Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hoe splits ik van een internetverbinding 4 aparte netwerken?

Pagina: 1
Acties:
  • 562 views

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hoe splits ik van een internetverbinding 4 aparte netwerken?]

voor school moet ik een opdracht maken dat gaat over dat huisgenoten een internetabonnement hebben afgesloten maar niet willen dat ze zien wat ze doen van elkaar. Oftewel: ze willen niet dat de andere huisgenoten kunnen zien dat hun apparaat aanstaat, wanneer ze gebruikmaken van het internet, of wat ze daar precies doen. Geen van de huisgenoten de gehele bandbreedte van de internetverbinding mag vullen.
Ik zit al 3 uur opties te bekijken die niet kunnen of te duur zijn.
Ik heb ongeveer al 5 opties gehad waar ik deze nog van weet:
Orpi: te duur
Gastennetwerk: kan niet ivm de modem
airport time capsule: te duur

Het modem van Ziggo is een Ubee "EVW 320b / EVW 3200"-wifi-modem

Ik weet dus niet hoe ik nu verder moet, kan iemand mij helpen? 8)7

Beste antwoord (via Verwijderd op 18-10-2017 14:39)

• Mikey!
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11 14:54
Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 14:30:
google spreekt geen normale taal. Ik heb pas 1 maand informatica en worden in het diepe gegooid met zo'n opdracht. Ik dacht dat het niet erg zou zijn als ik advies van mensen op een forum vroeg die daarv wel verstand van hebben. Sorry als het wel erg is
Dit kan je zien als een les in zelfbescherming. Uiteindelijk zal je in het werkveld ook tegen kunnen komen (understatement) dat je in het diepe wordt gegooid, als je imho op zulke momenten geen eigen initiatief kan tonen om "je eigen hachje c.q. het bedrijf te redden" dan kan werken in de IT nog wel eens tegenvallen. Zie dit als een uitdaging en een uitstekende kans om je (basis)kennis te verbeteren en pak de opdracht met beide handen aan. Voorbeeld: Hoe meer je van de onderwerpen snapt, des te beter kan je ook Google in je voordeel gebruiken door gerichter te kunnen zoeken.

Alle reacties

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-11 15:49
je zegt te duur, wat is je budget dan wel, en moet het lan of wlan zijn, of beiden?

Ik zeg vlan

[ Voor 9% gewijzigd door Wannial op 18-10-2017 14:16 ]

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-11 18:59
Vlans ?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-11 12:03
QoS en VLAN?

Verwijderd

Topicstarter
O sorry vergeten. Ongeveer 100 euro, goedkoper mag ook. Ik dacht ook vlan, alleen ik weet niet hoe ik dan verder moet

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kan dat modem gebridged worden?

WRT-router erachter, VLAN's inrichten en klaar?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• waal70
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-01-2024
+1 voor VLANs of echte losse netwerken.
helemaal waterdicht wordt het niet; aangezien je een internetverbinding deelt (en dus wsl één publiek IP-adres hebt) en dus met zijn vieren "onder" dat IP-adres je sporen nalaat.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe richt je een vlan dan in?

• Mikey!
Dit dus: Segmentering doormiddel van VLANs, toegangsbeperking daarop toepassen (Access-Lists / Security Policies), en QoS (Policing) toepassen.

Daarnaast lijkt me het verstandig om je probleem uit te schrijven, te verdelen in onderdelen (functionaliteiten / eisen / wensen / features). Daar vervolgens abstracte oplossingen bij te bedenken (design / oplossing / mogelijkheden) om daarna pas over hardware na te gaan denken welke zou kunnen voldoen aan eerder gestelde punten. Het lijkt er nu op dat je op basis van een uitvraag direct doorspringt naar hardwarekeuze zonder dat je weet wat er nodig is om een juiste keuze te kunnen maken. Verdiepen in de verschillende technieken is wel een pré; het blijft een schoolopdracht natuurlijk :)

• kelvin46
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-11 12:01
Wat heb je zelf al opgezocht om vlans in te richten? Je een behoorlijke hoeveelheid informatie gekregen, daar zou je wat mee moeten kunnen.

• Michidez
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:47

Michidez

Zelden zo gelachen!

Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 14:13:
voor school moet ik een opdracht maken
Dan heb je zulke dingen zeker geleerd. Verder is het zeker niet moeilijk om dat zelf uit te zoeken. Schoolopdrachten dienen uiteraard om iets te leren.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Google weet heel veel :)
En daarbij zie ik dat het een school opdracht is, lijkt me dus niet de bedoeling dat wij jouw opdracht gaan maken..

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Verwijderd

Topicstarter
google spreekt geen normale taal. Ik heb pas 1 maand informatica en worden in het diepe gegooid met zo'n opdracht. Ik dacht dat het niet erg zou zijn als ik advies van mensen op een forum vroeg die daarv wel verstand van hebben. Sorry als het wel erg is

Acties:
  • Beste antwoord

• Mikey!
Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 14:30:
Dit kan je zien als een les in zelfbescherming. Uiteindelijk zal je in het werkveld ook tegen kunnen komen (understatement) dat je in het diepe wordt gegooid, als je imho op zulke momenten geen eigen initiatief kan tonen om "je eigen hachje c.q. het bedrijf te redden" dan kan werken in de IT nog wel eens tegenvallen. Zie dit als een uitdaging en een uitstekende kans om je (basis)kennis te verbeteren en pak de opdracht met beide handen aan. Voorbeeld: Hoe meer je van de onderwerpen snapt, des te beter kan je ook Google in je voordeel gebruiken door gerichter te kunnen zoeken.

• millu
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-10 01:04
Simpleste oplossing: een managed switch.

Kabels inpluggen
vlans configureren
QoS opzetten
done

Network notepad nemen en een schema maken

bv: pricewatch: Netgear Prosafe GS108T-200

guide op hun site: https://www.netgear.com/s...onAssistance_CommonTopics

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
millu schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 15:25:
Simpleste oplossing: een managed switch.

Kabels inpluggen
vlans configureren
QoS opzetten
done

Network notepad nemen en een schema maken

bv: pricewatch: Netgear Prosafe GS108T-200

guide op hun site: https://www.netgear.com/s...onAssistance_CommonTopics
Volgens mij vergeet je dan dat je een router met 4 DHCP servers nodig hebt, anders komt er geen internet.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• millu
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-10 01:04
Frogmen schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 15:35:
Volgens mij vergeet je dan dat je een router met 4 DHCP servers nodig hebt, anders komt er geen internet.
Inderdaad :) net even de router opgezocht.

Scrap de managed switch dan en vervang deze door een edgerouter x

pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X

komt zelfs goedkoper uit :P

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-11 13:28

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Beste @Verwijderd , het is natuurlijk de bedoeling dat je zelf wat leert van je huiswerk /schoolopdracht. Als wij het je voor gaan kauwen, dan leg je er niets van. Je hebt wat steekwoorden gekregen, daarmee moet je het kunnen oplossen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.