Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Gigabit netwerk beschkbaar -> 2 PC verschillende snelheid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Ik gebruik een Win 10 desktop PC met daarin een Realtek PCIe GBE Family Controller NIC, zodra ik de status van het netwerk bekijk zie ik dat ik de beschikking heb over een snelheid van 1,0 Gbps met deze netwerkkaart.
Bij een speedtest haal ik slechts 50 Mbps met deze PC.

Wanneer ik de netwerkaansluiting van de Desktop PC overzet op mijn laptop en wederom een speedtest uitvoer, behaal ik 260 Mbps.
In deze laptop zit een Qualcomm Atheros AR8151 PCI-E Gigabit Ethernet Controller

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb zal gezocht op het Forum naar soortgelijke problemen en hierbij de de onderstaande tips uitgevoerd maar helaas zonder succes:
- Jumbo Frame -> gedisabled
- Speed & Duplex -> ingesteld op Auto Negoriation
- QoS-pakketplanner -> uitgevinkt

Heeft iemand enig idee wat er hier aan de hand kan zijn?

Alle reacties

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Speedtest werkt vziw op flash en haalt iets binnen. Ik heb ik vergelijkbare gevallen een virusscanner de oorzaak zien zijn. Disable die eens en test dan nog eens?
Sowieso zou ik speedtest niet gebruiken, maar eerder het mbv wget downloaden van een 1Gbyte testfile van een snelle bron. Die zijn legio te vinden

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Speedtest.net zou ik om een andere reden niet gebruiken: het is niet meer dan een portal die linkt naar tig verschillende servers met verschillende instellingen en verschillende performance. Theoretisch zoekt speedtest.net de beste server, maar in praktijk gebruikt hij GeoIP om fysiek de dichtstbijzijndste te kiezen. Dat kan goed zijn, maar ook totale bagger.

In plaats daarvan kun je beter bewust een server kiezen. Daarnaast kun je beter HTML5 dan Flash gebruiken, al is het alleen maar omdat muv Firefox niets meer Flash ondersteunt.

Een goede is de B2B testserver van KPN:
http://kpn-itns.speedtestcustom.com/
Deze test over port 8888 met minstens 5 aparte TCP streams (Wireshark tijdens een speedtest draaien is een crime, dus specifieker ga ik dat niet uitzoeken :P )

Dat ding is tot >1Gbps betrouwbaar, dus prima.

Als je daarop verschillen ziet, zorg allereerst dat je zelfde browser en -versie gebruikt op de beide computers. Nog steeds anders? Check je CPU usage. Als de laptop wat minder bedeeld is op dat vlak kan de speedtest de CPU plattrekken waardoor je daarop gebottlenecked wordt.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
In plaats van Speedtest.net heb ik http://kpn-itns.speedtestcustom.com/ geprobeerd zoals Dion_b heeft aanbevolen. Het resultaat is hetzelfde, de desktop PC heeft een veel lagere snelheid dan de laptop.
Ook heb geprobeerd om de snelheid check uit te voeren waarbij de virusscanner is gedisabled, ook zonder succes.
Beide PC's draaien op Windows 10 Home en maken beiden gebruik van dezelfde browser (Chrome).
Ook heb ik vooraf en tijdens het downloaden gekeken naar de CPU belasting op beide PC's, hier heb ik geen noemenswaardige verschillen kunnen ontdekken.
Tenslotte is mij wel opgevallen dat de download snelheid wijzigde zodra ik de UTP connector bewoog, ik denk dat ik eerst maar eens de kabel incl. connectoren ga vervangen.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 18:29:
...Heeft iemand enig idee wat er hier aan de hand kan zijn?
Ja hoor. Je meet verkeerd. Je probeert twee apparaten die naast elkaar staan, met elkaar te vergelijken door ze verbinding te laten met computers die kilometers en vele hops verderop staan. Download op beide apparaten iperf en probeer daarmee vast te stellen wat er op je netwerk mogelijk is

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==