Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Laatst was ik een beetje herinneringen aan het ophalen van mijn favoriete alpaca's toen ik onderstaande foto tegen kwam met overduidelijke fout erin. De laatste wijziging van het bestand is uit 2013, de foto zelf uit 2008. Wellicht is er 4 jaar geleden een kopieerfout ontstaan of iets dergelijks. Ik heb diverse backups, maar geen die zover terug ging helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xbUJ2QdlLpBbF9MsKZS2vRMQ/medium.jpg

Het is uiteraard geen doen om alle foto's na te lopen voor een backup en ik vroeg me dan ook af of het mogelijk is om automatisch zulke overduidelijke fouten op te sporen.

Een zoektocht leverde niks bruikbaars op. Ik kom vaak uit op software die kan detecteren of een enkele foto bewust bewerkt is (wat toch weer anders is) of zaken die over videokaarten gaan (zoekterm artifacts).

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Niemand? Ik zal toch niet de enige zijn die wil controleren of z'n foto's nog in orde zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:41

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Zoek eens op "jpeg file integrity" (aannemende dat het om jpegs gaat):
https://www.google.nl/search?q=jpeg+file+integrity

Staan volgens mij wel wat bruikbare tips tussen :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Dank je, dat zijn betere zoektermen.

Mijn foto's bestaan uit dng's, en de oudere uit jpg's.

Ben uitgekomen op Adobe DNG converter, die kan DNG testen via ingebouwde foutcontrole, echter bemerkt die geen fouten in bovenstaande foto. Het testen omhelst overigens om de bestaande foto's als het ware opnieuw te converteren naar dng dus daar gaat een hoop tijd en schijfruimte inzitten. Niet onwerkbaar maar ook niet erg praktisch. Misschien toch eens m'n hele collectie erdoorheen gooien, kan geen kwaad.

Daarnaast Bad Peggy gevonden, die kan jpg's controleren. Bovenstaande foto exporteren naar jpg in lightroom levert volgens Bad Peggy een foutloze foto op, niet geheel onverwachts, maar daar heb ik ook niks aan helaas. Bad Peggy vindt wel diverse corrupe foto's in m'n alleroudste jpg's dus op zich werkt het wel.

Ben dus helaas nog niet echt verder. Tips zijn welkom, en ik zal nog even verder zoeken ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwaai Haai
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-08 21:53
Het meeste goed werkende lijkt er vooralsnog alleen voor linuxVoor windows zijn er wel wat tools en niet zoals bij Linux freeware. Ik heb ik deze gevonden maar geen van allen vertrouw ik nog op mijn fotocollectie.Wie heeft er ervaring met windows tools hiervoor. (heb geen linux pc) @Aikon nog iets gevonden indertijd?

[ Voor 8% gewijzigd door Zwaai Haai op 18-12-2023 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Zo, dat is lang geleden... Nee ik heb daar nooit een goede tool voor gevonden. Ik ben wel overgestapt op Ryzen met ECC geheugen in de hoop dit soort corruptie (deels) te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Dan rijst de vraag; vindt de corruptie plaats tijdens bewerking van je foto en wordt 'ie verminkt opgeslagen?
Of gaat het ergens op het opslagmedium fout?

Bitcorruptie en/of falende R/W verificatie tijdens het wegschrijven o.i.d?

En wat is de status van je (offline) backupfiles?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

ehtweak schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:03:
Dan rijst de vraag; vindt de corruptie plaats tijdens bewerking van je foto en wordt 'ie verminkt opgeslagen?
Of gaat het ergens op het opslagmedium fout?

Bitcorruptie en/of falende R/W verificatie tijdens het wegschrijven o.i.d?

En wat is de status van je (offline) backupfiles?
Waarschijnlijk is het topic niet meer relevant aangezien @Zwaai Haai voor het gemak een 6 jaar oud topic heeft gekickt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:09

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Zoals de reactie van Aikon zelf al laat zien: Zo, das lang geleden.

Het heeft geen enkele waarde om zulke oude discussie weer op te rakelen @Zwaai Haai . De topic starter zelf zit er sowieso al lang niet meer op te wachten.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.