Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCscreamGT
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-01-2024
Hoi. Ik ben (althans, tracht) het home-cinema-gebeuren hier even aan het versimpelen, dus heb net een HDMI switcher gekocht die het signaal van de xbox, apple tv en de tv ontvanger allemaal via dezelfde output stuurt, en tegelijkertijd de audio via SPDIF naar het audiosysteem stuurt.

Maar nu, stop ik de output HDMI in de beamer; geen énkel signaal te vinden. Niets. Dit dus terwijl 'los' alle apparaten prima worden weergegeven op de beamer, maar zodra de switcher ertussen zit, is het einde verhaal wat de beamer betreft. De switcher geeft in deze situatie ook 'twijfelende' lampjes weer, ipv steady brandende lampjes.

Als proef heb ik mijn eigen monitor gekoppeld aan de switcher output, en wat blijkt, daar werkt alles. Ook het geluid. De enigste issue is dat wanneer ik de Apple TV 'aanschakel' er een zwart beeld komt, en iedere 3 seconden een flits van het beeld te zien valt. Heel vreemd, heel irritant en dus totaal onbruikbaar. Dit is dus op mijn monitor.

Wat ik al heb geprobeerd mbt de weigerende beamer:
- Alle HDMI kabels onderling verwisseld
- Switcher maar met één apparaat laten koppelen
- Switcher zonder audio aansluiten (je gaat tenslotte van alles bedenken)
- Beamer en switcher en apparaten aan/uit incl stekker
- Switcher output aansluiten op de andere HDMI poort van de beamer (het zijn er maar twee)

Het lijkt dus alsof de beamer de output van de switcher op de een of andere manier niet registreert, en ondertussen vreemde praktijken uitvoert met de Apple TV wanneer deze gekoppeld is aan mijn monitor. Wat ik nog neig te proberen is een VGA/HDMI verloopstuk te kopen, om zo de VGA poort van de beamer te testen.

Lang verhaal, maar ik hoop dat iemand hier met een oplossing kan helpen.

Dit is de beamer: (link) Dit is de switcher: (link)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-07 15:40
Het lijkt sterk erop alsof de switch niet helemaal lekker functioneert. Zo op het eerste gezicht lijkt het dat je op deze switch helemaal niets kan configureren. Qua aansluitingen doe je voor ik kan nagaan niets verkeerd. De betere switches kan je nog wat op configureren, maar hier valt weinig fout aan te doen. Vreemd genoeg willen de meest goedkope switches soms perfect functioneren, en kies je iets duurder, dan gaat het volledig mis... Mijn advies in deze zou dan ook zijn de switch terug sturen en een ander modelletje proberen (eventueel dus met losse audio-extractor die je tussen de switch en beamer in plaatst)

De betere optie (maar ook meteen een heel stuk duurder) is een receiver er tussen plaatsen. Dan ben je in 1x klaar voor zowel beeld als geluid. Mocht je ook je TV van dezelfde bronnen willen voorzien, dan zou je dus een receiver met 2 HDMI outputs moeten nemen (alternatief is dan een HDMI Matrix, maar let op, want een goede matrix kost serieus geld, en wil je alle toeters en bellen erop, dan vaak aanzienlijk meer dan wat een receiver kost).

[ Voor 4% gewijzigd door kroegtijger op 21-10-2017 12:46 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCscreamGT
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-01-2024
Bedankt voor je uitgebreide reply! In de tussentijd heb ik 3 andere switches geprobeerd, waarvan een van 15 euro en een van 130, en een nieuw exemplaar van de 'probleemveroorzaker'. De eerste twee werken opvallend genoeg prima, maar die 621 blijft weigeren op de beamer+haperen met appleTV

Ik heb hier werkelijk geen verklaring voor, behalve dat de 621 HDCP 2.2 'heeft'. Bovendien vind ik het jammer, want die 621 is de enige switcher die 4K @60hz 4:4:4 ondersteunt. (voor de Apple TV 4K en een toekomstige bijhorende tv).

Bedankt voor de tip over de Audio extracter, dat vergroot de zoekmogelijkheden aanzienlijk. Een receiver is inderdaad een optie, maar in mijn geval een tikkeltje too much.

Maar waarom werkt die suffe switcher toch niet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-07 15:40
Als je wil weten waarom die 621 niet wil werken zal je m waarschijnlijk moeten gaan open maken en achterhalen welke hardware erin wordt gebruikt, en daar weer de specificaties van nazoeken. In de praktijk komt het erop neer dat je het er dus vaak bij laat, en accepteert dat deze het niet wil doen ;) Bij dergelijke producten is een omruilgarantie daarom altijd wel erg prettig. Je hebt bijvoorbeeld weer kans dat de switch van 15 euro weer moeilijk doet met CEC, of met andere specificaties.
Wil je zeker zijn dat het goed werkt, dan hangt daar een prijskaartje aan. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar een Atlona SW-52ED switch en je bent al weer gauw zo'n 500,- verder.

iRacing Profiel