Binnenbrandje in PC (NAS)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb een nas staan (Windows server). Deze heeft 4 schijven en 1 Intel SSD.

De nas staat (gelukkig) niet 24/7 aan, maar wel vaak als ik niet thuis ben. Gisteravond wilde ik muziek luisteren in de woonkamer, dus stuur ik een WoL naar de NAS (Op zolder) en kan ik even los.

Ineens stopt de muziek. De NAS is niet meer te pingen. Ik begin beneden bij de switch te kijken maar zie niets geks. Tijdens mijn onderzoek, gillende brandmelders op zolder!

Ik ren naar boven, waar het enorm stinkt naar verbrand plastic. Ik zie rook uit de server komen en schakel de stroom los.

In eerste instantie kon ik het defect niet vinden, dus ik ging met de Flir aan de slag. De 5V lijn word warm, de adapter van de picopsu slaat af, maar dat ding gaat elke seconden 5x opnieuw proberen en perst er dus nog steeds een berg ampere's doorheen.

De Sata power connector heeft intern kortsluiting gemaakt met zichzelf, als je deze los aansluit, zit er ook kortsluiting in. De SSD zelf blijkt nog te werken maar de contacten zijn flink beschadigd.

Een week eerder had ik nog een spontane reboot van de server. Deze kon ik al niet verklaren, want hij was nog nooit vastgelopen.

Nu mijn vraag. Als ik op internet kijk lijkt dit vaker te gebeuren. Hoe gevaarlijk is het om een computer in huis te hebben draaien als je niet thuis bent? Ik was er nu op tijd bij, maar ben er een beetje huiverig voor om mijn server op afstand aan te zetten en te gebruiken. Is het te voorkomen of zijn er brandmelders die ook stroomtoevoer kunnen afkappen?

Misschien is dit ook wel een waarschuwing om niet zomaar een PC aan te laten staan. Deze server draaide al lang zonder problemen en word 2x per jaar schoongeblazen met perslucht, maar er zit praktisch geen stof in. Wat een maand geleden nog schoongemaakt.

Foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AMIvHF73vSMHYcfjEApBJmpi/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/o8L2aOrQNNRhzxiZkuAyY1x8/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0dgMLoJwsb4HNzeuLWrnhUHE/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HUjBvPOPU9MBNHVM98Eyolcy/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Rj0pHKwC4W2uQisw4b4AfNrt/full.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Fairy op 18-10-2017 12:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Op de laatste foto lijk je een Molex > Sata adapter te hebben gebruikt (toch?)

YouTube: How To Spot Molex To SATA Adapters That Won't Catch Fire

(Molex to sata, lose all your data)

[ Voor 32% gewijzigd door ImNotnoa op 18-10-2017 12:31 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 12:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hoe gevaarlijk is het om een computer in huis te hebben draaien als je niet thuis bent?
Geen idee maar als je ziet hoeveel andere apparatuur men over het algemeen aan heeft staan (in standby of aktief), zal het aantal branden door PC's wel meevallen. Anders was er ook elke week wel nieuws dat er een datacenter in de fik was gevlogen?
Is het te voorkomen of zijn er brandmelders die ook stroomtoevoer kunnen afkappen?
Vicieuze cirkel; tegen de tijd dat de brandmelder afgaat en de stroom afkapt, kan iets al in brand staan en als je dan de stroom eraf haalt, smeult/brandt het gewoon verder.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Imnoa schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 12:09:
Op de laatste foto lijk je een Molex > Sata adapter te hebben gebruikt (toch?)

YouTube: How To Spot Molex To SATA Adapters That Won't Catch Fire

(Molex to sata, lose all your data)
Dat was inderdaad een Molex2Sata, maar wel met enkel een SSD erachter die maar een maar milliampere gebruikt. Bij een PicoPSU heb je geen andere opties. Die heeft geen 3V lijn.

De kortsluiting zat ook in de stekker, niet in de SSD zelf. Als de SSD zoveel stroom had getrokken, was deze ook defect geweest, wat niet het geval is. Ik heb hem kunnen recoveren.

[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 18-10-2017 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Fairy schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 13:36:
[...]

Dat was inderdaad een Molex2Sata, maar wel met enkel een SSD erachter die maar een maar milliampere gebruikt.

De kortsluiting zat ook in de stekker, niet in de SSD zelf. Als de SSD zoveel stroom had getrokken, was deze ook defect geweest, wat niet het geval is. Ik heb hem kunnen recoveren.
Het maakt helaas niet uit wat je er achter hangt, er zijn talloze soortgelijke gevallen bekend. Bijna allemaal veroorzaakt door brakke Molex>Sata adapters

https://www.google.nl/sea...e=hp&q=molex+to+sata+fire

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fairy schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 13:36:
[...]

