Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-06 11:04

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb al sinds het begin van windows 10 last van het welbekende probleem waarbij disk usage 100% is (in taakbeheer), wat resulteert in een trage en logge gebruikservaring (en lawaaiige in geval van een laptop).

Ik heb gedurende de jaren en herinstallaties meerdere keren het probleem verholpen. Dit keer voor het eerst zonder succes. Ik heb al zoveel handleidingen en dingen geprobeerd, het blijft bestaan.
Omdat hier al genoeg topics over bestaan wil het daar nu niet over laten gaan.
Het lijkt me echter dat er een onderliggend probleem is dat om de een of andere reden elke keer veel van de harde schijf vraagt.
Hoe kan het bestaan dat Microsoft dit al die tijd nooit heeft aangepakt?
Wat de oorzaak (of mogelijk verschillende oorzaken) ook is, het is volgens mij geen probleem van third party software en MS zou zn handen hier toch niet zomaar vanaf mogen trekken?

Ik heb de vraag en ook het antwoord niet kunnen vinden op Google, mogelijk ook omdat deze zoektermen resulteren in 1001 handleidingen over het verhelpen van het probleem.

Mijn vraag; is er iemand die weet hoe dit kan en kan ik het probleem misschien omzeilen (ipv oplossen) bijvoorbeeld door een ssd te gebruiken ofzo? Ik word er langzamerhand zo gestoord van dat ik bijna de neiging voel om een linux distro op te zoeken. Ik ben 28 en heb altijd alleen windows gehad dus dat is geen stap die ik graag zet.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Alle reacties

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Welbekende 100% diskusage? Welbekend is het niet, heb je niet soms gewoon een verotte HDD? Wat heb je zelf al verder gedaan? Je kan bijvoorbeeld in taak/bron/resource beheer tools van MS kijken wat er voor zorgt dat je HDD zo hard aan het werk is.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:55

BCC

100% diskusage is gewoon een technische limiet van jou systeem - De software die je draait windows + andere programma's vragen x MB aan datatransport per seconden van je hardeschijf. Als je hardeschijf dat niet aankan, gaat de diskusage naar 100% en moet je systeem wachten. Een SSD helpt waarschijnlijk erg veel, want die kan een veelvoud aan MBs per seconden doorsturen. Hoeveel meer is uiteraard afhankelijk van je systeem en en de software die je draait.

Dit is niet anders in Linux of OS-X.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Dus dit probleem is ontstaan doordat hardware achter is gebleven bij de eisen van het OS? De fout ligt dan bij fabrikanten die een te trage harde schijf in nieuwe laptops doen? Dit probleem ontstaat niet doordat je teveel doet. Idle windows 10 zonder achtergrondprogramma's doet dit namelijk ook gewoon.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63072

BCC schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 14:03:
100% diskusage is gewoon een technische limiet van jou systeem - De software die je draait windows + andere programma's vragen x MB aan datatransport per seconden van je hardeschijf. Als je hardeschijf dat niet aankan, gaat de diskusage naar 100% en moet je systeem wachten. Een SSD helpt waarschijnlijk erg veel, want die kan een veelvoud aan MBs per seconden doorsturen. Hoeveel meer is uiteraard afhankelijk van je systeem en en de software die je draait.

Dit is niet anders in Linux of OS-X.
Eh nee, er is wel degelijk een issue met windows wat mij ook al sinds de eerste windows 10 versie kwelt.

Eens in de zoveel tijd start ik mijn computer op en reageert deze ontiegelijk traag zodra hij op de desktop is.

Er zijn een aantal bekende issues die dit kunnen veroorzaken: Skype, AHCI controlers in MSI mode en nog wat andere.

Soms is het een kwestie van een reset en de volgende start werkt alles, maar ik heb ook al eens een fresh install moeten doen voor het verdween.

Het is in ieder geval niet een te hoge load die de computer niet aan kan. De disk staat wel op 100% usage terwijl er juist geen load is, CPU gebruik is laag, geheugen gebruik is laag er draaien immers buiten windows nog geen applicaties na het opstarten. Ik heb dit probleem zelfs gehad op een systeem waarop buiten windows nog geen enkel ander programma geinstalleerd was.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 63072 op 18-10-2017 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:49
Heb je een SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Ik heb een hybride schijf, een flop van jewelste, maar het probleem is niet exclusief voor dit type schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63072

DirtyBird schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 14:14:
Ik heb een hybride schijf, een flop van jewelste, maar het probleem is niet exclusief voor dit type schijven.
Een van de oorzaken van dit probleem is wel specifiek SSD gerelateerd, dat is waarschijnlijk de reden dat hij dit vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Slavy schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 14:03:
Welbekende 100% diskusage? Welbekend is het niet, heb je niet soms gewoon een verotte HDD? Wat heb je zelf al verder gedaan? Je kan bijvoorbeeld in taak/bron/resource beheer tools van MS kijken wat er voor zorgt dat je HDD zo hard aan het werk is.
Het is best een bekend probleem hoor. Ik ben het al bij meerdere computers tegengekomen (vooral laptops geloof ik) en ook het internet staat vol met handleidingen omdat het een veelvoorkomende klacht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wutwutwhat
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-12-2022

wutwutwhat

Lomperik.

Hadden Windows (7?) 8 en 8.1 niet soortgelijke issues? Vaak liep de indexing service vast waardoor je schijfgebruik op hol slaat.

Het zou makkelijk te achterhalen moeten zijn wel proces veel vreet als je 100% issues hebt..

Liever in Gulden betalen? Dat kan!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

DirtyBird schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 14:16:
[...]

Het is best een bekend probleem hoor. Ik ben het al bij meerdere computers tegengekomen (vooral laptops geloof ik) en ook het internet staat vol met handleidingen omdat het een veelvoorkomende klacht is.
Dan nog staan mijn vragen, je hebt verder niks concreets gedaan om het op te lossen (althans, staat niet vermeld). Een klaagtopic aanmaken is daarom ook niet echt nuttig...

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:53

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Soortgelijks gehad. Ik heb het opgelost door mijn tijdelijke internetbestanden wat vaker te wissen.

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Slavy schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 14:20:
[...]

Dan nog staan mijn vragen, je hebt verder niks concreets gedaan om het op te lossen (althans, staat niet vermeld). Een klaagtopic aanmaken is daarom ook niet echt nuttig...
Ik heb al zoveel geprobeerd dat ik niet meer weet waar ik zou moeten beginnen met opnoemen. Daarom vraag ik jullie ook niet me te helpen nog een zoveelste mogelijk oplossing aan te dragen (dmv het beindigen van een service, verwijderen van een bestandje etc), maar wat de onderliggende reden hiervan zou kunnen zijn.
Als de consensus is dat ik gewoon een ssd moet kopen om van het gezeik af te zijn is daarmee mijn vraag wel beantwoord. Ik ben er echter (nog) niet van overtuigd dat dit het oplost aangezien elke enigzins moderne hdd volgens mij een idle win10 moet kunnen draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:09

Detmer

Professioneel prutser

Je geeft aan dat het systeem altijd weer sneller was na een herinstallatie, maar dat dit nu zonder succes is. Je hebt dus net een schone installatie gedaan?
Is het systeem dan al voorzien van de laatste updates of zijn die toevallig bezig?
Is de indexering toevallig bezig?

