Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• malskippetje
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-11 10:24
Dag mede-tweakers,

Ik had een kleine vraag over laptop cpu's. Als ik bijvoorbeeld een 35W tdp cpu in een laptop heb zitten, kan ik deze dan upgraden met een processor welke een 45W tdp heeft? Of kan de socket die stroom niet leveren, of de heatsink + fan die extra warmte niet tegenwerken?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Een Samsung RV720-S01 laptop met een i3-2310m met een tdp van 35W. De chipset van deze laptop is intel HM65.

Wat ik al gevonden heb
Er zijn wel i5 processoren (zoals een i5-2450m) met een tdp van 35W. Maar die hebben slechts 2 cores, ik zou graag een 4 core willen. Alleen de i7's hebben 4 cores maar die hebben dus een tdp van 45W. Gaat dit werken in een laptop met oorspronkelijk een 35W tdp cpu?

Alle reacties

Verwijderd

Vraag is ook nog of het bios een i7 ondersteunt.
Heb je gekeken of er van dit model laptop versies zijn met een andere cpu?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-11 16:27

Nemesizz

Untouchable

CPU's upgraden bij laptops zitten vaak meer haken en ogen aan dan bij een desktop.

Nu lijkt 10W TPD meer niet veel, maar bij laptops kan dat behoorlijk uitmaken. Veel koelers zijn al een beetje krap bemeten (veel moderne laptops is het niet veel meer dan een aluminium plaatje met een heatpipe, waarbij oudere laptops toch een paar kleine heatsink vinnen op de CPU zelf zaten die dan weer verbonden werd met een heatpipe naar een heatsink).

Ook qua stroomvoorziening (VRM's), ze zullen het gevraagde vermogen wel proberen te leveren, maar kunnen dan oververhitten.

Net wat E65 aangeeft, controleer of jouw type laptop ook met zwaardere CPU's te krijgen was (die i7's), dan heb je de kans dat het moederbord de CPU's wel ondersteunt.
Werd je model laptop niet met die CPU's geleverd (als optie), dan heb je dus kans dat het niet kan; -qua koeling , -qua stroomvoorziening, -mogelijk geen support in de BIOS.

• malskippetje
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-11 10:24
Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 18:25:
Vraag is ook nog of het bios een i7 ondersteunt.
Heb je gekeken of er van dit model laptop versies zijn met een andere cpu?
Er is inderdaad nog een model welke een i5-2410m heeft, en die cpu staat ook te koop.

Dankjewel! :)