Vraag over gebruikersrechten in Win10

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-02-2024
Hoi Tweakers!

Ik heb een computer waar Win 10 Enterprise op draait. Ik probeer voor de verschillende accounts rechten aan te passen, alleen lukt het mij niet helemaal. Met gpedit.msc kan veel, echter is deze tool beperkt in de zin dat het de restricties voor alle gebruikers toepast.

Ik zou het volgende willen, mits het kan:

Jan - Admin - kan alles
Piet - gebuiker - kan geen software installeren
Klaas - beperkte gebruiker - kan geen software installeren, kan zijn wallpaper en lock screen niet veranderen
Vervelende Sjaak - beperkte gebruiker zonder internet toegang - zoals hierboven, maar zonder internet toegang.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

[ Voor 5% gewijzigd door mascarpwn op 18-10-2017 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:10
Doe je dit voor thuis of in een bedrijf ?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
HKLM_ schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 13:12:
Doe je dit voor thuis of in een bedrijf ?
Maakt dat wat uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Op zich wel ;)
Als het thuis is draai je een illegale Windows en is dat de eerste stap ;)
Als het zakelijk is moet je dit niet lokaal instellen maar op de DC.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Uhm ja, als je voor thuis aan de hobby bent ben je inderdaad beperkt tot GPedit.msc en user account control en misschien windows 10 parental control of applocker

In een bedrijf kan je met GPO's vaak wat meer regelen als deze in een domein zit vandaar de vraag.

[ Voor 25% gewijzigd door HKLM_ op 18-10-2017 13:19 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
HKLM_ schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 13:17:
[...]

Uhm ja, als je voor thuis aan de hobby bent ben je inderdaad beperkt tot GPedit.msc en user account control en misschien windows 10 parental control of applocker

In een bedrijf kan je met GPO's vaak wat meer regelen als deze in een domein zit vandaar de vraag.
Ik heb een ruimte met 20 identieke computers, afgezonderd van het netwerk.

Als ik het goed begrijp, kan ik het bovengenoemde alleen doen met een active directory beheertool? Er is niks in Windows gebakken waarmee dat lokaal kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
RGAT schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 13:17:
[...]

Op zich wel ;)
Als het thuis is draai je een illegale Windows en is dat de eerste stap ;)
Wat een onzinnige opmerking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
mascarpwn schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 13:21:
[...]

Wat een onzinnige opmerking.
Want? Dat is gewoon hoe het licentie model van Microsoft Windows werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
RGAT schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 13:22:
[...]

Want? Dat is gewoon hoe het licentie model van Microsoft Windows werkt ;)
Zou je het erg vinden deze onzin elders te bespreken? Het is A. een aanname. B. onwaar en C. compleet off-topic.

Hartelijk dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Zonder GPO gaat het knap lastig worden, internet acces kan je doen door de browsers te blokkeren via bijvoorbeeld applocker. en de rest via GPedit en user account control of parental control.

Als ze niet op het netwerk zitten zijn het dus lokale users en zullen sommige settings voor iedereen gaan gelden.

Wat betreft je opmerking over de Enterprise versie: "wat een onzinnige opmerking" Windows 10 Enterprise is een Volume licensing dus niet echt beschikbaar voor thuis. En aangezien je start post mager is kon niemand dat een paar post terug nog weten.

[ Voor 8% gewijzigd door HKLM_ op 18-10-2017 13:25 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
HKLM_ schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 13:24:
Zonder GPO gaat het knap lastig worden, internet acces kan je doen door de browsers te blokkeren via bijvoorbeeld applocker. en de rest via GPedit en user account control of parental control.

Als ze niet op het netwerk zitten zijn het dus lokale users en zullen sommige settings voor iedereen gaan gelden.

Wat betreft je opmerking over de Enterprise versie: "wat een onzinnige opmerking" Windows 10 Enterprise is een Volume licensing dus niet echt beschikbaar voor thuis. En aangezien je start post mager is kon niemand dat een paar post terug nog weten.
Dat is niet waar. Zolang je de licenties koopt, mag je deze versie van windows wat MS betreft ook op het toilet van je camper gebruiken.

Anyway, dank voor je reactie. Dat wordt dus een nieuw domein opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
mascarpwn schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 13:23:
[...]

Zou je het erg vinden deze onzin elders te bespreken? Het is A. een aanname. B. onwaar en C. compleet off-topic.

Hartelijk dank!
Misschien toch nog even de MS licentie voorwaarden doornemen ;) Enterprise is een volume licentie, heb nog nooit gehoord dat iemand dat thuis heeft staan voor de laptop op de bank en de desktop boven.
Jammer dat je gelijk zo reageert, hoewel het wel de vermoedens lijkt te bevestigen...

Als je het dan hebt over onzinnige opmerkingen, jouw 'maakt dat wat uit' is er iig een aangezien een illegale installatie thuis geen domein en GPO zal hebben en die op kantoor die wel legitiem kan zijn dat meestal wel heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
RGAT schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 13:27:
[...]

Misschien toch nog even de MS licentie voorwaarden doornemen ;) Enterprise is een volume licentie, heb nog nooit gehoord dat iemand dat thuis heeft staan voor de laptop op de bank en de desktop boven.
Jammer dat je gelijk zo reageert, hoewel het wel de vermoedens lijkt te bevestigen...