Dat was inderdaad een Molex2Sata, maar wel met enkel een SSD erachter die maar een maar milliampere gebruikt. Bij een PicoPSU heb je geen andere opties. Die heeft geen 3V lijn.

Die molex to sata adaptertjes zijn echt telkens bij een topic als dit de boosdoener.

goedkoop=duurkoop in dit geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 13:38:
[...]

Die molex to sata adaptertjes zijn echt telkens bij een topic als dit de boosdoener.

Bij de PicoPSU is er niets anders... De stekker was gewoon een gegoten variant. Geen doe het zelf ding.

Wat zou ik moeten doen? De PicoPSU wil ik namelijk wel graag blijven gebruiken, die werkt prima.

De stekker die AAN de SSD zat is afgefikt, de Molex is in orde overigens.

[ Voor 19% gewijzigd door Fairy op 18-10-2017 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 13:38:
[...]

With ^

Al vertrouw ik die dingen in z'n geheel niet, ook de dure modellen niet

Zoals ik al zei: Molex to sate, lose all your data (en je huis bijna in dit geval)

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Imnoa schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 13:39:
[...]

With ^

Al vertrouw ik die dingen in z'n geheel niet, ook de dure modellen niet

Zoals ik al zei: Molex to sate, lose all your data (en je huis bijna in dit geval)
Maar als je een beetje een merk koopt, kan je in ieder geval nog ergens terecht als je PC afbrand.

Plus die no-name troep komt vaak uit "wij hoeven geen certificeringen te hebben" landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 13:41:
[...]

Maar als je een beetje een merk koopt, kan je in ieder geval nog ergens terecht als je PC afbrand.

Plus die no-name troep komt vaak uit "wij hoeven geen certificeringen te hebben" landen.
True, maar voorkomen is beter dan genezen in dit geval. En een pc zou the least of my worries zijn in dit geval

TS zal blij geweest zijn met zijn rookmelders denk ik d:)b

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Imnoa schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 13:42:
[...]

True, maar voorkomen is beter dan genezen in dit geval. En een pc zou the least of my worries zijn in dit geval

TS zal blij geweest zijn met zijn rookmelders denk ik d:)b
Eens! Een degelijke voeding met SATA er al in zou geen kwaad kunnen in dit geval - het klinkt mij, zeker na een incident als deze, als een kleine investering in een grote vooruitgang

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Fairy schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 12:05:
[...]

Nu mijn vraag. Als ik op internet kijk lijkt dit vaker te gebeuren. Hoe gevaarlijk is het om een computer in huis te hebben draaien als je niet thuis bent?
[...]
Of even hier op terug te komen: in pricipe niet. Een computervoeding is afgezekerd en de binnenkant van een computer is in prinicpe niet brandbaar, aangezien er overal brandvertragers zijn gebruikt in het plastic. Zelf een stoffige kast zal bij warmteontwikkeling niet zomaar branden aangezien huisstof enkel wat smeult.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 13:44:
[...]

Eens! Een degelijke voeding met SATA er al in zou geen kwaad kunnen in dit geval - het klinkt mij, zeker na een incident als deze, als een kleine investering in een grote vooruitgang
Ben het zeker met je een, maar wat maakt een sata stekker aan een voeding kwalitatief beter dan het stekkertje op de foto?

Die server (groot woord, het is een Mini-Itx bordje met een Windows server erop) is heel erg zuinig en trekt bijna geen stroom. Een standaardvoeding past niet eens in de behuizing en de kans is vrij groot dat hij meteen 2x zoveel prik lust dan een picopsu. Ik wil niet onnodig energie verspillen en warmte genereren, maar dat niet ten koste van veiligheid off course.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 16:34
Er zijn toch ook gewoon picopsu's met sata power connectors?
Bijvoorbeeld: pricewatch: Mini-box picoPSU PSU-120WI-25V

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
https://www.reddit.com/r/...the_phrase_molex_to_sata/

Daar is het gewoon factory installed waar het mee gebeurd!
Meekoh schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 14:04:
Er zijn toch ook gewoon picopsu's met sata power connectors?
Bijvoorbeeld: pricewatch: Mini-box picoPSU PSU-120WI-25V
Klopt, maar ik heb meer dan 1 schijf, en hoe los je dat op?

EDIT: Als ik die video zo bekijk zijn de versies waarbij de stekker uit 1 stuk gegoten is potentieel gevaarlijk. De andere soorten niet. Laat ik nu net zo'n gegoten versie hebben die is afgefikt...

[ Voor 15% gewijzigd door Fairy op 18-10-2017 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 12:31
Fairy schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 14:07:

[...]

Een andere voeding halen die wel meerdere sata power aansluitingen heeft, het is niet anders. Mocht dat niet passen in je huidige kast dan zal er ook een andere kast moeten komen als je niet nog meer doorgebrande dingen wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:56

[...]

Hoe veel watt is jou eigen pico psu ?
Bij het opstarten van het systeem is er namelijk een piek belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
dylan111111 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 14:11:
[...]

Hoe veel watt is jou eigen pico psu ?
Bij het opstarten van het systeem is er namelijk een piek belasting.
Ik meen 120 of 150 watt. Draait al jaren zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh

[...]

Sata splitter of andere voeding/case (niet pico psu)
Ben benieuwd naar de rest van de hardware en hoeveel stroom je nu verbruikt.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Meekoh schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 14:36:
[...]

Sata splitter of andere voeding/case (niet pico psu)
Ben benieuwd naar de rest van de hardware en hoeveel stroom je nu verbruikt.
Het is een Mini-ITX bordje, Intel 80GB SSD en 4x 3TB WED Red schijven. i5 2400s meen ik en 8GB ram. Eenvoudig en zuinige setup. Qua stroom ook heel zuinig, maar exacte cijfers heb ik even niet voorhanden. Volgens mij in rust ergens in de 30-40 watt als alle schijven draaien.

Maar de brand aan de stekker staat los van dat alles. De stekker was op het eindpunt en van de beruchte rubberachtige stekker zoals in het filmpje genoemd. De pinnetjes moeten dus tegen elkaar aan gegaan zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Fairy op 18-10-2017 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
Fairy schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 14:42:
[...]

Het is een Mini-ITX bordje, Intel 80GB SSD en 4x 3TB WED Red schijven. i5 2400s meen ik en 8GB ram. Eenvoudig en zuinige setup. Qua stroom ook heel zuinig, maar exacte cijfers heb ik even niet voorhanden. Volgens mij in rust ergens in de 30-40 watt als alle schijven draaien.

Maar de brand aan de stekker staat los van dat alles. De stekker was op het eindpunt en van de beruchte rubberachtige stekker zoals in het filmpje genoemd. De pinnetjes moeten dus tegen elkaar aan gegaan zijn.
Heb zelf ook een server met mini-itx bordje 1x 160GB en 2x 2TB WD Green en een i3 met 12GB ram inclusief zuinige 300W voeding. Doet 25W idle. Dus zeker met een i5 erin zou ik niet direct een pico psu kiezen.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Meekoh schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 15:06:
[...]

Heb zelf ook een server met mini-itx bordje 1x 160GB en 2x 2TB WD Green en een i3 met 12GB ram inclusief zuinige 300W voeding. Doet 25W idle. Dus zeker met een i5 erin zou ik niet direct een pico psu kiezen.
De voeding geeft geen krimp, die werkt prima. Enige faal was het connectortje en die zat op een molex aansluiting...

Enig idee wat op dit moment een goede, zuinige voeding is met minimaal 5(!) sata power connectors?

Een standaard ATX voeding moet volgens mij wel passen in de behuizing, maar kleiner of half diep zou nog beter zijn. Daarnaast zou het mooi zijn als hij stil is. De picopsu heeft geen fans en ik had geen warmteproblemen in mijn servertje.

Als ik rond ga kijken zit ik meteen aan 400w + voedingen, wat volgens mij echt overkill is voor deze machine en dat maakt hem ook niet echt efficiënt.

[ Voor 49% gewijzigd door Fairy op 18-10-2017 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Die samengesmolten dingen zijn idd de brandgevaarlijke dingen die je PC slopen.
Zie: http://www.jonnyguru.com/forums/showthread.php?p=130311

Daar staat het uitgebreid uitgelegd, met dwarsdoorsnedes van zo'n verloopje.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Een ander idee zelf een verloop maken van Molex2Sata en in de 5v en 12V draden een snoer zekeringetje opnemen en voor de ssd de 12V helemaal wegknippen heeft hij toch niet nodig.

Sata connectors van oude voedingen (niet die Chinese ondingen ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
theuser schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 18:05:
Een ander idee zelf een verloop maken van Molex2Sata en in de 5v en 12V draden een snoer zekeringetje opnemen en voor de ssd de 12V helemaal wegknippen heeft hij toch niet nodig.

Sata connectors van oude voedingen (niet die Chinese ondingen ).
Zelf knutselen wil ik liever niet doen. Als het misgaat en 't is niet officieel, gaat de verzekering ook moeilijk doen.

Ik zag overigens deze voeding:
https://azerty.nl/product...voeding-intern-atx12v-2-4

Die lijkt 6x sata power aan boord te hebben. Lijkt me een ideale kandidaat, of zie ik iets over het hoofd?
Die Silverstond Sata splitter neem ik er sowieso bij want die connectors lopen precies gelijk op met mijn HDD's. Als die voeding 2x 3 connectors heeft kan ik mijn SSD weer niet aansluiten, want die zit in een andere hoek.

Zal wel prakken worden in zo'n klein kastje, mede daarom had ik ook de PicoPSU.

[ Voor 17% gewijzigd door Fairy op 18-10-2017 18:21 ]

Pagina: 1