MBP 13 2017, Mac mini 16/256gb, iPad Pro M1/128 Iphone 15 Pro 256, PS5,
Vraag
Beste antwoord (via spijk860 op 19-10-2017 00:43)
Al die dB waardes die je ziet staan bij fans en koelers in de pricewatch kan je meteen het raam uitsmijten, je weet niet hoe ze hieraan gekomen zijn, en, zelfs als je dat wel weet, kan je het nooit vergelijken tussen fabrikanten.spijk860 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 00:28:
[...]
Dat zou zeker een goede optie kunnen zijn. Maar zoals je al zegt, de prijs is een nadeeltje.
Zojuist heb ik even lopen rekenen. En kom erop uit dat de geluidsproductie in mijn kast maximaal 35/36 dB is. De nieuwe koeler mag hier best bij in de buurt zitten.
Hiermee is het aantal mogelijkheden weer iets vergroot.
Veel fans zitten wel onder de 35dB. Met goed koelend vermogen en een leuk uiterlijk. Icm een mooie prijs dan kom ik al een heel eind.
Edit: Als de koeler halve kracht draait en dan alsnog onder de 35dB uitkomt is er uiteraard geen probleem. Ik neem aan dat de waardes in de pricewatch gemeten zijn op vol vermogen.
Ik zou even kijken bij mijn links naar de beste waardes bij grootste W.
https://nl.hardware.info/...estresultaten-socket-2011
https://nl.hardware.info/...oeling-bij-30-dba-@-10-cm
Puur kijkende naar prijs/performance is de fuma king, performance is de U14S king.
De Dark Rock Pro 3 is zeker niet veel slechter dan die twee.
Dus, nogmaals, als je looks zeker niet onbelangrijk vind en Be Quiet mooie koelers vind en het niet erg vind om wat meer dollariedoos tegen een koeler te smijten heb je bij de Dark Rock Pro 3 een match.
Edit:
Als je serieus voor de Dark Rock Pro 3 wilt gaan, niet vergeten!
https://www.bequiet.com/en/contact/coolermounting
[ Voor 9% gewijzigd door Thomg op 19-10-2017 00:47 ]
Alle reacties
Kijk eens in de best buy guides hier op Tweakers of de verschillende builds.
Een klein schopje in de goede richting:
categorie: Processorkoeling
[ Voor 47% gewijzigd door CryRaven op 18-10-2017 18:17 ]
Even informatie over enkele koelers en bijbehorende reviews gelezen.
Scythe Mugen koelers doen het over het algemeen erg goed. Prijs is ook redelijk netjes. Design vind ik iets minder(redelijk belangrijk, heb namelijk kast met window).
De Noctua fans leveren ook prima prestaties, alleen dat bruine design is niet echt heel erg passend in mijn systeem. Andere fan erop een optie? Tevens redelijk prijzig
Cryorig R1 vind ikzelf een mooi ding, alleen twijfel ik eraan of het overkill is voor mijn systeem. Ook een fors hogere prijs.
Al met al heel veel keus.
Ik heb de volgende koelers dus als potentiële kandidaten.
- Scythe Mugen 5/(PHGH editie)
- Noctua NH-U12 SE-AM4
-Cryorig R1
Welke van bovenstaande zal dus het beste tot zijn recht komen in mijn systeem?Weet je zelf een alternatief wat ook goed zou kunnen, roep maar raak.
Eventeel ophogen van het budget is geen moeite. Mits het een redelijke progressie oplevert.
Geluidsproductie wil ik het liefste onder de 30dB houden.
Koelend vermogen moet voldoende zijn om mijn cpu rond de 70 graden te houden.
En als echte student zoek ik zo veel mogelijk bang for bucks.
Bij vereiste toevoegingen hoor ik het wel
pricewatch: Scythe Fuma
Wel handig als je even vermeld waar je wel naar zoekt in kleuren ed.
[ Voor 12% gewijzigd door Thomg op 18-10-2017 23:24 ]
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!
Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Ik verplaats wel even - move PMG -> CAA
Verder voldoet je topicstart echt niet qua inzet maar dat maak je gelukkig in je tweede post goed. Volgende keer graag gelijk zo onderbouwen
Oslik blyat! Oslik!
Lijkt een prima koelertje, prestaties liegen er niet om.Thomg schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 23:19:
Ik zou serieus eens kijken naar de Fuma.
pricewatch: Scythe Fuma
Wel handig als je even vermeld waar je wel naar zoekt in kleuren ed.
Het systeen waar hij inkomt is een zwart/rode build. Dat glimmende zal er dus niet heel goed inpassen. Be Quit! heeft wel zwarte koelers. Ia dat niet iets?
Eerste merk dat bij me opkomt dat rood in zijn kleurenpalette heeft is rajintek, maar die is hier aardig overpriced.spijk860 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 23:56:
[...]
Lijkt een prima koelertje, prestaties liegen er niet om.
Het systeen waar hij inkomt is een zwart/rode build. Dat glimmende zal er dus niet heel goed inpassen. Be Quit! heeft wel zwarte koelers. Ia dat niet iets?
Wat bedoel je precies met glimmend?
Je kan ook wat duurder gaan kijken, iets als U14 + Industrial fan.
[ Voor 6% gewijzigd door Thomg op 19-10-2017 00:02 ]
Glimmende was niet de goede woordkeuze. Zojuist even wat darkrock koelers bekeken. Iets in die richting zoek ik.Thomg schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 00:02:
[...]
Eerste merk dat bij me opkomt dat rood in zijn kleurenpalette heeft is rajintek, maar die is hier aardig overpriced.
Wat bedoel je precies met glimmend?
Je kan ook wat duurder gaan kijken, iets als U14 + Industrial fan.
