Voor 71% gewijzigd door RedHat op 18-10-2017 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_S
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-11-2024
Al een andere monitor geprobeerd ? Kwestie van dat al uit te sluiten als oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carl_the_cactus
Master_S schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 07:42:
Al een andere monitor geprobeerd ? Kwestie van dat al uit te sluiten als oorzaak.
Ga 't hele ding vanmiddag aan m'n TV hangen, en daarvoor ook nog m'n oude GT210 proberen in het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indodraakje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-05 14:19
carl_the_cactus schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 20:06:
[...]

Nope, Ryzen heeft geen iGPU. BIOS heb ik onlangs al een keer moeten resetten, maar da's nu een beetje onmogelijk sinds ik niet op m'n scherm kan zien waar ik zit in de BIOS. Remote Dekstop werkt hier alleen na het inloggen in Windows.
Je kan de bios resetten door je pc van het stroomnet af te halen en dan de batterij die in je moederbord zit eruit te halen, Nadat minimaal 1 minuut is verstreken, batterijtje weer op zijn plek te zetten.

en volgens mij heeft een moederbord dezer dagen een Clear cmos knopje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carl_the_cactus
Indodraakje schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 12:55:
[...]

Je kan de bios resetten door je pc van het stroomnet af te halen en dan de batterij die in je moederbord zit eruit te halen, Nadat minimaal 1 minuut is verstreken, batterijtje weer op zijn plek te zetten.

en volgens mij heeft een moederbord dezer dagen een Clear cmos knopje?
Klop, maar dat werkte dus ook niet. De bios batterij trick doen we zo ook maar even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carl_the_cactus
RedHat schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 23:07:

Ha, het 5 minuten van het stroom af halen heb z'n werk gedaan. Super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
carl_the_cactus schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 20:31:
[...]

Ha, het 5 minuten van het stroom af halen heb z'n werk gedaan. Super!
Top, dan heb je hetzelfde probleem als ik heb. Ongeveer elke maand heb ik het probleem en een volledige powerdown voor een aantal minuten verhelpt het probleem weer voor een aantal weken. Erg rare bug, maar wij zijn niet de enige.

Temps, hardware test , voeding etc alles is goed. Is gewoon een rare bug ergens, waar meerdere mensen met Ryzen en Nvidia last van hebben.

Fijn dat ik je heb kunnen helpen :)

gallery: RedHat

Dat is mijn 'gear' misschien kun je e.e.a. matchen om te kijken waar het probleem echt in zit.

[ Voor 25% gewijzigd door RedHat op 19-10-2017 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carl_the_cactus
RedHat schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 21:29:
[...]

Top, dan heb je hetzelfde probleem als ik heb. Ongeveer elke maand heb ik het probleem en een volledige powerdown voor een aantal minuten verhelpt het probleem weer voor een aantal weken. Erg rare bug, maar wij zijn niet de enige.

Temps, hardware test , voeding etc alles is goed. Is gewoon een rare bug ergens, waar meerdere mensen met Ryzen en Nvidia last van hebben.

Fijn dat ik je heb kunnen helpen :)

gallery: RedHat

Dat is mijn 'gear' misschien kun je e.e.a. matchen om te kijken waar het probleem echt in zit.
Heh, we hebben niks hetzelfde. Jij de 1600X, ik de 1600. Jij een Gigabyte bord, ik een ASRock. Jij een 1070, ik een V56, enz... Maar goed. We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indodraakje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-05 14:19
wat voor kabel gebruik je eigenlijk? displayport? hdmi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carl_the_cactus
Indodraakje schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 23:49:
wat voor kabel gebruik je eigenlijk? displayport? hdmi?
DP voor FreeSync support.
Pagina: 1