Wellicht ook niet geheel onbelangrijk: Welk systeem heb je?

Toch de vraag de stappen die je tot nu toe genomen hebt even op een rijtje te zetten. Dat voorkomt dat wij moeten gissen naar het probleem en mogelijke oplossingen (die je wellicht al lang getest hebt) en zorgt ervoor dat wij gerichter kunnen helpen.

[ Voor 28% gewijzigd door Detmer op 18-10-2017 14:36 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 472287

DirtyBird schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 14:24:
[...]

Ik heb al zoveel geprobeerd dat ik niet meer weet waar ik zou moeten beginnen met opnoemen. Daarom vraag ik jullie ook niet me te helpen nog een zoveelste mogelijk oplossing aan te dragen (dmv het beindigen van een service, verwijderen van een bestandje etc), maar wat de onderliggende reden hiervan zou kunnen zijn.
Als de consensus is dat ik gewoon een ssd moet kopen om van het gezeik af te zijn is daarmee mijn vraag wel beantwoord. Ik ben er echter (nog) niet van overtuigd dat dit het oplost aangezien elke enigzins moderne hdd volgens mij een idle win10 moet kunnen draaien.
Zonder uit te zoeken WAT het bij jou veroorzaakt is er niets zinnigs over te zeggen.

Das een beetje hetzelfde als roepen "waarom heeft Microsoft al jaren het Blue Screen probleem!"

1000 redenen, 1000 antwoorden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wutwutwhat
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-12-2022

wutwutwhat

Lomperik.

[...]

Als iets een HDD tot 100% trekt en een SSD lost dat op, dan wil dat niet zeggen dat het probleem is opgelost. Dan heb je het symptoom onderdrukt.

Liever in Gulden betalen? Dat kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:54
Ik herken dit probleem. Zowel met HDD als SSD heb ik dit voorbij zien komen. Meestal wordt het opgelost door een verse install. Het typische is inderdaad dat disk usage op 100% staat volgens de task manager, maar dat volgens diezelfde taskmanager er maar met 2mbps wat gebeurt. Een speedtest geeft vervolgens wel aan dat de disk veel sneller is en volgens S.M.A.R.T. is deze dan ook niet defect.

Ik doe meestal maar een reinstall, wat het is een hopeloze bug inderdaad.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 29-06 16:53
Ik ervaar het ook als een probleem waar ik maar moeilijk achter kom wat nu precies de oorzaak is. Merkte wel dat het vooral is met de updates die binnen komen..

Eenmaal geïnstalleerd, zakt deze weer naar de normale waardes.

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:43

Umbrah

The Incredible MapMan

Draai eens met een wat grotere (8/16GiB) dataset CrystalDiskmark. Staat ook in de Windows Store (geen login nodig), en je kunt het los downloaden.

Het legt eigenlijk vrij simpel, met één druk op de knop uit waar je probleem zit, en waarom SSD's doorgaans snel zijn:

kleine, complexe, véél file datasets gaan erg veel langzamer dan heel grote bestanden in één keer. Zeker op een mechanische HDD of op een SSHD (want da's gewoon een HDD... die cache werkt voor veel soorten data niet... omdat je de gebruiker niet kunt voorspellen).

Het concept "1000 problemen, 1000 oplossingen" wordt al genoemd, en gelukkig kom je óm in de diagnostische tools in Windows. Hoe ik HDD performance wel eens gemold heb is indexing & deep-scan aan laten staan op een map met 5mln PNG files van gemiddeld 20/30KB/stuk (geografische kaart-cache).

Gebruik die diagnostische tools eens om er achter te komen wáár je probleem zit, misschien is het namelijk een PEBCAK probleem... Doorgaans werkt Windows voor hele volksstammen érg goed; de problemen zijn doorgaans juist wat je hoort (er is hier geen forum met 300.000 posts waarin staat: "alles werkt"). Misschien heb je een gare indexing service. Misschien verwacht je te veel van je low-IOPS-schijf (IOPS gaat veel betekenen). Misschien zitten twee virusscanners elkaar te checken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:15
[...]

Je kan Windows 10 ook wel draaien, maar een harddisk is gewoon een bottleneck. Dat maakt je systeem gewoon werkbaar, maar wel degelijk trager als dat dat zou zijn met een SSD.

Veel Tweakers hier zijn verward omdat je het een 'bug' noemt, wat doet impliceren dat Taakbeheer 100% aangeeft, terwijl dat in de praktijk niet zo is. Dan is het een bug.
Echter, volgens mij bestaat er geen dergelijke bug en klopt de constatering dus ook gewoon: je schijf is de beperkende factor van de snelheid van je systeem.

Het is ook niet per sé een Windows probleem. Software groeit gewoon aan alle kanten. Websites beschikken over meer content, scherpere foto's, meer interactieve componenten. En dit groeit ieder jaar weer verder. Dit geldt ook voor native programma's. Bovendien is rekenkracht tegenwoordig zo 'goedkoop' geworden dat veel applicaties niet per se voor de meest efficiënte weg kiezen, maar soms ook een iets zwaardere weg kiezen die makkelijker te programmeren is - althans, dat is een onderbuikgevoel en ik kan het niet echt onderbouwen :P

Een OS draait talloze procesjes op de achtergrond welke allemaal aanspraak maken op kleine brokjes software. Soms brokjes van enkele KB's. En hier zit een tweede probleem: toegangstijd. Je harddisk is constant op zoek naar die kleine brokjes en spint hier naar toe, wat enkele milliseconden kan kosten per brokje. Een SSD heeft dit probleem niet, flash kan ieder stukje 'schijf' bereiken binnen 0,1 milliseconde.

Hier zit het probleem van @storeman dan ook. Je schijf poept dan maar 2mb per seconde uit, maar zit dan toch echt 100% van de tijd te zoeken op je schijf naar het volgende stukje data. Dat is normaal. Daarom heeft het ook bijzonder weinig nut om een HDD of SSD uit te zoeken op basis van 'het maximale MB per seconde!' - veel relevanter is het aantal IOPS en juist de random read van kleinere stukjes disk. Een kleine willekeurige benchmark om het verschil tussen HDD's en SSD's te illustreren op dit gebied:

Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/K/S/305308/original/crystaldiskmark_random_4kb_qd_32.png

Ja, hybrid HDD's zouden dit probleem moeten oplossen doordat die kleine brokjes gecached worden. In de praktijk blijken die hybrid disks echter niet zo lekker te werken, de algoritmes werken niet super lekker en ik ken een model waarbij Windows de hybride partitie pakt als een losse disk in plaats van cache. Bovendien zijn die caches vaak ook een stuk trager en beperkter dan een echte SSD.

