Twee huizen, één warmtepomp?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivier4
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20-01-2024
Mijn buren en wij willen beiden een warmtepomp; zonnepanelen heb ik al en hij krijgt ze over een paar maanden. Maar is het uberhaupt mogelijk om een warmtepomp als het ware te delen, dus samen met één warmtepomp? Ik kan er niets over vinden op het wereldwijde web.
...

...

...

Beste antwoord (via Olivier4 op 31-10-2017 19:37)

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-07 09:32
Warmtepompen lucht/water zijn ook niet zo duur meer. Zeker niet met de subsidie. Een grote of twee kleine, ik denk dat het allemaal weinig scheelt. Want een combi installatie zal duurder zijn en je gaat niet snel iemand vinden die het voor je zal maken.
Maandelijks gezien zou het niet goedkoper moeten zijn gezien je toch je eigen energie wil verrekenen. Dus ik zie eigenlijk geen voordelen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Technisch zal het vast wel kunnen, maar waarom zou je het willen? Delen jullie ook de cv-ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:53
Ligt er aan wat voor type warmtepomp je bedoeld. Lucht-lucht lijkt me zinloos, maar als je gebruik maakt van een bron, kan dit wellicht wel handig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:17
Volgens mij mag je de elektrische installatie niet delen met de buren dus daar moet je goed over nadenken. Ook moet je als je samen een warmtepomp koopt goede afspraken maken over eigenaarschap, kosten, onderhoud en wat er gebeurt als een van de twee verhuist. Je creëert eigenlijk een VvE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-07 10:18

Bl4ckviper

BlaBlaBla

En hoe wil je het doen met de warmte vraag verschillende zones en de sturing centraal? Daarnaast sww 1 groot buffervat voor beide?

En wie betaald de stroom voor de backup en de pomp?

Ik zou er niet voor tekenen.

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Lijkt me ideaal omdat mijn warmtepomp niet voldoende laag kan moduleren.
Ik zou zeggen:
  • Een tweewegklep voor de buren die door een thermostaat bestuurt wordt en tevens de warmtepomp inschakelt
  • Een warmtemeter die gebruikt mag worden voor verrekening.
  • Voor jezelf ook een tweewegklep die door een thermostaat bestuurt wordt en tevens de warmtepomp inschakelt
Elektra betaal jij. De buren betalen jou voor de geleverde warmte (Joules).

Bij mijn weten zit er geen energiebelasting op stadsverwarming, dus dat lijkt me hier ook van toepassing (?).
Stadsverwarming kent normaliter ook nog 500+ euro aan vastrecht.

[ Voor 20% gewijzigd door Dre op 17-10-2017 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivier4
Nielson schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 19:00:
Technisch zal het vast wel kunnen, maar waarom zou je het willen? Delen jullie ook de cv-ketel?
Nee, wij delen verder niets, geen vrouw, geen kinderen en ook geen cv ketel; alleen waren wij aan het filosoferen omdat ik meer stroom terug lever dan dat ik gebruik. Het zou ideaal zijn als ik het teveel aan stroom gewoon door kon sluizen naar bv de buren. En daarna kwamen we op "wat kun je nou nog meer doen aan vergroening, zonnepanelen hebben we al, HR++ glas ook" en zo kwamen we op een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-07 20:59
Hebben jullie een 2 onder 1 kap? Het idee is niet zo verkeerd, maar met verkoop is het misschien wel een belemmering voor de toekomstige nieuwe eigenaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:02
Het zal vast kunnen, maar wat als jij een weekend weg bent en je aardlek of groep vliegt eruit, gaat je buurman dan een heel weekend in de kou zitten of krijgt hij toegang tot warmtepomp en meterkast?

Daarnaast idd ook verkoop van een van beide huizen, als jij je huis verkoopt, hoe gaat de nieuwe eigenaar dan om met de buurman (of andersom als je buurman verhuist).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-07 11:12
Olivier4 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 10:28:
[...]

