[OSx86] Vreemde artifacts Geforce GTX960

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-01 10:38
Ik heb in 2013 een mooie customac gebouwd, die het nog altijd prima doet. We gebruiken 'm dagelijks als montage werkstation. Echter hebben we al sinds het begin last van vreemde artifacten in beeld die pas weer weggaan na een reboot. Ze ontstaan over het algemeen als de videokaart (GTX960) aan het renderen is of op een andere manier zwaar belast wordt. Na het renderen blijven die artifacts op de gekste plekken terug komen. Hier een voorbeeld van mijn mailclient zojuist:

GFX Artifacts

(ik heb hier en daar even wat privé zaken geblurd, kijk daar even omheen, het gaat om de rode cirkels)

Heeft iemand enig idee waar dit door komt en wat ik eraan kan doen? We hadden eerst een 650Ti kaart erin waar we hetzelfde probleem mee hadden. We gebruiken de laatste CUDA webdrivers van NVIDIA en we draaien op El Capitan.

Rookworst zonder R is ook worst.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Kleine titelfix; OSx86 is wat gebruikelijker hier dan customac :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Lastig om antwoord te geven, omdat er verschillende mogelijkheden zijn van oorzaak.

maar wat voor systeem?
welke bootloader
Welke kext worden ingeladen
hoe ziet de config.plist eruit of boot.plist
Staat de geïntegreerde videokaart uit in de bios?

etc..

[ Voor 11% gewijzigd door Slaiter op 18-10-2017 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
Slaiter schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 16:09:
Lastig om antwoord te geven, omdat er verschillende mogelijkheden zijn van oorzaak.

maar wat voor systeem?
welke bootloader
Welke kext worden ingeladen
hoe ziet de config.plist eruit of boot.plist
Staat de geïntegreerde videokaart uit in de bios?

etc..
Het is een Core i7 4770K op een Z87X van Gigabyte, systeem is van eind 2013.
Bootloader is Clover (via Multibeast)

Welke kext, geen idee meer - zo lang geleden dat ik het geinstalleerd heb...
Config.plist? Boot.plist?
Ik heb geen idee. Ik heb gewoon Multibeast gedaan met standaard setup. Werkt als een tierlier, op die gekke artifacts na dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Vaak staat er in dergelijke gevallen in de config.plist iets niet goed of is de smbios verkeerd ingesteld of er is een kext technisch probleem. Allemaal oplosbaar met meer info, tenminste als we niet over een hardware technisch probleem praten.

Je config.plist kun je overigens na het mounten van je EFI partitie vinden onder:

/EFI/CLOVER/config.plist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
Slaiter schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 12:47:
Vaak staat er in dergelijke gevallen in de config.plist iets niet goed of is de smbios verkeerd ingesteld of er is een kext technisch probleem. Allemaal oplosbaar met meer info, tenminste als we niet over een hardware technisch probleem praten.

Je config.plist kun je overigens na het mounten van je EFI partitie vinden onder:

/EFI/CLOVER/config.plist
Dankje! Ik zal er eens naar kijken als ik weer op kantoor ben.

Toevallig hebben we vandeweek de SSD moeten vervangen, want die zat op 20% health. Ik heb de inhoud gecloned met CC Cloner en met Multibeast de bootloader erop gezet en sindsdien hebben we het probleem niet meer? Althans, daar lijkt het op. Bijvangst, want we hadden de SSD natuurlijk niet om die reden vervangen.

Kennelijk zat er dus toch iets mis in de config, idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Dus je gebruikt professioneel een hackintosh? Duimen dat je nooit een audit krijgt dan. Het is sowieso al illegaal, maar voor thuisgebruik prima. ;)

Verder klinkt het inderdaad als een foutje in je clover configuratie. Dit had ik namelijk ook bij mijn Intel HD P4600 onder Sierra. Bleek een fake ID verkeerd te hebben staan waardoor allerlei rare artifacts rondsprongen :+

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

nelizmastr schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 16:15:
Dus je gebruikt professioneel een hackintosh? Duimen dat je nooit een audit krijgt dan. Het is sowieso al illegaal, maar voor thuisgebruik prima. ;)
Ik vraag me af of het illegaal is tenminste ik heb destijds Lion gewoon op DVD heb aangeschaft en dus feitelijk voor gebruik van de software betaald.

