Hallo! Ik heb geen kaas gegeten van auto's. Laat ik daar mee beginnen. Maar dat betekent niet dat ik blond ben
. Onlangs zijn mijn remschijven en remblokken vervangen (o.a.) en nog geen week later moet de wielnaaf vervangen worden? Kosten: nog eens 285 eurootjes. Ik hoorde de monteurs nog even discussieren 'wie de vervanging van de remschijven gedaan heeft'. Maar voordat ik morgen een gesprek aanga, wil ik kenners, u dus, vragen of het een met het ander te maken kan hebben. Hartelijke groet!!
Is er een wielnaaf beschadigd ? Of een wielnaafdop ? Want €285 voor een naafdopje is een klein beetje aan de verschrikkelijk hoge kantVerwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 22:09:
Hallo! Ik heb geen kaas gegeten van auto's. Laat ik daar mee beginnen.
Mocht de wielnaaf inderdaad beschadigd zijn, dan heb je een knappe monteur die dat veroorzaakt heeft. Wellicht hadden de monteurs het er onderling over in de trant van "dat had je moeten zien" (dat je wielnaaf beschadigd was)
[ Voor 26% gewijzigd door ImNotnoa op 18-10-2017 08:33 ]
Try SCE to Aux
Ik lees een correlatie/verbandlegging maar die is nergens gestaafd?Onlangs zijn mijn remschijven en remblokken vervangen (o.a.) en nog geen week later moet de wielnaaf vervangen worden?
Het kan zijn dat door het monteren van nieuwe remmen, de kracht op de wielnaaf ineens hoger is geworden (aanname) omdat de nieuwe remblokken hun werk doen. En precies op dat moment is een sluimerend "defect" van de wielnaaf naar voren gekomen.
Voordat je zometeen het gesprek aan gaat, lijkt het me uitermate zinvoller om een 100% sluitende omschrijving (en mogelijke oorzaak/gevolg) van het defect te hebben.
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Verwijderd
Laat je niet snel wijs maken. Ik heb een soortgelijke situatie meegemaakt waar de monteur een onderdeel bij mijn remklauw niet goed gemonteerd heeft waardoor er meerdere dingen stuk zijn gegaan. Uiteindelijk probeerde zei mij ook van alles aan te smeren. Garages maken ook fouten maar of ze het willen toegeven vaak niet helaas.Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 09:53:
Superbedankt! Ga ik doen
En dan de discussie van wie heeft de vervanging van de remschijven gedaan'' kan ook duiden op iets waardoor je natuurlijk gaat doordenken of ze het niet goed hebben uitgevoerd.
Laat ik het volgende zeggen:
Denk niet dat je Naaf stuk is, maar je wiellager. Deze wordt bij veel modellen auto's samen met de naaf vervangen.
Wiellager is een slijtagedeel, naaf is geen slijtage deel. Als je schijven versleten zijn verwacht ik dat je auto meer als 150kkm heeft gereden en dan is het niet heel vreemd dat je wiellager ook versleten zou kunnen zijn.
Daarbij, wat ik zelf als monteur me ook zou afvragen, is de vraag "wie heeft die remmenklus gedaan" naar mijn menig om die monteur er op aan te spreken dat een versleten wiellager /ander defect aan de naaf je echt wel moet opvallen wanneer je remmen vervangt. Ik denk dat dit meer een kwestie is; als de monteur dit direct had gezien, had het hun een hoop demontage werk gescheeld (je hebt immers toch bijna alles van de naaf af) en jouw dus wat geld ivm arbeid.
Wat de naaf verder met je schijven te maken heeft; De remschijf zit geklemd tussen je velg en je naaf. dit is allemaal vrij lomp en niet zomaar te slopen (vergeet niet hoeveel een wiel/wiellager te verduren krijgt tijdens het rijden).
Het enige wat je bij een "remmenklus" kunt slopen is naar mijn mening de klauwen/zuigers.
Wat beun de haas nog wel kan slopen is het draad in je naaf, door het verkeerd aandraaien van wielmoeren. Dit gebeurt bij veel garages omdat de wielmoeren/bouten met slagmoersleutels (scheef) worden aangedraaid, terwijl die eigen bedoeld zijn voor losdraaien.
In dat geval zou je de schade op de garage kunnen verhalen.
Daarna zou ik direct op zoek gaan naar een andere garage.
@FastFred hieronder,
Fusee =/= Naaf
Die hoeft inderdaad niet los bij remmenklus, maar een monteur zou dit moeten kunnen zien, zie mijn verhaal hierboven.
Denk niet dat je Naaf stuk is, maar je wiellager. Deze wordt bij veel modellen auto's samen met de naaf vervangen.
Wiellager is een slijtagedeel, naaf is geen slijtage deel. Als je schijven versleten zijn verwacht ik dat je auto meer als 150kkm heeft gereden en dan is het niet heel vreemd dat je wiellager ook versleten zou kunnen zijn.
Daarbij, wat ik zelf als monteur me ook zou afvragen, is de vraag "wie heeft die remmenklus gedaan" naar mijn menig om die monteur er op aan te spreken dat een versleten wiellager /ander defect aan de naaf je echt wel moet opvallen wanneer je remmen vervangt. Ik denk dat dit meer een kwestie is; als de monteur dit direct had gezien, had het hun een hoop demontage werk gescheeld (je hebt immers toch bijna alles van de naaf af) en jouw dus wat geld ivm arbeid.
Wat de naaf verder met je schijven te maken heeft; De remschijf zit geklemd tussen je velg en je naaf. dit is allemaal vrij lomp en niet zomaar te slopen (vergeet niet hoeveel een wiel/wiellager te verduren krijgt tijdens het rijden).
Het enige wat je bij een "remmenklus" kunt slopen is naar mijn mening de klauwen/zuigers.
Wat beun de haas nog wel kan slopen is het draad in je naaf, door het verkeerd aandraaien van wielmoeren. Dit gebeurt bij veel garages omdat de wielmoeren/bouten met slagmoersleutels (scheef) worden aangedraaid, terwijl die eigen bedoeld zijn voor losdraaien.
@FastFred hieronder,
Fusee =/= Naaf
Die hoeft inderdaad niet los bij remmenklus, maar een monteur zou dit moeten kunnen zien, zie mijn verhaal hierboven.
[ Voor 50% gewijzigd door kid1988 op 18-10-2017 14:23 ]
kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)
Wielnaaf als in fusee of wellicht het wiellager dat in de fusee zit? Die hoeft niet eens los voor het vervangen van een remschijf, dus kan net zo goed toeval zijn.
[ Voor 16% gewijzigd door FastFred op 18-10-2017 10:48 ]
Verwijderd
Precies!, maar hoe kan jij zo iets bewijzen als klant? ik heb altijd het gevoel gekregen dat jij als klant niks kan doen tegen een garage om het tegendeel te bewijzen. Bovag staat ook vaak achter de klant heb ik gemerkt van vrienden en eigen ervaring.kid1988 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 10:18:
Laat ik het volgende zeggen:
Vraag of je de schade zelf mag zien, als het inderdaad gaat om een kapot schroefdraad dan is dit ontstaan door menselijk falen.
Pagina: 1