Dark rocks zien er beduidend beter uit, maar zijn wel wat minder efficient dan de fuma. Denk dat je dit zelf ook vrij rap kan zien.spijk860 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 00:09:
[...]
Glimmende was niet de goede woordkeuze. Zojuist even wat darkrock koelers bekeken. Iets in die richting zoek ik.
Dat terzijde, iedere doorsnee koeler van 30+ gaat een wraith spire al eten voor ontbijt, ryzen is ontzettend efficient.
En met oog op de toekomst? Met Zen2/Zen+ op het oog wil ik tegen die tijd een stapje hoger gaan in performance. Niet persee meer cores. Maar wel hogere clocks. Is het dan niet iets verstandiger om nu bijvoorbeeld 60/70 euro neer te leggen en daarmee in een keer klaar te zijn?Thomg schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 00:12:
[...]
Dark rocks zien er beduidend beter uit, maar zijn wel wat minder efficient dan de fuma. Denk dat je dit zelf ook vrij rap kan zien.
Dat terzijde, iedere doorsnee koeler van 30+ gaat een wraith spire al eten voor ontbijt, ryzen is ontzettend efficient.
Een nieuwe tube koelpasta is zo besteld namelijk.
Kijk, dit is dus een lastige.spijk860 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 00:18:
[...]
En met oog op de toekomst? Met Zen2/Zen+ op het oog wil ik tegen die tijd een stapje hoger gaan in performance. Niet persee meer cores. Maar wel hogere clocks. Is het dan niet iets verstandiger om nu bijvoorbeeld 60/70 euro neer te leggen en daarmee in een keer klaar te zijn?
Een nieuwe tube koelpasta is zo besteld namelijk.
Je stelt vrij strakke eisen aan hoe het eruit moet zien, als je de beste luchtkoeler wilt die aansluit op jouw eisen komt dat neer op
pricewatch: Noctua NH-U14S
pricewatch: Noctua NF-A15 HS-PWM chromax.black.swap, 140mm
En dan doe je die fan ergens anders in je case of laat je die weg.
Nadeel, de prijs (en levertijd fan I guess).
Als je performance/noise niet super belangrijk vind... Dark Rock Pro 3
[ Voor 8% gewijzigd door Thomg op 19-10-2017 00:28 ]
Dat zou zeker een goede optie kunnen zijn. Maar zoals je al zegt, de prijs is een nadeeltje.Thomg schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 00:23:
[...]
Kijk, dit is dus een lastige.
Je stelt vrij strakke eisen aan hoe het eruit moet zien, als je de beste luchtkoeler wilt die aansluit op jouw eisen komt dat neer op
pricewatch: Noctua NH-U14S
pricewatch: Noctua NF-A15 HS-PWM chromax.black.swap, 140mm
En dan doe je die fan ergens anders in je case of laat je die weg.
Nadeel, de prijs (en levertijd fan I guess).
Zojuist heb ik even lopen rekenen. En kom erop uit dat de geluidsproductie in mijn kast maximaal 35/36 dB is. De nieuwe koeler mag hier best bij in de buurt zitten.
Veel fans zitten wel onder de 35dB. Met goed koelend vermogen en een leuk uiterlijk. Icm een mooie prijs dan kom ik al een heel eind.
Edit: Als de koeler halve kracht draait en dan alsnog onder de 35dB uitkomt is er uiteraard geen probleem. Ik neem aan dat de waardes in de pricewatch gemeten zijn op vol vermogen.
[ Voor 7% gewijzigd door spijk860 op 19-10-2017 00:31 ]
Al die dB waardes die je ziet staan bij fans en koelers in de pricewatch kan je meteen het raam uitsmijten, je weet niet hoe ze hieraan gekomen zijn, en, zelfs als je dat wel weet, kan je het nooit vergelijken tussen fabrikanten.spijk860 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 00:28:
[...]
Dat zou zeker een goede optie kunnen zijn. Maar zoals je al zegt, de prijs is een nadeeltje.
Ik zou even kijken bij mijn links naar de beste waardes bij grootste W.
Puur kijkende naar prijs/performance is de fuma king, performance is de U14S king.
De Dark Rock Pro 3 is zeker niet veel slechter dan die twee.
Dus, nogmaals, als je looks zeker niet onbelangrijk vind en Be Quiet mooie koelers vind en het niet erg vind om wat meer dollariedoos tegen een koeler te smijten heb je bij de Dark Rock Pro 3 een match.
Edit:
[ Voor 9% gewijzigd door Thomg op 19-10-2017 00:47 ]
Volgens BeQuit zouden alle vanaf september geleverde koelers met AM4 bracket uitgeleverd moeten worden. Leveranciers die ze zonder die bracket leveren, hebben oude stock. Het kan dus de moeite waard zijn dit te checken bij de leverancier voordat je bestelt. (Die bracket is gratis, maar je kunt 'm pas bestellen nadat je de koeler in huis hebt. Je moet namelijk het bonnetje ingescand meesturen.)Thomg schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 00:39:
[...]
Edit:
Ik ben om die reden on-the-spot (letterlijk bij Azerty in de winkel) geswitched van die naar de Mugen 5 PCGH. Qua uiterlijk vind ik 'm door die zwarte fans minder mooi en ik heb last van "wobble" op mijn fans. Dat moeten we dus nog oplossen. (Weet niet of dat standaard is en of die wobble op te lossen is door het vervangen van de fans. Either door een RMA naar Scythe of het vervangen van die fans door totaal andere fans.)
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Allen bedankt voor het meedenken!
Deze kan wat mij betreft op slot.
[ Voor 4% gewijzigd door spijk860 op 20-10-2017 16:00 ]