Aansluiten AV Rec. op TV & Settop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-10 17:48
Ga nieuwe AV receiver kopen (waarschijnlijk Marantz SR6012). Heb thuis KPN digitale TV, dus met settop box. Die box heeft HDMI en Optical uitgangen.
Tot nu toe ging optisch naar de (huidige, oude) AV (vnl voor radio) en HDMI naar de TV. We kunnen dus TV kijken zonder de AV aan te zetten, en radio luisteren zonder de TV aan te zetten.

Ik denk dat het beter is vanaf nu de HDMI met de AV te verbinden en dan de AV met de TV (via een andere HDMI, ik heb ook ARC overigens).

Maar als ik dan ALLEEN TV wil kijken, moet ik dan telkens mij AV aanzetten? Dat is eigenlijk niet de bedoeling. Bij BR, DVD, CD, Films, NAS, streaming mag de AV natuurlijk WEL het middelpunt zijn.

Iemand die me even uit kan leggen hoe ik dit het beste op kan zetten?

Beste antwoord (via ErikJan2 op 18-10-2017 11:28)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:31

FeaR

In GoT we trust

De term die je zoekt is "HDMI Pass Through", zie pagina 174 van de handleiding. Nadeel is wel dat de receiver in stand-by natuurlijk iets verbruikt wat je met bronnen direct op de TV niet hebt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
ErikJan2 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 10:24:
Maar als ik dan ALLEEN TV wil kijken, moet ik dan telkens mij AV aanzetten?
Nee. Ik heb een voorloper van de door jou beoogde receiver en dit kan prima. Als de receiver in standby staat, kan deze nog altijd het signaal van een HDMI poort blijven doorsturen. Is een instelling dus tegen die tijd gewoon even in de handleiding kijken. Werkt al jaren probleemloos hier.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

De term die je zoekt is "HDMI Pass Through", zie pagina 174 van de handleiding. Nadeel is wel dat de receiver in stand-by natuurlijk iets verbruikt wat je met bronnen direct op de TV niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
Duidelijk, beiden dank voor de snelle reactie :-)

PS. Kan helaas maar 1 antwoord markeren...

[ Voor 31% gewijzigd door ErikJan2 op 18-10-2017 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
Is niet helemaal netjes om hier nog een klein vergelijkbaar vraagje bij te proppen maar een Chromecast, kan ik die net zo aan de receiver hangen of kan die beter direct aan de TV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Het idee van een receiver is dat je alles aan de receiver hangt. Voordeel is dat je op die manier ook zeker bent dat je alle audio tracks en codecs aanwezig hebt. Als je via HDMI ARC of de S/PDIF Out van de TV werkt dan kan het zo maar zijn dat audio niet altijd volledig werkt. Veel gehoorde klacht is dat Dolby Digital 5.1 wel werkt, maar DTS 5.1 niet. Via ARC dan wel S/PDIF krijg je sowieso geen HD Audio. Als je devices rechtstreeks op de receiver aansluit heb je die beperkingen niet. Nu doet een ChromeCast geen HD Audio, dus dat zal geen beperking zijn. Het verschilt dus per bron.

Pagina: 1