Als je het dan hebt over onzinnige opmerkingen, jouw 'maakt dat wat uit' is er iig een aangezien een illegale installatie thuis geen domein en GPO zal hebben en die op kantoor die wel legitiem kan zijn dat meestal wel heeft...
Wederom een domme reactie, gebaseerd op complete onwetendheid.

Nogmaals, kun je deze trend elders voortzetten? Je reacties hebben geen toegevoegde waarde gehad, noch gaan zij dat krijgen, gezien je reageert op basis van aannames en off-topic blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
mascarpwn schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 13:26:
[...]

Dat is niet waar. Zolang je de licenties koopt, mag je deze versie van windows wat MS betreft ook op het toilet van je camper gebruiken.

Anyway, dank voor je reactie. Dat wordt dus een nieuw domein opzetten.
Waarom ze niet gewoon toevoegen aan het huidige domein (als dat er is) PC's afschermen kan met best wat opties. Of is er nog helemaal geen domain ? Een nieuw domein opzetten kan ook maar moet je ook beheren 8)

[ Voor 6% gewijzigd door HKLM_ op 18-10-2017 13:30 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Welke Windows versie heb je gekocht? Dat maakt verschil m.b.t. beschikbaar opties voor beheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
@johnkeates Start post gelezen ?

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
mascarpwn schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 13:28:
[...]

Wederom een domme reactie, gebaseerd op complete onwetendheid.

Nogmaals, kun je deze trend elders voortzetten? Je reacties hebben geen toegevoegde waarde gehad, noch gaan zij dat krijgen, gezien je je reageert op basis van aannames.
:')
Vooral zo blijven reageren als mensen je willen helpen _/-\o_
Waarom reageer je nou zo defensief? Toch niet op je tenen getrapt omdat ik zei dat niemand thuis volume licenties gebruikt, really?
Anyway, vanuit gaande dat het legitiem is (zoals ik al zei...) bepaalt dat wat voor opties jij hebt voor beheer, en normaal zitten Enterprise machines in een domein en kan je dit dus via de GPO doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
HKLM_ schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 13:29:
[...]

Waarom ze niet gewoon toevoegen aan het huidige domein (als dat er is) PC's afschermen kan met best wat opties. Of is er nog helemaal geen domain ? Een nieuw domein opzetten kan ook maar moet je ook beheren 8)
Toevoegen aan het huidig domein zou in principe het makkelijkst zijn, mits bedrijfsbeheer niet uitbesteed was. Anders had ik de lokale beheerders bij hun kraag gegrepen en het hen laten doen.

Als het echt niet anders kan, doe ik dat, hoewel mij dat weer geld gaat kosten.
RGAT schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 13:31:
[...]

:')
Vooral zo blijven reageren als mensen je willen helpen _/-\o_
Waarom reageer je nou zo defensief? Toch niet op je tenen getrapt omdat ik zei dat niemand thuis volume licenties gebruikt, really?
Anyway, vanuit gaande dat het legitiem is (zoals ik al zei...) bepaalt dat wat voor opties jij hebt voor beheer, en normaal zitten Enterprise machines in een domein en kan je dit dus via de GPO doen...
Kerel, wie probeer je nou wijs te maken dat je behulpzaam probeerde te zijn? heb je je eigen reacties wel gelezen? Je zoekt aandacht en aangezien je mijn verzoek om dit elders te zoeken niet honoreert, kan ik niks anders doen dan je vriendelijk te vragen in stilte mee te lezen.

Is dat een redelijk verzoek?

[ Voor 40% gewijzigd door mascarpwn op 18-10-2017 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
@mascarpwn Beter in 1x goed dan hobby bob toch ? Ik weet niet wat je functie is maar als ik in het bedrijf een medewerker regen komt die zelf ff een domain heeft opgezet met een aantal systemen dan zou ik daar als beheerder niet heel blij van worden.

Kunnen zij je trouwens niet helpen met het realiseren van dit project ?

[ Voor 12% gewijzigd door HKLM_ op 18-10-2017 13:39 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ja, maar daar staat niks over wat er nou allemaal aangeschaft is. Windows 10 Enterprise moet je activeren met een activatieserver in hetzelfde netwerk. (of je doet een custom MAK install) En daar staat dus helemaal niks over.

Als die activatieserver er al is, dan kan je daar net zo goed policies op beheren.

[ Voor 37% gewijzigd door johnkeates op 18-10-2017 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mascarpwn
HKLM_ schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 13:39:
@mascarpwn Beter in 1x goed dan hobby bob toch ? Ik weet niet wat je functie is maar als ik in het bedrijf een medewerker regen komt die zelf ff een domain heeft opgezet met een aantal systemen dan zou ik daar als beheerder niet heel blij van worden.
Het gaat om een recreatieruimte waar mijn werknemers even kunnen 'unwinden' met VR, race sims, etc. het zijn ook allemaal custom build computers en geen Dell workstations zoals in de rest van het gebouw. Ik neem vandaag contact op met Vancis en bespreek wat de mogelijkheden zijn om ook deze builds mee te nemen in het beheerd netwerk, anders zet ik een lokaal netwerkje op.

Dank voor je nuttige reacties HKLM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
johnkeates schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 13:40:
[...]

Ja, maar daar staat niks over wat er nou allemaal aangeschaft is. Windows 10 Enterprise moet je activeren met een activatieserver in hetzelfde netwerk. En daar staat dus helemaal niks over.
Misschien gemist: Hij gebruikt Windows 10 enterprise dat is het :P
(Maar misschien komt jouw vraag niet goed over op mij :D )

Cloud ☁️

Pagina: 1