Dat ik als OSx86 gebruiker voorbij ga aan de EULA dat klopt geheel en dus niet geheel ethisch, maar illegaal is het niet in dat opzicht.

Ik heb ook nog nooit een wetsartikel gezien in de Nederlandse, Europesche of zelfs Federale Amerikaanse wetgeving die dergelijk gebruik vanuit rechtswege verbied.

Anders zouden naar ik verwacht mensen die OEM software kopen en op een systeem zetten terwijl het systeem niet af leverancier/ fabriek hiermee geleverd is ook illegaal bezig zijn.

Ik moet de eerste strafrechtelijk vervolging van het laatste nog tegen komen.

Wel vind ik dat ik als Osx86 gebruiker geen recht heb op support vanuit Apple en dat ik het geheel op mijn eigen risico gebruik.

Oftewel, doordat ik me niet aan de EULA hou kan ik apple ook nergens op aanspreken of Überhaupt op enige wijzeverantwoordelijk stellen. Om die reden ook zou ik een dergelijke (hobby)systeem ook nooit als productie systeem inzetten.

Maar dit gaat te ver offtopic.

[ Voor 8% gewijzigd door Slaiter op 19-10-2017 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:14
Kun je de video kaart eens belasten in een Windows machine? Om uit te sluiten dat de videokaart gaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:23
Slaiter schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 18:04:
[...]

Ik vraag me af of het illegaal is tenminste ik heb destijds Lion gewoon op DVD heb aangeschaft en dus feitelijk voor gebruik van de software betaald.

Dat ik als OSx86 gebruiker voorbij ga aan de EULA dat klopt geheel en dus niet geheel ethisch, maar illegaal is het niet in dat opzicht.

Ik heb ook nog nooit een wetsartikel gezien in de Nederlandse, Europesche of zelfs Federale Amerikaanse wetgeving die dergelijk gebruik vanuit rechtswege verbied.

Anders zouden naar ik verwacht mensen die OEM software kopen en op een systeem zetten terwijl het systeem niet af leverancier/ fabriek hiermee geleverd is ook illegaal bezig zijn.

Ik moet de eerste strafrechtelijk vervolging van het laatste nog tegen komen.

Wel vind ik dat ik als Osx86 gebruiker geen recht heb op support vanuit Apple en dat ik het geheel op mijn eigen risico gebruik.

Oftewel, doordat ik me niet aan de EULA hou kan ik apple ook nergens op aanspreken of Überhaupt op enige wijzeverantwoordelijk stellen. Om die reden ook zou ik een dergelijke (hobby)systeem ook nooit als productie systeem inzetten.

Maar dit gaat te ver offtopic.
Om dan toch maar even te reageren. Wat je toen hebt aangeschaft is een upgrade licentie voor een Mac met een oudere versie. En ja je kunt er een clean install mee doen op een random mac, maar het gaat er om dat dit wel degelijk Apple hardware moet zijn. Virtualisatie van macOS mag derhalve ook alleen op een mac. Voor andere hardware is de licentie gewoon simpelweg niet geldig en dus kan je problemen krijgen bij een audit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Het gaat mij niet om het audit verhaal, maar dat werd gesteld dat je met een hackintosh per definitie illegaal bezig bent, dat is gewoonweg niet correct.

[ Voor 58% gewijzigd door Slaiter op 20-10-2017 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Slaiter schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 07:14:
Het gaat mij niet om het audit verhaal, maar dat werd gesteld dat je met een hackintosh per definitie illegaal bezig bent, dat is gewoonweg niet correct.
Gewoonweg wel. Je gebruikslicentie (van Lion or wat dan ook) die je aanhaalt is alleen voor Apple hardware. Niet voor elk willekeurig ander apparaat waar je die op installeert. Het draaien van software zonder gebruikslicentie is illegaal. Je hebt geen recht macOS te gebruiken op hardware die niet door Apple is goedgekeurd.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1