Nee, wij delen verder niets, geen vrouw, geen kinderen en ook geen cv ketel; alleen waren wij aan het filosoferen omdat ik meer stroom terug lever dan dat ik gebruik. Het zou ideaal zijn als ik het teveel aan stroom gewoon door kon sluizen naar bv de buren. En daarna kwamen we op "wat kun je nou nog meer doen aan vergroening, zonnepanelen hebben we al, HR++ glas ook" en zo kwamen we op een warmtepomp.
En wat doe je dan als je minder stroom hebt of salderen afgeschaft wordt? Of de buurman niet meer betaald?

Dit zijn typisch van die ideeen die goed klinken, maar wel in veel ellende kunnen eindigen.

Wat je wel zou kunnen delen is de kosten van het maken van boringen voor een w/w wp. Dan hebben jullie maar een keer aan/- en afvoer kosten, dat kan nog wel een behoorlijk financieel voordeel opleveren.

En dan plaatsen jullie elk een w/w wp die je gezamenlijk aanbesteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
@Olivier4
het is technisch geen probleem om dit te doen.
zijn maar kleine aanpassingen nodig om dit op een goede manier te doen.
(de meer prijs is zelfs maar minimaal en meer afhankelijk van de luxe die je wil.)

probleem zit hem vooral in de vriendschap.
een goede buur is beter als een verre vriend.
je wil geen ruzie met je buren omdat je deal niet 100% duidelijk is.
dus maak afspraken goed, en erg duidelijk.
dan lukt het mischien wel. ;)

ik zie er verder wel vrij weinig voordelen van in.
meeste warmtepompen kunnen maar net genoeg warmte leveren voor 1 huis.
en dan zijn er vaak 2 systemen nodig en dan kun je beter ieder je eigen systeem hebben.

ik wil zeker niet negatief zijn over het idee(zoals sommige hier schrijven), het lijkt mij een goed plan.
maar alles hangt wel af van het type huis en de warmte behoefte.
en ook wat de verwachtingen zijn van jullie beide. ;)

heb je ook al technische ideeën er over?
een water/water of lucht/water of lucht/lucht etc etc?
wil je voor volle vervanging gaan (die vind ik ook wat gevaarlijk) of wil je hybride bij stoken om minder gas te gebruiken?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivier4
Het is meer een idee, want waarom niet samen? Als dat nou financieel voordeel zou bieden? Maar idd, er zitten meer dan voldoende haken aan, en veel staat met hele goede afspraken. Je zult maar ruzie krijgen, ik kijk wel eens naar de Rijdende Rechter......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Organisatorisch een drama. Gaat het ding stuk, krijg je discussies van dat de een het meer heeft gebruikt. En met verhuizen wil de een nog wat geld van de ander. Enz. Moet je niet aan willen beginnen.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-07 11:19
Als je echt overproduceert met je zonnepanelen, dan kun je dat denk ik ook met enkel een eigen warmtepomp aardig wegwerken. Als ik zie wat mijn warmtepomp met bron in de tuin verstookt... dat is echt flink wat.

Gemiddeld energieverbruik van een gezin zit volgens mij zo rond de 3300kWh per jaar, en ik zit op rond de 4000kWh waarvan de warmtepomp zelf zegt dat 'ie verantwoordelijk is voor rond de 1000kWh maar dat laatste heb ik nooit gecontroleerd.