Een Linux distro noem je. Test er gerust eentje, maar ik verwacht echt niet dat je daar echt andere resultaten zult krijgen dan een schone Windows installatie met hetzelfde gebruik. Ja, er zijn wat kalere Linux-distro's die vooral op oudere hardware nog wel wat vlotter kunnen zijn, het kan een uitkomst zijn... maar volgens mij los je er in de kern niks mee op. Dat is immers ook wat je doet via de talloze 'verwijder dit bestandje' tutorials doet, je verwijderd een service waarvan je denkt 'm nooit te gebruiken. Als je 100 services uitschakelt zal het wellicht ietsje sneller worden. Maar vind ze maar eens :P
DirtyBird schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 14:07:
De fout ligt dan bij fabrikanten die een te trage harde schijf in nieuwe laptops doen?
Ligt de fout echt bij fabrikanten als het de consument is die een zo goedkoop mogelijke laptop wil met de hoogste cijfertjes op de doos?

Ik heb even de top 100 populairste laptops uit de Pricewatch erbij gepakt: categorie: Laptops en daarvan zijn er maar liefst 2 laptops die niet over een SSD-achtige storage beschikken: twee gaming laptops die volledig gefocust zijn om de hoogste specs voor de laagste prijs. Die laptops zou ik je dan ook sowieso afraden omdat een laptop veel verder gaat dan specs (bouwkwaliteit en verborgen specs die zich niet in een lijstje laten uiten, zoals schermkwaliteit, accuduur toetsenbord trackpad en jawel: een SSD).

Nope: ook fabrikanten zien in dat je een SSD nodig bent en ze zijn dan ook breed vertegenwoordigd.

[ Voor 23% gewijzigd door Richh op 18-10-2017 14:58 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Bedankt voor de uitgebreide reacties.

@Richh , Ik ben het met je eens dat je van een goedkope laptop niet veel mag verwachten. Dat doe ik echter ook niet. Ik heb een goedkope laptop die niet meer hoeft te doen dan een beetje Word/PDF/Internet. Ik vraag ook niet meer dan dat van het systeem. Ik zet meteen alles uit in de opstarttab wat niet nodig is, heb enkel windows defender en draai geen zware externe software.
Omdat ik toch dit probleem ervaar lijkt me hier toch een fout zitten bij óf de fabrikant die mij een laptop verkoopt die niet eens een simpele taak kan uitvoeren (het is een lenovo van een jaar oud a 450 euro), of windows waar een fout in zit die ervoor zorgt dat het systeem niet licht kan draaien.

Er ligt dan toch ergens een fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
DirtyBird schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 15:35:
Bedankt voor de uitgebreide reacties.

@Richh , Ik ben het met je eens dat je van een goedkope laptop niet veel mag verwachten. Dat doe ik echter ook niet. Ik heb een goedkope laptop die niet meer hoeft te doen dan een beetje Word/PDF/Internet. Ik vraag ook niet meer dan dat van het systeem. Ik zet meteen alles uit in de opstarttab wat niet nodig is, heb enkel windows defender en draai geen zware externe software.
Omdat ik toch dit probleem ervaar lijkt me hier toch een fout zitten bij óf de fabrikant die mij een laptop verkoopt die niet eens een simpele taak kan uitvoeren (het is een lenovo van een jaar oud a 450 euro), of windows waar een fout in zit die ervoor zorgt dat het systeem niet licht kan draaien.

Er ligt dan toch ergens een fout?
Om even heel flauw te doen:

Als je een 1 jaar oude Renault Twingo haalt, waarbij het met het gaspedaal op de grond 20 seconden duurt totdat je net de 125km/u aan kan tikken... Is dat dan de schuld van Renault?
Je kan er vervolgens de achterbank uit slopen zodat je door minder gewicht wat sneller optrekt... Maar de kern is gewoon, de motor is te zwak. En dat bestaat gewoon aan de onderkant van de markt, ook bij laptops.

Dat betekent niet dat alle laptops aan de onderkant van de markt slecht zijn. Voor 450 euro kon je een jaar geleden prima een laptop met SSD halen. Sterker nog, tijdens de Mediamarkt BTW dagen heb ik 1,5 jaar geleden nog een machine met ssd en i3 gehaald voor minder dan €400. Lenovo :p
Daarnaast is er de tweedehands markt voor dit segment. Net als bij auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymmv
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-06 22:52
MS heeft een KB-artikel over een vergelijkbaar probleem gepubliceerd. Zie https://support.microsoft.com/en-us/help/3083595/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-06 08:12
Ik heb dit probleem bij een aantal pc's op kantoor gehad, tijdens idle is de disc load ergens tussen de 3-6 MB/S en het percentage staat op of tegen 100%. Wat ik hier heb gedaan is een nieuwe install, en meestal is het dan verholpen, zoniet dan werkt de harddisk vervangen wel.

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Richh schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 15:46:
[...]

Om even heel flauw te doen:

Als je een 1 jaar oude Renault Twingo haalt, waarbij het met het gaspedaal op de grond 20 seconden duurt totdat je net de 125km/u aan kan tikken... Is dat dan de schuld van Renault?
Je kan er vervolgens de achterbank uit slopen zodat je door minder gewicht wat sneller optrekt... Maar de kern is gewoon, de motor is te zwak. En dat bestaat gewoon aan de onderkant van de markt, ook bij laptops.

Dat betekent niet dat alle laptops aan de onderkant van de markt slecht zijn. Voor 450 euro kon je een jaar geleden prima een laptop met SSD halen. Sterker nog, tijdens de Mediamarkt BTW dagen heb ik 1,5 jaar geleden nog een machine met ssd en i3 gehaald voor minder dan €400. Lenovo :p
Daarnaast is er de tweedehands markt voor dit segment. Net als bij auto's.
Je ontkent simpelweg het bestaan van een probleem. Als ik een nieuwe laptop koop met windows 10 is het toch niet gek om te verwachten dat deze dan werkt als ik windows 10 draai? Als ik een Twingo koop mag ik toch verwachten dat de motor van deze Twingo sterk genoeg is om het gewicht van de auto+bestuurder van zijn plek te krijgen?
Als dit niet het geval is kunnen we toch van een probleem spreken?

Gezien de andere reacties, die het bestaan niet ontkennen, kunnen we volgens mij concluderen dat er meer aan de hand is en dat, los van wat dat is, een verse installatie het meestal verhelpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
DirtyBird schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 17:25:
[...]

Je ontkent simpelweg het bestaan van een probleem. Als ik een nieuwe laptop koop met windows 10 is het toch niet gek om te verwachten dat deze dan werkt als ik windows 10 draai? Als ik een Twingo koop mag ik toch verwachten dat de motor van deze Twingo sterk genoeg is om het gewicht van de auto+bestuurder van zijn plek te krijgen?
Als dit niet het geval is kunnen we toch van een probleem spreken?

Gezien de andere reacties, die het bestaan niet ontkennen, kunnen we volgens mij concluderen dat er meer aan de hand is en dat, los van wat dat is, een verse installatie het meestal verhelpt.
Loopt je installatie vast? Krijg je blauwe schermen? Kan je je bestanden niet openen?

Werkt je laptop echt niet, of is hij jou simpelweg te traag?

Ik ontken ook niet dat je laptop verschrikkelijk traag zal zijn. Ik zeg alleen dat je bij aankoop hebt gekozen voor een laptop met waarschijnlijk een beter scherm, een betere accuduur, een betere bouwkwaliteit en meedere GB's aan opslagruimte, in vergelijking met een SSD-laptop. In dat segment maak je keuzes. Je hebt gekozen voor een model dat inlevert op snelheid door geen SSD te kiezen. Dat is heel vervelend, maar de schuld ligt echt niet bij de fabrikant of bij Microsoft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-06 19:53
Ben hetzelfde/soortgelijk probleem wel vaker tegengekomen(win7). Bedrijfsmatig meestal meteen een nieuwe install gedaan omdat foutzoeken onwerkbaar was. Als je al in resource monitor kon komen zag je een heel lage disk i/o bij 100% gebruik. met als resultaat een enorme queue en een response tijd in seconden ipv milliseconden.

ook op high end werkstations heb ik het gezien, dus niet alleen standaard office machines.

Overigens later er achter gekomen bij een laptop van een kennis dat het probleem ( of iets anders met dezelfde symptomen) zichzelf na een aantal uren draaien lijkt op te lossen, en niet meer terugkomt.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thimo1
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-06 23:47
Kijk even of CrystalDiskInfo ziet of er iets mis is met je harde schijf .
Een tijdje geleden had ik dit probleem ook met een sshd, in CrystalDiskInfo zag ik dat hij aan het overlijden was. Viel gelukkig wel onder de garantie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:30
Waarom zou het een bug zijn, en niet gewoon de waarheid? Dat het in W7 en W8 niet in taakbeheer stond wil niet zeggen dat het er niet was!

De beste methode om het op te lossen is om domweg te kijken waarmee je schijf bezig is en daar naar te handelen. En nee, dat kan je beter niet in taakbeheer kijken, maar bijvoorbeeld resource monitor.

[ Voor 3% gewijzigd door Nat-Water op 18-10-2017 20:16 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-06 20:28
Ik draai met een mechanische hd en Ik ken het fenomeen van TS op Windows 8.1. De HD choket soms. Met Resource Monitor zie je dan o.a. dat de access time omhoog schiet. Wat op Win 8.1 helpt is om een boel telemetrie uit te schakelen. Voor Win 10 weet ik het niet.

Misschien dat de dit artikel een eerste uitgangspunt kan zijn. k zou me niet wagen aan het blokkeren van IP addressen en url's van Microsoft; je breekt waarschijnlijk meer dan je hiermee oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Wat @Nat-Water zegt: meten is weten. Gebruik Resource Monitor / Broncontrole om te achterhalen welk proces de disk IO veroorzaakt op het moment dat het speelt. Roepen dat het een bug/probleem is zonder aan te tonen welke bug dat dan is, blijft gelul in de ruimte.
Een probleem of bug is reproduceerbaar en alles wat reproduceerbaar is kun je makkelijker verder onderzoeken.

Misschien is het de virusscanner, misschien is het het compileren van .Net libraries, na boot: mogelijk gewoon wat services die later op de achtergrond starten (dat is juist gedaan om te zorgen dat jij sneller in Windows ingelogd bent.)

Een SSD lost de problemen uit zichzelf niet op, maar neemt wel een bottleneck weg, Een SSD kan ook 100% schijfgebruik pakken maar je voelt daar veel minder van. Er zijn geen lees en schrijfkoppen die heen en weer hoeven gaan of mechanische onderdelen die aangedreven moeten worden, een schijf die op toeren moet komen en waarbij het verschil maakt of de data zich in de binnenring bevindt of meer naar buiten.

Een SSD in je laptop plaatsen (indien dit eenvoudig verwisseld kan worden) kan je helpen om meer te halen uit die laptop van 400 euro. Rond de 8 tientjes heb je al een SATA 2,5 inch SSD van 256GB

Verwen jezelf en geniet ervan. Kan die laptop nog jaren mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

ymmv schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 15:51:
MS heeft een KB-artikel over een vergelijkbaar probleem gepubliceerd. Zie https://support.microsoft.com/en-us/help/3083595/
Van een tweaker mag je toch aannemen dat-ie de "numerous events with Event ID 129" in z'n system event log niet gemist heeft, Indien wel, dan verdien je ook een traag systeem >:)
Nat-Water schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 20:15:
Waarom zou het een bug zijn, en niet gewoon de waarheid? Dat het in W7 en W8 niet in taakbeheer stond wil niet zeggen dat het er niet was!

De beste methode om het op te lossen is om domweg te kijken waarmee je schijf bezig is en daar naar te handelen. En nee, dat kan je beter niet in taakbeheer kijken, maar bijvoorbeeld resource monitor.
't Is geen bug, idd. De schijf is gewoon aan het zoeken. Daarom zie je 100% schijfgebruik met een kwantitatief uitermate teleurstellende throughput.
Windows10 is ondertussen geoptimaliseerd voor SSD's. Op SSD's gaan zoekopdrachten razendsnel, op traditionele harddiks duurt 't allemaal "iets" langer

[ Voor 47% gewijzigd door Brahiewahiewa op 21-10-2017 02:52 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-06 15:54

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Windows idle, bestaat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clogie886
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-05 16:20
Ik heb hetzelfde probleem met een Dell Inspiron 15, disk staat op 100% (kan je ook horen, hij ratelt als een bezetene). Start je dan Task Manager en ga je naar de Performance tab dan staat Disk inderdaad op 100%. Volgende logische stap is dan welk process dus ga je terug naar de eerst tab Process en inderdaad ook daar staat hij op 100%. Probleem is echter dat als je de alle waarden in de 3e kolom (Disk MB/s) optelt je nog niet aan de 5% komt, terwijl de summery op 100% staat, kortom wie gebruiken die andere 95% nu???? Op internet zijn er tientallen 'oplossingen' zoals stoppen indexering / stoppen updates etc maar al die oplossingen werken niet, disk blijft op 100% staan. Nogmaals in de taskmanager is gewoon niet te vinden WELK process nu daarvoor verantwoordelijk is!! Bij elke update hoop ik dat het over is maar helaas.......

De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:30
clogie886 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 04:00:
Ik heb hetzelfde probleem met een Dell Inspiron 15, disk staat op 100% (kan je ook horen, hij ratelt als een bezetene). Start je dan Task Manager en ga je naar de Performance tab dan staat Disk inderdaad op 100%. Volgende logische stap is dan welk process dus ga je terug naar de eerst tab Process en inderdaad ook daar staat hij op 100%. Probleem is echter dat als je de alle waarden in de 3e kolom (Disk MB/s) optelt je nog niet aan de 5% komt, terwijl de summery op 100% staat, kortom wie gebruiken die andere 95% nu???? Op internet zijn er tientallen 'oplossingen' zoals stoppen indexering / stoppen updates etc maar al die oplossingen werken niet, disk blijft op 100% staan. Nogmaals in de taskmanager is gewoon niet te vinden WELK process nu daarvoor verantwoordelijk is!! Bij elke update hoop ik dat het over is maar helaas.......
Even naar resourcemonitor/broncontrole, gedeelte schijf gaan. 2e scherm sorteren op totaal. Als je even een screenshotje kan plaatsen kunnen we weer verder.

Ook doe je er goed aan om even te kijken of je Telemetry van zowel Windows als Nvidia aanstaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Nat-Water op 21-10-2017 10:20 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Swap file vs RAM geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-06 20:11
Wat voor AV gebruik je??

Ik had dit ook bij een paar klanten.
AV uit gezet (trend micro WFAB) en dan was het een stuk beter, nog niet ala ssd, maar wel beter.

Maar omdat ik geen pc zonder AV wil draaien, heb ik de pc laten vervangen met 1 met een SSD :P
Geen geklaag meer :P

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaosstorm
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-12-2024
DirtyBird schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 14:14:
Die hybride schijven zijn troep. Ik had ook ooit eens zo'n geval, diverse firmware updates gedaan maar het is en blijft Seagate troep. Tip verkoop die schijf en vervang het door een ssd.

Je zou ook je laptop een aantal nachten kunnen laten draaien zodat alle processen klaar zijn. (denk aan defragmenteren / indexeren e.d. (want bij 5400rpm schijfjes duurt dat gewoon een stuk langer).

Ik heb overigens nog nooit last gehad van spontane 100% diskusage in windows 10 en ik heb nogal wat pc's staan hier (een kleine 3d render farm :9).

[ Voor 15% gewijzigd door Chaosstorm op 21-10-2017 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Chaosstorm schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 10:48:
[...]

Die hybride schijven zijn troep. Ik had ook ooit eens zo'n geval, diverse firmware updates gedaan maar het is en blijft Seagate troep. Tip verkoop die schijf en vervang het door een ssd.

Je zou ook je laptop een aantal nachten kunnen laten draaien zodat alle processen klaar zijn. (denk aan defragmenteren / indexeren e.d. (want bij 5400rpm schijfjes duurt dat gewoon een stuk langer).

Ik heb overigens nog nooit last gehad van spontane 100% diskusage in windows 10 en ik heb nogal wat pc's staan hier (een kleine 3d render farm :9).
Ja ik weet het, had ik maar beter geweten :')
Trap ik ook nooit meer in. Het idee dat geschetst werd was dat de schijf 'leert' wat je veel gebruikt (windows processen) en dit dan op ssd snelheid gaat werken. Wat een farce. Achja, hij was ook bedoeld als overbrugging voor 2 jaar dus ik dacht dat t wel los zou lopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramon
  • Laatst online: 08:00
@DirtyBird Je bent dus niet op zoek naar een oplossing, maar wil alleen een schuldige aanwijzen? Volgens mij kan er dan wel een slotje op dit topic.

Als je wel op zoek bent naar een oplossing dan graag even alle details van je hardware én je software zodat er serieus meegedacht kan worden in plaats van dit nutteloos gelul.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Mijn ervaringen met de 'oplossingen' zijn dat ze meestal niet werken omdat het hele specifieke oorzaken aanpakt die niet voor iedereen gelijk zijn.
Mijn vraag is beantwoord, namelijk dat de schijf een te lage doorvoer heeft voor de gefragmenteerde bestanden die aangeroepen moeten worden. En daarnaast was de vraag (of misschien meer discussiepunt) hoe het kan dat hard- en software samen verkocht worden die blijkbaar niet compatibel zijn.
Gezien de vele reacties en mede-'slachtoffers' lijkt het me een niet irrelevant topic hier.

Maar als dit topic je niet aanstaat en je in de weg zit bij het lezen van GoT zou ik inderdaad een mod zoeken die het voor je wil sluiten. Het is nooit mijn bedoeling geweest jouw gebruikservaring hier te verstoren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramon
@DirtyBird Kijk, als jij tevreden bent met de conclusie van één tweaker die op basis van één post van jou zonder concrete info claimt dat je dan maar een SSD in je laptop moet proppen want dan zal die vast beter werken, be my guest. De rest van de tweakers (waaronder ik) willen dat graag verifiëren en dat kan dan door te weten wat voor hardware (en software (en instellingen)) je gebruikt. Misschien heb je wel een 15 jaar oude harddisk in die laptop gepropt, dan is het niet zo raar als het niet helemaal soepel werkt.

Een moderne laptop met Windows 10 moet gewoon soepel kunnen draaien, ongeacht of er een SSD of HDD in zit. En daarom vraag ik of je informatie wilt verschaffen, zodat we je serieus kunnen helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Ik heb de Lenovo Ideapad 500-15
https://www.coolblue.nl/p...ml#product_specifications

Ik heb het probleem echter ook geconstateerd bij een oudere laptop (een asus, meer weet ik er niet van) en ik heb het in het verleden op verschillende manier wel- en niet opgelost gekregen.
Ik denk dan ook dat het onbegonnen werk is om hier op tweakers (ondanks de beste wil van de wereld van iedereen hier) het probleem op te lossen voor elke specifieke situatie.
In ieder geval op de bekende manieren (telemetrie uitschakelen, windows search uitschakelen enz,).
Ik denk dan ook niet dat het realistisch is om te vragen hier om met dergelijke oplossingen te komen en dus probeerde ik de vraag vanuit een andere uitgangspunt te stellen: niet "wat kan ik allemaal aan mijn windows aanpassen om het misschien te verhelpen?", maar "wat is de onderliggende oorzaak van dit probleem en hoe kun je voorkomen dat je ermee te maken krijgt?".
Ik begrijp uit verschillende reacties dat het te maken heeft met de snelheid van de hdd en dat eerdergenoemde 'oplossingen' bedoeld zijn om die snelheidsvraag van het OS te beperken.

Misschien had ik dit topic dan als discussie moeten openen ipv vraag omdat wat mij dwarszit, het feit is dat ik dit probleem al lang ken (ik heb er niet altijd al last van op elke computer), maar dat het nooit is opgelost daar waar ik dacht dat dit een fout is in windows die MS zou moeten patchen.
Als dat niet de situatie is en het niet aan MS ligt is daarmee ook die vraag beantwoord. Als het dan aan de snelheid van HDD's ligt reist bij mij de vraag waarom fabrikanten hardware leveren die niet fatsoenlijk overweg kan met de software die ze zelf meeleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Check eerst de S.MA.R.T van je hdd. Dat kan (zoals eerder al aangegeven) met crystaldiskinfo. Als daaruit blijkt dat je harde schijf zijn einde nadert, moet deze gewoon onder garantie vervangen worden.

Als dit niet het geval is, plaats een SSD. Natuurlijk weet je niet 100% zeker of dit het probleem helemaal oplost, maar een SSD is gewoon de beste upgrade die je kunt uitvoeren, dus je zult er eigenlijk altijd op vooruit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03:32
Wij hebben die 100% schijfgebruik niet, en het is juist wel een situatie die opgelost kan worden. Het ligt ergens aan, en het is daardoor juist wel heerlijk specifiek en te voorkomen.
Het is op te lossen, dus is het geen discussiestuk dat blijft bestaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Mel33 op 21-10-2017 12:37 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Heb je de tips hier al geprobeerd? https://www.drivereasy.co...erformance-on-windows-10/ Check ook de comments.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 30-06 19:53
Nat-Water schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 08:39:
[...]

Even naar resourcemonitor/broncontrole, gedeelte schijf gaan. 2e scherm sorteren op totaal. Als je even een screenshotje kan plaatsen kunnen we weer verder.

Ook doe je er goed aan om even te kijken of je Telemetry van zowel Windows als Nvidia aanstaat.
Even naar resource monitor gaan is wat lastig in zo'n situatie, je kunt meestal minuten wachten voordat er iets opgestart is. De wachtrij is enorm, en omdat diverse programma's aanvragen blijven doen wordt die niet kleiner.

Deze vraag is hier, en op andere plekken vaker gesteld, vaak worden de usual suspects genoemd, maar ik heb nooit een 100% antwoord gezien. Wat ik eerder gezegd heb: laat wat ook de veroorzaker is uitrazen, kost wel uren, maar het lost zich vanzelf op. (niet een oplossing voor een bedrijfssituatie natuurlijk).

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Bekende ellende veroorzakers hiervoor zijn bij mij:
- Windows Defender
- .Net updates (bestaan die nog?)
- Windows Updates in combinatie met bovenstaande
- Search Indexer in combinatie met bovenstaande.
- Dropbox in combinatie met bovenstaande. Ook al hoeft er niks gedaan te worden.

De 100% disk usage zie ik dus ook vaak op mijn systemen, maar vanwege de SSD's eigenlijk geen last van omdat de response tijd laag blijft. Het is wel de reden dat ik in alle laptops in huis SSD's heb gezet. Nadeel daarvan is weer dat de CPU- en chipsetbelasting ook omhoog gaat vanwege de hogere I/O. Daardoor slaat de CPU koeling eerder aan en maken de laptops meer herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:17
Bij mij komt dit ook voor, maar komt het door de sata 3 chipset waarvan de firmware een update nodig heeft.
Anders kan bij sommige schrijfacties (installeren via steam of andere downloads) dit probleem ontstaan een non responsive pc die na een paar minuten als ik geluk heb weer reageerd. (dit is een ssd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 14:57
Hi,
In de praktijk trekt Windows 10 een hoop meer disk-IO dan voorgaande versies, vooral door de toegevoegde componenten (het nut daarvan laat ik even in het midden).
Daarom twee tips die ik in de praktijk vaak toepas om dit probleem te verlichten als je niet de mogelijkheid hebt om een SSD te installeren:
1) Dit Powershell scriptje waarmee je veel Windows10-builtin-features kunt uitschakelen:
https://gist.github.com/alirobe/7f3b34ad89a159e6daa1
2) Een tooltje om softwarematig je HDD te cachen (middels RAM geheugen), verwacht geen wonderen maar het helpt wel een beetje:
https://www.romexsoftware.com/en-us/primo-cache/

Feit blijft dat de beste oplossing is om je bottleneck (de HDD) te upgraden naar een SSD.
Succes.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Veel is al voorbij gekomen, maar 100% disk usage is vrij normaal in Windows, althans bij systemen met normale HDD's.

Het moet echter niet zo zijn dat dit constant zo is.
Meestal is het gewoon omdat er best veel op de achtergrond gedaan wordt. Met name als deze net nieuw/opnieuw geïnstalleerd is moet er veel achtergrondwerk gebeuren. Veel kleine bestandjes waarmee gewerkt wordt, dus vaak zie je maar een paar MB/s en toch 100% gebruik.

Na enige tijd (soms lang, soms kort) wachten zou het vanzelf klaar moeten zijn. SSD versnelt dit probleem aanzienlijk.

Als alles eenmaal uitgerateld is zou het wel weer redelijk moeten werken. Totdat er weer updates komen of andere achtergrondtaken uitgevoerd moeten worden.

Hoe vaker het systeem aan staat, hoe relatief minder vaak je dit probleem tegen zult komen.

Vaak zie je de combinatie:Low spec laptop, vooral wat betreft HDD + Relatief weinig/kortstondig gebruik, dus geen kans om achtergrondtaken uit te voeren. Dan moet je gewoon wat meer geduld opbrengen zodat Windows de nodige achtergrondtaken kan uitvoeren.

Mocht het echt constant zijn, of iig aanzienlijk vaker dan er updates en andere achtergrondtaken uitgevoerd worden, dan is er waarschijnlijk een andere softwarematige oorzaak.
Of je HDD is stuk, maar dat kun je relatief makkelijk testen. Benchmarks en andere diagnostische tools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 02:41:
[...]

Windows10 is ondertussen geoptimaliseerd voor SSD's. Op SSD's gaan zoekopdrachten razendsnel, op traditionele harddiks duurt 't allemaal "iets" langer
offtopic:
Het probleem treedt ook op op Win 8.1. Wellicht dat dit ook al geoptimaliseerd is voor SSD maar dat laat onverlet dat het de ontwerpers zou sieren om minder hard aan de HD te gaan hangen als er in een systeem op een mechanische HD draait. Dan duren die telemetrie en andere indexaties maar langer met minder impact voor de workflow van de gebruiker. Dat laatste is wat voorop moet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Slavy schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 14:03:
Precies dit. Er is geen welbekende 100% disk usage bug. Wanneer je continu 100% disk usage hebt lijk je te maken te hebben met een suboptimaal systeem, foute configuratie of een memory leak oid. Staat je systeem wellicht continu te swappen omdat je out of memory raakt?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allard
  • Laatst online: 02:14
Mischien kan de TS een overzicht geven van zijn hardware en gebruikte software zodat we een idee kunnen krijgen of zijn systeem nu wel of niet suboptimaal is.
En als hij/zij dan ook eens kijkt naar de resource monitor of daar een boosdoener is aan te wijzen kunnen we verder meedenken.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taker1987
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-07-2024
er is wel degelijk een memory leak in windows 10 .. ik heb regelmatig dat mijn interne geheugen (16gb ram) op 100 procent load staat. dit word veroorzaakt door volgens taakbeheer maar 1 programma en dat is windows defender .

windows 10 is op dat moment behoorlijk traag en soms is het dan nodig om een reset te doen om weer normaal je programma's te kunnen gebruiken .

psn: taker-mart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

taker1987 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 18:03:
er is wel degelijk een memory leak in windows 10 .. ik heb regelmatig dat mijn interne geheugen (16gb ram) op 100 procent load staat. dit word veroorzaakt door volgens taakbeheer maar 1 programma en dat is windows defender .

windows 10 is op dat moment behoorlijk traag en soms is het dan nodig om een reset te doen om weer normaal je programma's te kunnen gebruiken .
Ik vermoed eerder dat je een memory leak in een applicatie of driver ondervind. Als Windows Defender 16GB aan memory staat te snoepen heb je echt ergens iets niet goed zitten of ben je iets aan het scannen als een zeer groot archive oid. Dit is echt geen normaal gedrag.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taker1987
Bor schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 18:05:
[...]

Ik vermoed eerder dat je een memory leak in een applicatie of driver ondervind. Als Windows Defender 16GB aan memory staat te snoepen heb je echt ergens iets niet goed zitten of ben je iets aan het scannen als een zeer groot archive oid. Dit is echt geen normaal gedrag.
dit gebeurt bij een nieuwe restart van windows 10 home . ik ben niet de enige met dit probleem en als je het googled dan kom je er nog veel meer tegen .

op het moment dat windows op nieuw geinstalleerd is kan dit zelfs al na een uur of eerder gebeuren .

heb het nu al een tijdje geleden gefixt maar het komt soms nog voor tijdens downloaden van grote bestanden via torrent .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon

Laten we niet offtopic gaan en focussen op het probleem van de TS.

offtopic:
Overigens kan je Defender natuurlijk makkelijk vervangen voor een andere gratis antivirus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Toen ik een 2 jaar geleden een nieuwe (mid-range) laptop kocht voor mijn vriendin met klassieke (7200rpm) HDD en Win8.1, had ie hetzelfde. Clean install gedaan; nog steeds hetzelfde verhaal. Intel chipset drivers erbij, indexing uiteraard uitgezet: niets hielp. Geen Windows Event Log meldingen. Processor was snel zat en 8 GB RAM.

Uiteindelijk maar Win7 op geïnstalleerd en die draait sindsdien als een zonnetje. Met een SSD nooit dat probleem gezien... Probleem is inderdaad gewoon pending I/O, niet echt 100% load. Synthetische benchmarks gaven geen disk-problemen aan. Ik vermoedde ook een rotte driver, maar heb nooit de root-cause gevonden ondanks traces maken, ProcMon gebruiken, etc (op die clean install uiteraard, zonder AV)

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jetspiking
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-06 13:42
Als je het probleem definitief wilt oplossen, dan moet je een SSD of snellere HDD kopen (met meer rpm en een hogere overdrachtssnelheid).

Een andere oplossing is om naar taakbeheer te gaan, dan switch je naar het tablad opstarten en schakel je alles uit wat je niet essentieel acht.

Een virusscan kan tevens ook geen kwaad. Het kan zomaar dat kwaadaardige software jouw pc prestaties beïnvloed.

https://www.linkedin.com/in/dustinhendriks/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Op het moment dat er veel outstanding IO's zijn is een SSD gewoon een lapmiddel. Relevante oorzaken zijn, te weinig geheugen (oorzaak #1). Te weinig geheugen kan meerdere oorzaken hebben, waaronder een brakke driver, een slecht geprogrammeerd stuk software, Java heap te groot (Minecraft spelers die memory in properties file hebben ipv command line), veel achtergrond processen, memory leaks.
Windows doet namelijk aan memory mapping voor executes en libraries, waardoor dit een enorme impact heeft op de performance. Ben dan ook geen fan van al die tooltjes van Asus, Lenovo, MSI en dergelijke.

Indien geheugen niet het issue is (kleine kans) dan kan het ook een rotte applicatie zijn die veel naar disk toe gaat en nagenoeg geen data transporteert maar wel veel IO genereert. Oorzaak #2 is dus software gegenereerd. Meestal wel te achterhalen met tooltjes uit de SysInternals serie. Alleen wel moeilijker.

.NET is oorzaak mogelijkheid #3. Na een update van. NET worden alle repositories opnieuw gecompileerd, afhankelijk van de disk, kan dit een paar minuten duren, maar ook een dag. Dit wordt op de achtergrond gedaan en hoe drukker een systeem is, hoe langer dit nodig heeft. Dit is vaak de oorzaak van trage systemen na herinstallatie of na updates installeren. Oplossing is gewoon systeem aan laten staan of het proces bespoedigen, artikelen genoeg hierover (tip:, zoek op ngen bijvoorbeeld: https://support.microsoft...amework-4-can-take-longer ). Probleem is namelijk dat proces gestopt is voordat het klaar was, en wanneer dat iedere keer is, blijft dit probleem doorzeuren, dag in, dag uit.

Oorzaak #4 is, CC Cleaner, O&O ShutUp en andere "optimalisatie" tools. Deze zetten bepaalde onderhoudstaken uit met de nodige issues die bij een HDD wel naar boven komen maar op een SSD verborgen blijven.

#5 is zogenaamde "tuning" software. Die passen bepaalde parameters aan die door Windows zelf tijdens installatie zijn geconfigureerd. Met de nodige ellende. Meestal veroorzaakt dat weer het issue in #1.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03:19
Ik ben dit probleem (onverklaarbare 100% disk activiteit) al meermaals tegengekomen bij help-mijn-laptop-is-traag-vragen uit mijn omgeving en in alle gevallen heb ik het verholpen door Windows Defender uit te schakelen. Vooral de combinatie van third-party Anti-Virus en een actieve Windows Defender lijkt de boosdoener te zijn. Ik installeer met enige regelmaat Kaspersky AV producten en op hun forum is dit wel degelijk een bekend probleem. Wat het probleem exact veroorzaakt is mij helaas niet bekend. Oplossing wel.

[ Voor 3% gewijzigd door JorneB op 22-10-2017 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Normaal gezien zou defender zichzelf uit moeten schakelen als een andere AV is geïnstalleerd. Zo niet, dan idd zelf uitschakelen.

Sowieso 2 AV's tegelijk is vragen om problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

EricJH schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 17:23:
[...]
offtopic:
Het probleem treedt ook op op Win 8.1. Wellicht dat dit ook al geoptimaliseerd is voor SSD maar dat laat onverlet dat het de ontwerpers zou sieren om minder hard aan de HD te gaan hangen als er in een systeem op een mechanische HD draait. Dan duren die telemetrie en andere indexaties maar langer met minder impact voor de workflow van de gebruiker. Dat laatste is wat voorop moet staan.
Je begrijpt 't verkeerd: dingen als telemetry, achtergrond virusscanning, indexering, achtergrond synchronisatie op cloud drives, etc, zijn pas mogelijk geworden met de komst van ssd's. De ontwerpers wilden niet wachten totdat het percentage met een ssd uitgeruste pc's groter dan 80 was. En zeg nou zelf: een probleem wat met 5 tientjes op te lossen is en waar je vervolgens jaren plezier van kunt hebben

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Brahiewahiewa schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 15:46:
[...]

Je begrijpt 't verkeerd: dingen als telemetry, achtergrond virusscanning, indexering, achtergrond synchronisatie op cloud drives, etc, zijn pas mogelijk geworden met de komst van ssd's. De ontwerpers wilden niet wachten totdat het percentage met een ssd uitgeruste pc's groter dan 80 was.
Dat heb ik niet gezegd en is ook niet een implicatie van wat ik heb gezegd! Mijn punt is dat je gebruikers met een mechanische harde schijf een prettige werkervaring ontzegt. Het aantal gebruikers van een mechanische hd in het goedkopere segment is groot genoeg om gerespecteerd te worden.
En zeg nou zelf: een probleem wat met 5 tientjes op te lossen is en waar je vervolgens jaren plezier van kunt hebben
Voor maximaal vijf tientjes krijg je een SSD van 60 GB. Dat beschouw ik als te weinig om een modern OS op te zetten. Ik zie 120 GB als een minimum. Los daarvan; niet iedereen is een progressieve tweaker met matchende financiële prioritering.

Is het niet een uitdaging voor een tweaker om Windows OS ook op een mechanische HD soepel te laten draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

EricJH schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 16:41:
[...]
Is het niet een uitdaging voor een tweaker om Windows OS ook op een mechanische HD soepel te laten draaien?
Hoe zou dat een uitdaging moeten zijn. Windows 10 kan perfect draaien op een conventionele HD, zelfs op een trage 4200rpm 2,5" laptop diskje. Wanneer je maar weet waarvoor je hem gebruikt.

Gewoon de juiste drivers, afzien van al die "fabrikant" tooltjes, bijvoorbeeld ASUS heeft fancy software, niet gebruiken, gewoon FAN speed in BIOS regelen bijvoorbeeld. Browser plugin's, gewoon zo min mogelijk, pas de juiste exclusions toe in je AV product. Waarom zou je .gif, .jpg, .mp3, .avi, .mpeg et cetera scannen. Neem de tijd om extensies op te voeren en dat geldt voor ieder AV product. Gebruik Defender in plaats van andere producten zoals Symantec, McAfee wanneer je systeem minder dan 8GB heeft. Zorg voor up to date drivers, met name op Intel systemen de Intel Chipset INF utility, wordt nog al eens vergeten. Daarnaast kan je in windows 10 achtergrond processen uit zetten. Met name Univeral Apps zijn soms best wel een issue, neem nu Facebook app of nieuws app, waarom moeten die op de achtergrond door werken. Daarnaast, op je start menu "tiles" updaten uitzetten, helpt ook. En zo zijn er zo veel opties.

Ik zou zeggen voor een tweaker, neem een laptop, liefst oude Core 2 Duo, met 2GB geheugen. Installeer daar Windows 10 op (32-bit) en begin met tunen. Het is smooth werkend te krijgen met een uurtje werk.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Wim-Bart schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 18:35:
[...] Waarom zou je .gif, .jpg, .mp3, .avi, .mpeg et cetera scannen...
Omdat daar ook virussen in kunnen zitten
En hoezo tunen? Mijn C2DAfbeeldingslocatie: http://mooibroek.dyndns.org/C2D.pngniets getuned; staat wel 24x7 aan

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Brahiewahiewa schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 18:53:
[...]

Omdat daar ook virussen in kunnen zitten
En hoezo tunen? Mijn C2D[afbeelding]niets getuned; staat wel 24x7 aan
Dat bedoel ik. Maar mensen zijn ongeduldig en geven systeem vaak niet de tijd om te stabiliseren. Ik zie het zelfde gedrag bij systemen.

Maar even over AV exclusions. De kans dat er in een text, gif, jpg een virus zou zitten is heel erg klein. Zeker tegenwoordig waar data en code strict gescheiden zijn in de applicaties welke de gebruiken. NX-bit wel aanzetten in Bios natuurlijk. Zelf exclude ik ook folders omdat ik zeker weet dat die "veilig" zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 683497

Jouw probleem ligt denk eerder aan de Killer E2400 netwerkchip van je moederbord. De software van die dingen staat algemeen bekend om geheugenlekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taker1987
Anoniem: 683497 schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 19:07:
[...]
Jouw probleem ligt denk eerder aan de Killer E2400 netwerkchip van je moederbord. De software van die dingen staat algemeen bekend om geheugenlekken.
ooh meen je , wat is daar aan te doen dan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 683497

@taker1987 Ja, als je inderdaad de pricewatch: ASRock Fatal1ty Z170 Gaming K4 uit je inventaris hebt in ieder geval. Ben zelf nog nooit in het bezit geweest van een moederbord met een Killer chip, maar het zou moeten werken om gewoon alle killer zooi van je pc te verwijderen en vervolgens ook de driver voor de chip op nieuw te installeren (en dan alleen de driver zonder de Killer Suite software). Die kun je hier downloaden:
http://www.killernetworki.../category/other-downloads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taker1987
Anoniem: 683497 schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 20:53:
@taker1987 Ja, als je inderdaad de pricewatch: ASRock Fatal1ty Z170 Gaming K4 uit je inventaris hebt in ieder geval. Ben zelf nog nooit in het bezit geweest van een moederbord met een Killer chip, maar het zou moeten werken om gewoon alle killer zooi van je pc te verwijderen en vervolgens ook de driver voor de chip op nieuw te installeren (en dan alleen de driver zonder de Killer Suite software). Die kun je hier downloaden:
http://www.killernetworki.../category/other-downloads
aah super bedankt . ik heb inderdaad dat product , zou je dit naar mijn inbox willen sturen ? dit om dit in de toekomst te gaan gebruiken . zou ik je eventueel ook voor andere vragen destijds bij jou terecht kunnen ? ik zou je enorm dankbaar zijn 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berns
  • Laatst online: 14-06 07:07
Het laatste geval wat ik had op windows 10, was de oplossing om google chrome te verwijderen, en de appdata mappen te verwijderen, en opnieuw te installeren. Iets me de history files. Je kan het ook oplossen zonder chrome te verwijderen, maar dit gaat ook snel. Alle andere oplossingen die je overal vindt zoals de StorAHCI.sys hielpen niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03:07
Eh...je weet dat je een topic van ongeveer 6 maanden oud aan het kicken bent? :+ Deze kan dus op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.