Shimano HB-NX50 naafdynamo werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 603214

Topicstarter
Hallo mensen,

Ik heb een aantal maanden geleden een tweedehands Gazelle Furore herenfiets gekocht.
Daar zit een koplamp met batterij op maar de batterijen gaan vrij snel leeg en ik dacht ik probeer maar eens te kijken of ik toch die naafdynamo aan de praat krijg.

Allereerst viel mij meteen op dat er op de aansluiting van de naafdynamo (waar het stekkertje op moet) 1 aansluit pin miste(als je m openhaalt gelijk de voorste) , dus wiel eruit geschroefd en de aansluiting losgehaald en ja, geen 2e aansluiting.
Dus van een sloopnaafdynamo zon aansluitring en ook gelijk maar dat 2 delige stekkertje dat aan de kabels van de lamp horen meegenomen.
aansluit ring erop gezet, nog steeds geen licht. doorgemeten met draaiend wiel, geen voltage.

ik vraag mij af wat het nou precies kan zijn? het is een originele naafdynamo die bij die fiets hoort dus wil ik het graag origineel houden en werkend. iemand enig idee wat het kan zijn??

Groet Mathieu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Weet je zeker dat hij helemaal compleet is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De originele lamp die erbij hoort heb ik niet, maar wou er al een andere lamp op hebben die dan op de naafdynamo werkt.
Dus nee, weet ik eigenlijk niet, ik kan nergens een exploded view vinden van dat type of een onderdelen lijst.
kleine toevoeging: de Frame Connection Terminal zat er niet op, die had ik dus van een sloop naafdynamo eraf gehaald

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 603214 op 18-10-2017 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
het kan natuurlijk zijn dat de dynamo kapot is..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zou kunnen maar hoop het niet eerlijk gezegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Zelf ook al eens gehad.. naafdynamo die er mee ophield.. toen het gehele wiel maar vervangen. was goedkoper om een compleet wiel uit Duitsland te laten komen (ETRTO 559-19) dan er een andere naafdynamo in te spaken :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja naafdynamo's zijn prijzig,maar ik ga zelf nog ff ens n keer kijken en anders ff naar de fietsenmaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Anoniem: 603214 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 10:17:
Ja naafdynamo's zijn prijzig,maar ik ga zelf nog ff ens n keer kijken en anders ff naar de fietsenmaker
Gister na aanleiding van dit topic voor mn andere fiets ( nu nog gewoon wiel / dynamo ) ook even een vervangend wiel + naafdynamo besteld... inc wielmoren (of snelspanner) velglint & aansluitblokjedingetje van de dynamo voor nog geen 65,- thuis bezorgt
een losse dynamo zit al op 45 euro ofzo
Ryde ZAC2000 geoogde holkamervelg

- 26 inch Topholkamervelg
- ETRTO-afmeting: 559-19
- Materiaal: Aluminium
- 36-gaats
- geoogd
- zeer licht en rigide
- ø Ventielopening: 8,5 mm (6,5 mm)
- aanbevolen bandbreedte: 28 - 51 mm
- Gewicht: 610 g
- Kleur: gepolijst zilver

Spaken:
Hoogwaardige en betrouwbare Nirosta spaken

- Nirosta (hooggelegeerd, roestvrij staal)
- ø Spaakboog: 2,00 mm
- ø Nippel: 2,00 mm
- kleur: zilver

Naaf:
Zeer lichte, compacte en efficiënte naafdynamo

- Shimano DH-C6000-3R naafdynamo
- Aluminium
- Dubbele contactafdichting
- zeer geringe rolweerstand
- vermogen: 6V / 3W
- levering incl. stekker
- volle as met GLB-noten
- 36-gaats
- Kleur: gepolijst zilver
- Bandbreedte: 100mm
toon volledige bericht
enige wat ik over moet zetten van m'n oude wiel is de rollerbrake

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat valt best mee, maar je kunt ook alleen het binnenwerk kopen ben je goedkoper uit.
Bij de mijne kun je zon grote steeksleutel opzetten (op de sluit kap/moer) wat in je naaf gaat.

Maar ik vermoed dat hij gewoon slecht contact maakt, als ik het wiel in de lucht rustig laat draaien voel ik steeds tiktiktiktik (als je je vinger op rechter as moer houdt) je hoort het dus niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
zacht getik zou kloppen bij een "open circuit" bij een gesloten tikt die veel harder..
nadeeltje van de naafdynamo vind ik wel dat die meer flikkert bij een LED lamp dan een gewone dynamo..
Axa Pico 30-E

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Alleen denk ik dat er bij mij tussen die 2 contacten geen isolatie tussen.
op youtube heb ik gezien dat als mensen zon naafdynamo uitelkaar halen dat er tussen die twee contacten zon isolatie ring tussen zit en dat zit er bij mij niet en die massa ring (2e aansluiting) de buitenste die later er bij heb gezet lijkt mij niet erg blank dus ga morgen ff die blank maken en kijken of die 2 ring aansluitingen geen kortsluiting zo maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
je zou de 2de ring er weer af kunnen halen en kijken of die dan minder hard tikt ? :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Die 2e ring is aarde aansluiting dus die kan ik niet missen maar getik hoor je niet dus stoort mij niet ;d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
maar dan weet je wel of die 'nu' perongelijk sluiting maakt ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Probleem al gevonden, geen plus aansluiting. De draad die uit de naafdynamo komt mist.
Ben bang dat ie echt kapot is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Balen, opzoek naar een andere dus..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter