Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarnotimmermans
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 25-03 13:42
Beste tweakers,

Ik al een poosje een Zyxel NAS 540 in gebruik welke ik graag optimaal in wil gaan richten. Achteraf liever een Synology gekocht maar goed, achteraf kijk je een koe in z'n kont.

Nu heb ik nog de beschikking over 3 stuks 1 TB schijven, ik weet niet precies welke schijven maar het zijn sowieso geen speciale NAS schijven. Daarnaast wil ik graag een Seagate Ironwolf 4 TB schijf erbij kopen maar ik zoek wat advies over de specifieke inrichting.

Ik ga geen RAID 1 draaien, omdat ik dan ofwel een extra 4 TB schijf moet kopen of heel veel ruimte kwijt raak, maar ik wil wel graag een vorm van 'back-up' en veiligheid inbouwen. Ook bij de andere varianten van RAID raak ik naar mijn idee teveel opslagruimte kwijt en ik heb die 4 TB wel echt nodig.

Mijn idee is nu als volgt: de 4 TB schijf wil ik gebruiken om films en series op te slaan en het kan me eigenlijk niet zo bijster veel schelen als die ooit eens zou crashen, die data kan ik vrij eenvoudig opnieuw downloaden of streamen. Hier hoeft dus geen back-up of RAID configuratie van te zijn. De overige 1 TB schijven zou ik wel graag iets anders gebruiken. Op 1 zo'n schijf wil ik bijvoorbeeld foto's en wat andere documenten opslaan dus een back-up van die schijf lijkt me wel verstandig. Mijn concrete vraag is nu als volgt: is het mogelijk om een 4 TB schijf naast 2 stuks 1 TB schijven te plaatsen waarvan de 1 TB elkaars (automatische) back-up zijn?

Bedankt voor de reacties alvast!

Beste antwoord (via jarnotimmermans op 18-10-2017 12:00)

• Rik.
  • Laatst online: 05-05 16:49
Dit is zeer zeker mogelijk. Je maakt eigenlijk 2 aparte volumes aan, een volume voor de 4TB disk, daar draait geen enkel vorm van RAID o.i.d. op, en een volume voor de 2 1TB disks waarbij ik zou adviseren om daarop RAID 1 te gaan draaien om de data te beschermen.

Daar moet ik wel bij vermelden dat RAID absoluut geen vervanger is van een backup. RAID is leuk om te gebruiken zodat je gewoon door kunt werken als een disk crasht, maar wat als de tweede disk tegelijk crasht? Of als er brand uitbreekt? Diefstal? Het is handig om dan toch een backup te gaan maken naar een externe locatie, het liefst door gebruik te maken van de 3-2-1 methode maar ik snap dat je hier misschien niet de mogelijkheid tot hebt aangezien je dan meerdere backup mediums moet hebben.

Om in ieder geval alvast 1TB gratis backup storage te hebben zou ik je als ik jou was aanmelden bij Stack van TransIP, je kunt dan de backups daarop opslaan, bijvoorbeeld iedere nacht. Voor een Stack account moet je wel geduld hebben, je kunt je aanmelden en krijgt dan na verloop van tijd een invite code om je Stack account aan te maken.
Wat de exacte backup oplossingen zijn bij Zyxel weet ik niet, maar indien mogelijk zou ik gebruik maken van een backup die meerdere versies bewaard, als je dan een bestand aanpast maar deze na de volgende backup toch nog nodig hebt zet je gewoon het bestand van een paar dagen/weken geleden terug..

[ Voor 7% gewijzigd door Rik. op 18-10-2017 11:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
Dit is zeer zeker mogelijk. Je maakt eigenlijk 2 aparte volumes aan, een volume voor de 4TB disk, daar draait geen enkel vorm van RAID o.i.d. op, en een volume voor de 2 1TB disks waarbij ik zou adviseren om daarop RAID 1 te gaan draaien om de data te beschermen.

Daar moet ik wel bij vermelden dat RAID absoluut geen vervanger is van een backup. RAID is leuk om te gebruiken zodat je gewoon door kunt werken als een disk crasht, maar wat als de tweede disk tegelijk crasht? Of als er brand uitbreekt? Diefstal? Het is handig om dan toch een backup te gaan maken naar een externe locatie, het liefst door gebruik te maken van de 3-2-1 methode maar ik snap dat je hier misschien niet de mogelijkheid tot hebt aangezien je dan meerdere backup mediums moet hebben.

Om in ieder geval alvast 1TB gratis backup storage te hebben zou ik je als ik jou was aanmelden bij Stack van TransIP, je kunt dan de backups daarop opslaan, bijvoorbeeld iedere nacht. Voor een Stack account moet je wel geduld hebben, je kunt je aanmelden en krijgt dan na verloop van tijd een invite code om je Stack account aan te maken.
Wat de exacte backup oplossingen zijn bij Zyxel weet ik niet, maar indien mogelijk zou ik gebruik maken van een backup die meerdere versies bewaard, als je dan een bestand aanpast maar deze na de volgende backup toch nog nodig hebt zet je gewoon het bestand van een paar dagen/weken geleden terug..

[ Voor 7% gewijzigd door Rik. op 18-10-2017 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarnotimmermans
  • Laatst online: 25-03 13:42
Rik. schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 11:01:

Super, dank je wel voor het snelle antwoord _/-\o_ ! Hier ben ik zeker mee geholpen en ik denk inderdaad dat het handig is om nog een externe backup te realiseren. Daar zou ik m'n desktop wel voor kunnen gebruiken denk ik en anders een online backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
jarnotimmermans schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 11:05:
[...]

Super, dank je wel voor het snelle antwoord _/-\o_ ! Hier ben ik zeker mee geholpen en ik denk inderdaad dat het handig is om nog een externe backup te realiseren. Daar zou ik m'n desktop wel voor kunnen gebruiken denk ik en anders een online backup.
Voor de lokale backup kun je eventueel je desktop gebruiken inderdaad. Een andere optie is om een externe HDD te gebruiken en daarop af en toe een backup te maken en daarbij dan nog een backup op een externe locatie (bijvoorbeeld Stack of een andere cloud dienst).
Bekijk de 3-2-1 methode eens:
De 3-2-1 Backup Regel is een oude ICT wijsheid waarbij je niet voldoende hebt aan één backup maar alle belangrijke bestanden op 3 locaties dient op te slaan.

3 kopieën voor alle bestanden die echt belangrijk zijn.
2 verschillende opslagmediums
1 offsite backup
Dat dit minder overdreven is dan het in eerste instantie lijkt is snel in te zien.

3 kopieën voor alle bestanden die echt belangrijk zijn: Denk aan een website die enkel door de webhosting zelf van backup is voorzien, is dit echt veilig genoeg? Indien je zelf ook nog eens een backup van je website bewaard heb je hiermee de 3e versie al gecreëerd!

2 verschillende opslagmediums: Deze vuistregel is over het algemeen gemakkelijk om aan te voldoen. Denk aan de harde schijf in je pc/laptop als het eerste opslagmedium. Een tweede medium is een CD, USB Stick of online backup dienst.

1 offsite backup: Aangezien een backup gemaakt wordt voor het geval er iets gebeurt is het handig gelijk rekening met de grootste rampen te houden. Dus een backup op dezelfde locatie beschermt je niet tegen het afbranden van je huis of kantoor?

Bron: https://www.backupvergelijker.nl/blog/3-2-1-backup-regel/