Denk overigens wel goed na over de investering, een bron aanleggen schijnt nogal prijzig te zijn achteraf en om die reden hebben mijn schoonouders voor een hybride systeem gekozen waarbij er een flinke kast op het dak is gezet (volgens mij is het dan een lucht/lucht systeem o.i.d.) waardoor ze nog steeds wel gas verbruiken, maar dat verbruik wel omlaag gaat.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
Olivier4 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 10:47:
Het is meer een idee, want waarom niet samen? Als dat nou financieel voordeel zou bieden? Maar idd, er zitten meer dan voldoende haken aan, en veel staat met hele goede afspraken. Je zult maar ruzie krijgen, ik kijk wel eens naar de Rijdende Rechter......
jep vooral de haken en ogen.
die zijn gevaarlijk.
maar zolang het niet om veel geld gaat, kun je er zonder problemen naar kijken.
(spreek wel af wat jij en je buren veel geld vinden.
ik lig nog geen minuut wakker als ik een 1000€ verlies, mijn buren moeten daar bijna een maand van rond komen. er is gewoon een groot verschil tussen onze financiële situaties. ;) )

(ik doe dit niet met warmte, maar wel met elektra.
heb gewoon af en toe wat PV panelen over, of ben wat aan het testen er mee.
dit doe ik dan op de groep van de buren.
dit kan omdat de schuurtjes tegen elkaar aan gebouwd zijn en test omvormer niet al te zwaar is (<500W).
dit jaar heb ik gewoon 40€ gevraag aan ze, en heb voor een ruime 60€ aan elektra hun schuur in geduwd.
met die 40€ kon ik de stekers bekostigen en wat andere kleine dingen.
en hun hadden een keer een financiële meevaller op de jaar rekening.
jammer voor hun dat ik er niet mee door ga, heb nu zelf een warmtepomp en heb weer al mijn elektra nodig.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Officieel wordt je dan energieleverancier en zit je ook met de warmtewet. In jullie situatie misschien niet zo relevant, maar is wel de reden dat dit niet op grotere schaal bij grotere gebouwen gebeurt.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

Beatman schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 20:51:
Officieel wordt je dan energieleverancier en zit je ook met de warmtewet. In jullie situatie misschien niet zo relevant, maar is wel de reden dat dit niet op grotere schaal bij grotere gebouwen gebeurt.
Het eerste wat ik dacht: was er niet een wet die zei dat men niet voor energieleverancier mag spelen?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-07 09:32
Warmtepompen lucht/water zijn ook niet zo duur meer. Zeker niet met de subsidie. Een grote of twee kleine, ik denk dat het allemaal weinig scheelt. Want een combi installatie zal duurder zijn en je gaat niet snel iemand vinden die het voor je zal maken.
Maandelijks gezien zou het niet goedkoper moeten zijn gezien je toch je eigen energie wil verrekenen. Dus ik zie eigenlijk geen voordelen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1152127

Olivier4

Ik vind dit helemaal geen gek plan.
Bodem/water warmtepomp samen met de buren is volgens mij dan de enige slimme oplossing
Er hoeft dan maar één keer een machine te komen om de grond in te gaan.
Daarna kunnen de buren weer hun eigen gang gaan.
Of het mogelijk is alles in één gat (letterlijk) te vangen weet ik niet maar dát zou nóg meer besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gian Inc.
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-05 12:34
Een kleine topic kick van mij. Ben erg benieuwd naar de mogelijkheid om een geothermische bron te delen met de buren. De organisatorische valkuilen zie ik, maar wat zijn de risico's mbt tot technische valkuilen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-07 22:18
Los of het kan: dit gaat gezeik opleveren. Is het niet met de huidige buren dan is het wel bij verkoop want van wie is dat ding? Er gaat zeker verschil in inzicht komen over (reservering voor) onderhoud etc.

Je moet dit dan doen in iets van een VVE omtrent rechtsvorm. En bij reguliere appartementen is op veel plaatsen al gezeik rond VVE, laat staan dat jij iets informeels met de buren wilt gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chasof
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 14-10-2024
Ondertussen zijn we een paar jaar verder in deze topic.
Ik heb twee oude, aan elkaar gebouwde huisjes gekocht en zal ze strippen en renoveren. Zou toch interessant zijn om met één geothermische bron de twee huisjes van verwarming te voorzien? Heeft ondertussen iemand weet van zo een installatie?
Merci voor eventuele reactie.
Pagina: 1